REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych (tzw. „Szybka Ścieżka”)

Dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych (tzw. „Szybka Ścieżka”) /Fotolia
Dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych (tzw. „Szybka Ścieżka”) /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lutego br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło kolejny nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa (tzw. „Szybka Ścieżka”). Jest to działanie skierowane do przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także do dużych podmiotów gospodarczych.

Działanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa (tzw. „Szybka Ścieżka”) przewiduje maksymalny poziom wsparcia na badania przemysłowe 80%, a w przypadku prac rozwojowych - 60%.

REKLAMA

REKLAMA

„Szybka Ścieżka” daje możliwość dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych prowadzących do opracowania innowacyjnych produktów (usług) lub procesów co najmniej w skali polskiego rynku. Jak wynika jednak z praktyki, innowacja w skali kraju to zdecydowanie za mało.

Żeby móc otrzymać punkty, trzeba wykazać przede wszystkim jak największy zasięg innowacyjności danego rozwiązania oraz jego znaczenie dla rozwoju danego przedsiębiorstwa, polskiej gospodarki, dla jej unowocześnienia i poprawy jej konkurencyjności na rynku międzynarodowym.

Nie da się ukryć, że większość przedsiębiorców pokładało duże nadzieje z tym konkursem. Już sama nazwa „Szybka Ścieżka” oraz zasady konkursu miały zachęcić firmy do ubiegania się o dofinansowanie oraz do rozwoju i prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Niestety dotychczasowe nabory oraz ich wyniki pokazują znikomy procent skuteczności w przyznawaniu dofinansowania w odniesieniu do ilości złożonych wniosków.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę ostatni konkurs zorganizowany w 2016 roku skierowany do sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz listy rankingowe do poszczególnych etapów naboru, okazuje się, że ze 162 złożonych wniosków, rekomendowanych do dofinansowania zostało tylko 25. Większość projektów jest odrzuca już na etapie oceny kryteriów dostępu, które są przedmiotem oceny na tzw. Pre-panelu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NCBiR wychodząc naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych Wnioskodawców wprowadził zmiany w systemie oceny merytorycznej składanych projektów w ramach aktualnie ogłoszonych naborów.

Wprowadzona zmiana dotyczy oceny merytorycznej projektu podczas Pre-panelu. Dotychczas, Pre-panel był przeprowadzany przez niezależnych ekspertów zewnętrznych bez uczestnictwa Wnioskodawcy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Od 1 marca br. ocena ta jest przeprowadzana w miejscu realizacji projektu/siedzibie Wnioskodawcy przez minimum 2 Ekspertów dziedzinowych i 1 przedstawiciela IP. Przedmiotem wizyty będzie ocena w odniesieniu do każdego z kryteriów oceny merytorycznej oraz udzielenie wskazówek w zakresie ewentualnej poprawy wniosku o dofinansowanie lub przygotowanie się do Panelu w siedzibie NCBiR.

Informacje o planowanej wizycie będą doręczane na co najmniej 5 dni kalendarzowych przed terminem spotkania. Wyznaczony termin nie będzie mógł ulec zmianie na wniosek Wnioskodawcy, z wyjątkiem sytuacji od niego niezależnych. Odmowa tej formy oceny przez Wnioskodawcę równoznaczna będzie z rezygnacją/wycofaniem wniosku z całościowej oceny projektu.

Zobacz także: Moja firma


Żeby projekt mógł być oceniony pozytywnie i zostać skierowany do oceny w ramach panelu musi spełnić wszystkie poniższe warunki tj.:

  • spełnić wszystkie kryteria dostępu (TAK/NIE),
  • uzyskać w każdym z kryteriów merytorycznych punktowanych w skali od 0 do 5 co najmniej 3 pkt,
  • uzyskać łącznie co najmniej 15 punktów w ramach wszystkich kryteriów punktowanych.

Wprowadzona zmiana może być przełomem w sposobie oceny projektów, co przełoży się na większą skuteczność przyznawania dofinansowania. Należy jednak pamiętać, iż największe znaczenie w trakcie oceny projektu ma jego jakość merytoryczna. Wnioskodawca przygotowując koncepcję projektu oraz dokumentację aplikacyjną powinien jeszcze większą uwagę zwrócić na kwestie naukowo-technologiczne oraz gospodarczo-biznesowe projektu.

Wśród kryteriów merytorycznych, które są przedmiotem oceny wyróżniamy:

Kryteria dostępu:

  • projekt obejmuje badania przemysłowe i prace rozwojowe albo prace rozwojowe i dotyczy innowacji produktowej lub procesowej,
  • projekt wpisuje się w Krajową Inteligentną Specjalizację,
  • własność intelektualna nie stanowi bariery dla wdrożenia rezultatów projektu,
  • kadra zarządzająca oraz sposób zarządzania w projekcie umożliwia jego prawidłową realizację.

Kryteria punktowane:

  • zaplanowane prace B+R są adekwatne do osiągnięcia celu projektu, a ryzyka z nimi związane zostały zdefiniowane (od 0 do 5 pkt),
  • zespół badawczy oraz zasoby techniczne wnioskodawcy zapewniają prawidłową realizację zaplanowanych w projekcie prac B+R (od 0 do 5 pkt),
  • nowość rezultatów projektu (od 0 do 5 pkt),
  • zapotrzebowanie rynkowe i opłacalność wdrożenia (od 0 do 5 pkt),
  • wdrożenie rezultatów projektu planowane jest na terenie RP (0 albo 3 pkt).

Autor: Karolina Superson, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA