REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych (tzw. „Szybka Ścieżka”)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych (tzw. „Szybka Ścieżka”) /Fotolia
Dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych (tzw. „Szybka Ścieżka”) /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku lutego br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło kolejny nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa (tzw. „Szybka Ścieżka”). Jest to działanie skierowane do przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także do dużych podmiotów gospodarczych.

Działanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa (tzw. „Szybka Ścieżka”) przewiduje maksymalny poziom wsparcia na badania przemysłowe 80%, a w przypadku prac rozwojowych - 60%.

REKLAMA

REKLAMA

„Szybka Ścieżka” daje możliwość dofinansowania badań przemysłowych i prac rozwojowych prowadzących do opracowania innowacyjnych produktów (usług) lub procesów co najmniej w skali polskiego rynku. Jak wynika jednak z praktyki, innowacja w skali kraju to zdecydowanie za mało.

Żeby móc otrzymać punkty, trzeba wykazać przede wszystkim jak największy zasięg innowacyjności danego rozwiązania oraz jego znaczenie dla rozwoju danego przedsiębiorstwa, polskiej gospodarki, dla jej unowocześnienia i poprawy jej konkurencyjności na rynku międzynarodowym.

Nie da się ukryć, że większość przedsiębiorców pokładało duże nadzieje z tym konkursem. Już sama nazwa „Szybka Ścieżka” oraz zasady konkursu miały zachęcić firmy do ubiegania się o dofinansowanie oraz do rozwoju i prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Niestety dotychczasowe nabory oraz ich wyniki pokazują znikomy procent skuteczności w przyznawaniu dofinansowania w odniesieniu do ilości złożonych wniosków.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę ostatni konkurs zorganizowany w 2016 roku skierowany do sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz listy rankingowe do poszczególnych etapów naboru, okazuje się, że ze 162 złożonych wniosków, rekomendowanych do dofinansowania zostało tylko 25. Większość projektów jest odrzuca już na etapie oceny kryteriów dostępu, które są przedmiotem oceny na tzw. Pre-panelu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NCBiR wychodząc naprzeciw oczekiwaniom potencjalnych Wnioskodawców wprowadził zmiany w systemie oceny merytorycznej składanych projektów w ramach aktualnie ogłoszonych naborów.

Wprowadzona zmiana dotyczy oceny merytorycznej projektu podczas Pre-panelu. Dotychczas, Pre-panel był przeprowadzany przez niezależnych ekspertów zewnętrznych bez uczestnictwa Wnioskodawcy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Od 1 marca br. ocena ta jest przeprowadzana w miejscu realizacji projektu/siedzibie Wnioskodawcy przez minimum 2 Ekspertów dziedzinowych i 1 przedstawiciela IP. Przedmiotem wizyty będzie ocena w odniesieniu do każdego z kryteriów oceny merytorycznej oraz udzielenie wskazówek w zakresie ewentualnej poprawy wniosku o dofinansowanie lub przygotowanie się do Panelu w siedzibie NCBiR.

Informacje o planowanej wizycie będą doręczane na co najmniej 5 dni kalendarzowych przed terminem spotkania. Wyznaczony termin nie będzie mógł ulec zmianie na wniosek Wnioskodawcy, z wyjątkiem sytuacji od niego niezależnych. Odmowa tej formy oceny przez Wnioskodawcę równoznaczna będzie z rezygnacją/wycofaniem wniosku z całościowej oceny projektu.

Zobacz także: Moja firma


Żeby projekt mógł być oceniony pozytywnie i zostać skierowany do oceny w ramach panelu musi spełnić wszystkie poniższe warunki tj.:

  • spełnić wszystkie kryteria dostępu (TAK/NIE),
  • uzyskać w każdym z kryteriów merytorycznych punktowanych w skali od 0 do 5 co najmniej 3 pkt,
  • uzyskać łącznie co najmniej 15 punktów w ramach wszystkich kryteriów punktowanych.

Wprowadzona zmiana może być przełomem w sposobie oceny projektów, co przełoży się na większą skuteczność przyznawania dofinansowania. Należy jednak pamiętać, iż największe znaczenie w trakcie oceny projektu ma jego jakość merytoryczna. Wnioskodawca przygotowując koncepcję projektu oraz dokumentację aplikacyjną powinien jeszcze większą uwagę zwrócić na kwestie naukowo-technologiczne oraz gospodarczo-biznesowe projektu.

Wśród kryteriów merytorycznych, które są przedmiotem oceny wyróżniamy:

Kryteria dostępu:

  • projekt obejmuje badania przemysłowe i prace rozwojowe albo prace rozwojowe i dotyczy innowacji produktowej lub procesowej,
  • projekt wpisuje się w Krajową Inteligentną Specjalizację,
  • własność intelektualna nie stanowi bariery dla wdrożenia rezultatów projektu,
  • kadra zarządzająca oraz sposób zarządzania w projekcie umożliwia jego prawidłową realizację.

Kryteria punktowane:

  • zaplanowane prace B+R są adekwatne do osiągnięcia celu projektu, a ryzyka z nimi związane zostały zdefiniowane (od 0 do 5 pkt),
  • zespół badawczy oraz zasoby techniczne wnioskodawcy zapewniają prawidłową realizację zaplanowanych w projekcie prac B+R (od 0 do 5 pkt),
  • nowość rezultatów projektu (od 0 do 5 pkt),
  • zapotrzebowanie rynkowe i opłacalność wdrożenia (od 0 do 5 pkt),
  • wdrożenie rezultatów projektu planowane jest na terenie RP (0 albo 3 pkt).

Autor: Karolina Superson, Starszy Konsultant w Dziale Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA