REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ustawa o jawności życia publicznego oczami przedsiębiorcy
Ustawa o jawności życia publicznego oczami przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o jawności życia publicznego, pomimo, że na razie wciąż jeszcze znajduje się na etapie prac legislacyjnych, budzi duże emocje. Jeden z ważniejszych projektów obecnego rządu w założeniu ma przeciwdziałać patologiom władzy oraz korupcji wśród osób publicznych. Jednak proponowane przepisy dotyczą nie tylko sektora publicznego, ale również prywatnego.

Przełomowa zmiana?

Ustawa o jawności życia publicznego zakłada skompilowanie w ramach jednego aktu regulacji zawartych w trzech, do tej pory obowiązujących ustawach: ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.  Wraz z wejściem w życie wskazane ustawy stracą moc obowiązywania. Część uregulowań zostanie powtórzona. Z perspektywy prywatnych podmiotów gospodarczych pojawią się dwa nowe i warte uwagi rozwiązania: wprowadzenie instytucji sygnalisty oraz ustawowy obowiązek wprowadzenia procedur antykorupcyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biznes

Sygnalista- strażnik uczciwości czy donosiciel

Instytucja sygnalisty jest przeniesieniem na polski grunt rozwiązań powszechnie stosowanych za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych , Anglii czy Niemczech.  Ma to być osoba  zgłaszająca organom państwowym (a dokładniej – prokuratorowi) wiarygodne informacje o podejrzeniu popełnienia przestępstwa korupcyjnego dotyczące urzędu lub przedsiębiorstwa, w którym lub dla którego świadczy pracę. Jeśli prokurator stwierdzi, że przekazane dane mają charakter istotny, przyzna takiej osobie status sygnalisty, z którym wiążą się, m.in.  następujące przywileje:

  • Zwrotu kosztów poniesionych na ochronę prawną w związku ze zgłoszeniem informacji o przestępstwie
  • Ochrony umowy o pracę – w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę/zmiany warunków pracy konieczna będzie zgoda prokuratora,
  •  Odprawy w podwójnej wysokości w przypadku niezgodnego z powyższą regulacją rozwiązania umowy o pracę
  • Ochrony przez rok po zakończeniu zainicjowanego jego informacjami postępowania karnego przeciwko przedsiębiorcy

Przepisy dotyczące sygnalisty wywołały fale krytyki. Jednym z zarzutów jest uznaniowość decyzji prokuratora w zakresie przyznania statusu sygnalisty. Wątpliwości budzi także stosunkowo wąski zakres spraw, w przypadku których informator może liczyć na ochronę. Negatywną opinię co do słuszności  otoczenia opieką państwa takiego ,,legalnego donosicielstwa” wysuwał m.in. były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Krzysztof Luft. Pomysłu zaadaptowania instytucji sygnalisty do polskich warunków broni jednak szereg ekspertów m.in. z Instytutu Spraw Publicznych . Wielu wskazuje na potrzebę zapewnienia prawnej ochrony pracownikom, którzy troszczą się o swoją firmę. Otwarta pozostaje jednak kwestia, czy w obecnym kształcie, przepisy o sygnaliście rzeczywiście spełnią swoją funkcję.

REKLAMA

Wojna z korupcją w firmach

Pomysł nałożenia na co najmniej średnich przedsiębiorców obowiązku opracowania i wdrażania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych także nie jest polskim pomysłem. Podobne uregulowania prawne istnieją m.in. we Francji (ustawa powszechnie zdana pod nazwą SAPIN II). Ustawa o jawności życia publicznego nie reguluje tego zagadnienia w sposób zupełny, wskazując firmom jedynie co powinny w szczególności zawierać wewnętrzne procedury antykorupcyjne. Proponowane przepisy zawierają jednak sankcje dla tych podmiotów, które uchylą się od obowiązków w tym zakresie. W przypadku, kiedy osobie działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy prokurator postawi zarzut korupcyjny, CBA będzie mogło przeprowadzić kontrolę procedur antykorupcyjnych u przedsiębiorcy. Jeżeli ich nie było lub były pozorne Szef CBA może skierować wniosek do prezesa UOKiK o nałożenie kary na przedsiębiorcę w wysokości od 10 tys. do 10 mln zł. Oprócz tego ukarany przedsiębiorca nie będzie mógł się ubiegać o zamówienia publiczne przez okres 5 lat, chyba, ze zapłaci karę dobrowolnie. Własną politykę antykorupcyjną już stosuje szereg firm, m.in. Orange.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielkie oczekiwanie

Ustawa o jawności życia publicznego wciąż jest jeszcze procedowana. Trudno jest przesądzić o jej ostatecznym kształcie. Opinię i uwagi do projektu zgłosił szereg podmiotów, m.in. Krajowa Rada Notarialna, Fundacja Court Watch, Fundacja Batorego. Bez względu jednak na to, jak będzie brzmieć, na merytoryczną ocenę jej efektów trzeba będzie poczekać co najmniej kilka lat.

Ustawa o jawności życia publicznego - projekt

Urszula Wójcik

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA