REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o jawności życia publicznego oczami przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawa o jawności życia publicznego oczami przedsiębiorcy
Ustawa o jawności życia publicznego oczami przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o jawności życia publicznego, pomimo, że na razie wciąż jeszcze znajduje się na etapie prac legislacyjnych, budzi duże emocje. Jeden z ważniejszych projektów obecnego rządu w założeniu ma przeciwdziałać patologiom władzy oraz korupcji wśród osób publicznych. Jednak proponowane przepisy dotyczą nie tylko sektora publicznego, ale również prywatnego.

Przełomowa zmiana?

Ustawa o jawności życia publicznego zakłada skompilowanie w ramach jednego aktu regulacji zawartych w trzech, do tej pory obowiązujących ustawach: ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.  Wraz z wejściem w życie wskazane ustawy stracą moc obowiązywania. Część uregulowań zostanie powtórzona. Z perspektywy prywatnych podmiotów gospodarczych pojawią się dwa nowe i warte uwagi rozwiązania: wprowadzenie instytucji sygnalisty oraz ustawowy obowiązek wprowadzenia procedur antykorupcyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Biznes

Sygnalista- strażnik uczciwości czy donosiciel

Instytucja sygnalisty jest przeniesieniem na polski grunt rozwiązań powszechnie stosowanych za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych , Anglii czy Niemczech.  Ma to być osoba  zgłaszająca organom państwowym (a dokładniej – prokuratorowi) wiarygodne informacje o podejrzeniu popełnienia przestępstwa korupcyjnego dotyczące urzędu lub przedsiębiorstwa, w którym lub dla którego świadczy pracę. Jeśli prokurator stwierdzi, że przekazane dane mają charakter istotny, przyzna takiej osobie status sygnalisty, z którym wiążą się, m.in.  następujące przywileje:

  • Zwrotu kosztów poniesionych na ochronę prawną w związku ze zgłoszeniem informacji o przestępstwie
  • Ochrony umowy o pracę – w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę/zmiany warunków pracy konieczna będzie zgoda prokuratora,
  •  Odprawy w podwójnej wysokości w przypadku niezgodnego z powyższą regulacją rozwiązania umowy o pracę
  • Ochrony przez rok po zakończeniu zainicjowanego jego informacjami postępowania karnego przeciwko przedsiębiorcy

Przepisy dotyczące sygnalisty wywołały fale krytyki. Jednym z zarzutów jest uznaniowość decyzji prokuratora w zakresie przyznania statusu sygnalisty. Wątpliwości budzi także stosunkowo wąski zakres spraw, w przypadku których informator może liczyć na ochronę. Negatywną opinię co do słuszności  otoczenia opieką państwa takiego ,,legalnego donosicielstwa” wysuwał m.in. były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Krzysztof Luft. Pomysłu zaadaptowania instytucji sygnalisty do polskich warunków broni jednak szereg ekspertów m.in. z Instytutu Spraw Publicznych . Wielu wskazuje na potrzebę zapewnienia prawnej ochrony pracownikom, którzy troszczą się o swoją firmę. Otwarta pozostaje jednak kwestia, czy w obecnym kształcie, przepisy o sygnaliście rzeczywiście spełnią swoją funkcję.

Wojna z korupcją w firmach

Pomysł nałożenia na co najmniej średnich przedsiębiorców obowiązku opracowania i wdrażania wewnętrznych procedur antykorupcyjnych także nie jest polskim pomysłem. Podobne uregulowania prawne istnieją m.in. we Francji (ustawa powszechnie zdana pod nazwą SAPIN II). Ustawa o jawności życia publicznego nie reguluje tego zagadnienia w sposób zupełny, wskazując firmom jedynie co powinny w szczególności zawierać wewnętrzne procedury antykorupcyjne. Proponowane przepisy zawierają jednak sankcje dla tych podmiotów, które uchylą się od obowiązków w tym zakresie. W przypadku, kiedy osobie działającej w imieniu lub na rzecz przedsiębiorcy prokurator postawi zarzut korupcyjny, CBA będzie mogło przeprowadzić kontrolę procedur antykorupcyjnych u przedsiębiorcy. Jeżeli ich nie było lub były pozorne Szef CBA może skierować wniosek do prezesa UOKiK o nałożenie kary na przedsiębiorcę w wysokości od 10 tys. do 10 mln zł. Oprócz tego ukarany przedsiębiorca nie będzie mógł się ubiegać o zamówienia publiczne przez okres 5 lat, chyba, ze zapłaci karę dobrowolnie. Własną politykę antykorupcyjną już stosuje szereg firm, m.in. Orange.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielkie oczekiwanie

Ustawa o jawności życia publicznego wciąż jest jeszcze procedowana. Trudno jest przesądzić o jej ostatecznym kształcie. Opinię i uwagi do projektu zgłosił szereg podmiotów, m.in. Krajowa Rada Notarialna, Fundacja Court Watch, Fundacja Batorego. Bez względu jednak na to, jak będzie brzmieć, na merytoryczną ocenę jej efektów trzeba będzie poczekać co najmniej kilka lat.

Ustawa o jawności życia publicznego - projekt

Urszula Wójcik

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA