REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz handlu w niedziele i święta – kalendarz 2018, kary, kontrole

Zakaz handlu w niedziele i święta – kalendarz, kary, kontrole. Kiedy nie będzie można zrobić zakupów w niedzielę w 2018 r. Zakaz handlu w niedziele 2018, 2019
Zakaz handlu w niedziele i święta – kalendarz, kary, kontrole. Kiedy nie będzie można zrobić zakupów w niedzielę w 2018 r. Zakaz handlu w niedziele 2018, 2019

REKLAMA

REKLAMA

1 marca 2018 r. wchodzi w życie ustawa z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu towarami w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Kiedy i gdzie nie będzie można zrobić zakupów? Co grozi za naruszenie zakazu handlu? Czy można legalnie ominąć zakaz handlu?

Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw z  2018, poz. 305.

REKLAMA

Autopromocja

Już na wstępie warto zaznaczyć, że przewidziany tą ustawą zakaz handlu w niedziele i święta obejmuje zarówno:

- handel – definiowany jako „proces sprzedaży polegający na wymianie towaru lub wyrobu na środki pieniężne”, jak również

- czynności związanych z handlem – definiowane jako „wykonywanie w placówce handlowej czynności bezpośrednio związanych z handlem” (w tym także czynności dot. magazynowania i inwentaryzacji towarów) przez pracownika lub zatrudnionego na umowę cywilnoprawną.

Zakaz handlu – od kiedy, w które niedziele

Zgodnie z przepisami tej ustawy zakaz handlu (towarów i wyrobów) w niedzielę i święta będzie wprowadzany stopniowo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba podkreślić, że zakaz ten nie będzie docelowo całkowity. Bowiem zakaz handlu nie będzie dotyczył następujących 7 niedziel w roku:

1) kolejnych dwóch niedziel poprzedzających pierwszy dzień Bożego Narodzenia;

2) niedzieli (tzw. Niedzieli Palmowej) bezpośrednio poprzedzającej pierwszy dzień Wielkiej Nocy;

3) ostatniej niedzieli przypadającej w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu.

Przy czym jeżeli w którąś z ww. siedmiu przypada święto, to w ten dzień nie można handlować.

Polecamy: Zakaz handlu w niedziele i święta (PDF)

Od 1 marca 2018 r. do końca 2018 roku zakaz będzie obejmował wszystkie niedziele oprócz pierwszej i ostatniej niedzieli miesiąca.

W 2019 roku tylko w ostatnią niedzielę każdego miesiąca będzie można prowadzić handel.

Zarówno w 2018 r. jak i w 2019 r. można prowadzić handel w wyżej wskazanych siedem niedziel (np. 16 i 23 grudnia 2018 r.).

Od 1 stycznia 2020 roku będzie obowiązywał zakaz handlu we wszystkie niedziele z wyjątkiem ww. siedmiu w roku.

Ponadto w Wigilię Bożego Narodzenia oraz w sobotę bezpośrednio poprzedzającą Wielkanoc handel będzie możliwy tylko do godz. 14.

Trzeba też wiedzieć, że ww. ustawa zawiera w art. 6 wykaz ponad 30. wyłączeń spod zakazu handlu. Prowadzić sprzedaż towarów i wyrobów we wszystkie niedziele i święta mogą m.in. stacje benzynowe, kwiaciarnie, apteki, piekarnie, cukiernie, automaty vendingowe, sklepy internetowe.

Z tego zakazu wyłączone są także lokale gastronomiczne a także „placówki handlowe”, w których przeważającą działalnością jest działalność gastronomiczna.

Zakaz handlu w niedzielę i święta nie dotyczy też sklepów, w których handel jest prowadzony przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Święta, w które obowiązuje zakaz handlu to:
1 stycznia – Nowy Rok,
6 stycznia – Święto Trzech Króli,
pierwszy dzień Wielkiej Nocy,
drugi dzień Wielkiej Nocy,
1 maja – Święto Państwowe,
3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,
pierwszy dzień Zielonych Świątek,
dzień Bożego Ciała,
15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,
1 listopada – Wszystkich Świętych,
11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia;

Kary i kontrole

Pracodawcom, którzy wymagają od pracowników (lub zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych) pracy w handlu lub „wykonywanie czynności związanych z handlem” w święta i te niedziele, w które obowiązuje zakaz handlu – grozi grzywna (od 1 tys. zł do 100 tys. zł).

Natomiast tym pracodawcom, którzy naruszają zakaz handlu (jak to określa nowy art. 218a Kodeksu karnego) „złośliwie lub uporczywie” grozi zarówno grzywna jak i kara ograniczenia wolności. Te naruszenia zakazu handlu są kwalifikowane jako wykroczenia.

Kontrola przestrzegania zakazu handlu w niedziele i święta realizują należy do kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy

Inspektorzy pracy mają prawo do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele i święta, podobnie jak w przypadku przepisów prawa pracy, norm bhp i legalności zatrudnienia.

Organ PIP może nałożyć grzywnę (mandat) do 5 tys. zł na osobę ukaraną co najmniej dwukrotnie za ww. wykroczenie określone w ustawie z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, która popełnia kolejne takie wykroczenie w ciągu dwóch lat od dnia ostatniego ukarania takie wykroczenie.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń


Zakaz handlu w niedziele i święta - praktyka

REKLAMA

Trudno obecnie przewidzieć jak ukształtuje się praktyka funkcjonowania i stosowania przepisów omawianej ustawy. Obecnie, przed wejściem w życie tych przepisów wielu przedsiębiorców prowadzących sklepy zastanawia się nad legalnymi sposobami obchodzenia zakazu handlu i czynności związanych z handlem.

Niektórzy chcą otwierać w niedziele i święta sklepy, by jedynie prezentować towar klientom (bez możliwości zakupu na miejscu). A chętni do zakupu będą mogli zrealizować transakcję w sklepie internetowym. Co więcej, po zakupie klienci będą nawet mogli od razu odebrać towar w sklepie.

Inni przedsiębiorcy z branży handlowej zastanawiają się np. nad zlokalizowaniem przy swoich placówkach handlowych dystrybutorów paliw, bowiem zakaz handlu nie obowiązuje „na stacjach paliw płynnych”.

Powstaje pytanie, czy takie działania będą legalne i nie narażą właścicieli sklepów na kary.

Zależeć to będzie w pierwszej kolejności od interpretacji takich stanów faktycznych przez organy administracji państwowej, a z czasem także od orzecznictwa sądowego.

23 lutego 2018 r. wiceminister w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Stanisław Szwed poinformował, że Ministerstwo i Państwowa Inspekcja Pracy ustaliły, że będą koordynować swoje działania, tak, by interpretacja przepisów o zakazie handlu w niedzielę była jednoznaczna i jednolita zarówno ze strony Ministerstwa jak i PIP.

PIP już przeprowadza szkolenia dla inspektorów. Najprawdopodobniej pierwsze kontrole PIP, w przypadku stwierdzenia naruszenia zakazu handlu będą kończyły się jedynie pouczeniem, zwłaszcza w przypadku niewielkich podmiotów. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie wyklucza także inicjatywy legislacyjnej w celu korekty przepisów, jeżeli praktyka pokaże skuteczne metody na obchodzenie zakazu handlu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA