REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania
Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - odwołania. Od 1 lutego 2021 r. można składać w bankach odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające ws. Tarczy PFR 2.0 - powiedział PAP wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że średnia subwencja wypłacona mikrofirmom wynosi 86 tys. zł, a małym i średnim - ok. 626 tys. zł.

Odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające

Wiceprezes PFR wskazał, że od 1 lutego przedsiębiorcy, głównie ci, którzy otrzymali z Tarczy PFR 2.0 niższą kwotę niż wnioskowali, mogą składać odwołania elektroniczne. Również tego dnia rusza proces przyjmowania tzw. postępowań wyjaśniających dla firm, których nie obejmą proste odwołania elektroniczne. "Wnioski o takie postępowania klienci mogą składać do PFR przez banki uczestniczące w programie, tak jak było w wiosennej Tarczy 1.0" - wyjaśnił.

REKLAMA

Autopromocja

Zaznaczył, że do formularzy postępowań, muszą być załączone odpowiednie zaświadczenia. "Jeżeli powodem nieprzyznania subwencji było np. zadłużenie w urzędzie skarbowym lub w ZUS i nie pomaga tu złożenie wniosku elektronicznego, to przedsiębiorca musi przedstawić z tych instytucji zaświadczenie o niezaleganiu" - powiedział. Dodał, że obecnie blisko 80 proc. składanych wniosków rozpatrywana jest pozytywnie.

Ile firm otrzymuje wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0?

Marczuk wskazał też, że PFR przelewa na konta firm średnio 350 mln zł dziennie, co oznacza, że ok. 2 tys. przedsiębiorców każdego dnia otrzymuje wsparcie, które ma im pomóc przejść kryzys wywołany pandemią koronawirusa. Do tej pory takie wsparcie uzyskało już prawie 23 tys. firm. Z wyliczeń PFR wynika, że średnia subwencja dla mikrofirm (zatrudniających do 9 osób) wynosi 86 tys. zł, dla małych i średnich jest to 626 tys. zł, zaś kwota na każdego pracownika, zarówno w przypadku mikro, jak i MŚP, wynosi ok. 24 tys. zł.

Pytany o tempo realizacji programu, wskazał, że biorąc pod uwagę liczbę beneficjentów i kwotę, jest ono podobne jak w przypadku Tarczy PFR 1.0. Przypomniał, że z Tarczy 1.0 348,1 tys. firm otrzymało 61 mld zł, natomiast na Tarczę 2.0 przeznaczono 13 mld zł, a przedsiębiorstw, które mogą skorzystać pomocy jest ok. 70 tys. Są to - jak zaznaczył - firmy, które zostały najbardziej dotknięte pandemią, działające pod 45 kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Dotyczy to m.in restauracji, hoteli, firm turystycznych, zajmujących się kulturą, florystyką, a także drukarni, introligatorni i tych z sektora edukacji czy targów. Jak zapewnił Marczuk, że możliwe jest poszerzenie listy kodów, ale o tym zadecyduje Rada Ministrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozmowie z PAP, wiceprezes odniósł się również do przedsiębiorców, którzy mimo obowiązujących ograniczeń epidemicznych decydują się na udostępnienie lokali klientom. "Absolutnie szanuję ich emocje. Rozumiem, że mogą się czuć zdesperowani faktem, że nie z powodów błędów biznesowych musieli zamknąć swoje przedsiębiorstwa, ale obecna sytuacja jest bezprecedensowa" - powiedział.

Kiedy nie trzeba zwracać subwencji z Tarczy Finansowej 1.0?

Wskazał też, że "programy są tak konstruowane, że co do zasady, subwencje rekompensują brak przychodów, mają pokrywać podstawowe koszty". Przypomniał, że np. firmy, które ze względów bezpieczeństwa nie mogą prowadzić działalności, a są na liście kodów PKD, nie muszą zwracać subwencji z Tarczy 1.0., nawet jeśli nie utrzymają zatrudnienia. "Wyliczyliśmy, że ta subwencja z Tarczy 1.0 powinna starczyć na 6-9 miesięcy, a wsparcie z Tarczy 2.0 umożliwi takiej firmie przetrwanie przez kolejnych ok. 5 miesięcy" - powiedział.

Wyliczył, że np. właściciel restauracji zatrudniający 5-6 osób, z Tarczy 1.0 otrzymał ok. 150-180 tys. zł, z Traczy 2.0 dostanie podobną kwotę. "Łącznie to jest ok. 300 - 350 tys. zł, które zostaną w pełni umorzone" - wyliczył.

Wiceprezes podkreśli, że daleki jest od uprawiania propagandy sukcesu. "Nikt nie mówi, że jest wspaniale, że przedsiębiorcy powinni siedzieć cicho, bo dostali pieniądze. Wiem, że wprowadzone ograniczenia dla wielu ludzi oznaczają znaczący spadek przychodów, ale na drugiej szali jest bezpieczeństwo zdrowotne. W takiej sytuacji nie ma dobrych decyzji, są tylko decyzje mniej złe. Robimy jednak wszystko, by wspierać firmy" - mówił.

Tarcza Finansowa tylko dla firm zatrudniających pracowników

REKLAMA

Marczuk zaznaczył, że zarówno Tarcza 1.0 jak i Tarcza 2.0 są skierowane do przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Dodał, że jednoosobowe działalności gospodarcze, bez pracowników, mają prawo do skorzystania z innych form wsparcia, czyli z tarczy rządowych; np. postojowego, bezzwrotnej pożyczki w wysokości 5 tys. zł, czy zwolnienia z ZUS. "Faktycznie, ci którzy nie odprowadzali np. składek za siebie czy za zatrudnionych osób, nie płacił podatków, nie są objęci pomocą. Ale jak ktoś je opłacał, to może skorzystać z różnych form dofinansowania i przetrzymać kryzys" - powiedział.

Realizowana obecnie Tarcza PFR 2.0 ma umożliwić mikro, małym i średnim firmom uzyskanie subwencji, które będą mogły być w 100-proc. umarzane. Wartość pomocy to 13 mld zł: 6,5 mld zł dla mikrofirm i kolejne 6,5 mld zł dla spółek zatrudniających od 10 do 249 pracowników. Subwencja finansowa PFR będzie miała charakter bezzwrotny po spełnieniu przez przedsiębiorcę określonych warunków. W przypadku mikrofirm spadek obrotów to minimum 30 proc. w okresie kwiecień-grudzień lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Kwota subwencji będzie zależeć od wielkości spadku przychodów: 18 tys. zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30-60 proc., 36 tys. zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60 proc. Maksymalna kwota finansowania dla mikrofirm to 324 tys. zł. Będzie możliwość umorzenia do 100 proc. w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 r.

Dla małych i średnich firm spadek obrotów określono na minimum 30 proc. w okresie kwiecień-grudzień lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Subwencja może wynieść 70 proc. straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 r. do marca 2021 r. Maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy na jednego pracownika nie może przekroczyć 72 tys. zł.

Wnioski o subwencję finansową będą przyjmowane do 28 lutego 2021 r. Procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r., z możliwością przedłużenia tych terminów do 30 czerwca 2021 r. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA