REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania
Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - odwołania. Od 1 lutego 2021 r. można składać w bankach odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające ws. Tarczy PFR 2.0 - powiedział PAP wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że średnia subwencja wypłacona mikrofirmom wynosi 86 tys. zł, a małym i średnim - ok. 626 tys. zł.

Odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające

Wiceprezes PFR wskazał, że od 1 lutego przedsiębiorcy, głównie ci, którzy otrzymali z Tarczy PFR 2.0 niższą kwotę niż wnioskowali, mogą składać odwołania elektroniczne. Również tego dnia rusza proces przyjmowania tzw. postępowań wyjaśniających dla firm, których nie obejmą proste odwołania elektroniczne. "Wnioski o takie postępowania klienci mogą składać do PFR przez banki uczestniczące w programie, tak jak było w wiosennej Tarczy 1.0" - wyjaśnił.

REKLAMA

REKLAMA

Zaznaczył, że do formularzy postępowań, muszą być załączone odpowiednie zaświadczenia. "Jeżeli powodem nieprzyznania subwencji było np. zadłużenie w urzędzie skarbowym lub w ZUS i nie pomaga tu złożenie wniosku elektronicznego, to przedsiębiorca musi przedstawić z tych instytucji zaświadczenie o niezaleganiu" - powiedział. Dodał, że obecnie blisko 80 proc. składanych wniosków rozpatrywana jest pozytywnie.

Ile firm otrzymuje wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0?

Marczuk wskazał też, że PFR przelewa na konta firm średnio 350 mln zł dziennie, co oznacza, że ok. 2 tys. przedsiębiorców każdego dnia otrzymuje wsparcie, które ma im pomóc przejść kryzys wywołany pandemią koronawirusa. Do tej pory takie wsparcie uzyskało już prawie 23 tys. firm. Z wyliczeń PFR wynika, że średnia subwencja dla mikrofirm (zatrudniających do 9 osób) wynosi 86 tys. zł, dla małych i średnich jest to 626 tys. zł, zaś kwota na każdego pracownika, zarówno w przypadku mikro, jak i MŚP, wynosi ok. 24 tys. zł.

Pytany o tempo realizacji programu, wskazał, że biorąc pod uwagę liczbę beneficjentów i kwotę, jest ono podobne jak w przypadku Tarczy PFR 1.0. Przypomniał, że z Tarczy 1.0 348,1 tys. firm otrzymało 61 mld zł, natomiast na Tarczę 2.0 przeznaczono 13 mld zł, a przedsiębiorstw, które mogą skorzystać pomocy jest ok. 70 tys. Są to - jak zaznaczył - firmy, które zostały najbardziej dotknięte pandemią, działające pod 45 kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Dotyczy to m.in restauracji, hoteli, firm turystycznych, zajmujących się kulturą, florystyką, a także drukarni, introligatorni i tych z sektora edukacji czy targów. Jak zapewnił Marczuk, że możliwe jest poszerzenie listy kodów, ale o tym zadecyduje Rada Ministrów.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozmowie z PAP, wiceprezes odniósł się również do przedsiębiorców, którzy mimo obowiązujących ograniczeń epidemicznych decydują się na udostępnienie lokali klientom. "Absolutnie szanuję ich emocje. Rozumiem, że mogą się czuć zdesperowani faktem, że nie z powodów błędów biznesowych musieli zamknąć swoje przedsiębiorstwa, ale obecna sytuacja jest bezprecedensowa" - powiedział.

Kiedy nie trzeba zwracać subwencji z Tarczy Finansowej 1.0?

Wskazał też, że "programy są tak konstruowane, że co do zasady, subwencje rekompensują brak przychodów, mają pokrywać podstawowe koszty". Przypomniał, że np. firmy, które ze względów bezpieczeństwa nie mogą prowadzić działalności, a są na liście kodów PKD, nie muszą zwracać subwencji z Tarczy 1.0., nawet jeśli nie utrzymają zatrudnienia. "Wyliczyliśmy, że ta subwencja z Tarczy 1.0 powinna starczyć na 6-9 miesięcy, a wsparcie z Tarczy 2.0 umożliwi takiej firmie przetrwanie przez kolejnych ok. 5 miesięcy" - powiedział.

Wyliczył, że np. właściciel restauracji zatrudniający 5-6 osób, z Tarczy 1.0 otrzymał ok. 150-180 tys. zł, z Traczy 2.0 dostanie podobną kwotę. "Łącznie to jest ok. 300 - 350 tys. zł, które zostaną w pełni umorzone" - wyliczył.

Wiceprezes podkreśli, że daleki jest od uprawiania propagandy sukcesu. "Nikt nie mówi, że jest wspaniale, że przedsiębiorcy powinni siedzieć cicho, bo dostali pieniądze. Wiem, że wprowadzone ograniczenia dla wielu ludzi oznaczają znaczący spadek przychodów, ale na drugiej szali jest bezpieczeństwo zdrowotne. W takiej sytuacji nie ma dobrych decyzji, są tylko decyzje mniej złe. Robimy jednak wszystko, by wspierać firmy" - mówił.

Tarcza Finansowa tylko dla firm zatrudniających pracowników

Marczuk zaznaczył, że zarówno Tarcza 1.0 jak i Tarcza 2.0 są skierowane do przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Dodał, że jednoosobowe działalności gospodarcze, bez pracowników, mają prawo do skorzystania z innych form wsparcia, czyli z tarczy rządowych; np. postojowego, bezzwrotnej pożyczki w wysokości 5 tys. zł, czy zwolnienia z ZUS. "Faktycznie, ci którzy nie odprowadzali np. składek za siebie czy za zatrudnionych osób, nie płacił podatków, nie są objęci pomocą. Ale jak ktoś je opłacał, to może skorzystać z różnych form dofinansowania i przetrzymać kryzys" - powiedział.

Realizowana obecnie Tarcza PFR 2.0 ma umożliwić mikro, małym i średnim firmom uzyskanie subwencji, które będą mogły być w 100-proc. umarzane. Wartość pomocy to 13 mld zł: 6,5 mld zł dla mikrofirm i kolejne 6,5 mld zł dla spółek zatrudniających od 10 do 249 pracowników. Subwencja finansowa PFR będzie miała charakter bezzwrotny po spełnieniu przez przedsiębiorcę określonych warunków. W przypadku mikrofirm spadek obrotów to minimum 30 proc. w okresie kwiecień-grudzień lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Kwota subwencji będzie zależeć od wielkości spadku przychodów: 18 tys. zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30-60 proc., 36 tys. zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60 proc. Maksymalna kwota finansowania dla mikrofirm to 324 tys. zł. Będzie możliwość umorzenia do 100 proc. w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 r.

Dla małych i średnich firm spadek obrotów określono na minimum 30 proc. w okresie kwiecień-grudzień lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Subwencja może wynieść 70 proc. straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 r. do marca 2021 r. Maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy na jednego pracownika nie może przekroczyć 72 tys. zł.

Wnioski o subwencję finansową będą przyjmowane do 28 lutego 2021 r. Procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r., z możliwością przedłużenia tych terminów do 30 czerwca 2021 r. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA