REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania
Tarcza Finansowa PFR 2.0 - od 1 lutego można składać odwołania

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - odwołania. Od 1 lutego 2021 r. można składać w bankach odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające ws. Tarczy PFR 2.0 - powiedział PAP wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że średnia subwencja wypłacona mikrofirmom wynosi 86 tys. zł, a małym i średnim - ok. 626 tys. zł.

Odwołania elektroniczne i wnioski o postępowania wyjaśniające

Wiceprezes PFR wskazał, że od 1 lutego przedsiębiorcy, głównie ci, którzy otrzymali z Tarczy PFR 2.0 niższą kwotę niż wnioskowali, mogą składać odwołania elektroniczne. Również tego dnia rusza proces przyjmowania tzw. postępowań wyjaśniających dla firm, których nie obejmą proste odwołania elektroniczne. "Wnioski o takie postępowania klienci mogą składać do PFR przez banki uczestniczące w programie, tak jak było w wiosennej Tarczy 1.0" - wyjaśnił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaznaczył, że do formularzy postępowań, muszą być załączone odpowiednie zaświadczenia. "Jeżeli powodem nieprzyznania subwencji było np. zadłużenie w urzędzie skarbowym lub w ZUS i nie pomaga tu złożenie wniosku elektronicznego, to przedsiębiorca musi przedstawić z tych instytucji zaświadczenie o niezaleganiu" - powiedział. Dodał, że obecnie blisko 80 proc. składanych wniosków rozpatrywana jest pozytywnie.

Ile firm otrzymuje wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0?

Marczuk wskazał też, że PFR przelewa na konta firm średnio 350 mln zł dziennie, co oznacza, że ok. 2 tys. przedsiębiorców każdego dnia otrzymuje wsparcie, które ma im pomóc przejść kryzys wywołany pandemią koronawirusa. Do tej pory takie wsparcie uzyskało już prawie 23 tys. firm. Z wyliczeń PFR wynika, że średnia subwencja dla mikrofirm (zatrudniających do 9 osób) wynosi 86 tys. zł, dla małych i średnich jest to 626 tys. zł, zaś kwota na każdego pracownika, zarówno w przypadku mikro, jak i MŚP, wynosi ok. 24 tys. zł.

Pytany o tempo realizacji programu, wskazał, że biorąc pod uwagę liczbę beneficjentów i kwotę, jest ono podobne jak w przypadku Tarczy PFR 1.0. Przypomniał, że z Tarczy 1.0 348,1 tys. firm otrzymało 61 mld zł, natomiast na Tarczę 2.0 przeznaczono 13 mld zł, a przedsiębiorstw, które mogą skorzystać pomocy jest ok. 70 tys. Są to - jak zaznaczył - firmy, które zostały najbardziej dotknięte pandemią, działające pod 45 kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Dotyczy to m.in restauracji, hoteli, firm turystycznych, zajmujących się kulturą, florystyką, a także drukarni, introligatorni i tych z sektora edukacji czy targów. Jak zapewnił Marczuk, że możliwe jest poszerzenie listy kodów, ale o tym zadecyduje Rada Ministrów.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozmowie z PAP, wiceprezes odniósł się również do przedsiębiorców, którzy mimo obowiązujących ograniczeń epidemicznych decydują się na udostępnienie lokali klientom. "Absolutnie szanuję ich emocje. Rozumiem, że mogą się czuć zdesperowani faktem, że nie z powodów błędów biznesowych musieli zamknąć swoje przedsiębiorstwa, ale obecna sytuacja jest bezprecedensowa" - powiedział.

Kiedy nie trzeba zwracać subwencji z Tarczy Finansowej 1.0?

Wskazał też, że "programy są tak konstruowane, że co do zasady, subwencje rekompensują brak przychodów, mają pokrywać podstawowe koszty". Przypomniał, że np. firmy, które ze względów bezpieczeństwa nie mogą prowadzić działalności, a są na liście kodów PKD, nie muszą zwracać subwencji z Tarczy 1.0., nawet jeśli nie utrzymają zatrudnienia. "Wyliczyliśmy, że ta subwencja z Tarczy 1.0 powinna starczyć na 6-9 miesięcy, a wsparcie z Tarczy 2.0 umożliwi takiej firmie przetrwanie przez kolejnych ok. 5 miesięcy" - powiedział.

Wyliczył, że np. właściciel restauracji zatrudniający 5-6 osób, z Tarczy 1.0 otrzymał ok. 150-180 tys. zł, z Traczy 2.0 dostanie podobną kwotę. "Łącznie to jest ok. 300 - 350 tys. zł, które zostaną w pełni umorzone" - wyliczył.

Wiceprezes podkreśli, że daleki jest od uprawiania propagandy sukcesu. "Nikt nie mówi, że jest wspaniale, że przedsiębiorcy powinni siedzieć cicho, bo dostali pieniądze. Wiem, że wprowadzone ograniczenia dla wielu ludzi oznaczają znaczący spadek przychodów, ale na drugiej szali jest bezpieczeństwo zdrowotne. W takiej sytuacji nie ma dobrych decyzji, są tylko decyzje mniej złe. Robimy jednak wszystko, by wspierać firmy" - mówił.

Tarcza Finansowa tylko dla firm zatrudniających pracowników

Marczuk zaznaczył, że zarówno Tarcza 1.0 jak i Tarcza 2.0 są skierowane do przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Dodał, że jednoosobowe działalności gospodarcze, bez pracowników, mają prawo do skorzystania z innych form wsparcia, czyli z tarczy rządowych; np. postojowego, bezzwrotnej pożyczki w wysokości 5 tys. zł, czy zwolnienia z ZUS. "Faktycznie, ci którzy nie odprowadzali np. składek za siebie czy za zatrudnionych osób, nie płacił podatków, nie są objęci pomocą. Ale jak ktoś je opłacał, to może skorzystać z różnych form dofinansowania i przetrzymać kryzys" - powiedział.

Realizowana obecnie Tarcza PFR 2.0 ma umożliwić mikro, małym i średnim firmom uzyskanie subwencji, które będą mogły być w 100-proc. umarzane. Wartość pomocy to 13 mld zł: 6,5 mld zł dla mikrofirm i kolejne 6,5 mld zł dla spółek zatrudniających od 10 do 249 pracowników. Subwencja finansowa PFR będzie miała charakter bezzwrotny po spełnieniu przez przedsiębiorcę określonych warunków. W przypadku mikrofirm spadek obrotów to minimum 30 proc. w okresie kwiecień-grudzień lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Kwota subwencji będzie zależeć od wielkości spadku przychodów: 18 tys. zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30-60 proc., 36 tys. zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60 proc. Maksymalna kwota finansowania dla mikrofirm to 324 tys. zł. Będzie możliwość umorzenia do 100 proc. w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 r.

Dla małych i średnich firm spadek obrotów określono na minimum 30 proc. w okresie kwiecień-grudzień lub w IV kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. Subwencja może wynieść 70 proc. straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 r. do marca 2021 r. Maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy na jednego pracownika nie może przekroczyć 72 tys. zł.

Wnioski o subwencję finansową będą przyjmowane do 28 lutego 2021 r. Procedura odwoławcza w ramach Programu będzie trwała od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r., z możliwością przedłużenia tych terminów do 30 czerwca 2021 r. (PAP)

autor: Ewa Wesołowska

ewes/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA