REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - kto i jak może uzyskać wsparcie?

Tarcza Finansowa PFR 2.0 - terminy, zasady, branże
Tarcza Finansowa PFR 2.0 - terminy, zasady, branże

REKLAMA

REKLAMA

W ramach Tarczy Finansowej 2.0 o subwencje finansowe mogą się ubiegać mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa z 45 branż, które odnotowały minimum 30% spadek obrotów w okresie od kwietnia do grudnia lub od października do grudnia 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku. Wnioski będzie można składać od 15 stycznia do 28 lutego 2021 roku. Jakie wsparcie można otrzymać z Tarczy Finansowej 2.0? Kiedy i gdzie będzie można ubiegać się o wsparcie? Jakie są najważniejsze warunki przyznawania wsparcia? Jakie są zasady wyliczania zatrudnienia? Które branże mogą otrzymać wsparcie? Na co można przeznaczyć wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0?

Jakie wsparcie można otrzymać z Tarczy Finansowej 2.0?

W ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 o wartości 13 mld zł mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy mogą otrzymać subwencję finansową PFR. Subwencja finansowa będzie mieć bezzwrotny charakter, po spełnieniu warunków określonych w regulaminie udzielania subwencji i w umowie subwencji finansowej.

Autopromocja

Kiedy i gdzie będzie można ubiegać się o wsparcie?

Mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa ze wskazanych poniżej 45 branż, które odnotowały minimum 30% spadek obrotów w okresie od kwietnia do grudnia lub od października do grudnia 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku, będą mogły ubiegać się o subwencje od 15 stycznia 2021 roku. Wnioski będzie można składać do 28 lutego 2021 roku przez system bankowości elektronicznej – podobnie jak w ramach Tarczy PFR 1.0.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 dostępna w 18 bankach komercyjnych oraz w większości banków spółdzielczych

Wszystkie 18 banków komercyjnych oraz większość banków spółdzielczych, które uczestniczyły w programie Tarcza Finansowa PFR 1.0 w kwietniu 2020 r. zadeklarowało udział w Tarczy Finansowej PFR 2.0. Oznacza to, że będą przyjmować za pośrednictwem swoich systemów bankowości elektronicznej wnioski o subwencje finansowe oferowane przez Polski Fundusz Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm z prawie 40 branż, które musiały ograniczyć lub zawiesić działalność w związku z zapobieganiem rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19.

Gotowość do uczestnictwa w dystrybucji środków z Tarczy Finansowej 2.0 dla mikro, małych i średnich firm potwierdziły następujące banki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Alior Bank
  • Bank BPS oraz zrzeszone i współpracujące Banki Spółdzielcze
  • Bank Millennium
  • Bank Pekao S.A.
  • Bank Pocztowy
  • BNP Paribas Bank Polska
  • BOŚ Bank
  • Citi Handlowy
  • Credit Agricole
  • Getin Noble Bank
  • Idea Bank
  • ING Bank Śląski
  • Inteligo
  • mBank
  • Nest Bank
  • PKO Bank Polski
  • Santander Bank Polska
  • SGB-Bank S.A. oraz Banki Spółdzielcze SGB i współpracujące Banki Spółdzielcze 

Ostateczne uczestnictwo w programie banków zależeć będzie od uzyskania zgód korporacyjnych i podpisania umowy z PFR. Wnioski o finansowanie będą mogli złożyć przedstawiciele firm, które są klientami danego banku. Nie musi to być jednak ten sam bank, w którym przedsiębiorca ewentualnie wnioskował o subwencję z Tarczy Finansowej PFR 1.0.

Wniosek oparty będzie na oświadczeniach przedsiębiorcy, a jego weryfikację przeprowadzi automatycznie PFR na podstawie danych m.in. z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy dla MŚP). Firmy, które złożą wniosek lub otrzymają subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponoszą z tego tytułu kosztów np. za przyjęcie lub rozpatrzenie wniosku.

Jeśli interesuje cię wsparcie dużych przedsiębiorców, przeczytaj więcej o subwencji PFR dla dużych firm.

Szczegółowa informacja o prawach i obowiązkach przedsiębiorców ubiegających się o wsparcie będzie zawarta w umowie subwencji finansowej oraz regulaminie udzielania subwencji przygotowanych przez Polski Fundusz Rozwoju. Informacje o zasadach przyznawania wsparcia i bankach współpracujących z PFR będą udostępnione na stronie PFR najpóźniej 14 stycznia 2021 roku.

Jakie są najważniejsze warunki przyznawania wsparcia?

Aby uzyskać wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0, mikroprzedsiębiorcy oraz mali i średni przedsiębiorcy:

  • muszą prowadzić działalność gospodarczą 31 grudnia 2019 roku oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej (w dniu złożenia wniosku przedsiębiorca nie może być w stanie likwidacji, upadłości lub restrukturyzacji)
  • muszą prowadzić działalność w jednym lub więcej ze wskazanych kodów PKD w trzech datach, czyli: 31 grudnia 2019 roku, 1 listopada 2020 roku i w dniu składania wniosku o subwencję
  • muszą odnotować spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w jednym z dwóch okresów:
    • od 1 kwietnia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku
    • od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 października 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku

Ważne! Na potrzeby obliczenia spadku obrotów będzie brana pod uwagę całość obrotów gospodarczych przedsiębiorcy w porównywanych okresach, a nie tylko obroty z działalności w ramach wybranych 45 kodów PKD.

  • nie mogą posiadać zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 roku lub na 31 grudnia 2020 roku, lub na dzień złożenia wniosku o subwencję, przy czym nie będą uznawane za zaległość:
  • rozłożenie płatności podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub jej odroczenie
  • zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej
  • złożenie wniosku do ZUS o brak płatności składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tarcz antykryzysowych.

W przypadku mikroprzedsiębiorców, czyli firm zatrudniających od 1 do 9 pracowników oraz mających obroty lub sumę bilansową poniżej 2 mln euro:

  • kwota subwencji będzie zależna od wielkości spadku przychodów i wyniesie:
    • 18 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30–60%
    • 36 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60%
  • maksymalna kwota subwencji wyniesie 324 000 zł
  • istnieje możliwość umorzenia do 100% subwencji w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 roku.

W przypadku małych i średnich przedsiębiorców, czyli firm zatrudniających od 10 do 249 pracowników oraz mających obroty poniżej 50 mln euro lub sumę bilansową poniżej 43 mln euro

  • firma musi odnotować spadek obrotów gospodarczych o minimum 30% w okresie kwalifikowanym trwającym (pokrycie kosztów stałych będzie możliwe za okres, w którym przedsiębiorca):
    • od 1 listopada 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 listopada 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku (spadek obrotów gospodarczych oparty na danych rzeczywistych)
    • od 1 stycznia 2021 roku do 31 marca 2021 roku w porównaniu do okresu od 1 stycznia 2019 roku do 31 marca 2019 roku (spadek obrotów gospodarczych oparty na predykcji, a w przypadku składania wniosku w chwili posiadania danych rzeczywistych – oparty na danych rzeczywistych)
  • firma musi wykazać koszty stałe w okresie kwalifikowanym
  • subwencja jest wypłacana w kwocie 70% straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021.
  • maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł i nie więcej niż 72 000 zł na pracownika.

Koszty stałe oznaczają faktyczną stratę brutto (wynik finansowy przedsiębiorcy przed opodatkowaniem, uwzględniający zysk/stratę z działalności operacyjnej oraz koszty i przychody finansowe) w okresie od 1 listopada 2020 roku do 31 marca 2021 roku, wykazaną przez beneficjenta w rachunku zysków i strat lub innych dokumentach sprawozdawczych, z wyłączeniem rezerw na utratę wartości aktywów oraz uwzględniającą pomoc publiczną uzyskaną z innych źródeł (otrzymana lub oczekiwana).

Ważne! Dla przedsiębiorców, którzy byli beneficjentami Tarczy Finansowej PFR 1.0, maksymalna kwota finansowania z obu Tarcz łącznie na jednego pracownika nie może być wyższa niż:

  • 72 000 zł dla mikrofirm
  • 144 000 zł dla małych i średnich firm.

Jakie są zasady wyliczania zatrudnienia?

Warunkiem kwalifikacji do programu jest zatrudnienie co najmniej 1 pracownika na dzień 31 grudnia 2019 roku, a w przypadku braku jakiegokolwiek pracownika na ten dzień – na dzień 31 lipca 2020 roku.

Przedsiębiorca, który nie zatrudniał żadnych osób, nie może otrzymać wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR.

Na potrzeby ustalenia statusu przez pracownika rozumie się osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę. Przy czym za pracowników nie uważa się pracowników na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych i zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.

Na potrzeby wyliczania kwoty subwencji finansowej przez pracownika rozumie się osobę fizyczną:

  • która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z przedsiębiorcą w stosunku pracy oraz która była zgłoszona przez przedsiębiorcę do ubezpieczenia społecznego na dzień ustalania stanu zatrudnienia na potrzeby określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej przysługującej przedsiębiorcy, z zastrzeżeniem, że stan zatrudnienia określa się w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy
  • współpracującą z przedsiębiorcą, niezależnie od formy prawnej tej współpracy (w szczególności na podstawie umów cywilnoprawnych, takich jak umowa-zlecenie lub umowa o dzieło), za którą przedsiębiorca odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne na dzień ustalania stanu zatrudnienia przedsiębiorcy dla potrzeb określenia maksymalnej wysokości subwencji finansowej.

Które branże mogą otrzymać wsparcie?

  • 17.29.Z – Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury
  • 18.12.Z – Pozostałe drukowanie
  • 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku
  • 18.14.Z – Introligatorstwo i podobne usługi
  • 49.39.Z – Pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany
  • 47.71.Z – Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
  • 47.76.Z – Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach
  • 47.81.Z – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach
  • 47.82.Z – Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach
  • 47.89.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach
  • 56.21.Z – Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)
  • 55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
  • 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
  • 56.10.A – Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne
  • 56.10.B – Ruchome placówki gastronomiczne
  • 56.29.Z – Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
  • 56.30.Z – Przygotowywanie i podawanie napojów
  • 59.14.Z – Działalność związana z projekcją filmów
  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych
  • 74.20.Z – Działalność fotograficzna
  • 77.21.Z – Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego
  • 79.11.A – Działalność agentów turystycznych
  • 79.12.Z – Działalność organizatorów turystyki
  • 79.11.B – Działalność pośredników turystycznych
  • 79.90.A – Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych
  • 79.90.B – Działalność w zakresie informacji turystycznej
  • 79.90.C – Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
  • 85.51.Z – Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
  • 85.52.Z – Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
  • 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 86.90.A – Działalność fizjoterapeutyczna
  • 86.90.D – Działalność paramedyczna
  • 90.01.Z – Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych– zespół muzyczny
  • 90.02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych
  • 90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych
  • 91.02.Z – Działalność muzeów
  • 93.11.Z – Działalność obiektów sportowych
  • 93.13.Z – Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
  • 93.19.Z – Pozostała działalność związana ze sportem
  • 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
  • 93.29.A – Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni
  • 93.29.B – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
  • 96.04.Z – Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Na co można przeznaczyć wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0?

Pomoc udzielana mikrofirmom jest przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, na przykład na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników, kosztów zakupu towarów i materiałów, kosztów usług obcych, bieżących kosztów obsługi finansowania zewnętrznego, kosztów najmu nieruchomości użytkowanej na cele prowadzenia działalności gospodarczej, kosztów wszelkich należności publicznoprawnych, kosztów zakupu sprzętu i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Subwencja dla małych i średnich firm może być przeznaczona na finansowanie 70% kosztów stałych.

Źródło: biznes.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA