REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

REKLAMA

REKLAMA

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Czym jest ePUAP?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została pierwotnie odda do użytkowania publicznie w 2008 r., jej drugą, udoskonaloną odsłonę, upubliczniono w 2015 r. Podstawę prawną dla tego rozwiązania stanowią takie regulacje jak ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 poz. 565 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1626), ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. 2016 poz. 1579) oraz rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1633)

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym celem ePUAP jest umożliwienie powszechnego dostępu do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną bez konieczności osobistego stawiennictwa w placówkach administracji publicznej. Usługa stopniowo zyskiwała na popularności zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, jednakże w związku z wydarzeniami ostatnich miesięcy oraz rozszerzeniem zakresu spraw możliwych do załatwienia jak również listy podmiotów publicznych, w szczególności lokalnych, umożliwiających załatwianie spraw, de facto, bez konieczności wychodzenia z domu, zanotowała dynamiczny wzrost użytkowników.

W związku z powyższym, w celu bezpośredniego przyczynienia się do dalszego rozpowszechnienia usługi oraz utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie ilości podmiotów korzystających, w niniejszym artykule głównie chciałbym skupić się na obecnie dostępnych funkcjonalnościach oferowanych za pośrednictwem usługi.

ePUAP – jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ePUAP na początek kilka podstawowych informacji.

REKLAMA

Usługa jest dostępna dla każdego kto posiada numer PESEL, konto ePUAP oraz może potwierdzić swoją tożsamość przez Internet za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego (eGo) lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym. W celu założenia konta ePUAP należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl i kliknąć „Zarejestruj się” a w dalszej części postępować zgodnie z instrukcjami. Bezpłatny profil zaufany można utworzyć poprzez bankowość elektroniczną (obecnie usługę świadczy około 10 banków w Polsce, lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl), natomiast dla osób nie posiadających konta bankowego poprzez skorzystanie z punktu potwierdzającego – wymaga osobistego stawiennictwa w placówce. Warto również wskazać, że obecnie wprowadzono tzw. tymczasowy profil zaufany (szczegółowe informacje w tym zakresie opublikowano na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest)   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe funkcjonalności jakie daje nam EPUAP to możliwość zdalnego załatwiania wielu spraw w różnych placówkach publicznych, sprawdzania na bieżąco statusu spraw oraz złożonych wniosków, a także wysyłanie i odbieranie urzędowych korespondencji. Każda wysyłka  przez organ administracji publicznej pisma przez ePUAP opatrzona jest urzędowym poświadczeniem odbioru (UPO), które jest tak samo ważne, oraz działa jak awizo, natomiast wysyłka pisma przez osobę fizyczną do organu administracji publicznej przez ePUAP stanowi dowód oraz potwierdzenie jego złożenia. Ważną informacją jest, że korzystanie ePUAP jest całkowicie bezpłatne.

Platforma ePUAP jest cały czas rozwijana i coraz więcej spraw urzędowych jest już możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Niewątpliwie przyczynia się do tego fakt, iż coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Za pośrednictwem ePUAP można procedować sprawy w takich instytucjach jak: urzędy stanu cywilnego, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, urzędy pracy, Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych CEWiUDP, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK, oraz inne urzędy administracji publicznej/ instytucje publiczne.

Przykładowy katalog spraw możliwych do załatwienia lub wszczęcia postępowania za pośrednictwem ePUAP to:

i. złożenie wniosku o wydanie dowody osobistego dla siebie lub dziecka/ zgłoszenie jego utraty lub zniszczenia;

ii. zawiadomienie o sprzedaży samochodu;

iii. dopisanie do spisu wyborców;

iv. uzyskanie odpisów aktów tj. małżeństwa, urodzenia, zgonu;

v. zgłoszenie urodzenia dziecka;

vi. weryfikacja tytułu do ubezpieczenia;

vii. wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);

viii. złożenie dokumentów rozliczeniowych do ZUS i urzędu skarbowego;

ix. procedowanie spraw rodziny tj. świadczenia rodzicielskie, rodzina 500 plus, becikowe;

x. pobranie zaświadczenia o niekaralności;

xi. rejestracja działalności gospodarczej.

Dodatkową funkcjonalnością usługi jest możliwość złożenia pisma ogólnego, gdy nie ma formularza do załatwienia danej sprawy. Takie pismo inicjuje właściwą procedurę lub w przypadku braku możliwości załatwienia danej sprawy za pośrednictwem ePUAP w odpowiedzi otrzymujemy informację zwrotną.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, za pośrednictwem platformy ePUAP definiowane będą kolejne usługi usprawniające zdalną obsługę obywateli i przedsiębiorców. Usługi będą rozwijane zarówno przez samorządy dla potrzeb lokalnych oraz przez organy centralne.

Na koniec warto również zaznaczyć, że dostęp do usług świadczonych przez ePUAP jest globalny tzn. nie jest ograniczony geograficznie, z platformy może korzystać każdy użytkownik z dostępem do internetu oraz możliwością elektronicznego potwierdzenia tożsamości.

Komentarz Autora

Moim zdaniem, możliwość zdalnego załatwiania spraw przed podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem ePUAP rozwiązuje w dużej mierze obecne niedogodności związane z koniecznością osobistych wizyt w placówkach, w szczególności długości czasu w nich spędzanego. Już tylko z uwagi na wygodę oraz oszczędność czasu, tego typu rozwiązania w najbliższej przyszłości ograniczą do minimum osobiste fatygowanie się do placówek, i to wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych – a i te naszym zdaniem z czasem staną się zbędne. 

Paweł Wojciechowski, aplikant adwokacki, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA