REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

REKLAMA

REKLAMA

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Czym jest ePUAP?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została pierwotnie odda do użytkowania publicznie w 2008 r., jej drugą, udoskonaloną odsłonę, upubliczniono w 2015 r. Podstawę prawną dla tego rozwiązania stanowią takie regulacje jak ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 poz. 565 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1626), ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. 2016 poz. 1579) oraz rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1633)

REKLAMA

Podstawowym celem ePUAP jest umożliwienie powszechnego dostępu do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną bez konieczności osobistego stawiennictwa w placówkach administracji publicznej. Usługa stopniowo zyskiwała na popularności zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, jednakże w związku z wydarzeniami ostatnich miesięcy oraz rozszerzeniem zakresu spraw możliwych do załatwienia jak również listy podmiotów publicznych, w szczególności lokalnych, umożliwiających załatwianie spraw, de facto, bez konieczności wychodzenia z domu, zanotowała dynamiczny wzrost użytkowników.

W związku z powyższym, w celu bezpośredniego przyczynienia się do dalszego rozpowszechnienia usługi oraz utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie ilości podmiotów korzystających, w niniejszym artykule głównie chciałbym skupić się na obecnie dostępnych funkcjonalnościach oferowanych za pośrednictwem usługi.

ePUAP – jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ePUAP na początek kilka podstawowych informacji.

Usługa jest dostępna dla każdego kto posiada numer PESEL, konto ePUAP oraz może potwierdzić swoją tożsamość przez Internet za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego (eGo) lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym. W celu założenia konta ePUAP należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl i kliknąć „Zarejestruj się” a w dalszej części postępować zgodnie z instrukcjami. Bezpłatny profil zaufany można utworzyć poprzez bankowość elektroniczną (obecnie usługę świadczy około 10 banków w Polsce, lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl), natomiast dla osób nie posiadających konta bankowego poprzez skorzystanie z punktu potwierdzającego – wymaga osobistego stawiennictwa w placówce. Warto również wskazać, że obecnie wprowadzono tzw. tymczasowy profil zaufany (szczegółowe informacje w tym zakresie opublikowano na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest)   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe funkcjonalności jakie daje nam EPUAP to możliwość zdalnego załatwiania wielu spraw w różnych placówkach publicznych, sprawdzania na bieżąco statusu spraw oraz złożonych wniosków, a także wysyłanie i odbieranie urzędowych korespondencji. Każda wysyłka  przez organ administracji publicznej pisma przez ePUAP opatrzona jest urzędowym poświadczeniem odbioru (UPO), które jest tak samo ważne, oraz działa jak awizo, natomiast wysyłka pisma przez osobę fizyczną do organu administracji publicznej przez ePUAP stanowi dowód oraz potwierdzenie jego złożenia. Ważną informacją jest, że korzystanie ePUAP jest całkowicie bezpłatne.

Platforma ePUAP jest cały czas rozwijana i coraz więcej spraw urzędowych jest już możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Niewątpliwie przyczynia się do tego fakt, iż coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Za pośrednictwem ePUAP można procedować sprawy w takich instytucjach jak: urzędy stanu cywilnego, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, urzędy pracy, Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych CEWiUDP, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK, oraz inne urzędy administracji publicznej/ instytucje publiczne.

Przykładowy katalog spraw możliwych do załatwienia lub wszczęcia postępowania za pośrednictwem ePUAP to:

i. złożenie wniosku o wydanie dowody osobistego dla siebie lub dziecka/ zgłoszenie jego utraty lub zniszczenia;

ii. zawiadomienie o sprzedaży samochodu;

iii. dopisanie do spisu wyborców;

iv. uzyskanie odpisów aktów tj. małżeństwa, urodzenia, zgonu;

v. zgłoszenie urodzenia dziecka;

vi. weryfikacja tytułu do ubezpieczenia;

vii. wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);

viii. złożenie dokumentów rozliczeniowych do ZUS i urzędu skarbowego;

ix. procedowanie spraw rodziny tj. świadczenia rodzicielskie, rodzina 500 plus, becikowe;

x. pobranie zaświadczenia o niekaralności;

xi. rejestracja działalności gospodarczej.

Dodatkową funkcjonalnością usługi jest możliwość złożenia pisma ogólnego, gdy nie ma formularza do załatwienia danej sprawy. Takie pismo inicjuje właściwą procedurę lub w przypadku braku możliwości załatwienia danej sprawy za pośrednictwem ePUAP w odpowiedzi otrzymujemy informację zwrotną.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, za pośrednictwem platformy ePUAP definiowane będą kolejne usługi usprawniające zdalną obsługę obywateli i przedsiębiorców. Usługi będą rozwijane zarówno przez samorządy dla potrzeb lokalnych oraz przez organy centralne.

Na koniec warto również zaznaczyć, że dostęp do usług świadczonych przez ePUAP jest globalny tzn. nie jest ograniczony geograficznie, z platformy może korzystać każdy użytkownik z dostępem do internetu oraz możliwością elektronicznego potwierdzenia tożsamości.

Komentarz Autora

Moim zdaniem, możliwość zdalnego załatwiania spraw przed podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem ePUAP rozwiązuje w dużej mierze obecne niedogodności związane z koniecznością osobistych wizyt w placówkach, w szczególności długości czasu w nich spędzanego. Już tylko z uwagi na wygodę oraz oszczędność czasu, tego typu rozwiązania w najbliższej przyszłości ograniczą do minimum osobiste fatygowanie się do placówek, i to wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych – a i te naszym zdaniem z czasem staną się zbędne. 

Paweł Wojciechowski, aplikant adwokacki, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA