REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

REKLAMA

REKLAMA

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Czym jest ePUAP?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została pierwotnie odda do użytkowania publicznie w 2008 r., jej drugą, udoskonaloną odsłonę, upubliczniono w 2015 r. Podstawę prawną dla tego rozwiązania stanowią takie regulacje jak ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 poz. 565 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1626), ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. 2016 poz. 1579) oraz rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1633)

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowym celem ePUAP jest umożliwienie powszechnego dostępu do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną bez konieczności osobistego stawiennictwa w placówkach administracji publicznej. Usługa stopniowo zyskiwała na popularności zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, jednakże w związku z wydarzeniami ostatnich miesięcy oraz rozszerzeniem zakresu spraw możliwych do załatwienia jak również listy podmiotów publicznych, w szczególności lokalnych, umożliwiających załatwianie spraw, de facto, bez konieczności wychodzenia z domu, zanotowała dynamiczny wzrost użytkowników.

W związku z powyższym, w celu bezpośredniego przyczynienia się do dalszego rozpowszechnienia usługi oraz utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie ilości podmiotów korzystających, w niniejszym artykule głównie chciałbym skupić się na obecnie dostępnych funkcjonalnościach oferowanych za pośrednictwem usługi.

ePUAP – jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ePUAP na początek kilka podstawowych informacji.

REKLAMA

Usługa jest dostępna dla każdego kto posiada numer PESEL, konto ePUAP oraz może potwierdzić swoją tożsamość przez Internet za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego (eGo) lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym. W celu założenia konta ePUAP należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl i kliknąć „Zarejestruj się” a w dalszej części postępować zgodnie z instrukcjami. Bezpłatny profil zaufany można utworzyć poprzez bankowość elektroniczną (obecnie usługę świadczy około 10 banków w Polsce, lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl), natomiast dla osób nie posiadających konta bankowego poprzez skorzystanie z punktu potwierdzającego – wymaga osobistego stawiennictwa w placówce. Warto również wskazać, że obecnie wprowadzono tzw. tymczasowy profil zaufany (szczegółowe informacje w tym zakresie opublikowano na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest)   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe funkcjonalności jakie daje nam EPUAP to możliwość zdalnego załatwiania wielu spraw w różnych placówkach publicznych, sprawdzania na bieżąco statusu spraw oraz złożonych wniosków, a także wysyłanie i odbieranie urzędowych korespondencji. Każda wysyłka  przez organ administracji publicznej pisma przez ePUAP opatrzona jest urzędowym poświadczeniem odbioru (UPO), które jest tak samo ważne, oraz działa jak awizo, natomiast wysyłka pisma przez osobę fizyczną do organu administracji publicznej przez ePUAP stanowi dowód oraz potwierdzenie jego złożenia. Ważną informacją jest, że korzystanie ePUAP jest całkowicie bezpłatne.

Platforma ePUAP jest cały czas rozwijana i coraz więcej spraw urzędowych jest już możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Niewątpliwie przyczynia się do tego fakt, iż coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Za pośrednictwem ePUAP można procedować sprawy w takich instytucjach jak: urzędy stanu cywilnego, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, urzędy pracy, Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych CEWiUDP, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK, oraz inne urzędy administracji publicznej/ instytucje publiczne.

Przykładowy katalog spraw możliwych do załatwienia lub wszczęcia postępowania za pośrednictwem ePUAP to:

i. złożenie wniosku o wydanie dowody osobistego dla siebie lub dziecka/ zgłoszenie jego utraty lub zniszczenia;

ii. zawiadomienie o sprzedaży samochodu;

iii. dopisanie do spisu wyborców;

iv. uzyskanie odpisów aktów tj. małżeństwa, urodzenia, zgonu;

v. zgłoszenie urodzenia dziecka;

vi. weryfikacja tytułu do ubezpieczenia;

vii. wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);

viii. złożenie dokumentów rozliczeniowych do ZUS i urzędu skarbowego;

ix. procedowanie spraw rodziny tj. świadczenia rodzicielskie, rodzina 500 plus, becikowe;

x. pobranie zaświadczenia o niekaralności;

xi. rejestracja działalności gospodarczej.

Dodatkową funkcjonalnością usługi jest możliwość złożenia pisma ogólnego, gdy nie ma formularza do załatwienia danej sprawy. Takie pismo inicjuje właściwą procedurę lub w przypadku braku możliwości załatwienia danej sprawy za pośrednictwem ePUAP w odpowiedzi otrzymujemy informację zwrotną.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, za pośrednictwem platformy ePUAP definiowane będą kolejne usługi usprawniające zdalną obsługę obywateli i przedsiębiorców. Usługi będą rozwijane zarówno przez samorządy dla potrzeb lokalnych oraz przez organy centralne.

Na koniec warto również zaznaczyć, że dostęp do usług świadczonych przez ePUAP jest globalny tzn. nie jest ograniczony geograficznie, z platformy może korzystać każdy użytkownik z dostępem do internetu oraz możliwością elektronicznego potwierdzenia tożsamości.

Komentarz Autora

Moim zdaniem, możliwość zdalnego załatwiania spraw przed podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem ePUAP rozwiązuje w dużej mierze obecne niedogodności związane z koniecznością osobistych wizyt w placówkach, w szczególności długości czasu w nich spędzanego. Już tylko z uwagi na wygodę oraz oszczędność czasu, tego typu rozwiązania w najbliższej przyszłości ograniczą do minimum osobiste fatygowanie się do placówek, i to wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych – a i te naszym zdaniem z czasem staną się zbędne. 

Paweł Wojciechowski, aplikant adwokacki, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA