REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu
Rozwój ePUAP – coraz mniej powodów by chodzić do urzędu

REKLAMA

REKLAMA

Wydarzenia ostatnich miesięcy - stan pandemii oraz wprowadzone środki ostrożności tj. ograniczenia w dostępie do placówek podmiotów administracji publicznej, przyczyniły się do dynamicznego rozwoju w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne m. in. za sprawą upowszechnienia korzystania z platformy ePUAP przez obywateli. Czym jest ePUAP? Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Czym jest ePUAP?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej została pierwotnie odda do użytkowania publicznie w 2008 r., jej drugą, udoskonaloną odsłonę, upubliczniono w 2015 r. Podstawę prawną dla tego rozwiązania stanowią takie regulacje jak ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 poz. 565 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1626), ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. 2016 poz. 1579) oraz rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 5 października 2016 r. w sprawie profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz.U. 2016 poz. 1633)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowym celem ePUAP jest umożliwienie powszechnego dostępu do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną bez konieczności osobistego stawiennictwa w placówkach administracji publicznej. Usługa stopniowo zyskiwała na popularności zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, jednakże w związku z wydarzeniami ostatnich miesięcy oraz rozszerzeniem zakresu spraw możliwych do załatwienia jak również listy podmiotów publicznych, w szczególności lokalnych, umożliwiających załatwianie spraw, de facto, bez konieczności wychodzenia z domu, zanotowała dynamiczny wzrost użytkowników.

W związku z powyższym, w celu bezpośredniego przyczynienia się do dalszego rozpowszechnienia usługi oraz utrzymania tendencji wzrostowej w zakresie ilości podmiotów korzystających, w niniejszym artykule głównie chciałbym skupić się na obecnie dostępnych funkcjonalnościach oferowanych za pośrednictwem usługi.

ePUAP – jakie sprawy urzędowe można załatwić przez internet?

Dla tych którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ePUAP na początek kilka podstawowych informacji.

REKLAMA

Usługa jest dostępna dla każdego kto posiada numer PESEL, konto ePUAP oraz może potwierdzić swoją tożsamość przez Internet za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego (eGo) lub płatnym certyfikatem kwalifikowanym. W celu założenia konta ePUAP należy wejść na stronę www.epuap.gov.pl i kliknąć „Zarejestruj się” a w dalszej części postępować zgodnie z instrukcjami. Bezpłatny profil zaufany można utworzyć poprzez bankowość elektroniczną (obecnie usługę świadczy około 10 banków w Polsce, lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl), natomiast dla osób nie posiadających konta bankowego poprzez skorzystanie z punktu potwierdzającego – wymaga osobistego stawiennictwa w placówce. Warto również wskazać, że obecnie wprowadzono tzw. tymczasowy profil zaufany (szczegółowe informacje w tym zakresie opublikowano na stronie https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest)   

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe funkcjonalności jakie daje nam EPUAP to możliwość zdalnego załatwiania wielu spraw w różnych placówkach publicznych, sprawdzania na bieżąco statusu spraw oraz złożonych wniosków, a także wysyłanie i odbieranie urzędowych korespondencji. Każda wysyłka  przez organ administracji publicznej pisma przez ePUAP opatrzona jest urzędowym poświadczeniem odbioru (UPO), które jest tak samo ważne, oraz działa jak awizo, natomiast wysyłka pisma przez osobę fizyczną do organu administracji publicznej przez ePUAP stanowi dowód oraz potwierdzenie jego złożenia. Ważną informacją jest, że korzystanie ePUAP jest całkowicie bezpłatne.

Platforma ePUAP jest cały czas rozwijana i coraz więcej spraw urzędowych jest już możliwych do załatwienia drogą elektroniczną. Niewątpliwie przyczynia się do tego fakt, iż coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Za pośrednictwem ePUAP można procedować sprawy w takich instytucjach jak: urzędy stanu cywilnego, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, urzędy pracy, Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych CEWiUDP, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców CEPiK, oraz inne urzędy administracji publicznej/ instytucje publiczne.

Przykładowy katalog spraw możliwych do załatwienia lub wszczęcia postępowania za pośrednictwem ePUAP to:

i. złożenie wniosku o wydanie dowody osobistego dla siebie lub dziecka/ zgłoszenie jego utraty lub zniszczenia;

ii. zawiadomienie o sprzedaży samochodu;

iii. dopisanie do spisu wyborców;

iv. uzyskanie odpisów aktów tj. małżeństwa, urodzenia, zgonu;

v. zgłoszenie urodzenia dziecka;

vi. weryfikacja tytułu do ubezpieczenia;

vii. wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ);

viii. złożenie dokumentów rozliczeniowych do ZUS i urzędu skarbowego;

ix. procedowanie spraw rodziny tj. świadczenia rodzicielskie, rodzina 500 plus, becikowe;

x. pobranie zaświadczenia o niekaralności;

xi. rejestracja działalności gospodarczej.

Dodatkową funkcjonalnością usługi jest możliwość złożenia pisma ogólnego, gdy nie ma formularza do załatwienia danej sprawy. Takie pismo inicjuje właściwą procedurę lub w przypadku braku możliwości załatwienia danej sprawy za pośrednictwem ePUAP w odpowiedzi otrzymujemy informację zwrotną.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji, za pośrednictwem platformy ePUAP definiowane będą kolejne usługi usprawniające zdalną obsługę obywateli i przedsiębiorców. Usługi będą rozwijane zarówno przez samorządy dla potrzeb lokalnych oraz przez organy centralne.

Na koniec warto również zaznaczyć, że dostęp do usług świadczonych przez ePUAP jest globalny tzn. nie jest ograniczony geograficznie, z platformy może korzystać każdy użytkownik z dostępem do internetu oraz możliwością elektronicznego potwierdzenia tożsamości.

Komentarz Autora

Moim zdaniem, możliwość zdalnego załatwiania spraw przed podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem ePUAP rozwiązuje w dużej mierze obecne niedogodności związane z koniecznością osobistych wizyt w placówkach, w szczególności długości czasu w nich spędzanego. Już tylko z uwagi na wygodę oraz oszczędność czasu, tego typu rozwiązania w najbliższej przyszłości ograniczą do minimum osobiste fatygowanie się do placówek, i to wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych – a i te naszym zdaniem z czasem staną się zbędne. 

Paweł Wojciechowski, aplikant adwokacki, Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA