REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ulga na start – co warto wiedzieć?
Ulga na start – co warto wiedzieć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na start to rozwiązane dla początkujących przedsiębiorców, dające możliwość zmniejszenia kosztów biznesu w pierwszych miesiącach działalności. Co to ulga na start? Kto może skorzystać i na czym polega? Jak zgłosić ulgę na start? Jak wypełnić ZUS ZZA i DRA? Co po zakończeniu ulgi na start?

Co to ulga na start?

Ulga na start to czasowe zwolnienie z obowiązku płacenia ubezpieczeń społecznych, z którego może korzystać określona grupa podmiotów gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Instytucja ulgi na start została wprowadzona ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tzw. Konstytucja Biznesu) - Dz.U. z 2018 r., poz. 646. Weszła w życie w dniu 30 kwietnia 2018 r.

Przepisy dotyczące ulgi zawiera art. 18 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Ulga na start – kto może skorzystać?

Z ulgi na start może skorzystać przedsiębiorca, który spełnia warunki określone przez ustawodawcę, tj.:

REKLAMA

1) przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) przedsiębiorca podejmujący działalność gospodarczą ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia,

3) przedsiębiorca, który nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej,

4) przedsiębiorca, który nie podlega ubezpieczeniu w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).

Co istotne, jeżeli przedsiębiorca korzysta z ulgi na start, to jego zleceniodawca nie ma obowiązku odprowadzania za przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne pod warunkiem, że:

- przedmiot umowy ze zleceniodawcą (agencyjnej, zlecenia lub o świadczenie usług) jest taki sam jak przedmiot prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności,

- osiągane przychody są opodatkowane jako przychód z działalności gospodarczej.

Ulga na start – na czym polega?

Ulga na start polega na zwolnieniu z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne przez okres sześciu miesięcy (tj. sześciu pełnych miesięcy) od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Ulga na start – jak liczyć miesiące?

Jeżeli chodzi o liczenie miesięcy do ulgi na start, to należy brać pod uwagę sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Można wyróżnić dwa przypadki:

1) jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie miesiąca, nie wlicza tego miesiąca do sześciu miesięcy, w trakcie których może korzystać z ulgi na start,

2) jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność pierwszego dnia miesiąca, to ten miesiąc wlicza do sześciu miesięcy, w których może korzystać z ulgi.

W przypadku zawieszenia działalności w trakcie korzystania z ulgi, okres zawieszenia nie przerywa biegu sześciu miesięcy, czyli wlicza się do okresu, w którym przedsiębiorca może korzystać z ulgi.

Natomiast, jak wynika z art. 18 ust. 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może zrezygnować z ulgi na start, przez dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, w dowolnym momencie przed upływem sześciu miesięcy.

Jak zgłosić ulgę na start?

Ulgę na start przedsiębiorca musi zgłosić do ZUS w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Ulga na start – kod do ZUS

Korzystając z ulgi na start przedsiębiorca opłaca jedynie składkę zdrowotną. Co należy zgłosić do ZUS używając określonego kodu.

Przedsiębiorca musi zgłosić się w ZUS do ubezpieczenia zdrowotnego, z kodem tytułu ubezpieczenia, który zaczyna się od cyfr 05 40. Pozostałe dwie cyfry zależą od tego, czy przedsiębiorca ma ustalone prawo do emerytury lub renty oraz czy posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Jeśli przedsiębiorca nie posiada ustalonego prawa do emerytury/renty ani orzeczenia o niepełnosprawności, wtedy obowiązuje kod 05 40 00.

Ulga na start – jak wypełnić ZUS ZZA?

Formularz ZUS ZZA posłuży przedsiębiorcy do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.

Formularz ten można wypełnić już w trakcie rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. We wniosku CEIDG-1 należy zaznaczysz „ZZA” w punkcie 12.2 „Dołączam zgłoszenia ZUS”. Poza tym, zgłoszenie można przekazać do ZUS:

- w formie papierowej (w palcówce ZUS lub pocztą), pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie rozliczał składki maksymalnie za pięć osób,

- w Programie Płatnik – wypełniając formularz i podpisując podpisem kwalifikowanym,

- w aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), formularz popisany podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym.

Jak wypełnić DRA ulga na start?

Ulga na start wymaga zgłoszenia i opłacania tylko składki zdrowotnej, o czym już pisaliśmy. Natomiast do dziesiątego dnia następnego miesiąca po rozpoczęciu działalności i zgłoszeniu do ubezpieczeń przedsiębiorca powinien złożyć do ZUS deklarację ZUS DRA i zapłacić składkę.

Następnie, jeżeli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników, do końca okresu korzystania z ulgi na start nie musi już składać deklaracji ZUS DRA. Kolejną deklarację należy złożyć dopiero po upływie sześciu miesięcy korzystania z ulgi.

W przypadku gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników lub współpracuje ze zleceniobiorcami, musi zarejestrować ich w ZUS i opłacać za nich składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Kiedy koniec ulgi na start?

Przedsiębiorca może przestać korzystać z ulgi na start w dowolnym wybranym momencie przed upływem sześciu miesięcy lub skorzystać z całej przysługującej mu ulgi, która zakończy się po upływie pełnych sześciu miesięcy.

Co po zakończeniu ulgi na start?

Po zakończeniu korzystania z ulgi na start przedsiębiorca może skorzystać z możliwości opłacania obniżonych składek ZUS. Obniżone składki przysługują za pełne 24 miesiące. Przy czym, gdy przedsiębiorca zrezygnuje z ulgi na start w połowie miesiąca, okres obniżonych składek zacznie się liczyć dopiero od kolejnego miesiąca.

W celu skorzystania z obniżonych składek ZUS przedsiębiorca musi:

- wyrejestrować się z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 05 40,

- zgłosić do ubezpieczeń w ramach obniżonych składek z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 05 70, natomiast, jeżeli ma prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, z kodem 05 72.

Po tym okresie, jeśli przychód nie przekroczył 120 tys. zł, przedsiębiorca może skorzystać z Małego ZUS Plus.

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców - Dz.U. z 2018 r., poz. 646.

Polecamy: Komplet PODATKI 2021

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA