REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Ulga na start – co warto wiedzieć?
Ulga na start – co warto wiedzieć?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na start to rozwiązane dla początkujących przedsiębiorców, dające możliwość zmniejszenia kosztów biznesu w pierwszych miesiącach działalności. Co to ulga na start? Kto może skorzystać i na czym polega? Jak zgłosić ulgę na start? Jak wypełnić ZUS ZZA i DRA? Co po zakończeniu ulgi na start?

Co to ulga na start?

Ulga na start to czasowe zwolnienie z obowiązku płacenia ubezpieczeń społecznych, z którego może korzystać określona grupa podmiotów gospodarczych.

REKLAMA

REKLAMA

Instytucja ulgi na start została wprowadzona ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (tzw. Konstytucja Biznesu) - Dz.U. z 2018 r., poz. 646. Weszła w życie w dniu 30 kwietnia 2018 r.

Przepisy dotyczące ulgi zawiera art. 18 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Ulga na start – kto może skorzystać?

Z ulgi na start może skorzystać przedsiębiorca, który spełnia warunki określone przez ustawodawcę, tj.:

REKLAMA

1) przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) przedsiębiorca podejmujący działalność gospodarczą ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia,

3) przedsiębiorca, który nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej,

4) przedsiębiorca, który nie podlega ubezpieczeniu w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).

Co istotne, jeżeli przedsiębiorca korzysta z ulgi na start, to jego zleceniodawca nie ma obowiązku odprowadzania za przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne pod warunkiem, że:

- przedmiot umowy ze zleceniodawcą (agencyjnej, zlecenia lub o świadczenie usług) jest taki sam jak przedmiot prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności,

- osiągane przychody są opodatkowane jako przychód z działalności gospodarczej.

Ulga na start – na czym polega?

Ulga na start polega na zwolnieniu z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne przez okres sześciu miesięcy (tj. sześciu pełnych miesięcy) od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Ulga na start – jak liczyć miesiące?

Jeżeli chodzi o liczenie miesięcy do ulgi na start, to należy brać pod uwagę sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Można wyróżnić dwa przypadki:

1) jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność gospodarczą w trakcie miesiąca, nie wlicza tego miesiąca do sześciu miesięcy, w trakcie których może korzystać z ulgi na start,

2) jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna działalność pierwszego dnia miesiąca, to ten miesiąc wlicza do sześciu miesięcy, w których może korzystać z ulgi.

W przypadku zawieszenia działalności w trakcie korzystania z ulgi, okres zawieszenia nie przerywa biegu sześciu miesięcy, czyli wlicza się do okresu, w którym przedsiębiorca może korzystać z ulgi.

Natomiast, jak wynika z art. 18 ust. 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może zrezygnować z ulgi na start, przez dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, w dowolnym momencie przed upływem sześciu miesięcy.

Jak zgłosić ulgę na start?

Ulgę na start przedsiębiorca musi zgłosić do ZUS w ciągu siedmiu dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Ulga na start – kod do ZUS

Korzystając z ulgi na start przedsiębiorca opłaca jedynie składkę zdrowotną. Co należy zgłosić do ZUS używając określonego kodu.

Przedsiębiorca musi zgłosić się w ZUS do ubezpieczenia zdrowotnego, z kodem tytułu ubezpieczenia, który zaczyna się od cyfr 05 40. Pozostałe dwie cyfry zależą od tego, czy przedsiębiorca ma ustalone prawo do emerytury lub renty oraz czy posiada orzeczenie o niepełnosprawności.

Jeśli przedsiębiorca nie posiada ustalonego prawa do emerytury/renty ani orzeczenia o niepełnosprawności, wtedy obowiązuje kod 05 40 00.

Ulga na start – jak wypełnić ZUS ZZA?

Formularz ZUS ZZA posłuży przedsiębiorcy do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego.

Formularz ten można wypełnić już w trakcie rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. We wniosku CEIDG-1 należy zaznaczysz „ZZA” w punkcie 12.2 „Dołączam zgłoszenia ZUS”. Poza tym, zgłoszenie można przekazać do ZUS:

- w formie papierowej (w palcówce ZUS lub pocztą), pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie rozliczał składki maksymalnie za pięć osób,

- w Programie Płatnik – wypełniając formularz i podpisując podpisem kwalifikowanym,

- w aplikacji ePłatnik na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), formularz popisany podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym.

Jak wypełnić DRA ulga na start?

Ulga na start wymaga zgłoszenia i opłacania tylko składki zdrowotnej, o czym już pisaliśmy. Natomiast do dziesiątego dnia następnego miesiąca po rozpoczęciu działalności i zgłoszeniu do ubezpieczeń przedsiębiorca powinien złożyć do ZUS deklarację ZUS DRA i zapłacić składkę.

Następnie, jeżeli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników, do końca okresu korzystania z ulgi na start nie musi już składać deklaracji ZUS DRA. Kolejną deklarację należy złożyć dopiero po upływie sześciu miesięcy korzystania z ulgi.

W przypadku gdy przedsiębiorca zatrudnia pracowników lub współpracuje ze zleceniobiorcami, musi zarejestrować ich w ZUS i opłacać za nich składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Kiedy koniec ulgi na start?

Przedsiębiorca może przestać korzystać z ulgi na start w dowolnym wybranym momencie przed upływem sześciu miesięcy lub skorzystać z całej przysługującej mu ulgi, która zakończy się po upływie pełnych sześciu miesięcy.

Co po zakończeniu ulgi na start?

Po zakończeniu korzystania z ulgi na start przedsiębiorca może skorzystać z możliwości opłacania obniżonych składek ZUS. Obniżone składki przysługują za pełne 24 miesiące. Przy czym, gdy przedsiębiorca zrezygnuje z ulgi na start w połowie miesiąca, okres obniżonych składek zacznie się liczyć dopiero od kolejnego miesiąca.

W celu skorzystania z obniżonych składek ZUS przedsiębiorca musi:

- wyrejestrować się z ubezpieczenia zdrowotnego na druku ZUS ZWUA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 05 40,

- zgłosić do ubezpieczeń w ramach obniżonych składek z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się cyframi 05 70, natomiast, jeżeli ma prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, z kodem 05 72.

Po tym okresie, jeśli przychód nie przekroczył 120 tys. zł, przedsiębiorca może skorzystać z Małego ZUS Plus.

 

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców - Dz.U. z 2018 r., poz. 646.

Polecamy: Komplet PODATKI 2021

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA