REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?

M&M Księgi Rachunkowe
M&M Księgi Rachunkowe to nie tylko profesjonalna obsługa księgowo-podatkowa dla firm, a realne wsparcie biznesu na różnych płaszczyznach.
Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?
Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie działalności gospodarczej to zagwarantowana prawnie możliwość okresowego przerwania prowadzonego przez przedsiębiorcę biznesu. Kto może zawiesić działalność gospodarczą? Jak zawiesić działalność jednoosobową, a jak działalność spółki cywilnej? Co wolno przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności? Zawieszenie działalności gospodarczej a ZUS i VAT.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Jeśli jesteś przedsiębiorcą ale z jakiegoś powodu potrzebujesz przerwy w prowadzeniu firmy, możesz skorzystać z opcji zawieszenia działalności gospodarczej. Innymi słowy wstrzymać ją na jakiś czas, a tym samym niektóre swoje obowiązki i zobowiązania. W tym czasie możesz liczyć na zwolnienie ze składek ZUS, podatków dochodowych. Za okres zawieszenia nie wpłacasz też zaliczek, ryczałtu, karty podatkowej i nie musisz składać deklaracji ZUS ani VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Z jednej strony firma przestaje funkcjonować, z drugiej nie oznacza to definitywnego końca. Korzystając z zawieszenia, możliwe jest bowiem swobodne wznowienie działalności. Likwidacja firmy, to już raczej bilet w jedną stronę. W dzisiejszym artykule podsumowaliśmy wszystko co musisz wiedzieć odnośnie zawieszania działalności. Kiedy i kto może to zrobić? Jakie wymogi trzeba spełnić? Jakie są warunki i obowiązki z tym związane?

Kto może zawiesić działalność gospodarczą?

Podjęcie decyzji o zawieszeniu działalności z pewnością nie należy do łatwych. Często przypomina wybór ”mniejszego zła”. Boleśnie przekonują się o tym przedsiębiorcy, zwłaszcza w tym roku. Pandemia, obostrzenia, kryzys, niewystarczająca pomoc od rządu – nic dziwnego, że szukają jakiegoś wyjścia z tej sytuacji. Przerwa w działalności może być jednym z nich. Jak pokazują dane CEIDG, za pierwsze półrocze, wpłynęło przeszło 143 tys. wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej. Zanim jednak zdecydujecie się dołączyć do tych statystyk, musicie sprawdzić z czym jest to związane i jakie trzeba spełnić warunki.

Po pierwsze - możecie zawiesić działalność pod warunkiem, że nie zatrudniacie pracowników na umowę o pracę, na zasadzie powołania, wyboru, mianowania. Jeśli planujecie zawiesić działalność, zanim to zrobicie trzeba będzie rozwiązać wszystkie tego rodzaju umowy. Umów zleceń albo o dzieło, nie musicie wypowiadać.

REKLAMA

Co ważne! Możecie zawiesić działalność również, gdy pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim, wychowawczym lub urlopie rodzicielskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – zawieszenia możecie dokonać go z dowolnego powodu i na dowolnie długi okres (również bezterminowo). Okres ten nie może być jednak krótszy niż 30 dni. Jeśli we wniosku o zawieszenie wskażecie datę wznowienia działalności, działalność zostanie wznowiona w wybranym dniu. Nie będziecie zmuszeni pilnować tej daty i składać dodatkowych pism w tym zakresie. Jeśli natomiast nie podacie daty wznowienia – Wasza działalność pozostanie zawieszona bezterminowo (czyli do momentu kiedy jej nie wznowicie lub wykreślicie).

Data rozpoczęcia zawieszenia może pokrywać się z datą złożenia wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), ale można też wskazać datę wcześniejszą lub późniejszą (niż data na wniosku). Musicie przemyśleć tę kwestię, tak aby wybrany termin nie kolidował z czynnościami jakie planujecie albo musicie wykonać przez zawieszeniem.

Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Zawieszenie działalności gospodarczej nie jest skomplikowanym procesem, który wiązałby się z szeregiem uciążliwych formalności. Tak jak wspomnieliśmy, ważne jest dokładne zaplanowanie terminów, przeanalizowanie sytuacji, natomiast sam proces jest szybki i prosty. Poniżej opisaliśmy jak zawiesić działalność, z podziałem na działalność jednoosobową i spółkę cywilną. Są bowiem drobne różnice, które warto podkreślić.

Jak zawiesić działalność jednoosobową?

Działalność jednoosobową zawieszacie w CEIDG. Informacja ta zostanie automatycznie przekazana dalej – do ZUS, właściwego naczelnika urzędu skarbowego, oraz do GUS. Wystarczy złożyć wniosek. Możecie zrobić to w trakcie osobistej wizyty w urzędzie miasta lub gminy, gdzie urzędnik potwierdzi Waszą tożsamość i przyjęcie wniosku. A najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. Możecie też wysłać wypełniony wniosek pocztą. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem potwierdzonym przez notariusza.

Zawiesić działalność możecie również przez Internet, a dokładniej przez serwis biznes.gov.pl lub przez stronę ceidg.gov.pl. Wystarczy zarejestrować się w danym portalu, wypełnić formularz i podpisać Profilem Zaufanym (lub podpisem kwalifikowanym). Jeśli macie problem z rejestracją online w CEIDG, tutaj znajdziecie dokładną instrukcję jak to zrobić. W razie potrzeby możecie skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane w Waszym wpisie w CEIDG. Pełnomocnictwo musi oczywiście obejmować czynność zawieszenia działalności gospodarczej, nie trzeba natomiast uiszczać żadnej opłaty skarbowej.

Jeśli jesteście opodatkowani kartą podatkową, możecie zawiesić prowadzoną działalność składając wniosek do CEIDG, albo zgłosić to naczelnikowi urzędu skarbowego. Nie później niż w dniu rozpoczęcia zawieszenia. Jeśli zgłaszacie przerwę w urzędzie skarbowym, to taka przerwa musi trwać nieprzerwanie co najmniej 10 dni (nie ma maksymalnego okresu). A jak wygląda to w przypadku spółki cywilnej?

Jak zawiesić działalność spółki cywilnej?

Jeżeli prowadzicie spółkę cywilną, zawieszenie będzie możliwe tylko gdy taką decyzję podejmą wszyscy wspólnicy. To podstawowy wymóg. Podobnie jak w przypadku działalności jednoosobowej, konieczny będzie wniosek złożony w urzędzie miasta lub gminy lub przez Internet.

W pierwszej kolejności zgłaszacie się do GUS (rejestr REGON). Nie później niż 7 dni od dnia zawieszenia spółki. Następnie zgłaszacie zawieszenie do urzędu skarbowego (na formularzu NIP-2), również w terminie 7 dni. W CEIDG potwierdzacie zawieszenie po dopełnieniu formalności i złożeniu wniosku na formularzu CEIDG-1, wraz z załącznikiem CEIDG-SC (jako wspólnik). Tak jak wspomnieliśmy, dotyczy to wszystkich wspólników.

Jeśli jesteście zmuszeni podjąć bardziej radykalne kroki niż zawieszenie spółki, planujecie ją zlikwidować, mamy dla Was kilka praktycznych podpowiedzi i wskazówek. Niedawno pisaliśmy o tym jak krok po kroku wygląda likwidacja spółki z o.o., sprawdźcie jakie macie możliwości i jakie będą konsekwencje takiej decyzji.

Co wolno przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności?

W okresie zawieszenia działalności nie możecie jej prowadzić, ani osiągać przychodów – to logiczne. Nie oznacza to jednak, że nie możecie robić absolutnie nic. Zwłaszcza jeśli chodzi o czynności, które pomogą zabezpieczyć źródło przychodów i pozwolą wrócić do normalnego funkcjonowania firmy po wznowieniu działalności. Do takich czynności należą:

- przyjmowanie należności powstałych przed zawieszeniem,

- osiąganie przychodów sprzed zawieszenia,

- zbywanie wyposażenia i środków trwałych,

- regulowanie zobowiązań powstałych przed zawieszeniem,

- zabezpieczenie źródła przychodu

- powołanie zarządcy sukcesyjnego

Jak widać, okres zawieszenia nie zawsze będzie okresem bezczynności. Zwłaszcza, że w jego trakcie masz też pewne obowiązki. Do takich należy uczestniczenie we wszystkich postępowaniach administracyjnych, sądowych, podatkowych, które dotyczą twojej firmy. Musicie oczywiście opłacać należności publiczno-prawne takie jak podatek od nieruchomości, środków transportu czy opłaty środowiskowe. Nadal macie też wykonywać obowiązki nakazane przepisami, prowadzić księgowość, uczestniczyć w kontrolach i składać coroczne sprawozdanie finansowe. A co z ZUS-em?

Zawieszenie działalności gospodarczej a ZUS

W przypadku jednoosobowej działalności nie musicie zgłaszać zwieszenia do ZUS. Wystarczy wniosek do CEIDG. Na tej podstawie ZUS przygotuje już odpowiednie formularze. W tym dotyczące wyrejestrowania płatnika składek (ZUS ZWPA), wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) i wyrejestrowania zgłoszonych członków rodziny ubezpieczonego (ZUS ZCNA). Trochę inaczej wygląda sytuacja, gdy zatrudniacie pracowników.

Przed zawieszeniem działalności, umowy z twoimi pracownikami zostały rozwiązane (to jeden z warunków o których wspomnieliśmy wyżej). Oznacza to, że musicie wyrejestrować zwolnionych pracowników z ubezpieczeń ZUS. Macie na to 7 dni od daty ustania stosunku pracy. Aby to zrobić, wystarczy wypełnić informacje na formularzu ZUS ZWUA, a jako datę wyrejestrowania z ubezpieczeń podać dzień następujący po dniu rozwiązania stosunku pracy. Dotyczy to też zgłoszonych do ubezpieczenia członków rodziny pracownika.

Podobnie jak w przypadku wniosku o zawieszenie działalności polecamy zrobić to online. Dokumenty możecie wysłać do ZUS elektronicznie, korzystając z programu Platnik w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego certyfikatem kwalifikowanym. Możecie skorzystać też z aplikacji ePłatnik dostępnej na PUE podpisując certyfikatem kwalifikowanym bądź profilem zaufanym ePUAP.

W trakcie zawieszenia działalności nie podlegacie ubezpieczeniom w ZUS. Nie możecie też dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.

Zawieszenie działalności gospodarczej a VAT

Na samym początku podkreśliliśmy, że w okresie zawieszenia nie trzeba składać deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Są jednak pewne wyjątki od tej reguły, których musicie być świadomi. Deklarację VAT7/VAT-7K musicie złożyć jeśli dokonujecie korekty proporcji lub deklaracji VAT. Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji nie obejmuje podatników dokonujących importu usług i dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie dotyczy też okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego. Jak również nie obejmuje okresów rozliczeniowych w ramach których podatnik musi rozliczyć podatek z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Jeśli w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będziecie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, należy zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej albo rozpoczęcia wykonywania takich czynności, podając rodzaj tych czynności. Jeżeli zawieszenie działalności będzie trwało nieprzerwanie 6 miesięcy, naczelnik urzędu skarbowego wykreśli cię z rejestru czynnych podatników VAT.

Źródło: M&M Księgi Rachunkowe

Zajrzyj na blog o księgowości - Brzydkie słowo na K

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA