REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?

M&M Księgi Rachunkowe
M&M Księgi Rachunkowe to nie tylko profesjonalna obsługa księgowo-podatkowa dla firm, a realne wsparcie biznesu na różnych płaszczyznach.
Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?
Zawieszenie działalności gospodarczej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Zawieszenie działalności gospodarczej to zagwarantowana prawnie możliwość okresowego przerwania prowadzonego przez przedsiębiorcę biznesu. Kto może zawiesić działalność gospodarczą? Jak zawiesić działalność jednoosobową, a jak działalność spółki cywilnej? Co wolno przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności? Zawieszenie działalności gospodarczej a ZUS i VAT.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Jeśli jesteś przedsiębiorcą ale z jakiegoś powodu potrzebujesz przerwy w prowadzeniu firmy, możesz skorzystać z opcji zawieszenia działalności gospodarczej. Innymi słowy wstrzymać ją na jakiś czas, a tym samym niektóre swoje obowiązki i zobowiązania. W tym czasie możesz liczyć na zwolnienie ze składek ZUS, podatków dochodowych. Za okres zawieszenia nie wpłacasz też zaliczek, ryczałtu, karty podatkowej i nie musisz składać deklaracji ZUS ani VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Z jednej strony firma przestaje funkcjonować, z drugiej nie oznacza to definitywnego końca. Korzystając z zawieszenia, możliwe jest bowiem swobodne wznowienie działalności. Likwidacja firmy, to już raczej bilet w jedną stronę. W dzisiejszym artykule podsumowaliśmy wszystko co musisz wiedzieć odnośnie zawieszania działalności. Kiedy i kto może to zrobić? Jakie wymogi trzeba spełnić? Jakie są warunki i obowiązki z tym związane?

Kto może zawiesić działalność gospodarczą?

Podjęcie decyzji o zawieszeniu działalności z pewnością nie należy do łatwych. Często przypomina wybór ”mniejszego zła”. Boleśnie przekonują się o tym przedsiębiorcy, zwłaszcza w tym roku. Pandemia, obostrzenia, kryzys, niewystarczająca pomoc od rządu – nic dziwnego, że szukają jakiegoś wyjścia z tej sytuacji. Przerwa w działalności może być jednym z nich. Jak pokazują dane CEIDG, za pierwsze półrocze, wpłynęło przeszło 143 tys. wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej. Zanim jednak zdecydujecie się dołączyć do tych statystyk, musicie sprawdzić z czym jest to związane i jakie trzeba spełnić warunki.

Po pierwsze - możecie zawiesić działalność pod warunkiem, że nie zatrudniacie pracowników na umowę o pracę, na zasadzie powołania, wyboru, mianowania. Jeśli planujecie zawiesić działalność, zanim to zrobicie trzeba będzie rozwiązać wszystkie tego rodzaju umowy. Umów zleceń albo o dzieło, nie musicie wypowiadać.

REKLAMA

Co ważne! Możecie zawiesić działalność również, gdy pracownicy przebywają na urlopie macierzyńskim, wychowawczym lub urlopie rodzicielskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po drugie – zawieszenia możecie dokonać go z dowolnego powodu i na dowolnie długi okres (również bezterminowo). Okres ten nie może być jednak krótszy niż 30 dni. Jeśli we wniosku o zawieszenie wskażecie datę wznowienia działalności, działalność zostanie wznowiona w wybranym dniu. Nie będziecie zmuszeni pilnować tej daty i składać dodatkowych pism w tym zakresie. Jeśli natomiast nie podacie daty wznowienia – Wasza działalność pozostanie zawieszona bezterminowo (czyli do momentu kiedy jej nie wznowicie lub wykreślicie).

Data rozpoczęcia zawieszenia może pokrywać się z datą złożenia wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), ale można też wskazać datę wcześniejszą lub późniejszą (niż data na wniosku). Musicie przemyśleć tę kwestię, tak aby wybrany termin nie kolidował z czynnościami jakie planujecie albo musicie wykonać przez zawieszeniem.

Jak zawiesić działalność gospodarczą?

Zawieszenie działalności gospodarczej nie jest skomplikowanym procesem, który wiązałby się z szeregiem uciążliwych formalności. Tak jak wspomnieliśmy, ważne jest dokładne zaplanowanie terminów, przeanalizowanie sytuacji, natomiast sam proces jest szybki i prosty. Poniżej opisaliśmy jak zawiesić działalność, z podziałem na działalność jednoosobową i spółkę cywilną. Są bowiem drobne różnice, które warto podkreślić.

Jak zawiesić działalność jednoosobową?

Działalność jednoosobową zawieszacie w CEIDG. Informacja ta zostanie automatycznie przekazana dalej – do ZUS, właściwego naczelnika urzędu skarbowego, oraz do GUS. Wystarczy złożyć wniosek. Możecie zrobić to w trakcie osobistej wizyty w urzędzie miasta lub gminy, gdzie urzędnik potwierdzi Waszą tożsamość i przyjęcie wniosku. A najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. Możecie też wysłać wypełniony wniosek pocztą. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem potwierdzonym przez notariusza.

Zawiesić działalność możecie również przez Internet, a dokładniej przez serwis biznes.gov.pl lub przez stronę ceidg.gov.pl. Wystarczy zarejestrować się w danym portalu, wypełnić formularz i podpisać Profilem Zaufanym (lub podpisem kwalifikowanym). Jeśli macie problem z rejestracją online w CEIDG, tutaj znajdziecie dokładną instrukcję jak to zrobić. W razie potrzeby możecie skorzystać z pełnomocnika, którego dane zostały opublikowane w Waszym wpisie w CEIDG. Pełnomocnictwo musi oczywiście obejmować czynność zawieszenia działalności gospodarczej, nie trzeba natomiast uiszczać żadnej opłaty skarbowej.

Jeśli jesteście opodatkowani kartą podatkową, możecie zawiesić prowadzoną działalność składając wniosek do CEIDG, albo zgłosić to naczelnikowi urzędu skarbowego. Nie później niż w dniu rozpoczęcia zawieszenia. Jeśli zgłaszacie przerwę w urzędzie skarbowym, to taka przerwa musi trwać nieprzerwanie co najmniej 10 dni (nie ma maksymalnego okresu). A jak wygląda to w przypadku spółki cywilnej?

Jak zawiesić działalność spółki cywilnej?

Jeżeli prowadzicie spółkę cywilną, zawieszenie będzie możliwe tylko gdy taką decyzję podejmą wszyscy wspólnicy. To podstawowy wymóg. Podobnie jak w przypadku działalności jednoosobowej, konieczny będzie wniosek złożony w urzędzie miasta lub gminy lub przez Internet.

W pierwszej kolejności zgłaszacie się do GUS (rejestr REGON). Nie później niż 7 dni od dnia zawieszenia spółki. Następnie zgłaszacie zawieszenie do urzędu skarbowego (na formularzu NIP-2), również w terminie 7 dni. W CEIDG potwierdzacie zawieszenie po dopełnieniu formalności i złożeniu wniosku na formularzu CEIDG-1, wraz z załącznikiem CEIDG-SC (jako wspólnik). Tak jak wspomnieliśmy, dotyczy to wszystkich wspólników.

Jeśli jesteście zmuszeni podjąć bardziej radykalne kroki niż zawieszenie spółki, planujecie ją zlikwidować, mamy dla Was kilka praktycznych podpowiedzi i wskazówek. Niedawno pisaliśmy o tym jak krok po kroku wygląda likwidacja spółki z o.o., sprawdźcie jakie macie możliwości i jakie będą konsekwencje takiej decyzji.

Co wolno przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności?

W okresie zawieszenia działalności nie możecie jej prowadzić, ani osiągać przychodów – to logiczne. Nie oznacza to jednak, że nie możecie robić absolutnie nic. Zwłaszcza jeśli chodzi o czynności, które pomogą zabezpieczyć źródło przychodów i pozwolą wrócić do normalnego funkcjonowania firmy po wznowieniu działalności. Do takich czynności należą:

- przyjmowanie należności powstałych przed zawieszeniem,

- osiąganie przychodów sprzed zawieszenia,

- zbywanie wyposażenia i środków trwałych,

- regulowanie zobowiązań powstałych przed zawieszeniem,

- zabezpieczenie źródła przychodu

- powołanie zarządcy sukcesyjnego

Jak widać, okres zawieszenia nie zawsze będzie okresem bezczynności. Zwłaszcza, że w jego trakcie masz też pewne obowiązki. Do takich należy uczestniczenie we wszystkich postępowaniach administracyjnych, sądowych, podatkowych, które dotyczą twojej firmy. Musicie oczywiście opłacać należności publiczno-prawne takie jak podatek od nieruchomości, środków transportu czy opłaty środowiskowe. Nadal macie też wykonywać obowiązki nakazane przepisami, prowadzić księgowość, uczestniczyć w kontrolach i składać coroczne sprawozdanie finansowe. A co z ZUS-em?

Zawieszenie działalności gospodarczej a ZUS

W przypadku jednoosobowej działalności nie musicie zgłaszać zwieszenia do ZUS. Wystarczy wniosek do CEIDG. Na tej podstawie ZUS przygotuje już odpowiednie formularze. W tym dotyczące wyrejestrowania płatnika składek (ZUS ZWPA), wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) i wyrejestrowania zgłoszonych członków rodziny ubezpieczonego (ZUS ZCNA). Trochę inaczej wygląda sytuacja, gdy zatrudniacie pracowników.

Przed zawieszeniem działalności, umowy z twoimi pracownikami zostały rozwiązane (to jeden z warunków o których wspomnieliśmy wyżej). Oznacza to, że musicie wyrejestrować zwolnionych pracowników z ubezpieczeń ZUS. Macie na to 7 dni od daty ustania stosunku pracy. Aby to zrobić, wystarczy wypełnić informacje na formularzu ZUS ZWUA, a jako datę wyrejestrowania z ubezpieczeń podać dzień następujący po dniu rozwiązania stosunku pracy. Dotyczy to też zgłoszonych do ubezpieczenia członków rodziny pracownika.

Podobnie jak w przypadku wniosku o zawieszenie działalności polecamy zrobić to online. Dokumenty możecie wysłać do ZUS elektronicznie, korzystając z programu Platnik w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego certyfikatem kwalifikowanym. Możecie skorzystać też z aplikacji ePłatnik dostępnej na PUE podpisując certyfikatem kwalifikowanym bądź profilem zaufanym ePUAP.

W trakcie zawieszenia działalności nie podlegacie ubezpieczeniom w ZUS. Nie możecie też dobrowolnie zgłosić się do ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.

Zawieszenie działalności gospodarczej a VAT

Na samym początku podkreśliliśmy, że w okresie zawieszenia nie trzeba składać deklaracji za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy. Są jednak pewne wyjątki od tej reguły, których musicie być świadomi. Deklarację VAT7/VAT-7K musicie złożyć jeśli dokonujecie korekty proporcji lub deklaracji VAT. Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji nie obejmuje podatników dokonujących importu usług i dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie dotyczy też okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego. Jak również nie obejmuje okresów rozliczeniowych w ramach których podatnik musi rozliczyć podatek z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Jeśli w okresie zawieszenia działalności gospodarczej będziecie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT, należy zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego przed dniem zawieszenia działalności gospodarczej albo rozpoczęcia wykonywania takich czynności, podając rodzaj tych czynności. Jeżeli zawieszenie działalności będzie trwało nieprzerwanie 6 miesięcy, naczelnik urzędu skarbowego wykreśli cię z rejestru czynnych podatników VAT.

Źródło: M&M Księgi Rachunkowe

Zajrzyj na blog o księgowości - Brzydkie słowo na K

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA