REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit. Zmiany w handlu między Wielką Brytanią a Unią Europejską

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Zmiany w handlu między Wielką Brytanią, a Unią Europejską po Brexit
Zmiany w handlu między Wielką Brytanią, a Unią Europejską po Brexit
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu Brexitu, 12 czerwca 2020 r. rząd ogłosił wprowadzenie nowych kontroli granicznych w imporcie z Unią Europejską do Wielkiej Brytanii, która będzie wprowadzana etapami, a odprawy celne na towary, które nie są kontrolowane, mogą być opóźnione do 30 czerwca 2021 r. Poniżej przedstawiamy informacje ze strony HMRC, w jaki sposób mogą Państwo przygotować swoją firmę do handlu z UE od 1 stycznia 2021 r.

Brexit. Co ulegnie zmianie? Co należy zrobić?

Po zakończeniu okresu przejściowego Wielka Brytania opuści UE i Custom Union.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2021 roku zostaną wprowadzone kontrole przepływu towarów między Wielką Brytanią a UE. W przypadku importu i eksportu towarów, które są sklasyfikowane jako „controlled goods”, dlatego też trzeba będzie składać deklaracje celne.

Procesy importu towarów niekontrolowanych będą realizowane w 3 etapach: styczeń, kwiecień i lipiec. Tabela poniżej pokazuje to bardziej szczegółowo.

Upewnij się, że posiadasz VAT-GB i numer EORI aby móc eksportować i importować towary z i do UK

Dodatkowo, firmy handlujące z EU będą musiały ubiegać się o VAT-EU i numer EORI, który będzie nadawany w czasie składania pierwszej deklaracji celnej w jednym z krajów UE.

REKLAMA

Zdecyduj, w jaki sposób zamierzasz dokonać zgłoszeń celnych

Agenci celni, spedytorzy i operatorzy mogą pomóc w złożeniu deklaracji i dostarczeniu niezbędnych informacji. Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

www.gov.uk/guidance/appoint-someone-to-deal-with-customs-on-your-behalf

UWAGA: W chwili obecnej nasza firma nie współpracuje z żadnym agentem celnym.

Sprawdź, czy importowane towary kwalifikują się do „staged controls”

Etapy kontroli zostały opisane w tabeli poniżej.

Większość spółek z poprawną dokumentacją (ang. Good compliance records) będzie w stanie odroczyć deklaracje importowe większości towarów do 6 miesięcy po 1 stycznia 2021 r.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/guidance/using-simplified-declarations-for-imports

Zdecyduj, jak będziesz rozliczać podatek VAT od importu podczas dokonywania zgłoszenia celnego

Od 1 stycznia 2021 r. Przedsiębiorcy będą mogli korzystać z odroczonego rozliczania podatku VAT od importu niezależnie skąd został zakupiony towar.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/guidance/check-when-you-can-account-for-import-vat-on-your-vat-return

Sprawdź, czy 20% wartości VAT od importowanego będzie należne na granicy

VAT od importowanego towaru nie będzie należny na granicy, jeśli wartość towarów w przesyłce nie przekracza 135 GBP Jedynymi wyjątkami będą wyroby objęte akcyzą oraz prezenty.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/government/publications/changes-to-vat-treatment-of-overseas-goods-sold-to-customers-from-1-january-2021

Sprawdź listę towarów kontrolowanych (controlled-goods), aby określić, czy musisz wypełniać deklaracje od stycznia. Jeśli importowanych towarów nie ma na liście, możesz opóźnić deklaracje do lipca 2021 r.

Aby sprawdzić, czy importowane towary znajdują się na liście towarów kontrolowanych, proszę wejdź w link poniżej:

www.gov.uk/guidance/list-of-goods-imported-into-great-britain-from-the-eu-that-are-controlled

Sprawdź rządowe tabele taryfowe by dowiedzieć się, jak wpłynie to na dodatkowe koszty sprowadzenia towaru

Od 1 stycznia 2021 roku zaczną obowiązywać nowe stawki celne na import – zwane UK Global Tariff. Wszystkie stawki można znaleźć w linku poniżej:

https://www.gov.uk/guidance/uk-tariffs-from-1-january-2021

Zarejestruj się w nowej usłudze wsparcia firm handlowych (new Trader Support Service), jeśli przewozisz towary między Wielką Brytanią a Irlandią Północną lub przywozisz towary do Irlandii Północnej spoza Wielkiej Brytanii

Bezpłatna usługa wsparcia handlowców (Trade Support Service: TSS) zajmie się nowymi procedurami powstałymi w wyniku Brexitu w Irlandii Północnej od 1 stycznia 2021 roku.

Aby zgłosić zainteresowanie korzystaniem z tej usługi należy wejść w link poniżej:

www.gov.uk/guidance/trader-support-service

Należy pamiętać, że usługa TSS nie jest dostępna dla towarów przewożonych między Wielką Brytanią a UE.

Brexit. Bądź na bieżąco

Aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi wyjścia Wielkiej Brytanii z UE, możesz zarejestrować się w bezpłatnej usłudze aktualizacji przez e-mail:

www.gov.uk/hmrc/business-support

Poniżej więcej wskazówek dotyczących zmian w handlu z UE w nadchodzących miesiącach.

Jak będzie wyglądać import i eksport z i do Wielkiej Brytanii po wprowadzeniu zmian w 2021 r.?

Krok 1: od 1 Stycznia 2021

Gdy importujesz towary niekontrolowane będziesz mieć 6 miesięcy od daty przybycia towarów do Wielkiej Brytanii na:

  • Złożenie zgłoszenia celnego.
  • Opłacenie cła i podatku VAT od importu (przy składaniu deklaracji celnej)

Od 1 stycznia do 30 czerwca musisz prowadzić szczegółową ewidencję importowanych towarów, Aby ułatwić deklarację i skorzystaj z odroczonego rozliczania podatku VAT, jeśli jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Kiedy importujesz towary kontrolowane (takie jak alkohol lub wyroby tytoniowe):

  • Jeśli importujesz przez lokalizację, która ma istniejący system kontroli celnej, musisz przesłać zgłoszenia celne, gdy towary przybywają do Wielkiej Brytanii, chyba że składujesz je w tymczasowym magazynie.
  • Możesz przechowywać towary w tymczasowym magazynie do 90 dni przed terminem złożenia deklaracji.

Jeśli importujesz przez lokalizację bez systemu kontroli celnej, musisz:

  • Składać zgłoszenia celne przed opuszczeniem UE.
  • Poinformować HMRC, że Twoje towary dotarły (korzystając z odpowiednich systemów celnych HMRC). Wprowadzane towary objęte akcyzą muszą być zgłoszone do Systemu Przemieszczania i Kontroli Akcyzy do końca następnego dnia roboczego po przybyciu do Wielkiej Brytanii.
  • Od razu płacić cło i importować podatek VAT, chyba że towary zostaną wprowadzone do odprawy celnej specjalna procedura.

Jeśli importujesz żywe zwierzęta, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wysokiego ryzyka lub rośliny lub produkty roślinne wysokiego ryzyka,

będziesz musiał:

  • Wstępnie powiadomić za pośrednictwem nowego brytyjskiego systemu importu produktów, zwierząt, żywności i pasz (IPAFFS)
  • Dostarczyć dokumentację zdrowotną żywych zwierząt
  • Dostarczać świadectwa fitosanitarne dla roślin lub produktów roślinnych wysokiego ryzyka

Krok 2: od 1 Kwietnia 2021

Importując produkty pochodzenia zwierzęcego lub roślinne, musisz:

  • Wstępnie zgłosić za pomocą IPAFFS (ang. pre-notify using the IPAFFS).
  • Dostarczyć dokumentację zdrowotną.
  • Dostarczać świadectwa fitosanitarne dla wszystkich roślin i produktów roślinnych objętych regulacjami.

Krok 3: od 1 Lipca 2021

Importując jakiekolwiek towary do Wielkiej Brytanii, będziesz musiał:

  • Składać pełne deklaracje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony przed przybyciem towarów do Wielkiej Brytanii.
  • Złożyć deklaracje celne w ciągu 90 dni od przybycia towarów do Wielkiej Brytanii na miejsce przy użyciu modelu tymczasowego przechowywania.
  • Składać zgłoszenia celne przed opuszczeniem UE przez towary w przypadku przemieszczania się przez lokalizacje przy użyciu modelu przed złożeniem.
  • Opłacić należne cło i podatek VAT od importu (przy składaniu deklaracji celnych)
  • Nastąpi również wzrost kontroli bezpośredniej towarów, zwierząt, roślin i ich produktów w ramach SPJ.
  • Będziesz mógł, ale nie będzie zmuszony, korzystać z odroczonego rozliczania podatku VAT.

Wszystkie te informacje, mogą znaleźć Państwo w języku angielskim: TUTAJ.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA