REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit. Zmiany w handlu między Wielką Brytanią a Unią Europejską

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Zmiany w handlu między Wielką Brytanią, a Unią Europejską po Brexit
Zmiany w handlu między Wielką Brytanią, a Unią Europejską po Brexit
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu Brexitu, 12 czerwca 2020 r. rząd ogłosił wprowadzenie nowych kontroli granicznych w imporcie z Unią Europejską do Wielkiej Brytanii, która będzie wprowadzana etapami, a odprawy celne na towary, które nie są kontrolowane, mogą być opóźnione do 30 czerwca 2021 r. Poniżej przedstawiamy informacje ze strony HMRC, w jaki sposób mogą Państwo przygotować swoją firmę do handlu z UE od 1 stycznia 2021 r.

Brexit. Co ulegnie zmianie? Co należy zrobić?

Po zakończeniu okresu przejściowego Wielka Brytania opuści UE i Custom Union.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2021 roku zostaną wprowadzone kontrole przepływu towarów między Wielką Brytanią a UE. W przypadku importu i eksportu towarów, które są sklasyfikowane jako „controlled goods”, dlatego też trzeba będzie składać deklaracje celne.

Procesy importu towarów niekontrolowanych będą realizowane w 3 etapach: styczeń, kwiecień i lipiec. Tabela poniżej pokazuje to bardziej szczegółowo.

Upewnij się, że posiadasz VAT-GB i numer EORI aby móc eksportować i importować towary z i do UK

Dodatkowo, firmy handlujące z EU będą musiały ubiegać się o VAT-EU i numer EORI, który będzie nadawany w czasie składania pierwszej deklaracji celnej w jednym z krajów UE.

REKLAMA

Zdecyduj, w jaki sposób zamierzasz dokonać zgłoszeń celnych

Agenci celni, spedytorzy i operatorzy mogą pomóc w złożeniu deklaracji i dostarczeniu niezbędnych informacji. Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

www.gov.uk/guidance/appoint-someone-to-deal-with-customs-on-your-behalf

UWAGA: W chwili obecnej nasza firma nie współpracuje z żadnym agentem celnym.

Sprawdź, czy importowane towary kwalifikują się do „staged controls”

Etapy kontroli zostały opisane w tabeli poniżej.

Większość spółek z poprawną dokumentacją (ang. Good compliance records) będzie w stanie odroczyć deklaracje importowe większości towarów do 6 miesięcy po 1 stycznia 2021 r.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/guidance/using-simplified-declarations-for-imports

Zdecyduj, jak będziesz rozliczać podatek VAT od importu podczas dokonywania zgłoszenia celnego

Od 1 stycznia 2021 r. Przedsiębiorcy będą mogli korzystać z odroczonego rozliczania podatku VAT od importu niezależnie skąd został zakupiony towar.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/guidance/check-when-you-can-account-for-import-vat-on-your-vat-return

Sprawdź, czy 20% wartości VAT od importowanego będzie należne na granicy

VAT od importowanego towaru nie będzie należny na granicy, jeśli wartość towarów w przesyłce nie przekracza 135 GBP Jedynymi wyjątkami będą wyroby objęte akcyzą oraz prezenty.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/government/publications/changes-to-vat-treatment-of-overseas-goods-sold-to-customers-from-1-january-2021

Sprawdź listę towarów kontrolowanych (controlled-goods), aby określić, czy musisz wypełniać deklaracje od stycznia. Jeśli importowanych towarów nie ma na liście, możesz opóźnić deklaracje do lipca 2021 r.

Aby sprawdzić, czy importowane towary znajdują się na liście towarów kontrolowanych, proszę wejdź w link poniżej:

www.gov.uk/guidance/list-of-goods-imported-into-great-britain-from-the-eu-that-are-controlled

Sprawdź rządowe tabele taryfowe by dowiedzieć się, jak wpłynie to na dodatkowe koszty sprowadzenia towaru

Od 1 stycznia 2021 roku zaczną obowiązywać nowe stawki celne na import – zwane UK Global Tariff. Wszystkie stawki można znaleźć w linku poniżej:

https://www.gov.uk/guidance/uk-tariffs-from-1-january-2021

Zarejestruj się w nowej usłudze wsparcia firm handlowych (new Trader Support Service), jeśli przewozisz towary między Wielką Brytanią a Irlandią Północną lub przywozisz towary do Irlandii Północnej spoza Wielkiej Brytanii

Bezpłatna usługa wsparcia handlowców (Trade Support Service: TSS) zajmie się nowymi procedurami powstałymi w wyniku Brexitu w Irlandii Północnej od 1 stycznia 2021 roku.

Aby zgłosić zainteresowanie korzystaniem z tej usługi należy wejść w link poniżej:

www.gov.uk/guidance/trader-support-service

Należy pamiętać, że usługa TSS nie jest dostępna dla towarów przewożonych między Wielką Brytanią a UE.

Brexit. Bądź na bieżąco

Aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi wyjścia Wielkiej Brytanii z UE, możesz zarejestrować się w bezpłatnej usłudze aktualizacji przez e-mail:

www.gov.uk/hmrc/business-support

Poniżej więcej wskazówek dotyczących zmian w handlu z UE w nadchodzących miesiącach.

Jak będzie wyglądać import i eksport z i do Wielkiej Brytanii po wprowadzeniu zmian w 2021 r.?

Krok 1: od 1 Stycznia 2021

Gdy importujesz towary niekontrolowane będziesz mieć 6 miesięcy od daty przybycia towarów do Wielkiej Brytanii na:

  • Złożenie zgłoszenia celnego.
  • Opłacenie cła i podatku VAT od importu (przy składaniu deklaracji celnej)

Od 1 stycznia do 30 czerwca musisz prowadzić szczegółową ewidencję importowanych towarów, Aby ułatwić deklarację i skorzystaj z odroczonego rozliczania podatku VAT, jeśli jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Kiedy importujesz towary kontrolowane (takie jak alkohol lub wyroby tytoniowe):

  • Jeśli importujesz przez lokalizację, która ma istniejący system kontroli celnej, musisz przesłać zgłoszenia celne, gdy towary przybywają do Wielkiej Brytanii, chyba że składujesz je w tymczasowym magazynie.
  • Możesz przechowywać towary w tymczasowym magazynie do 90 dni przed terminem złożenia deklaracji.

Jeśli importujesz przez lokalizację bez systemu kontroli celnej, musisz:

  • Składać zgłoszenia celne przed opuszczeniem UE.
  • Poinformować HMRC, że Twoje towary dotarły (korzystając z odpowiednich systemów celnych HMRC). Wprowadzane towary objęte akcyzą muszą być zgłoszone do Systemu Przemieszczania i Kontroli Akcyzy do końca następnego dnia roboczego po przybyciu do Wielkiej Brytanii.
  • Od razu płacić cło i importować podatek VAT, chyba że towary zostaną wprowadzone do odprawy celnej specjalna procedura.

Jeśli importujesz żywe zwierzęta, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wysokiego ryzyka lub rośliny lub produkty roślinne wysokiego ryzyka,

będziesz musiał:

  • Wstępnie powiadomić za pośrednictwem nowego brytyjskiego systemu importu produktów, zwierząt, żywności i pasz (IPAFFS)
  • Dostarczyć dokumentację zdrowotną żywych zwierząt
  • Dostarczać świadectwa fitosanitarne dla roślin lub produktów roślinnych wysokiego ryzyka

Krok 2: od 1 Kwietnia 2021

Importując produkty pochodzenia zwierzęcego lub roślinne, musisz:

  • Wstępnie zgłosić za pomocą IPAFFS (ang. pre-notify using the IPAFFS).
  • Dostarczyć dokumentację zdrowotną.
  • Dostarczać świadectwa fitosanitarne dla wszystkich roślin i produktów roślinnych objętych regulacjami.

Krok 3: od 1 Lipca 2021

Importując jakiekolwiek towary do Wielkiej Brytanii, będziesz musiał:

  • Składać pełne deklaracje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony przed przybyciem towarów do Wielkiej Brytanii.
  • Złożyć deklaracje celne w ciągu 90 dni od przybycia towarów do Wielkiej Brytanii na miejsce przy użyciu modelu tymczasowego przechowywania.
  • Składać zgłoszenia celne przed opuszczeniem UE przez towary w przypadku przemieszczania się przez lokalizacje przy użyciu modelu przed złożeniem.
  • Opłacić należne cło i podatek VAT od importu (przy składaniu deklaracji celnych)
  • Nastąpi również wzrost kontroli bezpośredniej towarów, zwierząt, roślin i ich produktów w ramach SPJ.
  • Będziesz mógł, ale nie będzie zmuszony, korzystać z odroczonego rozliczania podatku VAT.

Wszystkie te informacje, mogą znaleźć Państwo w języku angielskim: TUTAJ.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA