REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit. Zmiany w handlu między Wielką Brytanią a Unią Europejską

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Zmiany w handlu między Wielką Brytanią, a Unią Europejską po Brexit
Zmiany w handlu między Wielką Brytanią, a Unią Europejską po Brexit
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu Brexitu, 12 czerwca 2020 r. rząd ogłosił wprowadzenie nowych kontroli granicznych w imporcie z Unią Europejską do Wielkiej Brytanii, która będzie wprowadzana etapami, a odprawy celne na towary, które nie są kontrolowane, mogą być opóźnione do 30 czerwca 2021 r. Poniżej przedstawiamy informacje ze strony HMRC, w jaki sposób mogą Państwo przygotować swoją firmę do handlu z UE od 1 stycznia 2021 r.

Brexit. Co ulegnie zmianie? Co należy zrobić?

Po zakończeniu okresu przejściowego Wielka Brytania opuści UE i Custom Union.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 stycznia 2021 roku zostaną wprowadzone kontrole przepływu towarów między Wielką Brytanią a UE. W przypadku importu i eksportu towarów, które są sklasyfikowane jako „controlled goods”, dlatego też trzeba będzie składać deklaracje celne.

Procesy importu towarów niekontrolowanych będą realizowane w 3 etapach: styczeń, kwiecień i lipiec. Tabela poniżej pokazuje to bardziej szczegółowo.

Upewnij się, że posiadasz VAT-GB i numer EORI aby móc eksportować i importować towary z i do UK

Dodatkowo, firmy handlujące z EU będą musiały ubiegać się o VAT-EU i numer EORI, który będzie nadawany w czasie składania pierwszej deklaracji celnej w jednym z krajów UE.

REKLAMA

Zdecyduj, w jaki sposób zamierzasz dokonać zgłoszeń celnych

Agenci celni, spedytorzy i operatorzy mogą pomóc w złożeniu deklaracji i dostarczeniu niezbędnych informacji. Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

www.gov.uk/guidance/appoint-someone-to-deal-with-customs-on-your-behalf

UWAGA: W chwili obecnej nasza firma nie współpracuje z żadnym agentem celnym.

Sprawdź, czy importowane towary kwalifikują się do „staged controls”

Etapy kontroli zostały opisane w tabeli poniżej.

Większość spółek z poprawną dokumentacją (ang. Good compliance records) będzie w stanie odroczyć deklaracje importowe większości towarów do 6 miesięcy po 1 stycznia 2021 r.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/guidance/using-simplified-declarations-for-imports

Zdecyduj, jak będziesz rozliczać podatek VAT od importu podczas dokonywania zgłoszenia celnego

Od 1 stycznia 2021 r. Przedsiębiorcy będą mogli korzystać z odroczonego rozliczania podatku VAT od importu niezależnie skąd został zakupiony towar.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/guidance/check-when-you-can-account-for-import-vat-on-your-vat-return

Sprawdź, czy 20% wartości VAT od importowanego będzie należne na granicy

VAT od importowanego towaru nie będzie należny na granicy, jeśli wartość towarów w przesyłce nie przekracza 135 GBP Jedynymi wyjątkami będą wyroby objęte akcyzą oraz prezenty.

Więcej informacji w tej sprawie, mogą Państwo uzyskać na stronie poniżej:

www.gov.uk/government/publications/changes-to-vat-treatment-of-overseas-goods-sold-to-customers-from-1-january-2021

Sprawdź listę towarów kontrolowanych (controlled-goods), aby określić, czy musisz wypełniać deklaracje od stycznia. Jeśli importowanych towarów nie ma na liście, możesz opóźnić deklaracje do lipca 2021 r.

Aby sprawdzić, czy importowane towary znajdują się na liście towarów kontrolowanych, proszę wejdź w link poniżej:

www.gov.uk/guidance/list-of-goods-imported-into-great-britain-from-the-eu-that-are-controlled

Sprawdź rządowe tabele taryfowe by dowiedzieć się, jak wpłynie to na dodatkowe koszty sprowadzenia towaru

Od 1 stycznia 2021 roku zaczną obowiązywać nowe stawki celne na import – zwane UK Global Tariff. Wszystkie stawki można znaleźć w linku poniżej:

https://www.gov.uk/guidance/uk-tariffs-from-1-january-2021

Zarejestruj się w nowej usłudze wsparcia firm handlowych (new Trader Support Service), jeśli przewozisz towary między Wielką Brytanią a Irlandią Północną lub przywozisz towary do Irlandii Północnej spoza Wielkiej Brytanii

Bezpłatna usługa wsparcia handlowców (Trade Support Service: TSS) zajmie się nowymi procedurami powstałymi w wyniku Brexitu w Irlandii Północnej od 1 stycznia 2021 roku.

Aby zgłosić zainteresowanie korzystaniem z tej usługi należy wejść w link poniżej:

www.gov.uk/guidance/trader-support-service

Należy pamiętać, że usługa TSS nie jest dostępna dla towarów przewożonych między Wielką Brytanią a UE.

Brexit. Bądź na bieżąco

Aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami dotyczącymi wyjścia Wielkiej Brytanii z UE, możesz zarejestrować się w bezpłatnej usłudze aktualizacji przez e-mail:

www.gov.uk/hmrc/business-support

Poniżej więcej wskazówek dotyczących zmian w handlu z UE w nadchodzących miesiącach.

Jak będzie wyglądać import i eksport z i do Wielkiej Brytanii po wprowadzeniu zmian w 2021 r.?

Krok 1: od 1 Stycznia 2021

Gdy importujesz towary niekontrolowane będziesz mieć 6 miesięcy od daty przybycia towarów do Wielkiej Brytanii na:

  • Złożenie zgłoszenia celnego.
  • Opłacenie cła i podatku VAT od importu (przy składaniu deklaracji celnej)

Od 1 stycznia do 30 czerwca musisz prowadzić szczegółową ewidencję importowanych towarów, Aby ułatwić deklarację i skorzystaj z odroczonego rozliczania podatku VAT, jeśli jesteś zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Kiedy importujesz towary kontrolowane (takie jak alkohol lub wyroby tytoniowe):

  • Jeśli importujesz przez lokalizację, która ma istniejący system kontroli celnej, musisz przesłać zgłoszenia celne, gdy towary przybywają do Wielkiej Brytanii, chyba że składujesz je w tymczasowym magazynie.
  • Możesz przechowywać towary w tymczasowym magazynie do 90 dni przed terminem złożenia deklaracji.

Jeśli importujesz przez lokalizację bez systemu kontroli celnej, musisz:

  • Składać zgłoszenia celne przed opuszczeniem UE.
  • Poinformować HMRC, że Twoje towary dotarły (korzystając z odpowiednich systemów celnych HMRC). Wprowadzane towary objęte akcyzą muszą być zgłoszone do Systemu Przemieszczania i Kontroli Akcyzy do końca następnego dnia roboczego po przybyciu do Wielkiej Brytanii.
  • Od razu płacić cło i importować podatek VAT, chyba że towary zostaną wprowadzone do odprawy celnej specjalna procedura.

Jeśli importujesz żywe zwierzęta, produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wysokiego ryzyka lub rośliny lub produkty roślinne wysokiego ryzyka,

będziesz musiał:

  • Wstępnie powiadomić za pośrednictwem nowego brytyjskiego systemu importu produktów, zwierząt, żywności i pasz (IPAFFS)
  • Dostarczyć dokumentację zdrowotną żywych zwierząt
  • Dostarczać świadectwa fitosanitarne dla roślin lub produktów roślinnych wysokiego ryzyka

Krok 2: od 1 Kwietnia 2021

Importując produkty pochodzenia zwierzęcego lub roślinne, musisz:

  • Wstępnie zgłosić za pomocą IPAFFS (ang. pre-notify using the IPAFFS).
  • Dostarczyć dokumentację zdrowotną.
  • Dostarczać świadectwa fitosanitarne dla wszystkich roślin i produktów roślinnych objętych regulacjami.

Krok 3: od 1 Lipca 2021

Importując jakiekolwiek towary do Wielkiej Brytanii, będziesz musiał:

  • Składać pełne deklaracje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony przed przybyciem towarów do Wielkiej Brytanii.
  • Złożyć deklaracje celne w ciągu 90 dni od przybycia towarów do Wielkiej Brytanii na miejsce przy użyciu modelu tymczasowego przechowywania.
  • Składać zgłoszenia celne przed opuszczeniem UE przez towary w przypadku przemieszczania się przez lokalizacje przy użyciu modelu przed złożeniem.
  • Opłacić należne cło i podatek VAT od importu (przy składaniu deklaracji celnych)
  • Nastąpi również wzrost kontroli bezpośredniej towarów, zwierząt, roślin i ich produktów w ramach SPJ.
  • Będziesz mógł, ale nie będzie zmuszony, korzystać z odroczonego rozliczania podatku VAT.

Wszystkie te informacje, mogą znaleźć Państwo w języku angielskim: TUTAJ.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA