REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne

REKLAMA

REKLAMA

24 czerwca 2020 r. weszła w życie nowa procedura restrukturyzacyjna, dzięki której przedsiębiorcy mogą dokonać sprawnego obniżenia lub zmniejszenia wysokości długów bez znaczącej ingerencji sądu. Postępowanie ma być dzięki temu przeprowadzone szybciej, sprawniej oraz zapewniając przedsiębiorcom większą ochronę. Ustawodawca określił, że możliwość skorzystania z uproszczonego postępowania została ograniczona do dnia 30 czerwca 2021 r.

Ustawodawca uchwalając ustawę z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, na podstawie art. 15-25 zmienił ustawę Prawo restrukturyzacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bieg terminów na złożenie wniosków

W związku ze stanem epidemii lub zagrożenia epidemicznego bieg terminów na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości nie rozpoczyna się, a terminy które biegną ulegają zawieszeniu, a po odwołaniu stanu epidemii, biegi terminów biegną na nowo. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy w czasie epidemii byli zobowiązani złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, dla nich termin ten zaczyna biec dopiero po ogłoszeniu odwołania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.

Domniemanie powstania stanu zadłużenia w związku z epidemią SARS-COVID-2

Ustawodawca wprowadził domniemanie istnienia stanu wypłacalności spowodowanego epidemią COVID. W obecnym stanie prawnym, istnieje domniemanie, że stan niewypłacalności dłużnika został wywołany sytuacją wywołaną epidemią. Jest to jednak domniemanie wzruszalne, wobec czego w razie wykazania, że stan zadłużenia nie powstał z powodu epidemii koronawirusa.

Otwarcie postępowania

Postępowanie zostaje automatycznie otwarte w momencie dokonania ogłoszenia w MSiG, ze wskazaniem podstawowych danych dłużnika, dnia układowego oraz danych nadzorcy sądowego.  Przed dokonaniem obwieszczenia dłużnik przygotowuje i przekazuje nadzorcy sądowemu propozycje układowe, spis wierzytelności przysługujących wierzycielom wobec dłużnika oraz spis wierzytelności spornych.

REKLAMA

Ochrona dłużnika

Dłużnik od dnia obwieszczenia w MSiG korzysta z ochrony przeciwegzekucyjnej, co oznacza, że od dnia obwieszczenia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego do dnia jego zakończenia lub umorzenia, wszelkie dotychczas prowadzone postępowania egzekucyjne przeciwko dłużnikowi są z mocy prawa zawieszony, a nowych postępowań nie można wszcząć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto w czasie trwania postępowania dłużnik korzysta z ochrony w zakresie wypowiadania kluczowych umów, które mogą zostać wypowiedziane przez wierzyciela jedynie za zezwoleniem nadzorcy sądowego, jak również w tym czasie obowiązuje zakaz spełniania świadczeń wynikających z wierzytelności objętych układem.

Jedną z nowości jest możliwość objęcia układem wierzytelności zabezpieczonej na majątku dłużnika bez zgody wierzyciela rzeczowego, lecz wymagane jest pełne uwzględnienie wierzytelności w całości wraz z należnościami ubocznymi.

Ochrona wierzycieli

Wprowadzone zmiany w przyspieszonym postępowaniu restrukturyzacyjnym nie mają negatywnego wpisu na ochronę interesów wierzycieli. Nadal wierzyciel może złożyć wniosek do sądu o uchylenie w całości skutków obwieszenia o otwarciu postępowania, w tym także zakazu egzekucji z majątku dłużnika.

Ochronę wierzycieli stanowi konieczność uzyskania zgody nadzorcy sądowego na czynności dłużnika przekraczające zwykły zarząd, np. sprzedaż nieruchomości, zawarcie umowy zobowiązującej dłużnika. Czynności przekraczające zwykły zarząd, dokonane przez dłużnika bez zgody wierzyciela są nieważne z mocy prawa. Wierzyciel nie musi dochodzić uznania ich za nieważne, nie tylko wobec siebie, ale również względem wszystkich.

Ponadto wierzyciel może żądać od dłużnika naprawienia szkody, jeśli dłużnik dokonał obwieszczenia o otwarciu postępowania w złej wierze.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne jest szansą na odciążenie sądów oraz możliwość pozasądowego porozumienia się wierzyciela i dłużnika celem uzgodnienia planu podziału, który wypracowany w drodze konsensusu, najszerzej zapewnia  uwzględnienie interesów uczestników postępowania.

Ewa Aksamit, prawnik

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA