REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne
Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne

REKLAMA

REKLAMA

24 czerwca 2020 r. weszła w życie nowa procedura restrukturyzacyjna, dzięki której przedsiębiorcy mogą dokonać sprawnego obniżenia lub zmniejszenia wysokości długów bez znaczącej ingerencji sądu. Postępowanie ma być dzięki temu przeprowadzone szybciej, sprawniej oraz zapewniając przedsiębiorcom większą ochronę. Ustawodawca określił, że możliwość skorzystania z uproszczonego postępowania została ograniczona do dnia 30 czerwca 2021 r.

Ustawodawca uchwalając ustawę z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, na podstawie art. 15-25 zmienił ustawę Prawo restrukturyzacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Bieg terminów na złożenie wniosków

W związku ze stanem epidemii lub zagrożenia epidemicznego bieg terminów na złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości nie rozpoczyna się, a terminy które biegną ulegają zawieszeniu, a po odwołaniu stanu epidemii, biegi terminów biegną na nowo. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy w czasie epidemii byli zobowiązani złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości, dla nich termin ten zaczyna biec dopiero po ogłoszeniu odwołania stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego.

Domniemanie powstania stanu zadłużenia w związku z epidemią SARS-COVID-2

Ustawodawca wprowadził domniemanie istnienia stanu wypłacalności spowodowanego epidemią COVID. W obecnym stanie prawnym, istnieje domniemanie, że stan niewypłacalności dłużnika został wywołany sytuacją wywołaną epidemią. Jest to jednak domniemanie wzruszalne, wobec czego w razie wykazania, że stan zadłużenia nie powstał z powodu epidemii koronawirusa.

Otwarcie postępowania

Postępowanie zostaje automatycznie otwarte w momencie dokonania ogłoszenia w MSiG, ze wskazaniem podstawowych danych dłużnika, dnia układowego oraz danych nadzorcy sądowego.  Przed dokonaniem obwieszczenia dłużnik przygotowuje i przekazuje nadzorcy sądowemu propozycje układowe, spis wierzytelności przysługujących wierzycielom wobec dłużnika oraz spis wierzytelności spornych.

REKLAMA

Ochrona dłużnika

Dłużnik od dnia obwieszczenia w MSiG korzysta z ochrony przeciwegzekucyjnej, co oznacza, że od dnia obwieszczenia o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego do dnia jego zakończenia lub umorzenia, wszelkie dotychczas prowadzone postępowania egzekucyjne przeciwko dłużnikowi są z mocy prawa zawieszony, a nowych postępowań nie można wszcząć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto w czasie trwania postępowania dłużnik korzysta z ochrony w zakresie wypowiadania kluczowych umów, które mogą zostać wypowiedziane przez wierzyciela jedynie za zezwoleniem nadzorcy sądowego, jak również w tym czasie obowiązuje zakaz spełniania świadczeń wynikających z wierzytelności objętych układem.

Jedną z nowości jest możliwość objęcia układem wierzytelności zabezpieczonej na majątku dłużnika bez zgody wierzyciela rzeczowego, lecz wymagane jest pełne uwzględnienie wierzytelności w całości wraz z należnościami ubocznymi.

Ochrona wierzycieli

Wprowadzone zmiany w przyspieszonym postępowaniu restrukturyzacyjnym nie mają negatywnego wpisu na ochronę interesów wierzycieli. Nadal wierzyciel może złożyć wniosek do sądu o uchylenie w całości skutków obwieszenia o otwarciu postępowania, w tym także zakazu egzekucji z majątku dłużnika.

Ochronę wierzycieli stanowi konieczność uzyskania zgody nadzorcy sądowego na czynności dłużnika przekraczające zwykły zarząd, np. sprzedaż nieruchomości, zawarcie umowy zobowiązującej dłużnika. Czynności przekraczające zwykły zarząd, dokonane przez dłużnika bez zgody wierzyciela są nieważne z mocy prawa. Wierzyciel nie musi dochodzić uznania ich za nieważne, nie tylko wobec siebie, ale również względem wszystkich.

Ponadto wierzyciel może żądać od dłużnika naprawienia szkody, jeśli dłużnik dokonał obwieszczenia o otwarciu postępowania w złej wierze.

Uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne jest szansą na odciążenie sądów oraz możliwość pozasądowego porozumienia się wierzyciela i dłużnika celem uzgodnienia planu podziału, który wypracowany w drodze konsensusu, najszerzej zapewnia  uwzględnienie interesów uczestników postępowania.

Ewa Aksamit, prawnik

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA