REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe
Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką najkorzystniejszą formę leasingu wybrać w czasie wysokich stóp procentowych? Co lepsze - duży wkład własny, duża kwota wykupu, a może długi okres spłaty? Podwyżka WIBOR-u o 1 pkt. proc. powoduje aktualnie wzrost raty leasingu na średniej klasy nowy samochód o 42 zł netto – wynika z szacunków Carsmile. Przed podwyżkami stóp może zabezpieczać wynajem długoterminowy ze stałą ratą.

Cesja leasingu? Ograniczona liczba ogłoszeń

Odsetek ogłoszeń o sprzedaży samochodu, zawierających hasło „cesja leasingu”, wynosi obecnie ok. 8,5%. Co ciekawe rok temu, gdy WIBOR znajdował się jeszcze na bliskim zera poziomie, udział tego typu ogłoszeń był większy niż obecnie i wynosił 9,4% - wynika z danych serwisu Otomoto. Poziom przekraczający 10% odnotowano na przełomie roku, co można jednak wiązać raczej z wejściem w życie „Polskiego Ładu” niż wysokością stóp procentowych. Cesja leasingu to rozwiązanie umożliwiające sprzedaż samochodu objętego finansowaniem leasingowym, zwykle za dodatkową opłatą, na rzecz leasingobiorcy.

REKLAMA

Raty leasingowe pod kontrolą

REKLAMA

- Powyższe dane mogą sugerować, że póki co Polacy nie mają większych problemów z obsługą rat leasingowych za samochód lub, że dzielnie spłacają wyższe raty licząc na sowitą rekompensatę poniesionych wydatków w chwili sprzedaży auta po znacząco wyższej cenie – ocenia Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Według danych Samaru, średnia cena nowego samochodu w maju 2022 r. wyniosła 154,8 tys. zł brutto, czyli 125,9 tys. zł netto. Jaką formę spłaty wybrać, jeśli ktoś zastanawia się nad zakupem takiego pojazdu w leasingu? Analitycy Carsmile sprawdzili, co może być najbardziej opłacalne, w zależności od sytuacji finansowej, w jakiej znajduje się leasingobiorca. Pod uwagę wzięli średniej klasy nowy samochodów finansowany leasingiem.

Carsmile

Uwaga!
W powyższej symulacji założono utrzymanie stopy WIBOR (było to niezbędne dla przejrzystości obliczeń) oraz pominięto aspekt podatkowy, który także wpływa na opłacalność różnych form finansowania samochodu. Do symulacji przyjęto WIBOR z 28 czerwca 2022 r.

Jaki leasing wybrać?

Zakup średniej klasy nowego samochodu, kosztującego ok. 126 tys. zł netto, w przypadku wyboru 5-letniego okresu spłaty oraz braku chęci wydawania pieniędzy na wpłatę własną oraz wykup, oznacza dziś ratę na poziomie 2 647 zł netto – wynika z analizy Carsmile (do obliczeń przyjęto WIBOR z dn. 28.06). - Wysokość tego obciążenia można zmniejszyć na kilka sposobów: wnosząc wkład własny, decydując się na wykup większy niż za 1 zł czy też rozkładając okres spłaty na możliwie długi okres – wylicza Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydłużając okres spłaty „zaoszczędzimy” 600 zł miesięcznie

Wydłużenie okresu spłaty do 84 miesięcy, co jest najdłuższym spotykanym na rynku okresem (tradycyjne „maksimum” wynosi 5 lat), spowoduje spadek miesięcznej raty o niemal 600 zł netto, do 2061 zł. Wybierając ofertę o tak długim okresie spłaty trzeba jednak pamiętać, że po wykupie auta i wycofaniu go z działalności gospodarczej, jeszcze przez kolejnych 6 lat sprzedaż pojazdu będzie opodatkowana („Polski Ład”), co da w sumie 13 lat! Dłuższy okres spłaty spowoduje też wzrost kosztu finansowania z 32,9 tys. zł netto do 47,2 tysięcy dla przyjętych założeń. Nie będzie to więc oszczędność, a jedynie zmniejszenie dotkliwości raty.

Czy warto wnieść wkład własny?

REKLAMA

Znacznie lepsze efekty, w odniesieniu do wysokości raty i całościowego kosztu finansowania, da wniesienie wkładu własnego lub ustalenie wykupu na wyższym poziomie niż 1 zł. A analizie Crasmile porównano efekt wpłaty własnej oraz wykupu wysokości 30 tys. zł netto.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że korzystniejszym rozwiązaniem jest wkład własny, który zmniejsza na starcie kwotę finansowania, od której naliczane są odsetki, dzięki temu rata jest niższa. W symulacji Carsmile wyniosła ona 1385 zł netto. Wariant z wykupem w analogicznej kwocie 30 tys. zł netto zmniejszył miesięczną radę „jedynie” do 1624 zł.

Koszt pieniądza w czasie utrudnia analizę

W praktyce sprawa nie jest jednak tak oczywista, a może ją skomplikować inżyniera finansowa. - 30 tys. zł wydane dziś nie jest bowiem równe 30 tysiącom za 5 lat, zwłaszcza, gdy inflacja w Polsce jest o krok od przekroczenia 14% - przypomina Knitter. Przy obecnym koszcie finansowania (WIBOR + marża), 30 tys. zł za pięć lat warte jest w dzisiejszych cenach ok. 17 tys. zł. Z tego tylko tytułu mamy więc niewidoczną oszczędność, która wynosi aż 13 tys. zł. W efekcie „urealniony” koszt leasingu z wykupem staje się porównywalny do wersji z wpłatą własną, a konieczność wydawania większej sumy pieniędzy odsuwamy na dość odległą przyszłość (5 lat).

- Wybór różnych wariantów spłaty leasingu zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorca. Czy zależy mu w pierwszej kolejności na zminimalizowaniu miesięcznych obciążeń i zostawieniu sobie bufora na wzrost rat w przyszłości, czy też jego celem jest obniżenie całkowitego kosztu leasingu w okresie np. 5 lat, w połączeniu z pewną formą spekulacji na stopach procentowych, co już wymaga sporej wiedzy finansowej – zauważa wiceprezes Carsmile. Podkreśla też, że w analizie pomięto wątek podatkowy, a tu rodzą się kolejne możliwości interpretacyjne, bo dokonanie wpłaty własnej może wynikać z potrzeby dokonania bieżących odliczeń w PIT i VAT.

Stopy (i raty) jeszcze wzrosną …

Z uwagi na to, że Polska jest w okresie rosnących stóp procentowych, trzeba się też liczyć z tym, że w kolejnych miesiącach rata leasingowa najprawdopodobniej wzrośnie. Analitycy Carsmile sprawdzili, jaki będzie efekt podwyżki o 1 i 2 pkt. proc. WIBORu z obecnego poziomu ok. 7% w przypadku zakupu średniej klasy nowego auta finansowanego 5-letnim leasingiem z wpłatą własna na pozie 20 tys. zł netto.

Wynajem długoterminowy chroni przed podwyżkami stóp

Początkowa rata wynosi 1804 zł netto, a każda podwyżka stóp o 1 pkt. proc. zwiększa ją o ok. 42 zł netto – wynika z symulacji Carsmile. – Dobrym sposobem zabezpieczenia się przed wzrostem rat leasingowych jest wynajem długoterminowy, trzeba się jednak upewnić się, że umowa wynajmu nie przewiduje możliwości podwyżki abonamentu z powodu wzrost stóp procentowych lub inflacji. Wynajem umożliwia też „zamrożenie” kosztów eksploatacyjnych, jak ubezpieczenie czy serwisowanie pojazdu – podpowiada Łukasz Domański, prezes Carsmile. Przykładowe raty z tytułu wynajmu konkretnych aut przedstawiono na przykładzie elektryków.

Koszt wynajęcia samochodu elektrycznego z dopłatą - lipiec 2022

Carsmile

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA