REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe

Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe
Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką najkorzystniejszą formę leasingu wybrać w czasie wysokich stóp procentowych? Co lepsze - duży wkład własny, duża kwota wykupu, a może długi okres spłaty? Podwyżka WIBOR-u o 1 pkt. proc. powoduje aktualnie wzrost raty leasingu na średniej klasy nowy samochód o 42 zł netto – wynika z szacunków Carsmile. Przed podwyżkami stóp może zabezpieczać wynajem długoterminowy ze stałą ratą.

Cesja leasingu? Ograniczona liczba ogłoszeń

Odsetek ogłoszeń o sprzedaży samochodu, zawierających hasło „cesja leasingu”, wynosi obecnie ok. 8,5%. Co ciekawe rok temu, gdy WIBOR znajdował się jeszcze na bliskim zera poziomie, udział tego typu ogłoszeń był większy niż obecnie i wynosił 9,4% - wynika z danych serwisu Otomoto. Poziom przekraczający 10% odnotowano na przełomie roku, co można jednak wiązać raczej z wejściem w życie „Polskiego Ładu” niż wysokością stóp procentowych. Cesja leasingu to rozwiązanie umożliwiające sprzedaż samochodu objętego finansowaniem leasingowym, zwykle za dodatkową opłatą, na rzecz leasingobiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

Raty leasingowe pod kontrolą

- Powyższe dane mogą sugerować, że póki co Polacy nie mają większych problemów z obsługą rat leasingowych za samochód lub, że dzielnie spłacają wyższe raty licząc na sowitą rekompensatę poniesionych wydatków w chwili sprzedaży auta po znacząco wyższej cenie – ocenia Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Według danych Samaru, średnia cena nowego samochodu w maju 2022 r. wyniosła 154,8 tys. zł brutto, czyli 125,9 tys. zł netto. Jaką formę spłaty wybrać, jeśli ktoś zastanawia się nad zakupem takiego pojazdu w leasingu? Analitycy Carsmile sprawdzili, co może być najbardziej opłacalne, w zależności od sytuacji finansowej, w jakiej znajduje się leasingobiorca. Pod uwagę wzięli średniej klasy nowy samochodów finansowany leasingiem.

Szacunkowy koszt leasingu - lipiec 2022

Carsmile

Uwaga!
W powyższej symulacji założono utrzymanie stopy WIBOR (było to niezbędne dla przejrzystości obliczeń) oraz pominięto aspekt podatkowy, który także wpływa na opłacalność różnych form finansowania samochodu. Do symulacji przyjęto WIBOR z 28 czerwca 2022 r.

Jaki leasing wybrać?

Zakup średniej klasy nowego samochodu, kosztującego ok. 126 tys. zł netto, w przypadku wyboru 5-letniego okresu spłaty oraz braku chęci wydawania pieniędzy na wpłatę własną oraz wykup, oznacza dziś ratę na poziomie 2 647 zł netto – wynika z analizy Carsmile (do obliczeń przyjęto WIBOR z dn. 28.06). - Wysokość tego obciążenia można zmniejszyć na kilka sposobów: wnosząc wkład własny, decydując się na wykup większy niż za 1 zł czy też rozkładając okres spłaty na możliwie długi okres – wylicza Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydłużając okres spłaty „zaoszczędzimy” 600 zł miesięcznie

Wydłużenie okresu spłaty do 84 miesięcy, co jest najdłuższym spotykanym na rynku okresem (tradycyjne „maksimum” wynosi 5 lat), spowoduje spadek miesięcznej raty o niemal 600 zł netto, do 2061 zł. Wybierając ofertę o tak długim okresie spłaty trzeba jednak pamiętać, że po wykupie auta i wycofaniu go z działalności gospodarczej, jeszcze przez kolejnych 6 lat sprzedaż pojazdu będzie opodatkowana („Polski Ład”), co da w sumie 13 lat! Dłuższy okres spłaty spowoduje też wzrost kosztu finansowania z 32,9 tys. zł netto do 47,2 tysięcy dla przyjętych założeń. Nie będzie to więc oszczędność, a jedynie zmniejszenie dotkliwości raty.

Czy warto wnieść wkład własny?

Znacznie lepsze efekty, w odniesieniu do wysokości raty i całościowego kosztu finansowania, da wniesienie wkładu własnego lub ustalenie wykupu na wyższym poziomie niż 1 zł. A analizie Crasmile porównano efekt wpłaty własnej oraz wykupu wysokości 30 tys. zł netto.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że korzystniejszym rozwiązaniem jest wkład własny, który zmniejsza na starcie kwotę finansowania, od której naliczane są odsetki, dzięki temu rata jest niższa. W symulacji Carsmile wyniosła ona 1385 zł netto. Wariant z wykupem w analogicznej kwocie 30 tys. zł netto zmniejszył miesięczną radę „jedynie” do 1624 zł.

Koszt pieniądza w czasie utrudnia analizę

W praktyce sprawa nie jest jednak tak oczywista, a może ją skomplikować inżyniera finansowa. - 30 tys. zł wydane dziś nie jest bowiem równe 30 tysiącom za 5 lat, zwłaszcza, gdy inflacja w Polsce jest o krok od przekroczenia 14% - przypomina Knitter. Przy obecnym koszcie finansowania (WIBOR + marża), 30 tys. zł za pięć lat warte jest w dzisiejszych cenach ok. 17 tys. zł. Z tego tylko tytułu mamy więc niewidoczną oszczędność, która wynosi aż 13 tys. zł. W efekcie „urealniony” koszt leasingu z wykupem staje się porównywalny do wersji z wpłatą własną, a konieczność wydawania większej sumy pieniędzy odsuwamy na dość odległą przyszłość (5 lat).

- Wybór różnych wariantów spłaty leasingu zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorca. Czy zależy mu w pierwszej kolejności na zminimalizowaniu miesięcznych obciążeń i zostawieniu sobie bufora na wzrost rat w przyszłości, czy też jego celem jest obniżenie całkowitego kosztu leasingu w okresie np. 5 lat, w połączeniu z pewną formą spekulacji na stopach procentowych, co już wymaga sporej wiedzy finansowej – zauważa wiceprezes Carsmile. Podkreśla też, że w analizie pomięto wątek podatkowy, a tu rodzą się kolejne możliwości interpretacyjne, bo dokonanie wpłaty własnej może wynikać z potrzeby dokonania bieżących odliczeń w PIT i VAT.

Stopy (i raty) jeszcze wzrosną …

Z uwagi na to, że Polska jest w okresie rosnących stóp procentowych, trzeba się też liczyć z tym, że w kolejnych miesiącach rata leasingowa najprawdopodobniej wzrośnie. Analitycy Carsmile sprawdzili, jaki będzie efekt podwyżki o 1 i 2 pkt. proc. WIBORu z obecnego poziomu ok. 7% w przypadku zakupu średniej klasy nowego auta finansowanego 5-letnim leasingiem z wpłatą własna na pozie 20 tys. zł netto.

Wynajem długoterminowy chroni przed podwyżkami stóp

Początkowa rata wynosi 1804 zł netto, a każda podwyżka stóp o 1 pkt. proc. zwiększa ją o ok. 42 zł netto – wynika z symulacji Carsmile. – Dobrym sposobem zabezpieczenia się przed wzrostem rat leasingowych jest wynajem długoterminowy, trzeba się jednak upewnić się, że umowa wynajmu nie przewiduje możliwości podwyżki abonamentu z powodu wzrost stóp procentowych lub inflacji. Wynajem umożliwia też „zamrożenie” kosztów eksploatacyjnych, jak ubezpieczenie czy serwisowanie pojazdu – podpowiada Łukasz Domański, prezes Carsmile. Przykładowe raty z tytułu wynajmu konkretnych aut przedstawiono na przykładzie elektryków.

Koszt wynajęcia samochodu elektrycznego z dopłatą - lipiec 2022

Koszt wynajęcia samochodu elektrycznego z dopłatą - lipiec 2022

Carsmile

Katarzyna Siwek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

REKLAMA

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Już w 2025 r. będzie drożej? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Ile można uzyskać? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

REKLAMA