REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe
Jaki leasing wybrać w II połowie 2022 roku? Rosnące stopy procentowe i WIBOR a raty leasingowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jaką najkorzystniejszą formę leasingu wybrać w czasie wysokich stóp procentowych? Co lepsze - duży wkład własny, duża kwota wykupu, a może długi okres spłaty? Podwyżka WIBOR-u o 1 pkt. proc. powoduje aktualnie wzrost raty leasingu na średniej klasy nowy samochód o 42 zł netto – wynika z szacunków Carsmile. Przed podwyżkami stóp może zabezpieczać wynajem długoterminowy ze stałą ratą.

Cesja leasingu? Ograniczona liczba ogłoszeń

Odsetek ogłoszeń o sprzedaży samochodu, zawierających hasło „cesja leasingu”, wynosi obecnie ok. 8,5%. Co ciekawe rok temu, gdy WIBOR znajdował się jeszcze na bliskim zera poziomie, udział tego typu ogłoszeń był większy niż obecnie i wynosił 9,4% - wynika z danych serwisu Otomoto. Poziom przekraczający 10% odnotowano na przełomie roku, co można jednak wiązać raczej z wejściem w życie „Polskiego Ładu” niż wysokością stóp procentowych. Cesja leasingu to rozwiązanie umożliwiające sprzedaż samochodu objętego finansowaniem leasingowym, zwykle za dodatkową opłatą, na rzecz leasingobiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

Raty leasingowe pod kontrolą

- Powyższe dane mogą sugerować, że póki co Polacy nie mają większych problemów z obsługą rat leasingowych za samochód lub, że dzielnie spłacają wyższe raty licząc na sowitą rekompensatę poniesionych wydatków w chwili sprzedaży auta po znacząco wyższej cenie – ocenia Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Według danych Samaru, średnia cena nowego samochodu w maju 2022 r. wyniosła 154,8 tys. zł brutto, czyli 125,9 tys. zł netto. Jaką formę spłaty wybrać, jeśli ktoś zastanawia się nad zakupem takiego pojazdu w leasingu? Analitycy Carsmile sprawdzili, co może być najbardziej opłacalne, w zależności od sytuacji finansowej, w jakiej znajduje się leasingobiorca. Pod uwagę wzięli średniej klasy nowy samochodów finansowany leasingiem.

Szacunkowy koszt leasingu - lipiec 2022

Carsmile

Uwaga!
W powyższej symulacji założono utrzymanie stopy WIBOR (było to niezbędne dla przejrzystości obliczeń) oraz pominięto aspekt podatkowy, który także wpływa na opłacalność różnych form finansowania samochodu. Do symulacji przyjęto WIBOR z 28 czerwca 2022 r.

Jaki leasing wybrać?

Zakup średniej klasy nowego samochodu, kosztującego ok. 126 tys. zł netto, w przypadku wyboru 5-letniego okresu spłaty oraz braku chęci wydawania pieniędzy na wpłatę własną oraz wykup, oznacza dziś ratę na poziomie 2 647 zł netto – wynika z analizy Carsmile (do obliczeń przyjęto WIBOR z dn. 28.06). - Wysokość tego obciążenia można zmniejszyć na kilka sposobów: wnosząc wkład własny, decydując się na wykup większy niż za 1 zł czy też rozkładając okres spłaty na możliwie długi okres – wylicza Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wydłużając okres spłaty „zaoszczędzimy” 600 zł miesięcznie

Wydłużenie okresu spłaty do 84 miesięcy, co jest najdłuższym spotykanym na rynku okresem (tradycyjne „maksimum” wynosi 5 lat), spowoduje spadek miesięcznej raty o niemal 600 zł netto, do 2061 zł. Wybierając ofertę o tak długim okresie spłaty trzeba jednak pamiętać, że po wykupie auta i wycofaniu go z działalności gospodarczej, jeszcze przez kolejnych 6 lat sprzedaż pojazdu będzie opodatkowana („Polski Ład”), co da w sumie 13 lat! Dłuższy okres spłaty spowoduje też wzrost kosztu finansowania z 32,9 tys. zł netto do 47,2 tysięcy dla przyjętych założeń. Nie będzie to więc oszczędność, a jedynie zmniejszenie dotkliwości raty.

Czy warto wnieść wkład własny?

Znacznie lepsze efekty, w odniesieniu do wysokości raty i całościowego kosztu finansowania, da wniesienie wkładu własnego lub ustalenie wykupu na wyższym poziomie niż 1 zł. A analizie Crasmile porównano efekt wpłaty własnej oraz wykupu wysokości 30 tys. zł netto.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że korzystniejszym rozwiązaniem jest wkład własny, który zmniejsza na starcie kwotę finansowania, od której naliczane są odsetki, dzięki temu rata jest niższa. W symulacji Carsmile wyniosła ona 1385 zł netto. Wariant z wykupem w analogicznej kwocie 30 tys. zł netto zmniejszył miesięczną radę „jedynie” do 1624 zł.

Koszt pieniądza w czasie utrudnia analizę

W praktyce sprawa nie jest jednak tak oczywista, a może ją skomplikować inżyniera finansowa. - 30 tys. zł wydane dziś nie jest bowiem równe 30 tysiącom za 5 lat, zwłaszcza, gdy inflacja w Polsce jest o krok od przekroczenia 14% - przypomina Knitter. Przy obecnym koszcie finansowania (WIBOR + marża), 30 tys. zł za pięć lat warte jest w dzisiejszych cenach ok. 17 tys. zł. Z tego tylko tytułu mamy więc niewidoczną oszczędność, która wynosi aż 13 tys. zł. W efekcie „urealniony” koszt leasingu z wykupem staje się porównywalny do wersji z wpłatą własną, a konieczność wydawania większej sumy pieniędzy odsuwamy na dość odległą przyszłość (5 lat).

- Wybór różnych wariantów spłaty leasingu zależy od sytuacji, w jakiej znajduje się przedsiębiorca. Czy zależy mu w pierwszej kolejności na zminimalizowaniu miesięcznych obciążeń i zostawieniu sobie bufora na wzrost rat w przyszłości, czy też jego celem jest obniżenie całkowitego kosztu leasingu w okresie np. 5 lat, w połączeniu z pewną formą spekulacji na stopach procentowych, co już wymaga sporej wiedzy finansowej – zauważa wiceprezes Carsmile. Podkreśla też, że w analizie pomięto wątek podatkowy, a tu rodzą się kolejne możliwości interpretacyjne, bo dokonanie wpłaty własnej może wynikać z potrzeby dokonania bieżących odliczeń w PIT i VAT.

Stopy (i raty) jeszcze wzrosną …

Z uwagi na to, że Polska jest w okresie rosnących stóp procentowych, trzeba się też liczyć z tym, że w kolejnych miesiącach rata leasingowa najprawdopodobniej wzrośnie. Analitycy Carsmile sprawdzili, jaki będzie efekt podwyżki o 1 i 2 pkt. proc. WIBORu z obecnego poziomu ok. 7% w przypadku zakupu średniej klasy nowego auta finansowanego 5-letnim leasingiem z wpłatą własna na pozie 20 tys. zł netto.

Wynajem długoterminowy chroni przed podwyżkami stóp

Początkowa rata wynosi 1804 zł netto, a każda podwyżka stóp o 1 pkt. proc. zwiększa ją o ok. 42 zł netto – wynika z symulacji Carsmile. – Dobrym sposobem zabezpieczenia się przed wzrostem rat leasingowych jest wynajem długoterminowy, trzeba się jednak upewnić się, że umowa wynajmu nie przewiduje możliwości podwyżki abonamentu z powodu wzrost stóp procentowych lub inflacji. Wynajem umożliwia też „zamrożenie” kosztów eksploatacyjnych, jak ubezpieczenie czy serwisowanie pojazdu – podpowiada Łukasz Domański, prezes Carsmile. Przykładowe raty z tytułu wynajmu konkretnych aut przedstawiono na przykładzie elektryków.

Koszt wynajęcia samochodu elektrycznego z dopłatą - lipiec 2022

Koszt wynajęcia samochodu elektrycznego z dopłatą - lipiec 2022

Carsmile

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Złóż ZUS DRA lub ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

REKLAMA

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA