REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie z 7 lipca 2022 r. o pomocy dla kredytobiorców jednym z zapisów jest zasilenie Funduszu Wsparcia Kredytobiorców nowymi środkami w wysokości 1,4 mld złotych. Czym jest ten fundusz, jak działa i kto może liczyć na dopłatę do rat kredytu hipotecznego?

Czym jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców? Na jakie wsparcie można liczyć?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców pomaga finansowo kredytobiorcom, którzy mają problemy z regularną spłatą zaciągniętego zobowiązania. Środki funduszu pochodzą z wpłat banków, które są zobowiązane ustawą do przekazywania pieniędzy na ten cel. Najnowsza uchwalona już ustawa wymaga od banków zasilenia funduszu nowymi środkami w łącznej kwocie 1,4 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Osoby borykające się z problemami finansowymi mogą otrzymać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców środki na pokrycie rat zaciągniętego kredytu. Pomoc może być wypłacana co miesiąc przez maksymalnie 36 miesięcy. Środki są przelewane bezpośrednio na rachunek bankowy powiązany z kredytem.

Kwota wsparcia ustalana jest indywidualnie na podstawie zawartej umowy kredytowej i wysokości miesięcznych rat. Nie może jednak wynosić więcej niż 2000 zł.

O wsparcie z funduszu mogą się też ubiegać osoby, które sprzedały lub planują sprzedać nieruchomość, na jaką zaciągnięty był kredyt, ale kwota sprzedaży nie umożliwiła lub nie umożliwi spłaty całości kredytu. W takim przypadku wnioskujący może otrzymać maksymalnie 72 tys. zł pożyczki.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pożyczka z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców – czy trzeba ją spłacić?

Pomoc udzielana w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców jest zwrotna. Oznacza to, że po zakończeniu finansowego wsparcia kredytobiorca będzie musiał spłacić pożyczkę. Zwrot zaczyna się po 2 latach od wypłaty ostatniej raty wsparcia. Odbywa się w 144 równych, nieoprocentowanych ratach.

Jeżeli jednak kredytobiorca będzie regularnie i bez opóźnień spłacać pierwsze 100 rat, pozostałe 44 zostaną umorzone. W najlepszym razie w przypadku wsparcia na kwotę 72 tys. zł będzie musiał oddać tylko 50 tys. zł. Zyska zatem 22 tys. zł.

Pomoc dla kredytobiorców – kto może ubiegać się o wsparcie finansowe?

Wniosek o wsparcie z funduszu można składać bezpośrednio w banku, w którym zaciągnięty jest kredyt hipoteczny. Aby otrzymać pożyczkę, trzeba jednak spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków. Oto one:

- co najmniej jeden z kredytobiorców jest bezrobotny w dniu złożenia wniosku i nie utracił pracy z własnej winy,

- koszty kredytu przekraczają 50 proc. dochodów osiąganych miesięcznie przez gospodarstwo domowe kredytobiorcy,

- po odjęciu kosztów kredytu miesięczny dochód nie może przekraczać 1552 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego i 1200 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Ubiegający się o wsparcie nie otrzyma go w przypadku, gdy jest właścicielem innego mieszkania bądź domu lub był nim w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Z odmową można się spotkać także w momencie, gdy umowa kredytu została wypowiedziana przed złożeniem wniosku o wsparcie bądź jeśli po utracie pracy jednemu z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu umowy ubezpieczenia, które zabezpiecza przed taką okolicznością.

Obowiązki osób korzystających ze wsparcia – o czym należy pamiętać

Osoby korzystające z pomocy Funduszu Wsparcia Kredytobiorców mają też obowiązki, o których muszą pamiętać. Przede wszystkim są zobligowane do poinformowania banku o zmianach swojej sytuacji materialnej.

Muszą więc powiadomić bank, który udziela pożyczki, gdy dostaną podwyżkę, zmienią pracę na inną lub zmniejszy się liczba osób w gospodarstwie domowym i w wyniku tego ich dochód ulegnie zmianie. Podobny obowiązek nakładany jest na osobę bezrobotną, która znajdzie zatrudnienie.

Jeżeli brak pracy lub niski dochód był jednym z powodów przyznania wsparcia, po zmianie sytuacji bank może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy. Kredytobiorca musi także powiadomić instytucję udzielającą wsparcia, gdy sprzeda nieruchomość, na którą zaciągnięty był kredyt.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Podstawa prawna:
- ustawa z 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom - Dziennik Ustaw z 14 lipca 2022 r., poz. 1488;

- Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA