REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie z 7 lipca 2022 r. o pomocy dla kredytobiorców jednym z zapisów jest zasilenie Funduszu Wsparcia Kredytobiorców nowymi środkami w wysokości 1,4 mld złotych. Czym jest ten fundusz, jak działa i kto może liczyć na dopłatę do rat kredytu hipotecznego?

Czym jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców? Na jakie wsparcie można liczyć?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców pomaga finansowo kredytobiorcom, którzy mają problemy z regularną spłatą zaciągniętego zobowiązania. Środki funduszu pochodzą z wpłat banków, które są zobowiązane ustawą do przekazywania pieniędzy na ten cel. Najnowsza uchwalona już ustawa wymaga od banków zasilenia funduszu nowymi środkami w łącznej kwocie 1,4 mld zł.

REKLAMA

Autopromocja

Osoby borykające się z problemami finansowymi mogą otrzymać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców środki na pokrycie rat zaciągniętego kredytu. Pomoc może być wypłacana co miesiąc przez maksymalnie 36 miesięcy. Środki są przelewane bezpośrednio na rachunek bankowy powiązany z kredytem.

Kwota wsparcia ustalana jest indywidualnie na podstawie zawartej umowy kredytowej i wysokości miesięcznych rat. Nie może jednak wynosić więcej niż 2000 zł.

O wsparcie z funduszu mogą się też ubiegać osoby, które sprzedały lub planują sprzedać nieruchomość, na jaką zaciągnięty był kredyt, ale kwota sprzedaży nie umożliwiła lub nie umożliwi spłaty całości kredytu. W takim przypadku wnioskujący może otrzymać maksymalnie 72 tys. zł pożyczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pożyczka z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców – czy trzeba ją spłacić?

Pomoc udzielana w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców jest zwrotna. Oznacza to, że po zakończeniu finansowego wsparcia kredytobiorca będzie musiał spłacić pożyczkę. Zwrot zaczyna się po 2 latach od wypłaty ostatniej raty wsparcia. Odbywa się w 144 równych, nieoprocentowanych ratach.

Jeżeli jednak kredytobiorca będzie regularnie i bez opóźnień spłacać pierwsze 100 rat, pozostałe 44 zostaną umorzone. W najlepszym razie w przypadku wsparcia na kwotę 72 tys. zł będzie musiał oddać tylko 50 tys. zł. Zyska zatem 22 tys. zł.

Pomoc dla kredytobiorców – kto może ubiegać się o wsparcie finansowe?

Wniosek o wsparcie z funduszu można składać bezpośrednio w banku, w którym zaciągnięty jest kredyt hipoteczny. Aby otrzymać pożyczkę, trzeba jednak spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków. Oto one:

- co najmniej jeden z kredytobiorców jest bezrobotny w dniu złożenia wniosku i nie utracił pracy z własnej winy,

- koszty kredytu przekraczają 50 proc. dochodów osiąganych miesięcznie przez gospodarstwo domowe kredytobiorcy,

- po odjęciu kosztów kredytu miesięczny dochód nie może przekraczać 1552 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego i 1200 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Ubiegający się o wsparcie nie otrzyma go w przypadku, gdy jest właścicielem innego mieszkania bądź domu lub był nim w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Z odmową można się spotkać także w momencie, gdy umowa kredytu została wypowiedziana przed złożeniem wniosku o wsparcie bądź jeśli po utracie pracy jednemu z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu umowy ubezpieczenia, które zabezpiecza przed taką okolicznością.

Obowiązki osób korzystających ze wsparcia – o czym należy pamiętać

Osoby korzystające z pomocy Funduszu Wsparcia Kredytobiorców mają też obowiązki, o których muszą pamiętać. Przede wszystkim są zobligowane do poinformowania banku o zmianach swojej sytuacji materialnej.

REKLAMA

Muszą więc powiadomić bank, który udziela pożyczki, gdy dostaną podwyżkę, zmienią pracę na inną lub zmniejszy się liczba osób w gospodarstwie domowym i w wyniku tego ich dochód ulegnie zmianie. Podobny obowiązek nakładany jest na osobę bezrobotną, która znajdzie zatrudnienie.

Jeżeli brak pracy lub niski dochód był jednym z powodów przyznania wsparcia, po zmianie sytuacji bank może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy. Kredytobiorca musi także powiadomić instytucję udzielającą wsparcia, gdy sprzeda nieruchomość, na którą zaciągnięty był kredyt.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Podstawa prawna:
- ustawa z 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom - Dziennik Ustaw z 14 lipca 2022 r., poz. 1488;

- Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA