REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie z 7 lipca 2022 r. o pomocy dla kredytobiorców jednym z zapisów jest zasilenie Funduszu Wsparcia Kredytobiorców nowymi środkami w wysokości 1,4 mld złotych. Czym jest ten fundusz, jak działa i kto może liczyć na dopłatę do rat kredytu hipotecznego?

Czym jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców? Na jakie wsparcie można liczyć?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców pomaga finansowo kredytobiorcom, którzy mają problemy z regularną spłatą zaciągniętego zobowiązania. Środki funduszu pochodzą z wpłat banków, które są zobowiązane ustawą do przekazywania pieniędzy na ten cel. Najnowsza uchwalona już ustawa wymaga od banków zasilenia funduszu nowymi środkami w łącznej kwocie 1,4 mld zł.

REKLAMA

Osoby borykające się z problemami finansowymi mogą otrzymać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców środki na pokrycie rat zaciągniętego kredytu. Pomoc może być wypłacana co miesiąc przez maksymalnie 36 miesięcy. Środki są przelewane bezpośrednio na rachunek bankowy powiązany z kredytem.

Kwota wsparcia ustalana jest indywidualnie na podstawie zawartej umowy kredytowej i wysokości miesięcznych rat. Nie może jednak wynosić więcej niż 2000 zł.

O wsparcie z funduszu mogą się też ubiegać osoby, które sprzedały lub planują sprzedać nieruchomość, na jaką zaciągnięty był kredyt, ale kwota sprzedaży nie umożliwiła lub nie umożliwi spłaty całości kredytu. W takim przypadku wnioskujący może otrzymać maksymalnie 72 tys. zł pożyczki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pożyczka z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców – czy trzeba ją spłacić?

REKLAMA

Pomoc udzielana w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców jest zwrotna. Oznacza to, że po zakończeniu finansowego wsparcia kredytobiorca będzie musiał spłacić pożyczkę. Zwrot zaczyna się po 2 latach od wypłaty ostatniej raty wsparcia. Odbywa się w 144 równych, nieoprocentowanych ratach.

Jeżeli jednak kredytobiorca będzie regularnie i bez opóźnień spłacać pierwsze 100 rat, pozostałe 44 zostaną umorzone. W najlepszym razie w przypadku wsparcia na kwotę 72 tys. zł będzie musiał oddać tylko 50 tys. zł. Zyska zatem 22 tys. zł.

Pomoc dla kredytobiorców – kto może ubiegać się o wsparcie finansowe?

Wniosek o wsparcie z funduszu można składać bezpośrednio w banku, w którym zaciągnięty jest kredyt hipoteczny. Aby otrzymać pożyczkę, trzeba jednak spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków. Oto one:

- co najmniej jeden z kredytobiorców jest bezrobotny w dniu złożenia wniosku i nie utracił pracy z własnej winy,

- koszty kredytu przekraczają 50 proc. dochodów osiąganych miesięcznie przez gospodarstwo domowe kredytobiorcy,

- po odjęciu kosztów kredytu miesięczny dochód nie może przekraczać 1552 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego i 1200 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Ubiegający się o wsparcie nie otrzyma go w przypadku, gdy jest właścicielem innego mieszkania bądź domu lub był nim w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Z odmową można się spotkać także w momencie, gdy umowa kredytu została wypowiedziana przed złożeniem wniosku o wsparcie bądź jeśli po utracie pracy jednemu z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu umowy ubezpieczenia, które zabezpiecza przed taką okolicznością.

Obowiązki osób korzystających ze wsparcia – o czym należy pamiętać

Osoby korzystające z pomocy Funduszu Wsparcia Kredytobiorców mają też obowiązki, o których muszą pamiętać. Przede wszystkim są zobligowane do poinformowania banku o zmianach swojej sytuacji materialnej.

REKLAMA

Muszą więc powiadomić bank, który udziela pożyczki, gdy dostaną podwyżkę, zmienią pracę na inną lub zmniejszy się liczba osób w gospodarstwie domowym i w wyniku tego ich dochód ulegnie zmianie. Podobny obowiązek nakładany jest na osobę bezrobotną, która znajdzie zatrudnienie.

Jeżeli brak pracy lub niski dochód był jednym z powodów przyznania wsparcia, po zmianie sytuacji bank może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy. Kredytobiorca musi także powiadomić instytucję udzielającą wsparcia, gdy sprzeda nieruchomość, na którą zaciągnięty był kredyt.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Podstawa prawna:
- ustawa z 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom - Dziennik Ustaw z 14 lipca 2022 r., poz. 1488;

- Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady kasowego PIT – to przełom dla przedsiębiorców

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA