REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – co to jest, kto może skorzystać i jakie wsparcie można otrzymać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie z 7 lipca 2022 r. o pomocy dla kredytobiorców jednym z zapisów jest zasilenie Funduszu Wsparcia Kredytobiorców nowymi środkami w wysokości 1,4 mld złotych. Czym jest ten fundusz, jak działa i kto może liczyć na dopłatę do rat kredytu hipotecznego?

Czym jest Fundusz Wsparcia Kredytobiorców? Na jakie wsparcie można liczyć?

Fundusz Wsparcia Kredytobiorców pomaga finansowo kredytobiorcom, którzy mają problemy z regularną spłatą zaciągniętego zobowiązania. Środki funduszu pochodzą z wpłat banków, które są zobowiązane ustawą do przekazywania pieniędzy na ten cel. Najnowsza uchwalona już ustawa wymaga od banków zasilenia funduszu nowymi środkami w łącznej kwocie 1,4 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Osoby borykające się z problemami finansowymi mogą otrzymać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców środki na pokrycie rat zaciągniętego kredytu. Pomoc może być wypłacana co miesiąc przez maksymalnie 36 miesięcy. Środki są przelewane bezpośrednio na rachunek bankowy powiązany z kredytem.

Kwota wsparcia ustalana jest indywidualnie na podstawie zawartej umowy kredytowej i wysokości miesięcznych rat. Nie może jednak wynosić więcej niż 2000 zł.

O wsparcie z funduszu mogą się też ubiegać osoby, które sprzedały lub planują sprzedać nieruchomość, na jaką zaciągnięty był kredyt, ale kwota sprzedaży nie umożliwiła lub nie umożliwi spłaty całości kredytu. W takim przypadku wnioskujący może otrzymać maksymalnie 72 tys. zł pożyczki.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pożyczka z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców – czy trzeba ją spłacić?

Pomoc udzielana w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców jest zwrotna. Oznacza to, że po zakończeniu finansowego wsparcia kredytobiorca będzie musiał spłacić pożyczkę. Zwrot zaczyna się po 2 latach od wypłaty ostatniej raty wsparcia. Odbywa się w 144 równych, nieoprocentowanych ratach.

Jeżeli jednak kredytobiorca będzie regularnie i bez opóźnień spłacać pierwsze 100 rat, pozostałe 44 zostaną umorzone. W najlepszym razie w przypadku wsparcia na kwotę 72 tys. zł będzie musiał oddać tylko 50 tys. zł. Zyska zatem 22 tys. zł.

Pomoc dla kredytobiorców – kto może ubiegać się o wsparcie finansowe?

Wniosek o wsparcie z funduszu można składać bezpośrednio w banku, w którym zaciągnięty jest kredyt hipoteczny. Aby otrzymać pożyczkę, trzeba jednak spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków. Oto one:

- co najmniej jeden z kredytobiorców jest bezrobotny w dniu złożenia wniosku i nie utracił pracy z własnej winy,

- koszty kredytu przekraczają 50 proc. dochodów osiąganych miesięcznie przez gospodarstwo domowe kredytobiorcy,

- po odjęciu kosztów kredytu miesięczny dochód nie może przekraczać 1552 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego i 1200 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.

Ubiegający się o wsparcie nie otrzyma go w przypadku, gdy jest właścicielem innego mieszkania bądź domu lub był nim w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Z odmową można się spotkać także w momencie, gdy umowa kredytu została wypowiedziana przed złożeniem wniosku o wsparcie bądź jeśli po utracie pracy jednemu z kredytobiorców przysługuje świadczenie z tytułu umowy ubezpieczenia, które zabezpiecza przed taką okolicznością.

Obowiązki osób korzystających ze wsparcia – o czym należy pamiętać

Osoby korzystające z pomocy Funduszu Wsparcia Kredytobiorców mają też obowiązki, o których muszą pamiętać. Przede wszystkim są zobligowane do poinformowania banku o zmianach swojej sytuacji materialnej.

Muszą więc powiadomić bank, który udziela pożyczki, gdy dostaną podwyżkę, zmienią pracę na inną lub zmniejszy się liczba osób w gospodarstwie domowym i w wyniku tego ich dochód ulegnie zmianie. Podobny obowiązek nakładany jest na osobę bezrobotną, która znajdzie zatrudnienie.

Jeżeli brak pracy lub niski dochód był jednym z powodów przyznania wsparcia, po zmianie sytuacji bank może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy. Kredytobiorca musi także powiadomić instytucję udzielającą wsparcia, gdy sprzeda nieruchomość, na którą zaciągnięty był kredyt.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Podstawa prawna:
- ustawa z 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom - Dziennik Ustaw z 14 lipca 2022 r., poz. 1488;

- Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA