REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt ekologiczny dla firm – czyli spłacasz mniej niż pożyczasz!

LPW Grupa
Jedna z wiodących grup doradczo-inżynierskich w Polsce
Kredyt ekologiczny dla firm – czyli spłacasz mniej niż pożyczasz!
Kredyt ekologiczny dla firm – czyli spłacasz mniej niż pożyczasz!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 czerwca 2023 r. będzie można składać wnioski o kolejny instrument wsparcia dla przedsiębiorców – tak zwany „Kredyt ekologiczny” współfinansowany w ramach Programu 3.1 - „Finansowanie działań promujących ochronę środowiska i klimat” FENG (Fundusze Unijne dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027). 

Kredyt, który jest dotacją

Mimo, że w nazwie potocznej użyte jest słowo „kredyt” to w rzeczywistości dotacja, której celem jest wsparcie przedsiębiorców chcących wprowadzić rozwiązania zgodne z ideami ochrony środowiska. Ta bezzwrotna dotacja wypłacana jest w formie „premii ekologicznej”, tj. dofinansowania stanowiącego spłatę części kapitałowej kredytu zaciągniętego w banku komercyjnym, przeznaczonego przez beneficjenta na finansowanie wydatków w celu zwiększenia energooszczędności związanej z procesami realizowanymi w przedsiębiorstwie. 

Nabór wniosków w pierwszej rundzie planowany jest w terminie od 13 czerwca do 17 sierpnia 2023 r.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Które podmioty mogą skorzystać z dofinansowania?

Kredyt przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla firm klasyfikowanych jako small mid-caps (podmioty zatrudniające do 499 pracowników) oraz mid-caps (podmioty zatrudniające do 3 000 pracowników).

Na jaką wartość wsparcia można liczyć?

BGK spłaci za beneficjenta część kredytu - tj. od 20% do 70%.
Kwota spłacana przez BGK będzie uzależniona od lokalizacji (zobacz: mapa pomocy regionalnej).

Na jakiego rodzaju projekty można uzyskać wsparcie?

Przedmiotem wsparcia są inwestycje na rzecz szeroko rozumianej transformacji w zakresie efektywności energetycznej, w tym związane z energooszczędnością i/lub zmianą źródeł wykorzystywanej energii na bardziej ekologiczne. 
W ramach projektu można dokonać:
- modernizacji posiadanej infrastruktury (np. linii technologicznej, budynków),
- zakupu instalacji OZE lub modernizacji istniejącej instalacji OZE,
- zakupu wartości niematerialnych i prawnych oraz usług doradczych.

Rezultatem inwestycji ma być wzrost energooszczędności procesów.

REKLAMA

6 kroków w procesie aplikowania o „Kredyt ekologiczny” 

1) Uzyskanie promesy kredytowej na kredyt ekologiczny w banku komercyjnym 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) Wykonanie audytu energetycznego

    - warunkiem dofinansowania będzie uzyskanie oszczędności energii na   poziomie nie mniejszym niż 30%

3) Złożenie wniosku do Banku Gospodarstwa Krajowego 

4) Ocena wniosku

5) Podpisanie umów: z bankiem komercyjnym na kredyt technologiczny oraz z BGK na dofinansowanie

6) Realizacja projektu 

7) Przyznanie premii ekologicznej

Porada eksperta: jak aplikować skutecznie?

Przede wszystkim realizacja przedsięwzięcia będzie musiała zostać poprzedzona przeprowadzeniem audytu energetycznego, który uzasadni potrzebę i uzyskanie oszczędności energii na poziomie nie mniejszym niż 30%. Warto zatem zadbać, aby do czasu wystartowania naboru niezbędna dokumentacja była sporządzona.

Należy też pamiętać, że w pierwszej kolejności decyzja o finansowaniu projektu wymagać będzie pozytywnej oceny zdolności kredytowej przedsiębiorstwa.  Dlatego odpowiednio wcześniej należy przeprowadzić niezbędne analizy finansowe. 

Warto sięgnąć po środki unijne i być eko! Wnioski będzie można składać już od 13 czerwca 2023 r., a alokacja w tym naborze wynosić będzie 333 mln zł.

Autor: Grzegorz Ocieczek, Dyrektor ds. Dotacji i Analiz LPW Consulting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA