REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Targosz
Partner Bitspiration Booster
Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?
Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycja miliona złotych może wydawać się ogromna, ale czy jest wystarczająca, by zbudować przełomowy startup technologiczny? Co można osiągnąć z takim kapitałem i jakie realne oczekiwania powinno się mieć wobec projektu z takim budżetem? A przede wszystkim, jak wygląda prowadzenie takiego startupu w polskich realiach?

Czy milion złotych wystarczy na startup?

Milion złotych to ogromna suma, szczególnie dla osób, które chcą otworzyć własną firmę usługową czy choćby warzywniak. Wystarczy wizytówka, strona internetowa lub mały lokal i zakup początkowego towaru. Jednak jeśli myśleć o technologicznym startupie, kwota na poziomie 1 miliona może nie wystarczyć na osiągnięcie znaczących rezultatów. Dlaczego? Startupy technologiczne różnią się od tradycyjnych firm, które rozwijają się organicznie. W przypadku startupów potrzebujemy większych inwestycji, aby zrealizować ambitne pomysły bez pierwszych, płacących klientów.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty związane z prowadzeniem startupu technologicznego

Przeanalizujmy jakie koszty wiążą się z prowadzeniem startupu technologicznego, nie prostej aplikacji mobilnej czy marketplace’u, który dość szybko powinien generować przychody. Myśląc o startupie technologicznym mam na myśli firmę pracującą nad przełomową technologią jak np. modyfikowanie składu włókna celem osiągnięcia niestandardowych parametrów fizycznych produktu końcowego. Załóżmy, że potrzebujemy dwóch inżynierów-informatyków, biotechnologa, CTO, COO oraz CEO. Dodatkowo musimy uwzględnić koszty biura, administracji, sprzętu czy księgowości. W wariancie oszczędnościowym, gdzie każda z wspomnianych osób zgadza się na wynagrodzenie obniżone o 50% w stosunku do oferty rynkowej suma miesięczna wynosi około 150 tysięcy złotych. Przy inwestycji miliona złotych, środki wystarczają na zaledwie pół roku.

Czas realizacji projektu - jak szybko mija?

REKLAMA

Przyjrzyjmy się teraz, jak wygląda plan realizacji takiego projektu. W ciągu 6 miesięcy najpierw musimy znaleźć biuro, zbudować zespół i zaplanować pracę. Minął pierwszy miesiąc. Następnie, po burzy mózgów i badaniach, zaczynamy efektywną pracę, która trwa około 4 miesięcy. Po pół roku pora na podsumowanie i... koniec. Czas mija szybko i wiemy już, że 6 miesięcy to zbyt krótki okres na zbudowanie przełomowego startupu technologicznego.

1. Za milion złotych można doprowadzić projekt do tzw. fazy PoP (Proof of Principles), czyli daleko od komercjalizacji.
2. Inwestorzy indywidualni, jak i instytucjonalni oczekujący szybko dużych zwrotów z takiej inwestycji, nie współpracując ze startupem, mają niewłaściwe oczekiwania.
3. Powinniśmy stawiać realne cele, a nie tylko życzeniowe oczekiwania.
4. Klienci nie są skłonni płacić za samą fazę PoP, gdyż oczekują gotowych i sprawdzonych rozwiązań. 
5. Startup technologiczny różni się od firmy usługowej, software house’u czy prostej aplikacji mobilnej – wymaga większego zaangażowania i inwestycji oraz nie ma szans na szybkie generowanie przychodu.
6. Oczywiście zdarzają się wyjątki, gdzie startupy osiągają sukces przy mniejszych początkowych inwestycjach. Muszą trafić idealnie w czas popularyzacji technologii, nad którą pracują. Jednak szanse na to są niewielkie i nie powinniśmy opierać swojej strategii działania na takim scenariuszu.

Realistyczne oczekiwania kluczem do sukcesu

Inwestycja miliona złotych może wydawać się imponująca, ale w kontekście technologicznego startupu jest to kwota niewystarczająca, aby zrealizować przełomowy projekt. Trzeba od razu założyć, że za te środki firma rozwinie produkt do fazy PoP, nie będzie sprzedaży tak więc potrzebna jest kolejna runda inwestycyjna. Aby osiągnąć sukces, powinniśmy dostosować oczekiwania do realiów rynku oraz możliwości finansowych. Dobrze, aby o tym pamiętali aniołowie biznesu oraz instytucje dysponujące środkami publicznymi.

Podczas budowania startupu technologicznego potrzeba zaangażowania i odpowiednich inwestycji uzupełniających. Dlatego warto być świadomym tych wyzwań i realistycznie podchodzić do planów, aby nie rozczarować się ani nie zniechęcić do dalszego działania. Pamiętajmy też, że każdy sukces zaczyna się od małych kroków i sukcesywnego osiągania kolejnych etapów rozwoju.

Autorem artykułu jest Andrzej Targosz, Partner Bitspiration Booster. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA