REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?

Andrzej Targosz
Partner Bitspiration Booster
Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?
Ile pieniędzy potrzeba by założyć startup technologiczny? Milion złotych wystarczy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycja miliona złotych może wydawać się ogromna, ale czy jest wystarczająca, by zbudować przełomowy startup technologiczny? Co można osiągnąć z takim kapitałem i jakie realne oczekiwania powinno się mieć wobec projektu z takim budżetem? A przede wszystkim, jak wygląda prowadzenie takiego startupu w polskich realiach?

Czy milion złotych wystarczy na startup?

Milion złotych to ogromna suma, szczególnie dla osób, które chcą otworzyć własną firmę usługową czy choćby warzywniak. Wystarczy wizytówka, strona internetowa lub mały lokal i zakup początkowego towaru. Jednak jeśli myśleć o technologicznym startupie, kwota na poziomie 1 miliona może nie wystarczyć na osiągnięcie znaczących rezultatów. Dlaczego? Startupy technologiczne różnią się od tradycyjnych firm, które rozwijają się organicznie. W przypadku startupów potrzebujemy większych inwestycji, aby zrealizować ambitne pomysły bez pierwszych, płacących klientów.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty związane z prowadzeniem startupu technologicznego

Przeanalizujmy jakie koszty wiążą się z prowadzeniem startupu technologicznego, nie prostej aplikacji mobilnej czy marketplace’u, który dość szybko powinien generować przychody. Myśląc o startupie technologicznym mam na myśli firmę pracującą nad przełomową technologią jak np. modyfikowanie składu włókna celem osiągnięcia niestandardowych parametrów fizycznych produktu końcowego. Załóżmy, że potrzebujemy dwóch inżynierów-informatyków, biotechnologa, CTO, COO oraz CEO. Dodatkowo musimy uwzględnić koszty biura, administracji, sprzętu czy księgowości. W wariancie oszczędnościowym, gdzie każda z wspomnianych osób zgadza się na wynagrodzenie obniżone o 50% w stosunku do oferty rynkowej suma miesięczna wynosi około 150 tysięcy złotych. Przy inwestycji miliona złotych, środki wystarczają na zaledwie pół roku.

Czas realizacji projektu - jak szybko mija?

Przyjrzyjmy się teraz, jak wygląda plan realizacji takiego projektu. W ciągu 6 miesięcy najpierw musimy znaleźć biuro, zbudować zespół i zaplanować pracę. Minął pierwszy miesiąc. Następnie, po burzy mózgów i badaniach, zaczynamy efektywną pracę, która trwa około 4 miesięcy. Po pół roku pora na podsumowanie i... koniec. Czas mija szybko i wiemy już, że 6 miesięcy to zbyt krótki okres na zbudowanie przełomowego startupu technologicznego.

1. Za milion złotych można doprowadzić projekt do tzw. fazy PoP (Proof of Principles), czyli daleko od komercjalizacji.
2. Inwestorzy indywidualni, jak i instytucjonalni oczekujący szybko dużych zwrotów z takiej inwestycji, nie współpracując ze startupem, mają niewłaściwe oczekiwania.
3. Powinniśmy stawiać realne cele, a nie tylko życzeniowe oczekiwania.
4. Klienci nie są skłonni płacić za samą fazę PoP, gdyż oczekują gotowych i sprawdzonych rozwiązań. 
5. Startup technologiczny różni się od firmy usługowej, software house’u czy prostej aplikacji mobilnej – wymaga większego zaangażowania i inwestycji oraz nie ma szans na szybkie generowanie przychodu.
6. Oczywiście zdarzają się wyjątki, gdzie startupy osiągają sukces przy mniejszych początkowych inwestycjach. Muszą trafić idealnie w czas popularyzacji technologii, nad którą pracują. Jednak szanse na to są niewielkie i nie powinniśmy opierać swojej strategii działania na takim scenariuszu.

Realistyczne oczekiwania kluczem do sukcesu

Inwestycja miliona złotych może wydawać się imponująca, ale w kontekście technologicznego startupu jest to kwota niewystarczająca, aby zrealizować przełomowy projekt. Trzeba od razu założyć, że za te środki firma rozwinie produkt do fazy PoP, nie będzie sprzedaży tak więc potrzebna jest kolejna runda inwestycyjna. Aby osiągnąć sukces, powinniśmy dostosować oczekiwania do realiów rynku oraz możliwości finansowych. Dobrze, aby o tym pamiętali aniołowie biznesu oraz instytucje dysponujące środkami publicznymi.

Podczas budowania startupu technologicznego potrzeba zaangażowania i odpowiednich inwestycji uzupełniających. Dlatego warto być świadomym tych wyzwań i realistycznie podchodzić do planów, aby nie rozczarować się ani nie zniechęcić do dalszego działania. Pamiętajmy też, że każdy sukces zaczyna się od małych kroków i sukcesywnego osiągania kolejnych etapów rozwoju.

Autorem artykułu jest Andrzej Targosz, Partner Bitspiration Booster. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA