REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak uzyskać zgodę na modyfikacje projektu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma wystąpiła o dotację, ale status projektu unijnego uległ zmianie. Co teraz? Czy każda istotna zmiana projektu oznacza konieczność zwrotu dofinansowania?
Firma wystąpiła o dotację, ale status projektu unijnego uległ zmianie. Co teraz? Czy każda istotna zmiana projektu oznacza konieczność zwrotu dofinansowania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Czy każda istotna zmiana wiążę się z koniecznością zwrotu dofinansowania? To zależy. Sięgając po środki publiczne, należy liczyć się z tym, że trzeba spełnić szereg wymagań, a dofinansowanie projektu niesie za sobą pewne ograniczenia w swobodnym prowadzeniu i zarządzaniu przedsiębiorstwem. Poniżej omawiamy, jak zmiany stanu faktycznego mogą wpłynąć na dotacje.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie zmiany w projektach unijnych są dopuszczalne

Co do zasady wprowadzenie zmian w projektach unijnych jest możliwe, aczkolwiek zależy od charakteru i rodzaju zmiany. Zanim beneficjent podejmie ostateczną decyzję dotyczącą wprowadzenia jakichkolwiek modyfikacji w projekcie, musi przeanalizować zapisy dokumentów, m.in. regulamin i umowę o dofinansowanie. Jest to bardzo ważne, ponieważ dzięki temu dowie się, jakie ruchy w tym zakresie w projekcie są dopuszczalne.

Jedną z trudniejszych sytuacji jest zmiana statusu przedsiębiorstwa na duże w wyniku transformacji struktury właścicielskiej lub przejęcia akcji/udziałów. W efekcie może się to wiązać z koniecznością zwrotu całości lub części dofinansowania. Ostateczna decyzja w dużej mierze zależy to od sytuacji beneficjenta – czy takie przejęcie było planowane bądź czy wymusiła je obecna sytuacja przedsiębiorstwa. Z kolei zmiana wielkości firmy spowodowana naturalnym wzrostem nie powinna przyczynić się to do konieczności zwrotu dotacji.

Inną, niekiedy trudną sytuacją, jest zmiana miejsca realizacji projektu. W zależności od jego rodzaju i formy dofinansowania taka modyfikacja może nawet nie być możliwa lub skutkować będzie zmniejszeniem poziomu dofinansowania.

Z kolei aktualizacje czy korekty kwestii merytorycznych i finansowych projektu są zmianami najbardziej popularnymi i z reguły dopuszczalnymi przez instytucje. Wśród nich można wymienić korygowanie terminów realizacji poszczególnych zadań, kosztów w budżecie (np. przesunięcia między kategoriami lub pozycjami budżetowymi), pozycji budżetowej (w tym dodanie lub usunięcie kosztów), zmiana kadry badawczo-rozwojowej czy poziomów wskaźników projektu.

Jak zdobyć zgodę na zmiany

Choć zmiany w projektach unijnych są co do zasady możliwe i dopuszczalne, bywają czasami ryzykowne. Przede wszystkim należy pamiętać, że nie można ich dokonywać bez zawiadomienia instytucji udzielającej wsparcia.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, niepoinformowanie o zaistnieniu zmiany może skutkować nawet rozwiązaniem umowy, a co za tym idzie – także zwrotem dotacji. Dlatego każdą chęć modyfikacji należy zgłosić do instytucji, najlepiej jeszcze zanim stanie się ona nieodwracalna. To, czy wyrazi ona zgodę, zależy od konkretnej sytuacji i jej uzasadnienia oraz od zapisów dokumentacji konkursowej, umowy o dofinansowanie czy regulacji prawnych i unijnych.

W przypadku modyfikacji, które wymagają zgody instytucji, należy złożyć wniosek o wprowadzenie zmian i dopiero po uzyskaniu formalnego pozwolenia można wprowadzić reorganizację. Niekiedy wystarczy tylko poinformować jednostkę o zmianie w projekcie, przekazując informację w systemie teleinformatycznym służącym do obsługi i rozliczania dotacji. Umowa określa, w jakich sytuacjach należy złożyć wniosek o modyfikacje, kiedy wystarczy sama informacja, a które aktualizacje wymagają podpisania aneksu do umowy. Niezależnie od charakteru zmiany, przy zgłaszaniu jej warto pamiętać o dobrym uzasadnieniu dla zaistniałej sytuacji. Decyzja instytucji często zależy od jakości wyjaśnień przedsiębiorcy.

Zmiany a zwrot dotacji

Nie każda zmiana oznacza konieczność zwrotu dotacji. Wiele zależy od jej charakteru – czy możliwość wprowadzenia modyfikacji jest wpisana w umowę o dofinansowanie oraz czy została dobrze uzasadniona. Natomiast jeśli zmiana jest istotna, gdyż zmienia całkowicie charakter projektu, to wówczas nie będzie zatwierdzona. Przykładowo, głównym rezultatem projektu miała być produkcja samochodów, a beneficjent chciałby jednak rozpocząć produkcję pasz dla zwierząt. Inną zmianą niemożliwą do wprowadzenia jest taka, która sprawia, że projekt nie spełniłby kryteriów oceny. Jak widać, wiele zależy od charakteru modyfikacji, a przedsiębiorca powinien dogłębnie zapoznać się z treścią dokumentacji dotacyjnej – umową i regulaminem.

Marta Bonecka, starszy kierownik projektów w CRIDO
Ewelina Pakuła, starszy specjalista ds. rozliczeń w CRIDO

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA