REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020

Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 / Fot. Fotolia
Możliwości wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliża się moment, kiedy poznamy ostateczne brzmienie dokumentów programowych dla perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Jednym z głównych beneficjentów środków będą jednostki samorządu terytorialnego (JST). Nowy okres programowania będzie dla nich nie tylko ogromną szansą rozwoju, ale także wyzwaniem co do identyfikacji problemów, których rozwiązaniu mogą służyć środki pochodzące z UE - w kolejnych latach aż 40% środków skierowanych będzie do JST.

Samorządy będą miały do dyspozycji 4 Programy Operacyjne (PO Infrastruktura i Środowisko, PO Wiedza, Edukacja, Rozwój, PO Polska Cyfrowa, PO Polska Wschodnia), zaś na poziomie regionalnym będzie 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

REKLAMA

REKLAMA

  • Alokacja środków - na co i dla kogo?

W porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej znacznie zwiększyła się (ok. 8%) wysokość środków przyznanych na wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną. Duża część środków została przeznaczona również na promowanie zrównoważonego transportu, ochronę środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów, wspieranie włączenia społecznego i walkę z ubóstwem oraz na szeroko pojętą e-administrację i cyfryzację. Nowa pula środków przewiduje również finansowanie innych inwestycji samorządów, niemniej jednak środki przeznaczone na pozostałe cele są znacznie niższe. Największą ilość środków przyznano na RPO dla woj. śląskiego, małopolskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego i lubelskiego.

REKLAMA

Zasady udzielania wsparcia z Funduszy UE w latach 2014-2020 - co się zmieni w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  • Programy krajowe - działania samorządów objęte wsparciem

Działania JST zmierzające do ochrony środowiska oraz efektywnego korzystania z zasobów będą wspierane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Możliwe będzie uzyskanie dofinansowania na poprawę efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, budowę sieci kanalizacyjnych lub oczyszczalni ścieków, organizację niskoemisyjnego transportu miejskiego, ochronę środowiska miejskiego i rewitalizację miast.

Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój ma służyć włączeniu społecznemu, poprawie w obszarze zatrudnienia, edukacji i zdrowia. W tym zakresie JST będą mogły uzyskać dotację na adaptację przedsiębiorstw i pracowników, usługi socjalne, edukację, aktywną integrację osób z danych środowisk, współpracę i mobilność ponadnarodową, aktywizację zawodową osób młodych (do 29. roku życia).

W ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na inwestycje i działania w zakresie budowy, rozbudowy lub przebudowy szerokopasmowej sieci internetowej, tworzenie centrów aktywności (dostęp do szybkiego internetu, usług szkoleniowych w zakresie korzystania z nowych technologii), podnoszenia  dostępności i jakości e-usług publicznych, np. polepszenie dostępności danych w systemie elektronicznym, tworzenie nowych e-usług.

Nowe zasady udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców

Instrumentem dodatkowym dla pięciu województw Polski wschodniej będzie Program Operacyjny Polska Wschodnia. W ramach tego programu JST będą mogły wnioskować o dofinansowanie zadań w zakresie poprawy efektywności układów transportowych miast wojewódzkich, zwiększenia spójności wewnętrznej makroregionu oraz wspierania innowacyjności i B+R.

  • Regionalne Programy Operacyjne - indywidualne podejście do regionu

Na poziomie regionalnym samorządy będą mogły ubiegać się o dofinansowanie z RPO. Dokumenty te charakteryzuje indywidualne podejście do danego regionu, to znaczy wspieranie takich działań i inwestycji, które przyczynią się do podwyższenia poziomu jego rozwoju oraz rozwiązania problemów kluczowych dla danego obszaru. Są one także uzupełnieniem działań realizowanych na poziomie centralnym - zapewniają więc ciągłość realizowanych inwestycji.

  • Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) - nowe narzędzie wsparcia

W nowej perspektywie finansowej pojawi się nowe narzędzie wsparcia - ZIT. Przy pomocy tego instrumentu, partnerstwa jednostek samorządu terytorialnego miast i obszarów powiązanych z nimi funkcjonalnie (miasto i samorządy znajdujące się w jego oddziaływaniu) będą mogły realizować wspólne przedsięwzięcia. Głównym beneficjentem tego rodzaju wsparcia będą miasta wojewódzkie i ich obszary funkcjonalne. Fundusze przyznane na ZIT powinny być przeznaczone między innymi  na rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny (np. budowa parkingów i ścieżek rowerowych), oprawę stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta (np. usuwanie azbestu), wspieranie efektywności energetycznej (np. ocieplanie budynków).

Artykuł przygotowały Aleksandra Pabiańska, Manager oraz Alicja Szumiec, Konsultant w firmie doradczej Accreo


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA