REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Tomala
Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie
Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku
Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można ubezpieczyć swoją firmę przed ryzykiem obniżenia lub utraty zysków w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, na skutek których konieczne byłoby wstrzymanie produkcji? Ubezpieczenie BI (business interruption) zapewnia ochronę w tego typu sytuacjach losowych.

Prowadzenie przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli związane jest z produkcją towarów, narażone jest zawsze na ryzyko obniżenia lub utraty zysków w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych, na skutek których konieczne byłoby wstrzymanie produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co to jest ubezpieczenie BI?

Ubezpieczenie BI (business interruption), czyli od utraty zysku zapewnia ochronę w takich sytuacjach. Zakłady ubezpieczeń zastrzegają, że warunkiem zawarcia umowy tego ubezpieczenia jest uprzednie lub równoczesne zawarcie z tym samym ubezpieczycielem umowy ubezpieczenia mienia przedsiębiorstwa od pożaru i innych zdarzeń losowych lub ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk.

Ubezpieczenie BI jest jedynie uzupełnieniem ubezpieczenia mienia, stanowiąc dodatkową  ochronę ubezpieczeniową majątku przedsiębiorcy. To ważne, ponieważ samo ubezpieczenie mienia od zdarzeń losowych pokrywa wyłącznie koszty związane z odtworzeniem uszkodzeń a nie zapewnia pokrycia straty, która nastąpi w wyniku przestoju przedsiębiorstwa.

Ubezpieczyciel będzie ponosił odpowiedzialność w ramach ubezpieczenia BI , za szkody powstałe w wyniku:

REKLAMA

- zniszczenia lub utraty mienia, które powstały na skutek pożaru, uderzenia pioruna, wybuchu czy upadku statku powietrznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wyrządzone w czasie akcji gaśniczej, odgruzowania lub wyburzania, prowadzonych w związku z wystąpieniem ww. zdarzeń.

Ubezpieczenie od utraty zysku może występować w wielu wariantach, a zakres ochrony może zostać rozszerzony o zdarzenia takie jak huragan, powódź, dym, deszcz nawalny, zaleganie śniegu lub lodu.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Co jest objęte ubezpieczeniem BI?

Ubezpieczenie BI obejmuje ochroną ubezpieczeniową szacowany zysk brutto przedsiębiorcy, który zostałby przez niego osiągnięty z tytułu wytwarzania i sprzedaży produktów lub  świadczenia usług, jeśli  prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie zostałaby przerwana czy zakłócona na skutek uszkodzenia mienia.

Ubezpieczony może uzyskać odszkodowanie za planowany zysk z działalności, którego nie osiągnął właśnie z powodu uszkodzenia mienia.

Ubezpieczenie pokrywa także tzw. koszty stałe, czyli takie, które mimo przestoju przedsiębiorca musi ponieść. Należą do nich: czynsz, opłaty za pobór energii elektrycznej, koszty administracji, wynagrodzenie pracowników, składki na ubezpieczenie. W ubezpieczeniu od utraty zysku istnieją sytuacje, kiedy ochrona ubezpieczeniowa jest wyłączona, a uzyskanie odszkodowania od zakładu ubezpieczeń nie będzie możliwe. Zdarzenia, za które ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności, są podane  w umowie ubezpieczenia, przeważnie w OWU  (ogólnych warunkach ubezpieczenia).

Kary za brak OC w 2015 roku

Co ważne, w ubezpieczeniu BI ubezpieczyciel nie będzie odpowiadał za szkodę powodująca utratę zysku, jeśli  wystąpi w okresie obowiązywania umowy z tytułu ubezpieczenia zysku, jednak już po okresie obowiązywania ubezpieczenia mienia.

Ewa Tomala, Dittmajer i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA