REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Tomala
Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie
Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku
Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można ubezpieczyć swoją firmę przed ryzykiem obniżenia lub utraty zysków w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, na skutek których konieczne byłoby wstrzymanie produkcji? Ubezpieczenie BI (business interruption) zapewnia ochronę w tego typu sytuacjach losowych.

Prowadzenie przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli związane jest z produkcją towarów, narażone jest zawsze na ryzyko obniżenia lub utraty zysków w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych, na skutek których konieczne byłoby wstrzymanie produkcji.

REKLAMA

Co to jest ubezpieczenie BI?

REKLAMA

Ubezpieczenie BI (business interruption), czyli od utraty zysku zapewnia ochronę w takich sytuacjach. Zakłady ubezpieczeń zastrzegają, że warunkiem zawarcia umowy tego ubezpieczenia jest uprzednie lub równoczesne zawarcie z tym samym ubezpieczycielem umowy ubezpieczenia mienia przedsiębiorstwa od pożaru i innych zdarzeń losowych lub ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk.

Ubezpieczenie BI jest jedynie uzupełnieniem ubezpieczenia mienia, stanowiąc dodatkową  ochronę ubezpieczeniową majątku przedsiębiorcy. To ważne, ponieważ samo ubezpieczenie mienia od zdarzeń losowych pokrywa wyłącznie koszty związane z odtworzeniem uszkodzeń a nie zapewnia pokrycia straty, która nastąpi w wyniku przestoju przedsiębiorstwa.

Ubezpieczyciel będzie ponosił odpowiedzialność w ramach ubezpieczenia BI , za szkody powstałe w wyniku:

- zniszczenia lub utraty mienia, które powstały na skutek pożaru, uderzenia pioruna, wybuchu czy upadku statku powietrznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wyrządzone w czasie akcji gaśniczej, odgruzowania lub wyburzania, prowadzonych w związku z wystąpieniem ww. zdarzeń.

Ubezpieczenie od utraty zysku może występować w wielu wariantach, a zakres ochrony może zostać rozszerzony o zdarzenia takie jak huragan, powódź, dym, deszcz nawalny, zaleganie śniegu lub lodu.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Co jest objęte ubezpieczeniem BI?

Ubezpieczenie BI obejmuje ochroną ubezpieczeniową szacowany zysk brutto przedsiębiorcy, który zostałby przez niego osiągnięty z tytułu wytwarzania i sprzedaży produktów lub  świadczenia usług, jeśli  prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie zostałaby przerwana czy zakłócona na skutek uszkodzenia mienia.

Ubezpieczony może uzyskać odszkodowanie za planowany zysk z działalności, którego nie osiągnął właśnie z powodu uszkodzenia mienia.

Ubezpieczenie pokrywa także tzw. koszty stałe, czyli takie, które mimo przestoju przedsiębiorca musi ponieść. Należą do nich: czynsz, opłaty za pobór energii elektrycznej, koszty administracji, wynagrodzenie pracowników, składki na ubezpieczenie. W ubezpieczeniu od utraty zysku istnieją sytuacje, kiedy ochrona ubezpieczeniowa jest wyłączona, a uzyskanie odszkodowania od zakładu ubezpieczeń nie będzie możliwe. Zdarzenia, za które ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności, są podane  w umowie ubezpieczenia, przeważnie w OWU  (ogólnych warunkach ubezpieczenia).

Kary za brak OC w 2015 roku

Co ważne, w ubezpieczeniu BI ubezpieczyciel nie będzie odpowiadał za szkodę powodująca utratę zysku, jeśli  wystąpi w okresie obowiązywania umowy z tytułu ubezpieczenia zysku, jednak już po okresie obowiązywania ubezpieczenia mienia.

Ewa Tomala, Dittmajer i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA