REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Tomala
Aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie
Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku
Ubezpieczenie BI, czyli od utraty zysku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można ubezpieczyć swoją firmę przed ryzykiem obniżenia lub utraty zysków w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, na skutek których konieczne byłoby wstrzymanie produkcji? Ubezpieczenie BI (business interruption) zapewnia ochronę w tego typu sytuacjach losowych.

Prowadzenie przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli związane jest z produkcją towarów, narażone jest zawsze na ryzyko obniżenia lub utraty zysków w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń losowych, na skutek których konieczne byłoby wstrzymanie produkcji.

REKLAMA

Co to jest ubezpieczenie BI?

REKLAMA

Ubezpieczenie BI (business interruption), czyli od utraty zysku zapewnia ochronę w takich sytuacjach. Zakłady ubezpieczeń zastrzegają, że warunkiem zawarcia umowy tego ubezpieczenia jest uprzednie lub równoczesne zawarcie z tym samym ubezpieczycielem umowy ubezpieczenia mienia przedsiębiorstwa od pożaru i innych zdarzeń losowych lub ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk.

Ubezpieczenie BI jest jedynie uzupełnieniem ubezpieczenia mienia, stanowiąc dodatkową  ochronę ubezpieczeniową majątku przedsiębiorcy. To ważne, ponieważ samo ubezpieczenie mienia od zdarzeń losowych pokrywa wyłącznie koszty związane z odtworzeniem uszkodzeń a nie zapewnia pokrycia straty, która nastąpi w wyniku przestoju przedsiębiorstwa.

Ubezpieczyciel będzie ponosił odpowiedzialność w ramach ubezpieczenia BI , za szkody powstałe w wyniku:

- zniszczenia lub utraty mienia, które powstały na skutek pożaru, uderzenia pioruna, wybuchu czy upadku statku powietrznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wyrządzone w czasie akcji gaśniczej, odgruzowania lub wyburzania, prowadzonych w związku z wystąpieniem ww. zdarzeń.

Ubezpieczenie od utraty zysku może występować w wielu wariantach, a zakres ochrony może zostać rozszerzony o zdarzenia takie jak huragan, powódź, dym, deszcz nawalny, zaleganie śniegu lub lodu.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Co jest objęte ubezpieczeniem BI?

Ubezpieczenie BI obejmuje ochroną ubezpieczeniową szacowany zysk brutto przedsiębiorcy, który zostałby przez niego osiągnięty z tytułu wytwarzania i sprzedaży produktów lub  świadczenia usług, jeśli  prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie zostałaby przerwana czy zakłócona na skutek uszkodzenia mienia.

Ubezpieczony może uzyskać odszkodowanie za planowany zysk z działalności, którego nie osiągnął właśnie z powodu uszkodzenia mienia.

Ubezpieczenie pokrywa także tzw. koszty stałe, czyli takie, które mimo przestoju przedsiębiorca musi ponieść. Należą do nich: czynsz, opłaty za pobór energii elektrycznej, koszty administracji, wynagrodzenie pracowników, składki na ubezpieczenie. W ubezpieczeniu od utraty zysku istnieją sytuacje, kiedy ochrona ubezpieczeniowa jest wyłączona, a uzyskanie odszkodowania od zakładu ubezpieczeń nie będzie możliwe. Zdarzenia, za które ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności, są podane  w umowie ubezpieczenia, przeważnie w OWU  (ogólnych warunkach ubezpieczenia).

Kary za brak OC w 2015 roku

Co ważne, w ubezpieczeniu BI ubezpieczyciel nie będzie odpowiadał za szkodę powodująca utratę zysku, jeśli  wystąpi w okresie obowiązywania umowy z tytułu ubezpieczenia zysku, jednak już po okresie obowiązywania ubezpieczenia mienia.

Ewa Tomala, Dittmajer i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA