REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Prawie każdy, kto prowadził firmę, wie, jakie problemy może sprawić opóźniona płatność za usługę czy produkt. Oczywiście, skala kłopotów jest tym większa, im wyższy jest opóźniający się przelew, ale w niektórych przypadkach nawet niewielka kwota może być oznaczać dla przedsiębiorcy nieprzyjemne konsekwencje.

Autopromocja

45% przedsiębiorców dostaje część płatności z opóźnieniem

Na szczęście ostatnie dane pokazują, że skala opóźnień w płatnościach jest mniejsza niż była jeszcze 2-3 lata temu. Tę opinię potwierdzają także wyniki badań Idea Banku wśród przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Aż 50% spośród 1000 respondentów powiedziało, że wszystkie płatności otrzymują na czas.

Źródło: Badanie Grupy Idea Banku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

To jednak oznacza, że aż 45% badanych miewa mniejsze lub większe problemy z czasowymi płatnościami. Aż 14% ankietowanych co najmniej połowę płatności otrzymuje po terminie.

W historii kredytowej zostanie ślad

Pół biedy, jeśli przedsiębiorca ma odłożoną gotówkę, którą może się posiłkować w takiej sytuacji albo kiedy nie ma akurat pilnych płatności. Ale w niektórych przypadkach brak środków na koncie na czas może mieć groźne konsekwencje. Tak bywa na przykład w przypadku płatności rat kredytowych. Oczywiście jednorazowe spóźnienie nie będzie miało większych konsekwencji – jako że bank zwykle po pierwszej nieudanej próbie pobrania raty dokonuje kolejnej – ale jeśli sytuacja zdarza się częściej, może się przełożyć na koszt finansowania firmy w przyszłości.

Wszystko przez fakt, że dane o kolejnych spłatach tworzą historię kredytową, która nie tylko jest zachowywana w bazach danych samego banku, ale trafia także do innych instytucji – za pośrednictwem biur informacji kredytowych czy informacji gospodarczych.

Dla wszystkich pożyczkodawców informacja o opóźnieniach w spłacie ma bardzo duże znaczenie. Więc jeśli w przyszłości przedsiębiorca, który przez niesolidnych płatników spóźniał się z opłacaniem rat, wystąpi o kolejny kredyt, w najlepszym razie będzie musiał zapłacić wyższe odsetki, a w najgorszym będzie miał kłopot z uzyskaniem finansowania.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Jest faktura, będzie gotówka

Ale jest sposób, aby uniknąć tych problemów. Solidność płatnika przestaje mieć znaczenie, bo do zapłacenia raty wystarczy… faktura. Takie rozwiązanie zaproponował Idea Bank.

- Wiemy, że małe firmy często mają problemy z uzyskaniem płatności w terminie i że czasem wynikający z tego brak gotówki może mocno utrudnić działanie firmy – mówi Michał Knitter, dyrektor departamentu produktów w Idea Banku. – Dlatego proponujemy przedsiębiorcom rozwiązanie, które pozwala uniknąć problemów z płynnością. Jeśli biznes firmy jest zdrowy, sprzedaje ona towary czy świadczy usługi oraz wystawia faktury, to może uniknąć opóźnień w spłacaniu kredytów dzięki naszemu Pakietowi płynnościowemu – wyjaśnia.

Pakiet płynnościowy to usługa, z której może skorzystać przedsiębiorca biorący kredyt w Idea Banku przy zaciągnięciu kredytu. Minimalny koszt Pakietu to 0,3% wartości kredytu miesięcznie i tyle, wg szacunków Idea Banku, zapłaci większość kredytobiorców (maksymalna stawka, przy podwyższonym ryzyku biznesu, to 1%).

Klient, który wykupi usługę, dostaje limit, w ramach którego może finansować swoje faktury i dzięki temu lepiej dbać o płynność swojej firmy. Jako że oferta skierowana jest do najmniejszych firm, to minimalna wartość faktury, jaką można przedstawić do faktoringu lub windykacji, to zaledwie 300 zł. Na rynku standardem jest obsługa faktur o wartości co najmniej kilka tysięcy złotych.

Przedsiębiorca, który ma kredyt w Idea Banku i który nie uzyskał płatności od klienta czy kontrahenta ale za to wykupił Pakiet płynnościowy, może przekazać fakturę do banku, ten zaś prześle ją do firmy faktoringowej. W zamian od razu dostanie na swoje konto 80% wartości faktury (resztę, czyli 20% otrzyma, kiedy wreszcie wpłynie zapłata od spóźnialskiego płatnika). W rezultacie, wyłącznie dzięki fakturze, miał środki potrzebne do opłacenia raty kredytowej.

Najlepiej zasadę działania Pakietu płynnościowego pokazać na przykładzie. Pan Ryszard, prowadzący małą firmę, wystawił fakturę o wartości 2 tys. zł. Pieniądze miały wpłynąć do 20 marca, ale ciągle ich nie ma, a na początku kwietnia przypada termin spłaty kolejnej raty kredytu o wartości 1,2 tys. zł. Jednak pan Ryszard wykupił Pakiet płynnościowy, więc przekazuje fakturę do Idea Banku. W rezultacie na jego rachunek wpłynie 1,6 tys. zł, a więc kwota wystarczająca na obsługę kredytu, dzięki czemu pan Ryszard w spokoju będzie mógł zajmować się swoim biznesem.


I faktoring, i windykacja

Ale Pakiet płynnościowy to rozwiązanie, z którego można korzystać nie tylko w sytuacjach awaryjnych. Jego wykupienie daje przedsiębiorcy możliwość korzystania z podstawowej wersji faktoringu, windykacji oraz do faktoringu dłużnego. Z tego ostatniego można skorzystać, jeśli przedsiębiorcy brakuje gotówki na opłacenie dostawców. Płatności dokonuje bank, a przedsiębiorca uzyskuje nowy, dłuższy termin zapłaty – teraz już na rzecz banku.

Skorzystanie z Pakietu płynnościowego przy zaciągnięciu kredytu pozwala zrezygnować z kupowania ubezpieczenia pożyczki. To zabezpieczenie przed ryzykiem niespłacenia kredytu, choć zwykle drogie, nie daje przedsiębiorcy żadnych korzyści. Tymczasem Pakiet pozwala zadbać o płynność finansową firmy, a więc także o dobrą historię kredytową i pozytywne relacje z kontrahentami. Przedsiębiorca bowiem reguluje wszystkie należności na czas.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA