REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Prawie każdy, kto prowadził firmę, wie, jakie problemy może sprawić opóźniona płatność za usługę czy produkt. Oczywiście, skala kłopotów jest tym większa, im wyższy jest opóźniający się przelew, ale w niektórych przypadkach nawet niewielka kwota może być oznaczać dla przedsiębiorcy nieprzyjemne konsekwencje.

REKLAMA

Autopromocja

45% przedsiębiorców dostaje część płatności z opóźnieniem

Na szczęście ostatnie dane pokazują, że skala opóźnień w płatnościach jest mniejsza niż była jeszcze 2-3 lata temu. Tę opinię potwierdzają także wyniki badań Idea Banku wśród przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Aż 50% spośród 1000 respondentów powiedziało, że wszystkie płatności otrzymują na czas.

Źródło: Badanie Grupy Idea Banku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

To jednak oznacza, że aż 45% badanych miewa mniejsze lub większe problemy z czasowymi płatnościami. Aż 14% ankietowanych co najmniej połowę płatności otrzymuje po terminie.

W historii kredytowej zostanie ślad

Pół biedy, jeśli przedsiębiorca ma odłożoną gotówkę, którą może się posiłkować w takiej sytuacji albo kiedy nie ma akurat pilnych płatności. Ale w niektórych przypadkach brak środków na koncie na czas może mieć groźne konsekwencje. Tak bywa na przykład w przypadku płatności rat kredytowych. Oczywiście jednorazowe spóźnienie nie będzie miało większych konsekwencji – jako że bank zwykle po pierwszej nieudanej próbie pobrania raty dokonuje kolejnej – ale jeśli sytuacja zdarza się częściej, może się przełożyć na koszt finansowania firmy w przyszłości.

Wszystko przez fakt, że dane o kolejnych spłatach tworzą historię kredytową, która nie tylko jest zachowywana w bazach danych samego banku, ale trafia także do innych instytucji – za pośrednictwem biur informacji kredytowych czy informacji gospodarczych.

Dla wszystkich pożyczkodawców informacja o opóźnieniach w spłacie ma bardzo duże znaczenie. Więc jeśli w przyszłości przedsiębiorca, który przez niesolidnych płatników spóźniał się z opłacaniem rat, wystąpi o kolejny kredyt, w najlepszym razie będzie musiał zapłacić wyższe odsetki, a w najgorszym będzie miał kłopot z uzyskaniem finansowania.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Jest faktura, będzie gotówka

Ale jest sposób, aby uniknąć tych problemów. Solidność płatnika przestaje mieć znaczenie, bo do zapłacenia raty wystarczy… faktura. Takie rozwiązanie zaproponował Idea Bank.

REKLAMA

- Wiemy, że małe firmy często mają problemy z uzyskaniem płatności w terminie i że czasem wynikający z tego brak gotówki może mocno utrudnić działanie firmy – mówi Michał Knitter, dyrektor departamentu produktów w Idea Banku. – Dlatego proponujemy przedsiębiorcom rozwiązanie, które pozwala uniknąć problemów z płynnością. Jeśli biznes firmy jest zdrowy, sprzedaje ona towary czy świadczy usługi oraz wystawia faktury, to może uniknąć opóźnień w spłacaniu kredytów dzięki naszemu Pakietowi płynnościowemu – wyjaśnia.

Pakiet płynnościowy to usługa, z której może skorzystać przedsiębiorca biorący kredyt w Idea Banku przy zaciągnięciu kredytu. Minimalny koszt Pakietu to 0,3% wartości kredytu miesięcznie i tyle, wg szacunków Idea Banku, zapłaci większość kredytobiorców (maksymalna stawka, przy podwyższonym ryzyku biznesu, to 1%).

Klient, który wykupi usługę, dostaje limit, w ramach którego może finansować swoje faktury i dzięki temu lepiej dbać o płynność swojej firmy. Jako że oferta skierowana jest do najmniejszych firm, to minimalna wartość faktury, jaką można przedstawić do faktoringu lub windykacji, to zaledwie 300 zł. Na rynku standardem jest obsługa faktur o wartości co najmniej kilka tysięcy złotych.

Przedsiębiorca, który ma kredyt w Idea Banku i który nie uzyskał płatności od klienta czy kontrahenta ale za to wykupił Pakiet płynnościowy, może przekazać fakturę do banku, ten zaś prześle ją do firmy faktoringowej. W zamian od razu dostanie na swoje konto 80% wartości faktury (resztę, czyli 20% otrzyma, kiedy wreszcie wpłynie zapłata od spóźnialskiego płatnika). W rezultacie, wyłącznie dzięki fakturze, miał środki potrzebne do opłacenia raty kredytowej.

Najlepiej zasadę działania Pakietu płynnościowego pokazać na przykładzie. Pan Ryszard, prowadzący małą firmę, wystawił fakturę o wartości 2 tys. zł. Pieniądze miały wpłynąć do 20 marca, ale ciągle ich nie ma, a na początku kwietnia przypada termin spłaty kolejnej raty kredytu o wartości 1,2 tys. zł. Jednak pan Ryszard wykupił Pakiet płynnościowy, więc przekazuje fakturę do Idea Banku. W rezultacie na jego rachunek wpłynie 1,6 tys. zł, a więc kwota wystarczająca na obsługę kredytu, dzięki czemu pan Ryszard w spokoju będzie mógł zajmować się swoim biznesem.


I faktoring, i windykacja

Ale Pakiet płynnościowy to rozwiązanie, z którego można korzystać nie tylko w sytuacjach awaryjnych. Jego wykupienie daje przedsiębiorcy możliwość korzystania z podstawowej wersji faktoringu, windykacji oraz do faktoringu dłużnego. Z tego ostatniego można skorzystać, jeśli przedsiębiorcy brakuje gotówki na opłacenie dostawców. Płatności dokonuje bank, a przedsiębiorca uzyskuje nowy, dłuższy termin zapłaty – teraz już na rzecz banku.

Skorzystanie z Pakietu płynnościowego przy zaciągnięciu kredytu pozwala zrezygnować z kupowania ubezpieczenia pożyczki. To zabezpieczenie przed ryzykiem niespłacenia kredytu, choć zwykle drogie, nie daje przedsiębiorcy żadnych korzyści. Tymczasem Pakiet pozwala zadbać o płynność finansową firmy, a więc także o dobrą historię kredytową i pozytywne relacje z kontrahentami. Przedsiębiorca bowiem reguluje wszystkie należności na czas.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA