REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Prawie każdy, kto prowadził firmę, wie, jakie problemy może sprawić opóźniona płatność za usługę czy produkt. Oczywiście, skala kłopotów jest tym większa, im wyższy jest opóźniający się przelew, ale w niektórych przypadkach nawet niewielka kwota może być oznaczać dla przedsiębiorcy nieprzyjemne konsekwencje.

REKLAMA

REKLAMA

45% przedsiębiorców dostaje część płatności z opóźnieniem

Na szczęście ostatnie dane pokazują, że skala opóźnień w płatnościach jest mniejsza niż była jeszcze 2-3 lata temu. Tę opinię potwierdzają także wyniki badań Idea Banku wśród przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Aż 50% spośród 1000 respondentów powiedziało, że wszystkie płatności otrzymują na czas.

REKLAMA

Źródło: Badanie Grupy Idea Banku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

To jednak oznacza, że aż 45% badanych miewa mniejsze lub większe problemy z czasowymi płatnościami. Aż 14% ankietowanych co najmniej połowę płatności otrzymuje po terminie.

W historii kredytowej zostanie ślad

Pół biedy, jeśli przedsiębiorca ma odłożoną gotówkę, którą może się posiłkować w takiej sytuacji albo kiedy nie ma akurat pilnych płatności. Ale w niektórych przypadkach brak środków na koncie na czas może mieć groźne konsekwencje. Tak bywa na przykład w przypadku płatności rat kredytowych. Oczywiście jednorazowe spóźnienie nie będzie miało większych konsekwencji – jako że bank zwykle po pierwszej nieudanej próbie pobrania raty dokonuje kolejnej – ale jeśli sytuacja zdarza się częściej, może się przełożyć na koszt finansowania firmy w przyszłości.

Wszystko przez fakt, że dane o kolejnych spłatach tworzą historię kredytową, która nie tylko jest zachowywana w bazach danych samego banku, ale trafia także do innych instytucji – za pośrednictwem biur informacji kredytowych czy informacji gospodarczych.

Dla wszystkich pożyczkodawców informacja o opóźnieniach w spłacie ma bardzo duże znaczenie. Więc jeśli w przyszłości przedsiębiorca, który przez niesolidnych płatników spóźniał się z opłacaniem rat, wystąpi o kolejny kredyt, w najlepszym razie będzie musiał zapłacić wyższe odsetki, a w najgorszym będzie miał kłopot z uzyskaniem finansowania.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Jest faktura, będzie gotówka

Ale jest sposób, aby uniknąć tych problemów. Solidność płatnika przestaje mieć znaczenie, bo do zapłacenia raty wystarczy… faktura. Takie rozwiązanie zaproponował Idea Bank.

- Wiemy, że małe firmy często mają problemy z uzyskaniem płatności w terminie i że czasem wynikający z tego brak gotówki może mocno utrudnić działanie firmy – mówi Michał Knitter, dyrektor departamentu produktów w Idea Banku. – Dlatego proponujemy przedsiębiorcom rozwiązanie, które pozwala uniknąć problemów z płynnością. Jeśli biznes firmy jest zdrowy, sprzedaje ona towary czy świadczy usługi oraz wystawia faktury, to może uniknąć opóźnień w spłacaniu kredytów dzięki naszemu Pakietowi płynnościowemu – wyjaśnia.

Pakiet płynnościowy to usługa, z której może skorzystać przedsiębiorca biorący kredyt w Idea Banku przy zaciągnięciu kredytu. Minimalny koszt Pakietu to 0,3% wartości kredytu miesięcznie i tyle, wg szacunków Idea Banku, zapłaci większość kredytobiorców (maksymalna stawka, przy podwyższonym ryzyku biznesu, to 1%).

Klient, który wykupi usługę, dostaje limit, w ramach którego może finansować swoje faktury i dzięki temu lepiej dbać o płynność swojej firmy. Jako że oferta skierowana jest do najmniejszych firm, to minimalna wartość faktury, jaką można przedstawić do faktoringu lub windykacji, to zaledwie 300 zł. Na rynku standardem jest obsługa faktur o wartości co najmniej kilka tysięcy złotych.

Przedsiębiorca, który ma kredyt w Idea Banku i który nie uzyskał płatności od klienta czy kontrahenta ale za to wykupił Pakiet płynnościowy, może przekazać fakturę do banku, ten zaś prześle ją do firmy faktoringowej. W zamian od razu dostanie na swoje konto 80% wartości faktury (resztę, czyli 20% otrzyma, kiedy wreszcie wpłynie zapłata od spóźnialskiego płatnika). W rezultacie, wyłącznie dzięki fakturze, miał środki potrzebne do opłacenia raty kredytowej.

Najlepiej zasadę działania Pakietu płynnościowego pokazać na przykładzie. Pan Ryszard, prowadzący małą firmę, wystawił fakturę o wartości 2 tys. zł. Pieniądze miały wpłynąć do 20 marca, ale ciągle ich nie ma, a na początku kwietnia przypada termin spłaty kolejnej raty kredytu o wartości 1,2 tys. zł. Jednak pan Ryszard wykupił Pakiet płynnościowy, więc przekazuje fakturę do Idea Banku. W rezultacie na jego rachunek wpłynie 1,6 tys. zł, a więc kwota wystarczająca na obsługę kredytu, dzięki czemu pan Ryszard w spokoju będzie mógł zajmować się swoim biznesem.


I faktoring, i windykacja

Ale Pakiet płynnościowy to rozwiązanie, z którego można korzystać nie tylko w sytuacjach awaryjnych. Jego wykupienie daje przedsiębiorcy możliwość korzystania z podstawowej wersji faktoringu, windykacji oraz do faktoringu dłużnego. Z tego ostatniego można skorzystać, jeśli przedsiębiorcy brakuje gotówki na opłacenie dostawców. Płatności dokonuje bank, a przedsiębiorca uzyskuje nowy, dłuższy termin zapłaty – teraz już na rzecz banku.

Skorzystanie z Pakietu płynnościowego przy zaciągnięciu kredytu pozwala zrezygnować z kupowania ubezpieczenia pożyczki. To zabezpieczenie przed ryzykiem niespłacenia kredytu, choć zwykle drogie, nie daje przedsiębiorcy żadnych korzyści. Tymczasem Pakiet pozwala zadbać o płynność finansową firmy, a więc także o dobrą historię kredytową i pozytywne relacje z kontrahentami. Przedsiębiorca bowiem reguluje wszystkie należności na czas.

Marek Siudaj, Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA