REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku

80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
80% wartości niezapłaconej faktury dostaniesz od banku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawie co drugi przedsiębiorca ma większe lub mniejsze kłopoty z opóźnionymi płatnościami. W niektórych przypadkach wynikający z opóźnień brak gotówki może mieć poważne konsekwencje dla bieżącego lub przyszłego działania firmy. Ale pojawiają się rozwiązania, które pozwalają uniknąć kłopotów ze spóźnialskimi płatnikami. W Idea Banku do opłacenia raty kredytu wystarczy… faktura.

Prawie każdy, kto prowadził firmę, wie, jakie problemy może sprawić opóźniona płatność za usługę czy produkt. Oczywiście, skala kłopotów jest tym większa, im wyższy jest opóźniający się przelew, ale w niektórych przypadkach nawet niewielka kwota może być oznaczać dla przedsiębiorcy nieprzyjemne konsekwencje.

REKLAMA

Autopromocja

45% przedsiębiorców dostaje część płatności z opóźnieniem

Na szczęście ostatnie dane pokazują, że skala opóźnień w płatnościach jest mniejsza niż była jeszcze 2-3 lata temu. Tę opinię potwierdzają także wyniki badań Idea Banku wśród przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Aż 50% spośród 1000 respondentów powiedziało, że wszystkie płatności otrzymują na czas.

Źródło: Badanie Grupy Idea Banku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

To jednak oznacza, że aż 45% badanych miewa mniejsze lub większe problemy z czasowymi płatnościami. Aż 14% ankietowanych co najmniej połowę płatności otrzymuje po terminie.

W historii kredytowej zostanie ślad

Pół biedy, jeśli przedsiębiorca ma odłożoną gotówkę, którą może się posiłkować w takiej sytuacji albo kiedy nie ma akurat pilnych płatności. Ale w niektórych przypadkach brak środków na koncie na czas może mieć groźne konsekwencje. Tak bywa na przykład w przypadku płatności rat kredytowych. Oczywiście jednorazowe spóźnienie nie będzie miało większych konsekwencji – jako że bank zwykle po pierwszej nieudanej próbie pobrania raty dokonuje kolejnej – ale jeśli sytuacja zdarza się częściej, może się przełożyć na koszt finansowania firmy w przyszłości.

Wszystko przez fakt, że dane o kolejnych spłatach tworzą historię kredytową, która nie tylko jest zachowywana w bazach danych samego banku, ale trafia także do innych instytucji – za pośrednictwem biur informacji kredytowych czy informacji gospodarczych.

Dla wszystkich pożyczkodawców informacja o opóźnieniach w spłacie ma bardzo duże znaczenie. Więc jeśli w przyszłości przedsiębiorca, który przez niesolidnych płatników spóźniał się z opłacaniem rat, wystąpi o kolejny kredyt, w najlepszym razie będzie musiał zapłacić wyższe odsetki, a w najgorszym będzie miał kłopot z uzyskaniem finansowania.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Jest faktura, będzie gotówka

Ale jest sposób, aby uniknąć tych problemów. Solidność płatnika przestaje mieć znaczenie, bo do zapłacenia raty wystarczy… faktura. Takie rozwiązanie zaproponował Idea Bank.

REKLAMA

- Wiemy, że małe firmy często mają problemy z uzyskaniem płatności w terminie i że czasem wynikający z tego brak gotówki może mocno utrudnić działanie firmy – mówi Michał Knitter, dyrektor departamentu produktów w Idea Banku. – Dlatego proponujemy przedsiębiorcom rozwiązanie, które pozwala uniknąć problemów z płynnością. Jeśli biznes firmy jest zdrowy, sprzedaje ona towary czy świadczy usługi oraz wystawia faktury, to może uniknąć opóźnień w spłacaniu kredytów dzięki naszemu Pakietowi płynnościowemu – wyjaśnia.

Pakiet płynnościowy to usługa, z której może skorzystać przedsiębiorca biorący kredyt w Idea Banku przy zaciągnięciu kredytu. Minimalny koszt Pakietu to 0,3% wartości kredytu miesięcznie i tyle, wg szacunków Idea Banku, zapłaci większość kredytobiorców (maksymalna stawka, przy podwyższonym ryzyku biznesu, to 1%).

Klient, który wykupi usługę, dostaje limit, w ramach którego może finansować swoje faktury i dzięki temu lepiej dbać o płynność swojej firmy. Jako że oferta skierowana jest do najmniejszych firm, to minimalna wartość faktury, jaką można przedstawić do faktoringu lub windykacji, to zaledwie 300 zł. Na rynku standardem jest obsługa faktur o wartości co najmniej kilka tysięcy złotych.

Przedsiębiorca, który ma kredyt w Idea Banku i który nie uzyskał płatności od klienta czy kontrahenta ale za to wykupił Pakiet płynnościowy, może przekazać fakturę do banku, ten zaś prześle ją do firmy faktoringowej. W zamian od razu dostanie na swoje konto 80% wartości faktury (resztę, czyli 20% otrzyma, kiedy wreszcie wpłynie zapłata od spóźnialskiego płatnika). W rezultacie, wyłącznie dzięki fakturze, miał środki potrzebne do opłacenia raty kredytowej.

Najlepiej zasadę działania Pakietu płynnościowego pokazać na przykładzie. Pan Ryszard, prowadzący małą firmę, wystawił fakturę o wartości 2 tys. zł. Pieniądze miały wpłynąć do 20 marca, ale ciągle ich nie ma, a na początku kwietnia przypada termin spłaty kolejnej raty kredytu o wartości 1,2 tys. zł. Jednak pan Ryszard wykupił Pakiet płynnościowy, więc przekazuje fakturę do Idea Banku. W rezultacie na jego rachunek wpłynie 1,6 tys. zł, a więc kwota wystarczająca na obsługę kredytu, dzięki czemu pan Ryszard w spokoju będzie mógł zajmować się swoim biznesem.


I faktoring, i windykacja

Ale Pakiet płynnościowy to rozwiązanie, z którego można korzystać nie tylko w sytuacjach awaryjnych. Jego wykupienie daje przedsiębiorcy możliwość korzystania z podstawowej wersji faktoringu, windykacji oraz do faktoringu dłużnego. Z tego ostatniego można skorzystać, jeśli przedsiębiorcy brakuje gotówki na opłacenie dostawców. Płatności dokonuje bank, a przedsiębiorca uzyskuje nowy, dłuższy termin zapłaty – teraz już na rzecz banku.

Skorzystanie z Pakietu płynnościowego przy zaciągnięciu kredytu pozwala zrezygnować z kupowania ubezpieczenia pożyczki. To zabezpieczenie przed ryzykiem niespłacenia kredytu, choć zwykle drogie, nie daje przedsiębiorcy żadnych korzyści. Tymczasem Pakiet pozwala zadbać o płynność finansową firmy, a więc także o dobrą historię kredytową i pozytywne relacje z kontrahentami. Przedsiębiorca bowiem reguluje wszystkie należności na czas.

Marek Siudaj, Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

REKLAMA