REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z programu "Inteligentny Rozwój" - nowe kryteria dla projektów

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie z programu
Dofinansowanie z programu "Inteligentny Rozwój" - nowe kryteria dla projektów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne kryteria wyboru projektów dotyczące m.in. badań przemysłowych, klastrów, własności przemysłowej i innowacji technologicznych, które będą mogły liczyć na wsparcie UE z programu "Inteligentny Rozwój", są już gotowe - poinformowało 8 września 2015 r. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Resort infrastruktury i rozwoju poinformował, że do tej pory ogłoszono osiem konkursów z programu "Inteligentny Rozwój", w których do wzięcia jest ponad 4,4 mld zł.

REKLAMA

Autopromocja

Wiceszefowa MIR Iwona Wendel zapowiadała niedawno, że na drugą i trzecią dekadę września zaplanowano ogłoszenie trzech konkursów, które ruszą w październiku. Pierwszy dotyczy wsparcia badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych dla dużych przedsiębiorstw. Dofinansowanie UE ma wynieść 750 mln zł. Drugi konkurs jest skierowany do mikro-, małych i średnich firm, a unijne wsparcie trafi na ochronę praw własności przemysłowej; jego budżet sięga 50 mln zł. Z kolei na konkurs dla jednostek naukowych, prowadzących badania w konsorcjach z przedsiębiorcami przewidziano 200 mln zł.

W nowej perspektywie unijnej mają być premiowane wspólne projekty biznesu i nauki. Budżet "Inteligentnego Rozwoju", następcy programu "Innowacyjna Gospodarka" na lata 2007-2013, wynosi ok. 8,6 mld euro z funduszy UE, czyli niemal 36 mld zł. Na projekty badawczo-rozwojowe, prowadzone przez przedsiębiorstwa i konsorcja naukowo-przemysłowe, ma trafić ok. 3,85 mld euro. Na przedsięwzięcia innowacyjne w firmach przeznaczono ok. 2,2 mld euro.

Blisko 1 mld euro to pieniądze m.in. na tworzenie warunków do prowadzenia przedsięwzięć badawczo-rozwojowych przez przedsiębiorstwa, a 1,22 mld euro na zwiększenie potencjału naukowo-badawczego.

Pieniądze z programu "Inteligentny Rozwój" trafią też do firm korzystających z usług instytucji otoczenia biznesu, w tym m.in. parków naukowo-technologicznych czy centrów transferu technologii, a także z usług jednostek naukowych, prowadzących prace badawczo-rozwojowe na zlecenie przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wsparcie będą mogły też liczyć firmy planujące rozszerzenie swojej działalności poza granice kraju oraz współpracujące w zakresie transferu technologii, także z partnerami zagranicznymi. (PAP) dol/ mhr/

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

 

Komitet Monitorujący pod przewodnictwem wiceminister infrastruktury i rozwoju Iwony Wendel podsumował dotychczasową realizację programu Inteligentny Rozwój (PO IR). Przyjął też kryteria wyboru projektów dla kolejnych poddziałań PO IR.

Członkowie Komitetu przyjęli kryteria dla pięciu działań konkursowych programu, w których nabory wniosków rozpoczną się w II połowie 2015 r.:

  • poddziałania 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa (tzw. Szybka ścieżka; 750 mln zł na dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych w  konkursie dla dużych przedsiębiorstw);
  • poddziałania 2.3.3 Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych (41 mln zł na dofinansowanie projektów mających na celu wzrost innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw działających w ramach Krajowych Klastrów Kluczowych na rynkach międzynarodowych);
  • poddziałania 2.3.4 Ochrona własności przemysłowej (50 mln zł na dofinansowanie kosztów związanych z uzyskaniem i realizacją ochrony praw własności przemysłowej);
  • poddziałania 3.2.2 Kredyt na innowacje technologiczne (303 mln zł na dofinansowanie wdrażania innowacji o charakterze technologicznym);
  • poddziałania 4.1.4 Projekty aplikacyjne (200 mln zł na dofinansowanie badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych realizowanych przez konsorcja).

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


W trakcie spotkania przedstawiono również zakres projektu pozakonkursowego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (działanie 4.4 PO IR). Przewidziane jest w nim wsparcie dla instytucji prowadzących transfer technologii z jednostek naukowych do gospodarki. Inkubatory, centra transferu technologii i brokerzy innowacji będą wyszukiwać te pomysły na produkty czy technologie, które mogą znaleźć zastosowanie na rynku, i ułatwią współpracę pomiędzy naukowcem i zainteresowaną firmą. Finansowanie będzie także podnoszenie kompetencji pracowników firm w zakresie prowadzenia prac badawczo-rozwojowych i komercjalizacji ich wyników. Komitet Monitorujący przyjął także kryteria oceny tego projektu.

Posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Inteligentny Rozwój

Omówiono też założenia dwóch instrumentów finansowych w PO IR: Funduszu Pożyczkowego Innowacji oraz Funduszu Gwarancyjnego. Pierwszy z nich stanowi kontynuację pilotażowego projektu w programie Innowacyjna Gospodarka. Instrument ten cieszył się sporym zainteresowaniem zarówno ze strony projektodawców, jak i inwestorów. Drugi z instrumentów ma służyć zwiększeniu dostępności kredytów dla MSP na wdrażanie innowacji, dzięki udzieleniu bankom gwarancji zabezpieczających tego rodzaju inwestycje.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA