REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring niejawny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktoring niejawny
Faktoring niejawny

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie do umów handlowych zakazu przenoszenia na osoby trzecie praw i obowiązków wynikających z tychże umów staje się coraz powszechniejszą praktyką. Dla przedsiębiorców może to być przeszkoda w korzystaniu z narzędzi wspomagających zarządzanie płynnością finansową, takich jak np. faktoring.

Remedium na zakaz cesji

Dla niektórych przedsiębiorców przeszkodą w korzystaniu z faktoringu „klasycznego”  jest wpisany do umów zakaz przelewu wierzytelności. Dla innych problemem jest to, że ich Klienci nie wyrażają  zgody na objęcie ich zobowiązań faktoringiem. Część instytucji finansowych nie przyjmuje do finansowania faktur objętych zakazem cesji i wymaga zgody płatników faktoringowych na przelew wierzytelności.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego przedsiębiorcy, często zmuszeni do przyjęcia zakazu cesji w umowie, są w takiej sytuacji pozbawieni możliwości finansowania należności poprzez faktoring. Ponieważ rynek nie lubi próżni, w ofercie niektórych instytucji finansowych znajduje się faktoring niejawny – usługa skierowana do podmiotów gospodarczych, które spotkały się z wcześniej wymienionymi problemami.

„Naszym zdaniem brak zakazu cesji nie jest konieczny, aby klienci mogli korzystać z faktoringu. Dla nas przelew należności wynikającej z finansowanej faktury na faktora jest jedynie jednym z elementów faktoringu podnoszącym bezpieczeństwo faktora, które można sobie zapewnić również w inny sposób” mówi Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Faktoring niejawny - na czym to polega?

Co do zasady działania faktoring niejawny nie różni się niczym od faktoringu „klasycznego”.  Polega on na zamianie faktur z odroczonym terminem płatności na gotówkę. Przedsiębiorca (faktorant) realizuje zamówienie, wystawia fakturę i przesyła ją do firmy faktoringowej (faktora). Faktor z kolei przekazuje faktorantowi w ciągu doby pełną lub częściową zapłatę. Różnica polega na tym, że płatnik nie jest informowany o przekazaniu wierzytelności do faktoringu i wpłaca środki na wskazane konto.

REKLAMA

„Jest to rachunek kontrolowany otwierany przez faktoranta na potrzeby umowy faktoringowej, z usługą bankowości elektronicznej, wskazywany na fakturach jako miejsce spełnienia świadczenia. Po spłaceniu zobowiązania przez płatnika faktoringowego faktor, który ma dostęp do konta,  pobiera spłacone środki wraz z należna prowizją” – dodaje Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Benefity

Korzystanie z faktoringu pozwala odblokować środki zamrożone w fakturach i zapewnia szybki dopływ gotówki do firmy, chroniąc jednocześnie przed zatorami płatniczymi. Usługa jest szczególnie korzystna dla firm realizujących cykliczne transakcje ze stałymi odbiorcami. Usługa stanowi alternatywę także dla tych przedsiębiorstw, które wykorzystały już swoje limity kredytowe lub których zdolność kredytowa jest niewystarczająca w ocenie banku. Dzięki faktoringowi uzyskują one finansowanie bieżącego obrotu.  Podstawową korzyścią z faktoringu niejawnego jest to, że  jest on dostępny również dla tych firm, które mają w umowach wpisane zakazy cesji lub/i nie uzyskały od odbiorców zgody na faktoring.

Ile to kosztuje?

Podmioty udzielające finansowania stosują różne sposoby obliczania kosztu faktoringu. Główny koszt stanowi prowizja od wykorzystanego kapitału. W przypadku faktoringu niejawnego, gdzie ryzyko po stronie instytucji finansowej jest podwyższone, prowizja ta również jest nieco wyższa w porównaniu z faktoringiem „klasycznym”. Wśród opłat są także odsetki za przekroczenie terminu płatności, opłata przygotowawcza – wynikająca z konieczności wykonania analizy płatników, opłata za obsługę prawną. Banki pobierają także inne opłaty np. za niewykorzystany limit. Czasami lista opłat dodatkowych może być bardzo długa, włączając w to opłatę za przelew, wykup każdej faktury, korzystanie z serwisu on-line, dojazdy doradców, tworzenie raportów czy opłaty związane z windykacją. Wyliczając całkowity koszt faktoringu należy wszystkie te koszty wziąć pod uwagę.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Case study

Firma wykonująca roboty budowlane na zlecenie agencji komunalnej potrzebowała finansowania w formie faktoringu. Wartość zleconych prac wynosiła 4,3 mln zł. Pod realizację umowy agencja komunalna zaciągneła kredyt w banku i względy formalne uniemożliwiały cesję wierzytelności.  INDOS SA zaproponował firmie budowlanej współpracę w formie faktoringu niejawnego. Na początek przyznano limit finansowania w wysokości 200 000 zł. Ze względu na podwyższone ryzyko po stronie faktora, transakcja wymagała zabezpieczenia majątkowego lub poręczenia przez spółkę lub osobę, która została pozytywnie zweryfikowana przez faktora. Firma budowlana wybrała zabezpieczenie majątkowe i  w tym celu ustanowiono zastaw rejestrowy na maszynach budowlanych takich jak: koparko - ładowarka, walec itp. Do realizacji transakcji wymagane było także ustanowienie rachunku kontrolowanego. Pod transakcję zostało założone konto w wybranym przez firmę budowlaną banku, przeznaczone wyłączenie do przepływów finansowych dotyczących realizacji danego kontraktu. Podwyższone ryzyko transakcji znalazło odzwierciedlenie w nieco wyższej prowizji od wykorzystanego kapitału 2% oraz prowizji przygotowawczej w wysokości 2%. Były to jedyne koszty wynikające z korzystania z usługi. W dniu przesłania faktury do INDOS SA firma budowlana otrzymała przelew 80% wartości wierzytelności. Po pomyślnym zamknięciu finansowania pierwszej faktury limit finansowania został podwyższony do wysokości 500 000 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA