REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktoring niejawny
Faktoring niejawny

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie do umów handlowych zakazu przenoszenia na osoby trzecie praw i obowiązków wynikających z tychże umów staje się coraz powszechniejszą praktyką. Dla przedsiębiorców może to być przeszkoda w korzystaniu z narzędzi wspomagających zarządzanie płynnością finansową, takich jak np. faktoring.

Remedium na zakaz cesji

Dla niektórych przedsiębiorców przeszkodą w korzystaniu z faktoringu „klasycznego”  jest wpisany do umów zakaz przelewu wierzytelności. Dla innych problemem jest to, że ich Klienci nie wyrażają  zgody na objęcie ich zobowiązań faktoringiem. Część instytucji finansowych nie przyjmuje do finansowania faktur objętych zakazem cesji i wymaga zgody płatników faktoringowych na przelew wierzytelności.

REKLAMA

Autopromocja

Dlatego przedsiębiorcy, często zmuszeni do przyjęcia zakazu cesji w umowie, są w takiej sytuacji pozbawieni możliwości finansowania należności poprzez faktoring. Ponieważ rynek nie lubi próżni, w ofercie niektórych instytucji finansowych znajduje się faktoring niejawny – usługa skierowana do podmiotów gospodarczych, które spotkały się z wcześniej wymienionymi problemami.

„Naszym zdaniem brak zakazu cesji nie jest konieczny, aby klienci mogli korzystać z faktoringu. Dla nas przelew należności wynikającej z finansowanej faktury na faktora jest jedynie jednym z elementów faktoringu podnoszącym bezpieczeństwo faktora, które można sobie zapewnić również w inny sposób” mówi Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Faktoring niejawny - na czym to polega?

Co do zasady działania faktoring niejawny nie różni się niczym od faktoringu „klasycznego”.  Polega on na zamianie faktur z odroczonym terminem płatności na gotówkę. Przedsiębiorca (faktorant) realizuje zamówienie, wystawia fakturę i przesyła ją do firmy faktoringowej (faktora). Faktor z kolei przekazuje faktorantowi w ciągu doby pełną lub częściową zapłatę. Różnica polega na tym, że płatnik nie jest informowany o przekazaniu wierzytelności do faktoringu i wpłaca środki na wskazane konto.

„Jest to rachunek kontrolowany otwierany przez faktoranta na potrzeby umowy faktoringowej, z usługą bankowości elektronicznej, wskazywany na fakturach jako miejsce spełnienia świadczenia. Po spłaceniu zobowiązania przez płatnika faktoringowego faktor, który ma dostęp do konta,  pobiera spłacone środki wraz z należna prowizją” – dodaje Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Benefity

Korzystanie z faktoringu pozwala odblokować środki zamrożone w fakturach i zapewnia szybki dopływ gotówki do firmy, chroniąc jednocześnie przed zatorami płatniczymi. Usługa jest szczególnie korzystna dla firm realizujących cykliczne transakcje ze stałymi odbiorcami. Usługa stanowi alternatywę także dla tych przedsiębiorstw, które wykorzystały już swoje limity kredytowe lub których zdolność kredytowa jest niewystarczająca w ocenie banku. Dzięki faktoringowi uzyskują one finansowanie bieżącego obrotu.  Podstawową korzyścią z faktoringu niejawnego jest to, że  jest on dostępny również dla tych firm, które mają w umowach wpisane zakazy cesji lub/i nie uzyskały od odbiorców zgody na faktoring.

Ile to kosztuje?

Podmioty udzielające finansowania stosują różne sposoby obliczania kosztu faktoringu. Główny koszt stanowi prowizja od wykorzystanego kapitału. W przypadku faktoringu niejawnego, gdzie ryzyko po stronie instytucji finansowej jest podwyższone, prowizja ta również jest nieco wyższa w porównaniu z faktoringiem „klasycznym”. Wśród opłat są także odsetki za przekroczenie terminu płatności, opłata przygotowawcza – wynikająca z konieczności wykonania analizy płatników, opłata za obsługę prawną. Banki pobierają także inne opłaty np. za niewykorzystany limit. Czasami lista opłat dodatkowych może być bardzo długa, włączając w to opłatę za przelew, wykup każdej faktury, korzystanie z serwisu on-line, dojazdy doradców, tworzenie raportów czy opłaty związane z windykacją. Wyliczając całkowity koszt faktoringu należy wszystkie te koszty wziąć pod uwagę.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Case study

Firma wykonująca roboty budowlane na zlecenie agencji komunalnej potrzebowała finansowania w formie faktoringu. Wartość zleconych prac wynosiła 4,3 mln zł. Pod realizację umowy agencja komunalna zaciągneła kredyt w banku i względy formalne uniemożliwiały cesję wierzytelności.  INDOS SA zaproponował firmie budowlanej współpracę w formie faktoringu niejawnego. Na początek przyznano limit finansowania w wysokości 200 000 zł. Ze względu na podwyższone ryzyko po stronie faktora, transakcja wymagała zabezpieczenia majątkowego lub poręczenia przez spółkę lub osobę, która została pozytywnie zweryfikowana przez faktora. Firma budowlana wybrała zabezpieczenie majątkowe i  w tym celu ustanowiono zastaw rejestrowy na maszynach budowlanych takich jak: koparko - ładowarka, walec itp. Do realizacji transakcji wymagane było także ustanowienie rachunku kontrolowanego. Pod transakcję zostało założone konto w wybranym przez firmę budowlaną banku, przeznaczone wyłączenie do przepływów finansowych dotyczących realizacji danego kontraktu. Podwyższone ryzyko transakcji znalazło odzwierciedlenie w nieco wyższej prowizji od wykorzystanego kapitału 2% oraz prowizji przygotowawczej w wysokości 2%. Były to jedyne koszty wynikające z korzystania z usługi. W dniu przesłania faktury do INDOS SA firma budowlana otrzymała przelew 80% wartości wierzytelności. Po pomyślnym zamknięciu finansowania pierwszej faktury limit finansowania został podwyższony do wysokości 500 000 zł.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA