REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktoring niejawny
Faktoring niejawny

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie do umów handlowych zakazu przenoszenia na osoby trzecie praw i obowiązków wynikających z tychże umów staje się coraz powszechniejszą praktyką. Dla przedsiębiorców może to być przeszkoda w korzystaniu z narzędzi wspomagających zarządzanie płynnością finansową, takich jak np. faktoring.

Remedium na zakaz cesji

Dla niektórych przedsiębiorców przeszkodą w korzystaniu z faktoringu „klasycznego”  jest wpisany do umów zakaz przelewu wierzytelności. Dla innych problemem jest to, że ich Klienci nie wyrażają  zgody na objęcie ich zobowiązań faktoringiem. Część instytucji finansowych nie przyjmuje do finansowania faktur objętych zakazem cesji i wymaga zgody płatników faktoringowych na przelew wierzytelności.

REKLAMA

REKLAMA

Dlatego przedsiębiorcy, często zmuszeni do przyjęcia zakazu cesji w umowie, są w takiej sytuacji pozbawieni możliwości finansowania należności poprzez faktoring. Ponieważ rynek nie lubi próżni, w ofercie niektórych instytucji finansowych znajduje się faktoring niejawny – usługa skierowana do podmiotów gospodarczych, które spotkały się z wcześniej wymienionymi problemami.

„Naszym zdaniem brak zakazu cesji nie jest konieczny, aby klienci mogli korzystać z faktoringu. Dla nas przelew należności wynikającej z finansowanej faktury na faktora jest jedynie jednym z elementów faktoringu podnoszącym bezpieczeństwo faktora, które można sobie zapewnić również w inny sposób” mówi Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Faktoring niejawny - na czym to polega?

Co do zasady działania faktoring niejawny nie różni się niczym od faktoringu „klasycznego”.  Polega on na zamianie faktur z odroczonym terminem płatności na gotówkę. Przedsiębiorca (faktorant) realizuje zamówienie, wystawia fakturę i przesyła ją do firmy faktoringowej (faktora). Faktor z kolei przekazuje faktorantowi w ciągu doby pełną lub częściową zapłatę. Różnica polega na tym, że płatnik nie jest informowany o przekazaniu wierzytelności do faktoringu i wpłaca środki na wskazane konto.

REKLAMA

„Jest to rachunek kontrolowany otwierany przez faktoranta na potrzeby umowy faktoringowej, z usługą bankowości elektronicznej, wskazywany na fakturach jako miejsce spełnienia świadczenia. Po spłaceniu zobowiązania przez płatnika faktoringowego faktor, który ma dostęp do konta,  pobiera spłacone środki wraz z należna prowizją” – dodaje Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Benefity

Korzystanie z faktoringu pozwala odblokować środki zamrożone w fakturach i zapewnia szybki dopływ gotówki do firmy, chroniąc jednocześnie przed zatorami płatniczymi. Usługa jest szczególnie korzystna dla firm realizujących cykliczne transakcje ze stałymi odbiorcami. Usługa stanowi alternatywę także dla tych przedsiębiorstw, które wykorzystały już swoje limity kredytowe lub których zdolność kredytowa jest niewystarczająca w ocenie banku. Dzięki faktoringowi uzyskują one finansowanie bieżącego obrotu.  Podstawową korzyścią z faktoringu niejawnego jest to, że  jest on dostępny również dla tych firm, które mają w umowach wpisane zakazy cesji lub/i nie uzyskały od odbiorców zgody na faktoring.

Ile to kosztuje?

Podmioty udzielające finansowania stosują różne sposoby obliczania kosztu faktoringu. Główny koszt stanowi prowizja od wykorzystanego kapitału. W przypadku faktoringu niejawnego, gdzie ryzyko po stronie instytucji finansowej jest podwyższone, prowizja ta również jest nieco wyższa w porównaniu z faktoringiem „klasycznym”. Wśród opłat są także odsetki za przekroczenie terminu płatności, opłata przygotowawcza – wynikająca z konieczności wykonania analizy płatników, opłata za obsługę prawną. Banki pobierają także inne opłaty np. za niewykorzystany limit. Czasami lista opłat dodatkowych może być bardzo długa, włączając w to opłatę za przelew, wykup każdej faktury, korzystanie z serwisu on-line, dojazdy doradców, tworzenie raportów czy opłaty związane z windykacją. Wyliczając całkowity koszt faktoringu należy wszystkie te koszty wziąć pod uwagę.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Case study

Firma wykonująca roboty budowlane na zlecenie agencji komunalnej potrzebowała finansowania w formie faktoringu. Wartość zleconych prac wynosiła 4,3 mln zł. Pod realizację umowy agencja komunalna zaciągneła kredyt w banku i względy formalne uniemożliwiały cesję wierzytelności.  INDOS SA zaproponował firmie budowlanej współpracę w formie faktoringu niejawnego. Na początek przyznano limit finansowania w wysokości 200 000 zł. Ze względu na podwyższone ryzyko po stronie faktora, transakcja wymagała zabezpieczenia majątkowego lub poręczenia przez spółkę lub osobę, która została pozytywnie zweryfikowana przez faktora. Firma budowlana wybrała zabezpieczenie majątkowe i  w tym celu ustanowiono zastaw rejestrowy na maszynach budowlanych takich jak: koparko - ładowarka, walec itp. Do realizacji transakcji wymagane było także ustanowienie rachunku kontrolowanego. Pod transakcję zostało założone konto w wybranym przez firmę budowlaną banku, przeznaczone wyłączenie do przepływów finansowych dotyczących realizacji danego kontraktu. Podwyższone ryzyko transakcji znalazło odzwierciedlenie w nieco wyższej prowizji od wykorzystanego kapitału 2% oraz prowizji przygotowawczej w wysokości 2%. Były to jedyne koszty wynikające z korzystania z usługi. W dniu przesłania faktury do INDOS SA firma budowlana otrzymała przelew 80% wartości wierzytelności. Po pomyślnym zamknięciu finansowania pierwszej faktury limit finansowania został podwyższony do wysokości 500 000 zł.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA