REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Finansowanie przedsiębiorstw
Finansowanie przedsiębiorstw
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma przedsiębiorstwa, które na jakimś etapie rozwoju nie potrzebowałoby finansowania zewnętrznego. Czasem jest to wynikiem problemów z płynnością. Nierzadko jednak pozyskane środki finansowe są przeznaczane na inwestycje, przyspieszanie rozwoju firmy, czy zwiększanie jej udziału w rynku.

Finansowania bieżącej działalności

W przypadku finansowania bieżącej działalności, przedsiębiorcy najczęściej sięgają po kredyty lub pożyczki. Banki udzielają ich na korzystnych warunkach finansowych, ale jednocześnie, aby redukować swoje ryzyko, stawiają pożyczkobiorcom określone wymogi np. wykazanie się dobrymi wynikami finansowymi w ciągu ostatnich trzech lat. Co jednak mają zrobić przedsiębiorcy, którzy potrzebują zastrzyku gotówki, ale z różnych względów nie są w stanie sprostać oczekiwaniom banków?

REKLAMA

W takim przypadku wyjściem z sytuacji są pożyczki udzielne przez pozabankowe instytucje finansowe. Instytucje takie, stosując uproszczone procedury weryfikacji wniosków o pożyczkę, elastycznie podchodząc do kwestii zabezpieczeń i stawiając mniejsze wymagania wstępne pożyczkobiorcom, są w stanie pomagać tym firmom, które zostały przez banki odesłane z kwitkiem. Ważną zaletą pożyczek pozabankowych jest także szybkość ich udzielania. Dzięki prostocie procedur decyzja o udzieleniu finansowania i przelew środków następuje w ciągu trzech dni.– wyjaśnia Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu INDOS SA.

Na co wydać pieniądze?

Pozyskane w formie pożyczki środki finansowe przedsiębiorca może przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Może to być np. spłata zobowiązań wobec ZUS i US czy wypłaty dla pracowników. Jednakże równie dobrze pieniądze te mogą zostać wydane na realizację pozyskanych zleceń czyli np. zakup materiałów budowlanych, kupno nowych maszyn lub unowocześnienie tych używanych, czy przeprowadzenie napraw lub remontów itp.

Jakie parametry decydują o kosztach pożyczki?

Podstawowymi parametrami decydującymi o kosztach pożyczki są jej wysokość i okres spłaty. Oznacza to, że koszty te rosną wraz z wysokością pożyczonej kwoty i długością czasu, na jaki pożyczka została zaciągnięta. Kolejną sprawą niezwykle ważną dla pożyczkodawcy jest także rzetelność płatnicza podmiotu, który będzie spłacać zobowiązanie (czasami jest to inny podmiot niż pożyczkobiorca)  i wiarygodność źródeł, z których będą spłacane zaciągnięte zobowiązania (np. kontrakt zawarty z jednostką budżetową jest bardziej wiarygodnym źródłem spłaty pożyczki niż promesa na podpisanie umowy z nowopowstałą, jednoosobową działalnością gospodarczą). Również w tym przypadku zależność jest oczywista – im stabilniejsza jest kondycja finansowa potencjalnego płatnika lub pewniejsze źródło spłaty, tym niższą prowizję uda się wynegocjować pożyczkobiorcy. Ważna także jest jakość zabezpieczeń, która może wydatnie obniżyć koszty zaciąganej pożyczki.

Należy przy tym pamiętać – i koniecznie zwracać na to uwagę – że uczciwe instytucje pozabankowe, konstruują swoje umowy z klientami w sposób całkowicie dla nich przejrzysty, zrozumiały i oczywisty. Nie ma tam miejsca na wprowadzanie żadnych ukrytych kosztów i zapisów drobnym druczkiem. Nie pobierają one również opłat za weryfikację wniosku złożonego przez klienta. W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej zastanowić się dwa razy i porównać otrzymaną ofertę z propozycjami innych instytucji finansowych – mówi Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje finansowania

Obok standardowych pożyczek krótkoterminowych, które mogą być przeznaczone na dowolny cel, a okres finansowania wynosi maksymalnie sześć miesięcy na uwagę zasługują rozwiązania dedykowane dla pożyczkobiorców posiadających specyficzne potrzeby finansowe. Oto kilka przykładów.

Pożyczka pomostowa

Ta forma finansowania zapewnia wsparcie pieniężne, potrzebne przedsiębiorstwu w czasie oczekiwania na kredyt bankowy. Jej zaletą jest możliwość szybkiego skorzystania z finansowania w przypadku, gdy nadmiernie przeciągające się procedury bankowe stanowią zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorstwa. Procedura weryfikacji wniosku o pożyczkę została maksymalnie ograniczona i opiera się na informacjach zawartych we wniosku kredytowym złożonym w banku lub na promesie bankowej. Proces decyzyjny przebiega szybko i środki finansowe wypłacane są w ciągu trzech dni. Pożyczka udzielana jest na czas oczekiwania na kredyt i jest ona spłacana bezpośrednio przez bank ze środków wypłacanych w jego ramach.

Pożyczka lombardowa pod zabezpieczenie

Pożyczka lombardowa pod zabezpieczenie to produkt skierowany do podmiotów gospodarczych, które posiadają mienie mogące stanowić zabezpieczenie. Zabezpieczeniem takim mogą być własne lub użyczone nieruchomości (mieszkanie, dom, lokal użytkowy, działka budowlana, gospodarstwo rolne, hala itp.) lub ruchomości (np.: środki transportu czy maszyny i urządzenia). Jako zabezpieczenie pożyczki, wskazane nieruchomości i ruchomości, są przewłaszczane na rzecz pożyczkodawcy, czyli przenoszona jest ich własność do czasu spłaty zobowiązania, a jednocześnie pozostają one w posiadaniu pożyczkobiorcy. Procedura rozpatrywania wniosku o pożyczkę ogranicza się w tym przypadku wyłączenie do oceny przedmiotu zabezpieczenia. Dzięki temu decyzja o udzieleniu finansowania i przelew środków dokonywany jest w terminie do trzech dni.

Ramowa umowa finansowania

Ramowa umowa finansowania to innowacyjny produkt finansowy stworzony przez INDOS SA jako odpowiedź na oczekiwania klientów. Jako nowoczesne i elastyczne narzędzie daje możliwość skorzystania z wielu różnych usług poprawiających płynność finansową, w zależności od  aktualnych potrzeb klienta. W zakresie tej usługi ustalany jest limit finansowania i do jego wysokości klient może zaciągać pożyczki czy finansować faktury w formie faktoringu. Zabezpieczenie ustanawiane jest tylko raz (a nie tak jak to się zazwyczaj dzieje, do każdej transakcji z osobna). Dzięki temu proces decyzyjny przyznawania kolejnych środków jest maksymalnie uproszczony i klient otrzymuje przelewy bardzo szybko.

Case study

Firma budująca w miejscowości wypoczynkowej kompleks hotelowy z basenami termalnymi i SPA starała się o kredyt konsolidacyjny zabezpieczony hipoteką w jednym z banków. Kwota kredytu miała wynieść 18 mln zł, procedura weryfikacyjna wniosku kredytowego trwała 3 miesiące. W tym czasie firma potrzebowała pilnie środków finansowych na dokończenie części inwestycji związanej z kompleksem basenowym. Inwestor zgłosił się do INDOS SA z wnioskiem o pożyczkę pomostową w wysokości 1 mln zł. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i środki wypłacono w dwóch transzach. Pierwszą transzę uruchomiono po ustanowieniu zabezpieczenia transakcji, jakim był wpis na hipotekę, drugą po podpisaniu umowy kredytowej z bankiem. Do umowy kredytu konsolidacyjnego prócz zobowiązań w kilku bankach została wpisana pożyczka z INDOS SA. Na koszt pożyczki złożyły się odsetki w wysokości 0,0274% dziennie, opłata przygotowawcza – 0,6% kwoty pożyczki, opłata administracyjna 0,7% kwoty pożyczki oraz opłata za przyznanie limitu finansowania w wysokości 1,75% kwoty pożyczki. Pożyczka została spłacona bezpośrednio przez bank udzielający kredytu konsolidacyjnego w terminie zgodnym z umową, czyli  ciągu trzech miesięcy.

Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu Indos SA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA