REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Finansowanie przedsiębiorstw
Finansowanie przedsiębiorstw
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma przedsiębiorstwa, które na jakimś etapie rozwoju nie potrzebowałoby finansowania zewnętrznego. Czasem jest to wynikiem problemów z płynnością. Nierzadko jednak pozyskane środki finansowe są przeznaczane na inwestycje, przyspieszanie rozwoju firmy, czy zwiększanie jej udziału w rynku.

Finansowania bieżącej działalności

W przypadku finansowania bieżącej działalności, przedsiębiorcy najczęściej sięgają po kredyty lub pożyczki. Banki udzielają ich na korzystnych warunkach finansowych, ale jednocześnie, aby redukować swoje ryzyko, stawiają pożyczkobiorcom określone wymogi np. wykazanie się dobrymi wynikami finansowymi w ciągu ostatnich trzech lat. Co jednak mają zrobić przedsiębiorcy, którzy potrzebują zastrzyku gotówki, ale z różnych względów nie są w stanie sprostać oczekiwaniom banków?

REKLAMA

REKLAMA

W takim przypadku wyjściem z sytuacji są pożyczki udzielne przez pozabankowe instytucje finansowe. Instytucje takie, stosując uproszczone procedury weryfikacji wniosków o pożyczkę, elastycznie podchodząc do kwestii zabezpieczeń i stawiając mniejsze wymagania wstępne pożyczkobiorcom, są w stanie pomagać tym firmom, które zostały przez banki odesłane z kwitkiem. Ważną zaletą pożyczek pozabankowych jest także szybkość ich udzielania. Dzięki prostocie procedur decyzja o udzieleniu finansowania i przelew środków następuje w ciągu trzech dni.– wyjaśnia Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu INDOS SA.

Na co wydać pieniądze?

Pozyskane w formie pożyczki środki finansowe przedsiębiorca może przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Może to być np. spłata zobowiązań wobec ZUS i US czy wypłaty dla pracowników. Jednakże równie dobrze pieniądze te mogą zostać wydane na realizację pozyskanych zleceń czyli np. zakup materiałów budowlanych, kupno nowych maszyn lub unowocześnienie tych używanych, czy przeprowadzenie napraw lub remontów itp.

Jakie parametry decydują o kosztach pożyczki?

Podstawowymi parametrami decydującymi o kosztach pożyczki są jej wysokość i okres spłaty. Oznacza to, że koszty te rosną wraz z wysokością pożyczonej kwoty i długością czasu, na jaki pożyczka została zaciągnięta. Kolejną sprawą niezwykle ważną dla pożyczkodawcy jest także rzetelność płatnicza podmiotu, który będzie spłacać zobowiązanie (czasami jest to inny podmiot niż pożyczkobiorca)  i wiarygodność źródeł, z których będą spłacane zaciągnięte zobowiązania (np. kontrakt zawarty z jednostką budżetową jest bardziej wiarygodnym źródłem spłaty pożyczki niż promesa na podpisanie umowy z nowopowstałą, jednoosobową działalnością gospodarczą). Również w tym przypadku zależność jest oczywista – im stabilniejsza jest kondycja finansowa potencjalnego płatnika lub pewniejsze źródło spłaty, tym niższą prowizję uda się wynegocjować pożyczkobiorcy. Ważna także jest jakość zabezpieczeń, która może wydatnie obniżyć koszty zaciąganej pożyczki.

REKLAMA

Należy przy tym pamiętać – i koniecznie zwracać na to uwagę – że uczciwe instytucje pozabankowe, konstruują swoje umowy z klientami w sposób całkowicie dla nich przejrzysty, zrozumiały i oczywisty. Nie ma tam miejsca na wprowadzanie żadnych ukrytych kosztów i zapisów drobnym druczkiem. Nie pobierają one również opłat za weryfikację wniosku złożonego przez klienta. W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej zastanowić się dwa razy i porównać otrzymaną ofertę z propozycjami innych instytucji finansowych – mówi Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje finansowania

Obok standardowych pożyczek krótkoterminowych, które mogą być przeznaczone na dowolny cel, a okres finansowania wynosi maksymalnie sześć miesięcy na uwagę zasługują rozwiązania dedykowane dla pożyczkobiorców posiadających specyficzne potrzeby finansowe. Oto kilka przykładów.

Pożyczka pomostowa

Ta forma finansowania zapewnia wsparcie pieniężne, potrzebne przedsiębiorstwu w czasie oczekiwania na kredyt bankowy. Jej zaletą jest możliwość szybkiego skorzystania z finansowania w przypadku, gdy nadmiernie przeciągające się procedury bankowe stanowią zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorstwa. Procedura weryfikacji wniosku o pożyczkę została maksymalnie ograniczona i opiera się na informacjach zawartych we wniosku kredytowym złożonym w banku lub na promesie bankowej. Proces decyzyjny przebiega szybko i środki finansowe wypłacane są w ciągu trzech dni. Pożyczka udzielana jest na czas oczekiwania na kredyt i jest ona spłacana bezpośrednio przez bank ze środków wypłacanych w jego ramach.

Pożyczka lombardowa pod zabezpieczenie

Pożyczka lombardowa pod zabezpieczenie to produkt skierowany do podmiotów gospodarczych, które posiadają mienie mogące stanowić zabezpieczenie. Zabezpieczeniem takim mogą być własne lub użyczone nieruchomości (mieszkanie, dom, lokal użytkowy, działka budowlana, gospodarstwo rolne, hala itp.) lub ruchomości (np.: środki transportu czy maszyny i urządzenia). Jako zabezpieczenie pożyczki, wskazane nieruchomości i ruchomości, są przewłaszczane na rzecz pożyczkodawcy, czyli przenoszona jest ich własność do czasu spłaty zobowiązania, a jednocześnie pozostają one w posiadaniu pożyczkobiorcy. Procedura rozpatrywania wniosku o pożyczkę ogranicza się w tym przypadku wyłączenie do oceny przedmiotu zabezpieczenia. Dzięki temu decyzja o udzieleniu finansowania i przelew środków dokonywany jest w terminie do trzech dni.

Ramowa umowa finansowania

Ramowa umowa finansowania to innowacyjny produkt finansowy stworzony przez INDOS SA jako odpowiedź na oczekiwania klientów. Jako nowoczesne i elastyczne narzędzie daje możliwość skorzystania z wielu różnych usług poprawiających płynność finansową, w zależności od  aktualnych potrzeb klienta. W zakresie tej usługi ustalany jest limit finansowania i do jego wysokości klient może zaciągać pożyczki czy finansować faktury w formie faktoringu. Zabezpieczenie ustanawiane jest tylko raz (a nie tak jak to się zazwyczaj dzieje, do każdej transakcji z osobna). Dzięki temu proces decyzyjny przyznawania kolejnych środków jest maksymalnie uproszczony i klient otrzymuje przelewy bardzo szybko.

Case study

Firma budująca w miejscowości wypoczynkowej kompleks hotelowy z basenami termalnymi i SPA starała się o kredyt konsolidacyjny zabezpieczony hipoteką w jednym z banków. Kwota kredytu miała wynieść 18 mln zł, procedura weryfikacyjna wniosku kredytowego trwała 3 miesiące. W tym czasie firma potrzebowała pilnie środków finansowych na dokończenie części inwestycji związanej z kompleksem basenowym. Inwestor zgłosił się do INDOS SA z wnioskiem o pożyczkę pomostową w wysokości 1 mln zł. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i środki wypłacono w dwóch transzach. Pierwszą transzę uruchomiono po ustanowieniu zabezpieczenia transakcji, jakim był wpis na hipotekę, drugą po podpisaniu umowy kredytowej z bankiem. Do umowy kredytu konsolidacyjnego prócz zobowiązań w kilku bankach została wpisana pożyczka z INDOS SA. Na koszt pożyczki złożyły się odsetki w wysokości 0,0274% dziennie, opłata przygotowawcza – 0,6% kwoty pożyczki, opłata administracyjna 0,7% kwoty pożyczki oraz opłata za przyznanie limitu finansowania w wysokości 1,75% kwoty pożyczki. Pożyczka została spłacona bezpośrednio przez bank udzielający kredytu konsolidacyjnego w terminie zgodnym z umową, czyli  ciągu trzech miesięcy.

Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu Indos SA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która rozpocznie się w lutym 2026 r. [KSeF 2026]

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

REKLAMA

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Jak uniknąć podatku od darowizn? Musisz wypełnić ten jeden druk w odpowiednim czasie

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA