REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Finansowanie przedsiębiorstw
Finansowanie przedsiębiorstw
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma przedsiębiorstwa, które na jakimś etapie rozwoju nie potrzebowałoby finansowania zewnętrznego. Czasem jest to wynikiem problemów z płynnością. Nierzadko jednak pozyskane środki finansowe są przeznaczane na inwestycje, przyspieszanie rozwoju firmy, czy zwiększanie jej udziału w rynku.

Finansowania bieżącej działalności

W przypadku finansowania bieżącej działalności, przedsiębiorcy najczęściej sięgają po kredyty lub pożyczki. Banki udzielają ich na korzystnych warunkach finansowych, ale jednocześnie, aby redukować swoje ryzyko, stawiają pożyczkobiorcom określone wymogi np. wykazanie się dobrymi wynikami finansowymi w ciągu ostatnich trzech lat. Co jednak mają zrobić przedsiębiorcy, którzy potrzebują zastrzyku gotówki, ale z różnych względów nie są w stanie sprostać oczekiwaniom banków?

REKLAMA

Autopromocja

W takim przypadku wyjściem z sytuacji są pożyczki udzielne przez pozabankowe instytucje finansowe. Instytucje takie, stosując uproszczone procedury weryfikacji wniosków o pożyczkę, elastycznie podchodząc do kwestii zabezpieczeń i stawiając mniejsze wymagania wstępne pożyczkobiorcom, są w stanie pomagać tym firmom, które zostały przez banki odesłane z kwitkiem. Ważną zaletą pożyczek pozabankowych jest także szybkość ich udzielania. Dzięki prostocie procedur decyzja o udzieleniu finansowania i przelew środków następuje w ciągu trzech dni.– wyjaśnia Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu INDOS SA.

Na co wydać pieniądze?

Pozyskane w formie pożyczki środki finansowe przedsiębiorca może przeznaczyć na dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Może to być np. spłata zobowiązań wobec ZUS i US czy wypłaty dla pracowników. Jednakże równie dobrze pieniądze te mogą zostać wydane na realizację pozyskanych zleceń czyli np. zakup materiałów budowlanych, kupno nowych maszyn lub unowocześnienie tych używanych, czy przeprowadzenie napraw lub remontów itp.

Jakie parametry decydują o kosztach pożyczki?

Podstawowymi parametrami decydującymi o kosztach pożyczki są jej wysokość i okres spłaty. Oznacza to, że koszty te rosną wraz z wysokością pożyczonej kwoty i długością czasu, na jaki pożyczka została zaciągnięta. Kolejną sprawą niezwykle ważną dla pożyczkodawcy jest także rzetelność płatnicza podmiotu, który będzie spłacać zobowiązanie (czasami jest to inny podmiot niż pożyczkobiorca)  i wiarygodność źródeł, z których będą spłacane zaciągnięte zobowiązania (np. kontrakt zawarty z jednostką budżetową jest bardziej wiarygodnym źródłem spłaty pożyczki niż promesa na podpisanie umowy z nowopowstałą, jednoosobową działalnością gospodarczą). Również w tym przypadku zależność jest oczywista – im stabilniejsza jest kondycja finansowa potencjalnego płatnika lub pewniejsze źródło spłaty, tym niższą prowizję uda się wynegocjować pożyczkobiorcy. Ważna także jest jakość zabezpieczeń, która może wydatnie obniżyć koszty zaciąganej pożyczki.

Należy przy tym pamiętać – i koniecznie zwracać na to uwagę – że uczciwe instytucje pozabankowe, konstruują swoje umowy z klientami w sposób całkowicie dla nich przejrzysty, zrozumiały i oczywisty. Nie ma tam miejsca na wprowadzanie żadnych ukrytych kosztów i zapisów drobnym druczkiem. Nie pobierają one również opłat za weryfikację wniosku złożonego przez klienta. W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej zastanowić się dwa razy i porównać otrzymaną ofertę z propozycjami innych instytucji finansowych – mówi Katarzyna Sokoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaje finansowania

Obok standardowych pożyczek krótkoterminowych, które mogą być przeznaczone na dowolny cel, a okres finansowania wynosi maksymalnie sześć miesięcy na uwagę zasługują rozwiązania dedykowane dla pożyczkobiorców posiadających specyficzne potrzeby finansowe. Oto kilka przykładów.

Pożyczka pomostowa

Ta forma finansowania zapewnia wsparcie pieniężne, potrzebne przedsiębiorstwu w czasie oczekiwania na kredyt bankowy. Jej zaletą jest możliwość szybkiego skorzystania z finansowania w przypadku, gdy nadmiernie przeciągające się procedury bankowe stanowią zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorstwa. Procedura weryfikacji wniosku o pożyczkę została maksymalnie ograniczona i opiera się na informacjach zawartych we wniosku kredytowym złożonym w banku lub na promesie bankowej. Proces decyzyjny przebiega szybko i środki finansowe wypłacane są w ciągu trzech dni. Pożyczka udzielana jest na czas oczekiwania na kredyt i jest ona spłacana bezpośrednio przez bank ze środków wypłacanych w jego ramach.

Pożyczka lombardowa pod zabezpieczenie

Pożyczka lombardowa pod zabezpieczenie to produkt skierowany do podmiotów gospodarczych, które posiadają mienie mogące stanowić zabezpieczenie. Zabezpieczeniem takim mogą być własne lub użyczone nieruchomości (mieszkanie, dom, lokal użytkowy, działka budowlana, gospodarstwo rolne, hala itp.) lub ruchomości (np.: środki transportu czy maszyny i urządzenia). Jako zabezpieczenie pożyczki, wskazane nieruchomości i ruchomości, są przewłaszczane na rzecz pożyczkodawcy, czyli przenoszona jest ich własność do czasu spłaty zobowiązania, a jednocześnie pozostają one w posiadaniu pożyczkobiorcy. Procedura rozpatrywania wniosku o pożyczkę ogranicza się w tym przypadku wyłączenie do oceny przedmiotu zabezpieczenia. Dzięki temu decyzja o udzieleniu finansowania i przelew środków dokonywany jest w terminie do trzech dni.

Ramowa umowa finansowania

Ramowa umowa finansowania to innowacyjny produkt finansowy stworzony przez INDOS SA jako odpowiedź na oczekiwania klientów. Jako nowoczesne i elastyczne narzędzie daje możliwość skorzystania z wielu różnych usług poprawiających płynność finansową, w zależności od  aktualnych potrzeb klienta. W zakresie tej usługi ustalany jest limit finansowania i do jego wysokości klient może zaciągać pożyczki czy finansować faktury w formie faktoringu. Zabezpieczenie ustanawiane jest tylko raz (a nie tak jak to się zazwyczaj dzieje, do każdej transakcji z osobna). Dzięki temu proces decyzyjny przyznawania kolejnych środków jest maksymalnie uproszczony i klient otrzymuje przelewy bardzo szybko.

Case study

Firma budująca w miejscowości wypoczynkowej kompleks hotelowy z basenami termalnymi i SPA starała się o kredyt konsolidacyjny zabezpieczony hipoteką w jednym z banków. Kwota kredytu miała wynieść 18 mln zł, procedura weryfikacyjna wniosku kredytowego trwała 3 miesiące. W tym czasie firma potrzebowała pilnie środków finansowych na dokończenie części inwestycji związanej z kompleksem basenowym. Inwestor zgłosił się do INDOS SA z wnioskiem o pożyczkę pomostową w wysokości 1 mln zł. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i środki wypłacono w dwóch transzach. Pierwszą transzę uruchomiono po ustanowieniu zabezpieczenia transakcji, jakim był wpis na hipotekę, drugą po podpisaniu umowy kredytowej z bankiem. Do umowy kredytu konsolidacyjnego prócz zobowiązań w kilku bankach została wpisana pożyczka z INDOS SA. Na koszt pożyczki złożyły się odsetki w wysokości 0,0274% dziennie, opłata przygotowawcza – 0,6% kwoty pożyczki, opłata administracyjna 0,7% kwoty pożyczki oraz opłata za przyznanie limitu finansowania w wysokości 1,75% kwoty pożyczki. Pożyczka została spłacona bezpośrednio przez bank udzielający kredytu konsolidacyjnego w terminie zgodnym z umową, czyli  ciągu trzech miesięcy.

Katarzyna Sokoła, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, członek zarządu Indos SA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA