REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - franczyza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Pomysł na biznes - franczyza
Pomysł na biznes - franczyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wolność, niezależność, swoboda, duże pieniądze – to dla wielu synonimy własnego biznesu. I rzeczywiście, może tak być, o ile zakładając firmę wykorzysta się dobry pomysł – własny lub „pożyczony”. Tak właśnie działa franczyza. Jaką franczyzę warto wybrać w 2016 roku?

Nie ryzykuj, wybierz sprawdzony biznes

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W Polsce funkcjonuje 1048 systemów franczyzowych, jak wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce 2015” przygotowanego przez PROFIT system. Już teraz to ponad 60 tys. placówek, których liczba nadal systematycznie rośnie. Przybywa osób, które szukając pomysłu na własny biznes, chce spróbować sił prowadząc firmę pod franczyzowym szyldem. Mają dość pracy w korporacjach, są gotowi do działania na własny rachunek, ale bez ryzyka, że coś pójdzie „nie tak”.

Taka myśl przyświecała Łukaszowi Ejsmontowi, który od pół roku prowadzi w dolnośląskim Bolesławcu punkt przesyłek kurierskich: - Szukałem sprawdzonego biznesu, przetestowanego i wypromowanego wcześniej przez innych przedsiębiorców. Nie chciałem ryzykować utraty posiadanego kapitału, poza tym zależało mi na stosunkowo szybkim zarobku bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów własnych na reklamę i promocję. Stąd decyzja o wejściu w sieć franczyzową. Wybrałem branżę kurierską, ponieważ w mojej lokalizacji tego typu usługi były dostępne dla klientów w wysokich cenach. Wiedziałem też, że lokalni przedsiębiorcy często narzekali na jakość.

REKLAMA

Jak rozkręcić biznes internetowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim Łukasz Ejsmont wybrał konkretnego franczyzodawcę, zrobił solidne rozpoznanie rynku, porównując dostępne oferty. Ostatecznie podpisał umowę z siecią Pakersi.pl, gdzie marże okazały się być wyższe, a ceny usług niższe niż u konkurencji. Jak tłumaczy: - Na podjęcie ostatecznej decyzji największy wpływ miał przedstawiony plan rozwoju usług międzynarodowych. Rzeczywiście franczyzodawca wywiązał się z obietnicy i od stycznia tego roku mogę oferować na lokalnym rynku tanie wysyłki zagraniczne. Z tej opcji korzystają zarówno firmy, jak też rodziny osób pracujących na co dzień np. w Niemczech. W okolicach Bolesławca takich nie brakuje.

Obecnie firma Łukasza Ejsmonta nadaje kilkadziesiąt przesyłek dziennie. Jak sam przyznaje, inwestycja zwróciła się w dwa miesiące od uruchomienia biznesu. Teraz planuje otwarcie kolejnego punktu kurierskiego w sąsiednim mieście.

Jaka franczyza w 2016 roku?

Najbardziej znanym przykładem sieci franczyzowej jest McDonald’s, którego restauracje serwują to samo menu, ale każda prowadzona jest przez innego przedsiębiorcę. W Polsce popularność zdobywa także Telepizza, która posiada już ponad 80 placówek. Dobrym przykładem może być branża spożywcza, a w szczególności sieć ABC, do której należy ok. 7 tys. sklepów spożywczych.

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Oczywiście, zarabiać można nie tylko w gastronomii czy branży spożywczej. Rozwiniętą siecią jest Dbam o Zdrowie z ponad 300 aptekami czy Bricomarché, sklepy oferujące rozwiązania do ogrodu i mieszkania, których jest już ponad 100. Z Pawo i Mon Amie można sprzedawać odzież, z Sokółka Okna i Drzwi - stolarkę drewnianą i okienną, a Pakersi.pl umożliwiają świadczenie usług kurierskich w cenach niższych niż te oferowane przez popularne korporacje. Dziś działa już ponad 40 takich punktów w Polsce.

Zakładasz biznes? Te pytania zadaj franczyzodawcy

Na co należy zwrócić uwagę wybierając biznes franczyzowy? Zarówno na samą branżę, jak i zakres oferty. Te najbardziej perspektywiczne to takie, których produkty i usługi trafiają nie tylko do klienta indywidualnego, ale także – wpisują się w potrzeby firm. Warto, bo przedsiębiorcy są lojalną grupą, rzadko zmieniającą dostawców.

Ważne też, by przed podpisaniem umowy, porównać zaprezentowaną przez franczyzodawcę ofertę, z tą proponowaną przez konkurencję. Nie wolno dać się zwieść ogólnikom, typu: „posiadamy najlepszą ofertę na rynku”. Trzeba wymagać rzeczywistych przykładów, potwierdzających te słowa.


Dodatkowo warto sprawdzić, jakie działania podejmuje sieć, by zapewnić odbiorcom nie tylko zwrot z inwestycji, ale też zarobek: - Pytania o strategię rozwoju firmy zdarzają się bardzo często. Klienci pytają, jakie kroki planujemy i co robimy, aby zrealizować zakładane cele. Weryfikują, czy i kiedy sieć będzie wprowadzać nowe usługi. Sprawdzają, zresztą słusznie, jakie kroki podejmujemy, by promować usługi wśród ich potencjalnych klientów oraz zwiększać konkurencyjność na rynku. Cenimy zaangażowanych partnerów, bo tacy osiągają sukces - tłumaczy Maciej Szozda, manager ds. rozwoju sieci Pakersi.pl.

Weryfikując franczyzodawcę, warto pamiętać o tej kwestii - lokalizacji. Trzeba wiedzieć, że niektóre sieci franczyzowe skupiają się wyłącznie na największych miastach i dokładnie określają miejsce prowadzenia biznesu. Mogą wymagać np. wynajęcia kilkusetmetrowego lokalu w centrum handlowym lub mieście mającym co najmniej 300 tys. mieszkańców. Oczywiście nie wszystkie sieci nakładają takie wymagania. Lepiej więc skupić się na takich, dzięki którym będzie można działać również w małych miastach, w których sprzedawanych usług często w ogóle nie ma.

Na koniec trzeba dowiedzieć się, czy franczyzodawca gwarantuje wyłączność na dany obszar, a jeżeli tak - jakiej wielkości. Nie ma nic gorszego niż drugi punkt świadczący te same usługi, wyrastający po drugiej stronie ulicy. Takie sytuacje zdarzają się, np. w przypadku niektórych kawiarni.

Ile pieniędzy potrzebujesz i ile zarobisz?

Najtańszą franczyzę otworzymy, dysponując zaledwie kilkoma tysiącami złotych. W takim przypadku trzeba będzie się jednak nastawić się na dość wysokie koszty miesięczne (np. opłaty marketingowe czy za wypożyczenie sprzętu od sieci franczyzowej). Zdecydowanie więcej ciekawych ofert jest, gdy inwestycja sięga kwoty 20–50 tysięcy złotych. Przy takiej sumie, znaczna część zysku zostaje dla franczyzobiorcy. – W przypadku usług kurierskich, kwota inwestycji początkowej mieści się w granicach kilkunastu tysięcy złotych. Sfinansować ją można z własnych środków lub korzystając z dotacji – wielu naszych partnerów korzysta właśnie z tej drugiej opcji. Istnieje wiele mechanizmów ułatwiających rozpoczęcie własnego biznesu, a rolą franczyzodawcy jest zapewnienie przedsiębiorcy wiedzy i dostępu do tych narzędzi – dodaje Maciej Szozda.

Ważne!

Początkowa inwestycja rzędu 20-50 tysięcy złotych może zostać przeznaczona na umeblowanie lokalu, opłaty początkowe, zakup oprogramowania i wyposażenie.

Sprzedaż hurtowa w dobie nowych technologii

Jeśli dysponuje się większym kapitałem, od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych, można rozmawiać z największymi sieciami – znanymi restauracjami czy firmami odzieżowymi. Przy tych kwotach należy jednak liczyć się z zamrożeniem dużych pieniędzy w towarze i stosunkowo dużym ryzykiem oraz długim czasie zwrotu.

Na koniec pamiętajmy, we franczyzie gwarantem sukcesu, obok powtarzalności, jest duże zaangażowanie własne. Przedsiębiorcy, mimo że są pod jedną marką, prowadzą własne firmy, którym są gotowi się poświęcać. Wspólnie docierają do szerokiej liczby klientów, stale zwiększając świadomość istnienia marki. Placówek powstaje coraz więcej, bo po pewnym czasie odbiorcy znają brand, chcą korzystać z oferty i tylko czekają aż pojawi się w mieście.

To co, jaki biznes otwierasz?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA