REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Pomysł na biznes - franczyza
Pomysł na biznes - franczyza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wolność, niezależność, swoboda, duże pieniądze – to dla wielu synonimy własnego biznesu. I rzeczywiście, może tak być, o ile zakładając firmę wykorzysta się dobry pomysł – własny lub „pożyczony”. Tak właśnie działa franczyza. Jaką franczyzę warto wybrać w 2016 roku?

Nie ryzykuj, wybierz sprawdzony biznes

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W Polsce funkcjonuje 1048 systemów franczyzowych, jak wynika z „Raportu o franczyzie w Polsce 2015” przygotowanego przez PROFIT system. Już teraz to ponad 60 tys. placówek, których liczba nadal systematycznie rośnie. Przybywa osób, które szukając pomysłu na własny biznes, chce spróbować sił prowadząc firmę pod franczyzowym szyldem. Mają dość pracy w korporacjach, są gotowi do działania na własny rachunek, ale bez ryzyka, że coś pójdzie „nie tak”.

Taka myśl przyświecała Łukaszowi Ejsmontowi, który od pół roku prowadzi w dolnośląskim Bolesławcu punkt przesyłek kurierskich: - Szukałem sprawdzonego biznesu, przetestowanego i wypromowanego wcześniej przez innych przedsiębiorców. Nie chciałem ryzykować utraty posiadanego kapitału, poza tym zależało mi na stosunkowo szybkim zarobku bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów własnych na reklamę i promocję. Stąd decyzja o wejściu w sieć franczyzową. Wybrałem branżę kurierską, ponieważ w mojej lokalizacji tego typu usługi były dostępne dla klientów w wysokich cenach. Wiedziałem też, że lokalni przedsiębiorcy często narzekali na jakość.

REKLAMA

Jak rozkręcić biznes internetowy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim Łukasz Ejsmont wybrał konkretnego franczyzodawcę, zrobił solidne rozpoznanie rynku, porównując dostępne oferty. Ostatecznie podpisał umowę z siecią Pakersi.pl, gdzie marże okazały się być wyższe, a ceny usług niższe niż u konkurencji. Jak tłumaczy: - Na podjęcie ostatecznej decyzji największy wpływ miał przedstawiony plan rozwoju usług międzynarodowych. Rzeczywiście franczyzodawca wywiązał się z obietnicy i od stycznia tego roku mogę oferować na lokalnym rynku tanie wysyłki zagraniczne. Z tej opcji korzystają zarówno firmy, jak też rodziny osób pracujących na co dzień np. w Niemczech. W okolicach Bolesławca takich nie brakuje.

Obecnie firma Łukasza Ejsmonta nadaje kilkadziesiąt przesyłek dziennie. Jak sam przyznaje, inwestycja zwróciła się w dwa miesiące od uruchomienia biznesu. Teraz planuje otwarcie kolejnego punktu kurierskiego w sąsiednim mieście.

Jaka franczyza w 2016 roku?

Najbardziej znanym przykładem sieci franczyzowej jest McDonald’s, którego restauracje serwują to samo menu, ale każda prowadzona jest przez innego przedsiębiorcę. W Polsce popularność zdobywa także Telepizza, która posiada już ponad 80 placówek. Dobrym przykładem może być branża spożywcza, a w szczególności sieć ABC, do której należy ok. 7 tys. sklepów spożywczych.

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Oczywiście, zarabiać można nie tylko w gastronomii czy branży spożywczej. Rozwiniętą siecią jest Dbam o Zdrowie z ponad 300 aptekami czy Bricomarché, sklepy oferujące rozwiązania do ogrodu i mieszkania, których jest już ponad 100. Z Pawo i Mon Amie można sprzedawać odzież, z Sokółka Okna i Drzwi - stolarkę drewnianą i okienną, a Pakersi.pl umożliwiają świadczenie usług kurierskich w cenach niższych niż te oferowane przez popularne korporacje. Dziś działa już ponad 40 takich punktów w Polsce.

Zakładasz biznes? Te pytania zadaj franczyzodawcy

Na co należy zwrócić uwagę wybierając biznes franczyzowy? Zarówno na samą branżę, jak i zakres oferty. Te najbardziej perspektywiczne to takie, których produkty i usługi trafiają nie tylko do klienta indywidualnego, ale także – wpisują się w potrzeby firm. Warto, bo przedsiębiorcy są lojalną grupą, rzadko zmieniającą dostawców.

Ważne też, by przed podpisaniem umowy, porównać zaprezentowaną przez franczyzodawcę ofertę, z tą proponowaną przez konkurencję. Nie wolno dać się zwieść ogólnikom, typu: „posiadamy najlepszą ofertę na rynku”. Trzeba wymagać rzeczywistych przykładów, potwierdzających te słowa.


Dodatkowo warto sprawdzić, jakie działania podejmuje sieć, by zapewnić odbiorcom nie tylko zwrot z inwestycji, ale też zarobek: - Pytania o strategię rozwoju firmy zdarzają się bardzo często. Klienci pytają, jakie kroki planujemy i co robimy, aby zrealizować zakładane cele. Weryfikują, czy i kiedy sieć będzie wprowadzać nowe usługi. Sprawdzają, zresztą słusznie, jakie kroki podejmujemy, by promować usługi wśród ich potencjalnych klientów oraz zwiększać konkurencyjność na rynku. Cenimy zaangażowanych partnerów, bo tacy osiągają sukces - tłumaczy Maciej Szozda, manager ds. rozwoju sieci Pakersi.pl.

Weryfikując franczyzodawcę, warto pamiętać o tej kwestii - lokalizacji. Trzeba wiedzieć, że niektóre sieci franczyzowe skupiają się wyłącznie na największych miastach i dokładnie określają miejsce prowadzenia biznesu. Mogą wymagać np. wynajęcia kilkusetmetrowego lokalu w centrum handlowym lub mieście mającym co najmniej 300 tys. mieszkańców. Oczywiście nie wszystkie sieci nakładają takie wymagania. Lepiej więc skupić się na takich, dzięki którym będzie można działać również w małych miastach, w których sprzedawanych usług często w ogóle nie ma.

Na koniec trzeba dowiedzieć się, czy franczyzodawca gwarantuje wyłączność na dany obszar, a jeżeli tak - jakiej wielkości. Nie ma nic gorszego niż drugi punkt świadczący te same usługi, wyrastający po drugiej stronie ulicy. Takie sytuacje zdarzają się, np. w przypadku niektórych kawiarni.

Ile pieniędzy potrzebujesz i ile zarobisz?

Najtańszą franczyzę otworzymy, dysponując zaledwie kilkoma tysiącami złotych. W takim przypadku trzeba będzie się jednak nastawić się na dość wysokie koszty miesięczne (np. opłaty marketingowe czy za wypożyczenie sprzętu od sieci franczyzowej). Zdecydowanie więcej ciekawych ofert jest, gdy inwestycja sięga kwoty 20–50 tysięcy złotych. Przy takiej sumie, znaczna część zysku zostaje dla franczyzobiorcy. – W przypadku usług kurierskich, kwota inwestycji początkowej mieści się w granicach kilkunastu tysięcy złotych. Sfinansować ją można z własnych środków lub korzystając z dotacji – wielu naszych partnerów korzysta właśnie z tej drugiej opcji. Istnieje wiele mechanizmów ułatwiających rozpoczęcie własnego biznesu, a rolą franczyzodawcy jest zapewnienie przedsiębiorcy wiedzy i dostępu do tych narzędzi – dodaje Maciej Szozda.

Ważne!

Początkowa inwestycja rzędu 20-50 tysięcy złotych może zostać przeznaczona na umeblowanie lokalu, opłaty początkowe, zakup oprogramowania i wyposażenie.

Sprzedaż hurtowa w dobie nowych technologii

Jeśli dysponuje się większym kapitałem, od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych, można rozmawiać z największymi sieciami – znanymi restauracjami czy firmami odzieżowymi. Przy tych kwotach należy jednak liczyć się z zamrożeniem dużych pieniędzy w towarze i stosunkowo dużym ryzykiem oraz długim czasie zwrotu.

Na koniec pamiętajmy, we franczyzie gwarantem sukcesu, obok powtarzalności, jest duże zaangażowanie własne. Przedsiębiorcy, mimo że są pod jedną marką, prowadzą własne firmy, którym są gotowi się poświęcać. Wspólnie docierają do szerokiej liczby klientów, stale zwiększając świadomość istnienia marki. Placówek powstaje coraz więcej, bo po pewnym czasie odbiorcy znają brand, chcą korzystać z oferty i tylko czekają aż pojawi się w mieście.

To co, jaki biznes otwierasz?

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA