Faktoring - definicja, rodzaje, korzyści dla małych i średnich firm
REKLAMA
REKLAMA
Sektor MSP powoli odkrywa zalety faktoringu
Usługi faktoringowe są obecne na polskim rynku od blisko 20 lat. Początkowo korzystały z nich głównie przedsiębiorstwa generujące duże obroty i wystawiające wiele faktur. Rozwojowi rynku towarzyszy pojawienie się firm faktoringowych spoza sektora bankowego, które udzielają finansowania bez względu na branżę, czas prowadzenia działalności czy też jej skalę.
REKLAMA
Mimo to wielu mniejszych przedsiębiorców nadal sądzi, że wielkość sprzedaży czy ilość kontrahentów nie spełniają kryteriów stawianych przez firmy faktoringowe i często nawet nie próbuje skorzystać z tej formy finansowania. Tymczasem w branży zaszły istotne zmiany. Obecnie do finansowania można oddać nawet jedną fakturę. Pojawiło się także wiele nowych rodzajów faktoringu, dzięki czemu również małe i średnie przedsiębiorstwa mogą dobrać usługę odpowiednią do specyfiki swojej działalności czy też konkretnej sytuacji biznesowej.
Monitor Księgowego – prenumerata
50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
Jak to działa?
Faktoring, w największym uproszczeniu, polega na zamianie faktur z odroczonym terminem płatności na gotówkę. Przedsiębiorca realizuje zamówienie, wystawia fakturę i przesyła ją do firmy faktoringowej. Firma faktoringowa – faktor, przekazuje mu pełną lub częściową zapłatę w ciągu 24 godzin. Nabywca dokonuje zapłaty do faktora zgodnie z terminem płatności (np. po 60 dniach). Dzięki temu przedsiębiorstwo, która które korzysta z faktoringu może zaoferować swoim kontrahentom długie terminy płatności, a zarazem uniknąć oczekiwania na środki finansowe do dnia wymagalności faktur.