REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie

REKLAMA

W dniu 3 listopada 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw, której celem jest przede wszystkim dookreślenie i doprecyzowanie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, które w dotychczasowej formie sprawiały w praktyce problemy natury interpretacyjnej i redakcyjnej.

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 209, poz. 1244)

REKLAMA

Autopromocja

Istotną zmianą, którą wprowadzi nowelizacja jest nadanie nowego brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w którym dotychczas jako działalność odpłatna organizacji pożytku publicznego była wskazana również sprzedaż przedmiotów darowizny. Zatem po wejściu w życie nowelizacji, działalnością odpłatną pożytku publicznego będzie: 1) działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w 3 ust. 3 ustawy w sferze zadań publicznych, za którą pobierają one wynagrodzenie oraz 2) sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Warto również wskazać, że działalność odpłatna staje się działalnością gospodarczą, m. in. gdy wynagrodzenie z działalności jest wyższe od kosztów jej prowadzenia.

Kolejna zmiana, którą wprowadzi nowelizacja, dotyczy zlecania obsługi otwartych konkursów ofert organizacjom pozarządowym lub podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy. Brzmienie art. 11 ust. 2a, który uprawnia do powyższego zlecania obsługi otwartych konkursów ofert, jest nieprecyzyjne, ponieważ ustawa nie definiuje pojęcia „obsługa konkursu” ani też nie ustanawia trybu jej zlecania. „Obsługa” nie może więc obejmować czynności, co do których ustawa wyraźnie przewiduje kompetencję organu administracji publicznej. Do tych wyłącznych kompetencji należy: ogłoszenie otwartego konkursu ofert, powołanie komisji konkursowej, rozpatrzenie ofert, ogłoszenie wyników otwartego konkursu ofert, zawarcie umów o wsparcie lub powierzenie realizacji zadania publicznego czy też unieważnienie otwartego konkursu ofert. W związku z powyższym, doprecyzowano przepis wyraźnie wskazując, jakie czynności nie mogą być zlecane w ramach obsługi konkursu. Nowelizacja wprowadza również trzy przesłanki, po wystąpieniu których prace komisji otwartych konkursów ofert, będą mogły się odbywać bez udziału przedstawicieli organizacji pozarządowych. Według dotychczas obowiązującego brzmienia ustawy, organy administracji miały obowiązek powoływania do komisji otwartych konkursów ofert przedstawicieli organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy. Od tej zasady nie było żadnych wyjątków, co zważywszy na szeroki zakres zadań publicznych i nieodpłatny udział ww. przedstawicieli oraz zakaz udziału przedstawicieli organizacji biorących udział w konkursie, powodowało, że obowiązek ustawowy było trudno spełnić, a prace komisji były spowalniane. Wychodząc naprzeciw powyższym problem, nowelizacja wprowadza przypadki, w których możliwe będzie odstąpienie od uczestnictwa przedstawicieli organizacji pozarządowych w komisjach konkursowych.

Dodatkowo, w związku z rosnącą popularnością przekazywania organizacjom pożytku publicznego 1% podatku dochodowego przez osoby fizyczne, nowelizacja porządkuje i doprecyzowuje przepisy ustawy dotyczące obowiązku sprawozdawczego organizacji pożytku publicznego. W nowelizacji wyraźnie powiązano obowiązek sprawozdawczy organizacji z ich uwzględnieniem w wykazie organizacji pożytku publicznego i tym samym uprawnieniem do otrzymania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podsumowując, zmiany, które zostaną wprowadzone nowelizacją, powinny wpłynąć na poprawę przejrzystości działania organizacji pożytku publicznego oraz ich współpracy z administracją publiczną m. in. w zakresie obsługi otwartych konkursów ofert. Po zmianach nie powinny również budzić wątpliwości działania organizacji pożytku publicznego, które stanowią działalność odpłatną pożytku publicznego. Natomiast, zmiany w zakresie doprecyzowania obowiązku sprawozdawczego organizacji i wyraźne powiązanie tego obowiązku z uwzględnieniem organizacji w wykazie uprawniającym do otrzymania 1% podatku powinny sprawić, że coraz więcej osób fizycznych będzie przekazywało 1% swojego podatku dochodowego na wybraną organizację pożytku publicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA