REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć fundację

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak założyć fundację – przewodnik krok po kroku /shutterstock.com
Jak założyć fundację – przewodnik krok po kroku /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przez fundację należy rozumieć organizację posiadającą osobowość prawną, która została założona w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej. Przy czym nie chodzi tu jedynie o działalność charytatywną, ponieważ celami społecznie użytecznymi mogą być m.in. ochrona zdrowia, oświata, rozwój gospodarki i nauki. Oto kilka praktycznych wskazówek dotyczących zakładania fundacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady tworzenia fundacji reguluje ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Szczegółowe reguły działania każdej fundacji znajdują się w jej dokumentach wewnętrznych, głównie w statucie nadawanym (ale niekoniecznie pisanym – o czym dalej) przez fundatora – czyli założyciela i donatora (który wnosi kapitał).

Kto może zostać fundatorem?

Fundację może powołać do życia zarówno osoba fizyczna, jak i prawna. Założycielem i sponsorem fundacji może zostać zarówno obywatel polski, jak i cudzoziemiec („fundację mogą ustanowić osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania” – mówi art. 2 ust. 1 ustawy).

REKLAMA

Jeśli chodzi o osoby prawne, to fundację może założyć zarówno taka, która ma siedzibę w Polsce, jak i taka, która rezyduje poza granicami naszego kraju. Za to siedziba fundacji powinna (ale nie musi) znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundatorów może być kilku. I mowa tu zarówno o fundatorach z osobowością prawną, jak i o osobach fizycznych.

Potrzebne oświadczenie woli, w Polsce lub za granicą

Rolą fundatora jest ustanowienie fundacji poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia woli (aktu fundacyjnego) i sporządzenie statutu. Co ciekawe, fundator może wyznaczyć osobę odpowiedzialną za stworzenie statutu i obsługę administracyjną związaną z powołaniem do życia fundacji.

Fundację można założyć w dwojaki sposób, mimo że zawsze odbywa się to poprzez oświadczenie woli. Jeśli fundator żyje, składa on stosowne oświadczenie u notariusza. Koszt aktu notarialnego waha się zazwyczaj od 100 zł (jeśli wartość majątku wnoszonego do fundacji nie przekracza 3 tys. zł) do nawet 10 tys. zł (jeśli majątek ma wartość powyżej 2 mln zł).

Fundacja może powstać również po śmierci fundatora. O ile zawrze on oświadczenie woli o jej ustanowieniu w prawidłowo spisanym testamencie.

Co ciekawe, polską fundację można założyć za granicą. Potrzebny jest do tego akt sporządzony przez polskiego konsula. Aby konsul mógł go stworzyć, potrzebuje pisemnego upoważnienia od Ministra Sprawiedliwości, wydanego na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.

W każdym z tych przypadków fundator powinien precyzyjnie wymienić cele, jakie ma realizować fundacja, oraz składniki majątkowe przeznaczone na realizację tychże celów.

Pierwsze kroki: cel i majątek

Zanim jednak fundator uda się do notariusza, musi zacząć od ustalenia celu działania fundacji. Przy czym należy pamiętać, że realizacja celu musi się wiązać z realizowaniem dobra ogólnego (a nie prywatnego, czyli jednej osoby). Tak więc celem działalności fundacji nie może być osiąganie dochodu. Co prawda fundacja może prowadzić działalność gospodarczą i na niej zarabiać, ale musi się to wiązać z realizowaniem celu z zakresu użyteczności publicznej.

Kolejnym krokiem jest ustalenie, co wejdzie w skład majątku, który zostanie wniesiony do fundacji. Powstanie w ten sposób fundusz założycielski. Do funduszu mogą trafić nie tylko pieniądze, ale także papiery wartościowe, rzeczy ruchome i nieruchome. Najważniejsze jest, aby majątek przekazany fundacji umożliwił jej rozpoczęcie realizacji celu statutowego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

O tym, jak duży ma to być majątek (o jak dużej wartości) decyduje fundator. Jeśli fundacja nie będzie prowadzić działalności gospodarczej (co w praktyce zdarza się bardzo rzadko), wartość funduszu założycielskiego może wynosić od 500 do 1 tys. zł. Jeśli jednak ma zamiar zarabiać, do funduszu powinno trafić minimum 2 tys. zł (w tym 1 tys. zł na poczet działalności gospodarczej, a 1 tys. zł plus pewna kwota na działalność statutową).


Obowiązek przekazania majątku musi zostać zrealizowany po uzyskaniu przez fundację osobowości prawnej, czyli już po tym, jak zostanie ona wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. To powoduje, że istnieje możliwość anulowania (odwołania) aktu fundacyjnego, co powinno mieć formę aktu notarialnego.

Statut można napisać później

Gdy cel jest już ustanowiony, a majątek przygotowany do wniesienia do funduszu, należy stworzyć statut fundacji. Choć nie jest to konieczne. Fundator w akcie założycielskim może stwierdzić, że powierza zadanie napisania i uchwalenia statutu na przykład zarządowi fundacji. Nie musi się tym zajmować osobiście.

Jeśli jednak fundator chce opracować statut, nic nie stoi na przeszkodzie. Powinien pamiętać, że muszą się w tym dokumencie znaleźć wszelkie szczegóły dotyczące fundacji: nazwa, cele, majątek, skład i organizacja zarządu, sposób powoływania oraz odwoływania władz fundacji, a także ich prawa i obowiązki. Statut może również zawierać innego rodzaju postanowienia.

Wpis do rejestrów kosztuje

Fundacja musi zostać zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Zanim jednak tak się stanie, sąd rejestrowy zbada ważność czynności podjętych w celu jej założenia. Weźmie także pod lupę cele i statut fundacji pod kątem ich zgodności z przepisami prawa.

Złożenie wniosku do KRS to obowiązek fundatora, osoby przez niego upoważnionej lub zarządu fundacji. Należy wypełnić właściwe formularze oraz przygotować wymagane dokumenty i załączniki (np. statut, uchwały – jeśli takowe istnieją).

Za rejestrację trzeba zapłacić. W 2016 roku za rejestrację fundacji tylko w KRS trzeba było dać 250 zł. Jeśli miała się również pojawić w rejestrze przedsiębiorców – 600 zł.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA