REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć fundację

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak założyć fundację – przewodnik krok po kroku /shutterstock.com
Jak założyć fundację – przewodnik krok po kroku /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przez fundację należy rozumieć organizację posiadającą osobowość prawną, która została założona w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej. Przy czym nie chodzi tu jedynie o działalność charytatywną, ponieważ celami społecznie użytecznymi mogą być m.in. ochrona zdrowia, oświata, rozwój gospodarki i nauki. Oto kilka praktycznych wskazówek dotyczących zakładania fundacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zasady tworzenia fundacji reguluje ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Szczegółowe reguły działania każdej fundacji znajdują się w jej dokumentach wewnętrznych, głównie w statucie nadawanym (ale niekoniecznie pisanym – o czym dalej) przez fundatora – czyli założyciela i donatora (który wnosi kapitał).

Kto może zostać fundatorem?

Fundację może powołać do życia zarówno osoba fizyczna, jak i prawna. Założycielem i sponsorem fundacji może zostać zarówno obywatel polski, jak i cudzoziemiec („fundację mogą ustanowić osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania” – mówi art. 2 ust. 1 ustawy).

REKLAMA

Jeśli chodzi o osoby prawne, to fundację może założyć zarówno taka, która ma siedzibę w Polsce, jak i taka, która rezyduje poza granicami naszego kraju. Za to siedziba fundacji powinna (ale nie musi) znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundatorów może być kilku. I mowa tu zarówno o fundatorach z osobowością prawną, jak i o osobach fizycznych.

Potrzebne oświadczenie woli, w Polsce lub za granicą

Rolą fundatora jest ustanowienie fundacji poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia woli (aktu fundacyjnego) i sporządzenie statutu. Co ciekawe, fundator może wyznaczyć osobę odpowiedzialną za stworzenie statutu i obsługę administracyjną związaną z powołaniem do życia fundacji.

Fundację można założyć w dwojaki sposób, mimo że zawsze odbywa się to poprzez oświadczenie woli. Jeśli fundator żyje, składa on stosowne oświadczenie u notariusza. Koszt aktu notarialnego waha się zazwyczaj od 100 zł (jeśli wartość majątku wnoszonego do fundacji nie przekracza 3 tys. zł) do nawet 10 tys. zł (jeśli majątek ma wartość powyżej 2 mln zł).

Fundacja może powstać również po śmierci fundatora. O ile zawrze on oświadczenie woli o jej ustanowieniu w prawidłowo spisanym testamencie.

Co ciekawe, polską fundację można założyć za granicą. Potrzebny jest do tego akt sporządzony przez polskiego konsula. Aby konsul mógł go stworzyć, potrzebuje pisemnego upoważnienia od Ministra Sprawiedliwości, wydanego na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.

W każdym z tych przypadków fundator powinien precyzyjnie wymienić cele, jakie ma realizować fundacja, oraz składniki majątkowe przeznaczone na realizację tychże celów.

Pierwsze kroki: cel i majątek

Zanim jednak fundator uda się do notariusza, musi zacząć od ustalenia celu działania fundacji. Przy czym należy pamiętać, że realizacja celu musi się wiązać z realizowaniem dobra ogólnego (a nie prywatnego, czyli jednej osoby). Tak więc celem działalności fundacji nie może być osiąganie dochodu. Co prawda fundacja może prowadzić działalność gospodarczą i na niej zarabiać, ale musi się to wiązać z realizowaniem celu z zakresu użyteczności publicznej.

Kolejnym krokiem jest ustalenie, co wejdzie w skład majątku, który zostanie wniesiony do fundacji. Powstanie w ten sposób fundusz założycielski. Do funduszu mogą trafić nie tylko pieniądze, ale także papiery wartościowe, rzeczy ruchome i nieruchome. Najważniejsze jest, aby majątek przekazany fundacji umożliwił jej rozpoczęcie realizacji celu statutowego.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

O tym, jak duży ma to być majątek (o jak dużej wartości) decyduje fundator. Jeśli fundacja nie będzie prowadzić działalności gospodarczej (co w praktyce zdarza się bardzo rzadko), wartość funduszu założycielskiego może wynosić od 500 do 1 tys. zł. Jeśli jednak ma zamiar zarabiać, do funduszu powinno trafić minimum 2 tys. zł (w tym 1 tys. zł na poczet działalności gospodarczej, a 1 tys. zł plus pewna kwota na działalność statutową).


Obowiązek przekazania majątku musi zostać zrealizowany po uzyskaniu przez fundację osobowości prawnej, czyli już po tym, jak zostanie ona wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. To powoduje, że istnieje możliwość anulowania (odwołania) aktu fundacyjnego, co powinno mieć formę aktu notarialnego.

Statut można napisać później

Gdy cel jest już ustanowiony, a majątek przygotowany do wniesienia do funduszu, należy stworzyć statut fundacji. Choć nie jest to konieczne. Fundator w akcie założycielskim może stwierdzić, że powierza zadanie napisania i uchwalenia statutu na przykład zarządowi fundacji. Nie musi się tym zajmować osobiście.

Jeśli jednak fundator chce opracować statut, nic nie stoi na przeszkodzie. Powinien pamiętać, że muszą się w tym dokumencie znaleźć wszelkie szczegóły dotyczące fundacji: nazwa, cele, majątek, skład i organizacja zarządu, sposób powoływania oraz odwoływania władz fundacji, a także ich prawa i obowiązki. Statut może również zawierać innego rodzaju postanowienia.

Wpis do rejestrów kosztuje

Fundacja musi zostać zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Zanim jednak tak się stanie, sąd rejestrowy zbada ważność czynności podjętych w celu jej założenia. Weźmie także pod lupę cele i statut fundacji pod kątem ich zgodności z przepisami prawa.

Złożenie wniosku do KRS to obowiązek fundatora, osoby przez niego upoważnionej lub zarządu fundacji. Należy wypełnić właściwe formularze oraz przygotować wymagane dokumenty i załączniki (np. statut, uchwały – jeśli takowe istnieją).

Za rejestrację trzeba zapłacić. W 2016 roku za rejestrację fundacji tylko w KRS trzeba było dać 250 zł. Jeśli miała się również pojawić w rejestrze przedsiębiorców – 600 zł.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA