REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe? /shutterstock.com
Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Założenie fundacji - w kraju lub w dowolnym niemal raju podatkowym - może okazać się bardzo korzystną podatkowo formułę prowadzenia działalności. Fundacja może spełniać funkcję tarczy chroniącej majątek przed wierzycielami oraz narzędziem planowania sukcesji majątkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Należy pamiętać, że wnoszenie środków do specyficznego podmiotu, jakim jest fundacja prawa polskiego jest dużo bardziej efektywne podatkowo niż wspomaganie spółki prawa handlowego gotówką bądź aportem. Czemu? Bo nabycie przez fundację, na drodze darowizny, praw majątkowych jest wolne od podatku od spadków i darowizn! O czym mówi art. 16 ustawy o fundacjach.

Poza tym fundacja, odpowiednio „ustawiona” (ustrukturyzowana), nie zapłaci ani złotówki podatku dochodowego od swojej działalności. Wolne od podatku są bowiem dochody podatników, których celem statutowym jest m. in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, czy ochrony środowiska. Przepisy prawa polskiego odnoszące się do fundacji nie mówią nic o tym, że cele statutowe mają być jedynymi celami działalności. Prawa do ulgi podatkowej nie są więc uzależnione od intensywności działalności gospodarczej osoby prawnej. Są jednak uzależnione od tego, jak bardzo kosztochłonna jest działalność statutowa fundacji.

Zysk wypracowywany w ramach działalności gospodarczej fundacji może zostać przeznaczony na pokrycie kosztów funkcjonowania fundacji. To oznacza, że fundator ma bardzo dużą elastyczność w gospodarowaniu środkami fundacji.

REKLAMA

Osoby zamożne, które interesują się inwestowaniem na giełdzie powinny pamiętać, że dochód fundacji przeznaczony na jej cele statutowe jest zwolniony z podatku dochodowego, tak że można go wykorzystać na lokatę kapitału przez nabycie papierów wartościowych. Zatem fundacja jest świetnym wehikułem do inwestowania w akcje spółek notowanych na parkietach, w Polsce i za granicą!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które zdecydują się na optymalizację podatkową przy pomocy fundacji polskiej muszą jednak pamiętać, że nie można wykorzystać fundacji jako podmiotu wykonującego jedynie działalność gospodarczą. Czyli nie można zaniedbać realizacji celów umieszczonych w statucie fundacji.

Fundacja zagraniczna (funkcjonująca najczęściej jako fundacja prywatna) daje jeszcze większe możliwości optymalizacji podatkowej. Od początku 2015 roku obowiązuje prawo, które daje polskiemu fiskusowi możliwość opodatkowania dochodów uzyskanych w zagranicznych spółkach kontrolowanych. Podmiotu typu fundacja nie można jednak zaklasyfikować jako spółki. Oczywiście, na wszelki wypadek, dobrze jest założyć taką fundację w kraju, który niekoniecznie ma ściśle uregulowany status wymiany informacji podatkowej z Polską. W zależności od kraju, w którym została założona taka forma prawna, będzie ona całkowicie lub częściowo zwolniona z podatku.

Warto zwrócić uwagę, że raje podatkowe zazwyczaj nie ujawniają tożsamości fundatorów (i beneficjentów) w dokumentach założycielskich fundacji.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Fundacja, zarówno polska, jak i zagraniczna, może być również świetną tarczą chroniącą majątek przed wierzycielami. Kapitał wnoszony do fundacji przez fundatora nie podlega bowiem windykacji. Dłużnik może więc schować w fundacji swoje dobra. Problem w tym, że sądy w niektórych krajach mogą zakwestionować oświadczenie woli fundatora o wniesieniu majątku do fundacji z uwagi na to, że zostało ono dokonane z pokrzywdzeniem wierzyciela.

Fundator może przy pomocy fundacji ochronić majątek przed... prawowitymi spadkobiercami. Co prawda jest to wyjątkowa i rzadka sytuacja, ale z pewnością od czasu do czasu występująca. Warto więc wiedzieć, że spadkobiercy fundatora, który przekazał cały swój majątek do fundacji, będą mieć prawo tylko do tych świadczeń, które zostały określone. Ponieważ majątek fundacji nie jest wliczany do masy spadkowej. Przy tym, co ważne, spadkobiercy nie muszą mieć wpływu na bieżącą działalność fundacji. W dodatku nawet jeśli liczba spadkobierców po śmierci fundatora wzrośnie, to i tak pełne prawdo do majątku będzie mieć fundacja (a prawdo do dysponowania nim – odpowiedni organ fundacji, najczęściej rada lub zarząd).

Warto także pamiętać, że założenie fundacji w jurysdykcji takiej, jak Malta, Luksemburg czy Liechtenstein, daje szansę na lokowanie majątku w bankach zupełnie innej jurysdykcji. Po takim ruchu dostęp do najznamienitszych banków austriackich lub szwajcarskich staje się o wiele łatwiejszy.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA