REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe? /shutterstock.com
Założenie fundacji – jakie niesie za sobą korzyści podatkowe? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Założenie fundacji - w kraju lub w dowolnym niemal raju podatkowym - może okazać się bardzo korzystną podatkowo formułę prowadzenia działalności. Fundacja może spełniać funkcję tarczy chroniącej majątek przed wierzycielami oraz narzędziem planowania sukcesji majątkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Należy pamiętać, że wnoszenie środków do specyficznego podmiotu, jakim jest fundacja prawa polskiego jest dużo bardziej efektywne podatkowo niż wspomaganie spółki prawa handlowego gotówką bądź aportem. Czemu? Bo nabycie przez fundację, na drodze darowizny, praw majątkowych jest wolne od podatku od spadków i darowizn! O czym mówi art. 16 ustawy o fundacjach.

Poza tym fundacja, odpowiednio „ustawiona” (ustrukturyzowana), nie zapłaci ani złotówki podatku dochodowego od swojej działalności. Wolne od podatku są bowiem dochody podatników, których celem statutowym jest m. in. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, czy ochrony środowiska. Przepisy prawa polskiego odnoszące się do fundacji nie mówią nic o tym, że cele statutowe mają być jedynymi celami działalności. Prawa do ulgi podatkowej nie są więc uzależnione od intensywności działalności gospodarczej osoby prawnej. Są jednak uzależnione od tego, jak bardzo kosztochłonna jest działalność statutowa fundacji.

Zysk wypracowywany w ramach działalności gospodarczej fundacji może zostać przeznaczony na pokrycie kosztów funkcjonowania fundacji. To oznacza, że fundator ma bardzo dużą elastyczność w gospodarowaniu środkami fundacji.

REKLAMA

Osoby zamożne, które interesują się inwestowaniem na giełdzie powinny pamiętać, że dochód fundacji przeznaczony na jej cele statutowe jest zwolniony z podatku dochodowego, tak że można go wykorzystać na lokatę kapitału przez nabycie papierów wartościowych. Zatem fundacja jest świetnym wehikułem do inwestowania w akcje spółek notowanych na parkietach, w Polsce i za granicą!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które zdecydują się na optymalizację podatkową przy pomocy fundacji polskiej muszą jednak pamiętać, że nie można wykorzystać fundacji jako podmiotu wykonującego jedynie działalność gospodarczą. Czyli nie można zaniedbać realizacji celów umieszczonych w statucie fundacji.

Fundacja zagraniczna (funkcjonująca najczęściej jako fundacja prywatna) daje jeszcze większe możliwości optymalizacji podatkowej. Od początku 2015 roku obowiązuje prawo, które daje polskiemu fiskusowi możliwość opodatkowania dochodów uzyskanych w zagranicznych spółkach kontrolowanych. Podmiotu typu fundacja nie można jednak zaklasyfikować jako spółki. Oczywiście, na wszelki wypadek, dobrze jest założyć taką fundację w kraju, który niekoniecznie ma ściśle uregulowany status wymiany informacji podatkowej z Polską. W zależności od kraju, w którym została założona taka forma prawna, będzie ona całkowicie lub częściowo zwolniona z podatku.

Warto zwrócić uwagę, że raje podatkowe zazwyczaj nie ujawniają tożsamości fundatorów (i beneficjentów) w dokumentach założycielskich fundacji.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Fundacja, zarówno polska, jak i zagraniczna, może być również świetną tarczą chroniącą majątek przed wierzycielami. Kapitał wnoszony do fundacji przez fundatora nie podlega bowiem windykacji. Dłużnik może więc schować w fundacji swoje dobra. Problem w tym, że sądy w niektórych krajach mogą zakwestionować oświadczenie woli fundatora o wniesieniu majątku do fundacji z uwagi na to, że zostało ono dokonane z pokrzywdzeniem wierzyciela.

Fundator może przy pomocy fundacji ochronić majątek przed... prawowitymi spadkobiercami. Co prawda jest to wyjątkowa i rzadka sytuacja, ale z pewnością od czasu do czasu występująca. Warto więc wiedzieć, że spadkobiercy fundatora, który przekazał cały swój majątek do fundacji, będą mieć prawo tylko do tych świadczeń, które zostały określone. Ponieważ majątek fundacji nie jest wliczany do masy spadkowej. Przy tym, co ważne, spadkobiercy nie muszą mieć wpływu na bieżącą działalność fundacji. W dodatku nawet jeśli liczba spadkobierców po śmierci fundatora wzrośnie, to i tak pełne prawdo do majątku będzie mieć fundacja (a prawdo do dysponowania nim – odpowiedni organ fundacji, najczęściej rada lub zarząd).

Warto także pamiętać, że założenie fundacji w jurysdykcji takiej, jak Malta, Luksemburg czy Liechtenstein, daje szansę na lokowanie majątku w bankach zupełnie innej jurysdykcji. Po takim ruchu dostęp do najznamienitszych banków austriackich lub szwajcarskich staje się o wiele łatwiejszy.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA