REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić dywidendę z poprzednich lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta

REKLAMA

W 2004 r. firma wypracowała dużą kwotę zysku. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok właściciele firmy postanowili przeznaczyć zysk na zakup środków trwałych oraz wypłatę dywidendy. W protokole nie została określona kwota przeznaczona na wypłatę dywidendy. Ze względu na brak środków pieniężnych w 2005 r. dywidendy za 2004 r. nie zostały wypłacone. W latach następnych, tj. w 2005 i 2006 r., firma poniosła straty, ale w roku bieżącym, czyli w 2007 r., ma środki pieniężne, które chce przeznaczyć na wypłatę dywidendy za 2004 r. Czy ta wypłata jest możliwa?

rada

 

Tak, wypłata taka jest możliwa. Saldo konta „Rozrachunki z właścicielami” powinno wykazać wartość przeznaczonego, ale niewypłaconego zysku.

uzasadnienie

Wyliczenie wyniku finansowego odbywa się zgodnie z zasadą memoriałową, co nie pokrywa się ze zmianą w stanie środków pieniężnych, którą ustala się zgodnie z zasadą kasową. W wyniku memoriałowego wyliczenia wyniku finansowego zdarza się, że brak efektywnych środków pieniężnych na wypłatę dywidendy.

Ustawa o rachunkowości reguluje tylko termin wypłaty dywidendy. Inne uwarunkowania zostały określone w kodeksie spółek handlowych. Możliwość wypłacenia dywidendy zależy m.in. od formy prawnej jednostki.

Stosownie do przepisów art. 53 ustawy o rachunkowości podział lub pokrycie wyniku finansowego netto jednostek:

l zobowiązanych, zgodnie z art. 64 ust. 1, do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami; podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonane bez spełnienia tego warunku, są nieważne z mocy prawa;

l niezobowiązanych do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający.

UWAGA!

Podział wyniku finansowego przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego jest nieważny z mocy prawa.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podział zysku powinien nastąpić na podstawie uchwały wspólników, w której powinna być jednoznacznie określona kwota dywidendy i kwota przeznaczona na zasilenie kapitałów spółki. Uchwała ta jest dokumentem potwierdzającym obowiązek spółki lub właścicieli spółki do zapłaty m.in. odpowiednich podatków. W przypadku gdy kwota przeznaczona na zakup środków trwałych oraz na wypłatę dywidendy nie została określona za 2004 r., trudno powiedzieć, jak powinna wyglądać poprawna ewidencja podziału wyniku za ten rok.

Jak zaewidencjonować podział zysku

Przy założeniu, iż na zakup środków trwałych, czyli utworzenie celowego kapitału (funduszu) rezerwowego, przeznaczono różnicę między kwotą zysku netto a wypłatą dywidendy, księgowania wyglądałyby następująco:

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2004 r.:

Wn „Wynik finansowy”

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych”

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Rozrachunki z właścicielami”

Istnieje ryzyko, że organy administracji skarbowej uznają, iż cała kwota zysku netto za 2004 r. była przeznaczona na dywidendę, skoro kwota na zakup środków trwałych nie została wyraźnie określona w protokole. W konsekwencji mogą także uznać, że spółka korzystała nieodpłatnie ze środków pieniężnych, które nie zostały wypłacone właścicielom, a kwotę nieodpłatnego świadczenia powinna ona uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania za lata 2005 i 2006.

Przy wypłacie dywidendy należy zwrócić uwagę, czy łączna kwota strat za lata 2005 i 2006:

l jest wyższa od wartości dywidend niewypłaconych za 2004 r.,

l została pokryta z innych niż kapitał podstawowy kapitałów spółki lub w formie dopłat wniesionych przez wspólników.

Jeżeli łączna kwota strat za lata 2005-2006 jest wyższa od niewypłaconej części zysku za 2004 r. oraz nie została pokryta, to zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami k.s.h. nie jest dopuszczalne przeznaczenie na dywidendy części niewypłaconego zysku przed pokryciem straty.

Jeśli łączna kwota strat za lata 2005-2006 została pokryta, właściciele mogą w 2007 r. przeznaczyć wypracowany zysk na wypłatę dywidendy. Należy zadbać o to, aby decyzja ta została podjęta w formie pisemnej uchwały.

Przykład

Spółka po ustaleniu wyniku finansowego za 2006 r. wykazuje zysk w wysokości 125 000 zł. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wspólnicy podjęli uchwałę o podziale zysku. Kwota 80 000 zł została przeznaczona na zakup maszyny produkcyjnej, a 45 000 zł - na wypłatę dywidendy. Spółka nie może jednak wypłacić w całości dywidend, ponieważ na swoim rachunku posiada tylko 30 000 zł. Dlatego do momentu polepszenia płynności wypłacono dywidendy w wysokości 20 000 zł.

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2006 r.:

Wn „Wynik finansowy” 125 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 125 000

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 80 000

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych” 80 000

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 45 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 45 000

4. Wypłata części dywidendy:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 53 ust. 3 i 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 52 § 1, art. 191 § 1, art. 347 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA