REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić dywidendę z poprzednich lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta

REKLAMA

W 2004 r. firma wypracowała dużą kwotę zysku. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok właściciele firmy postanowili przeznaczyć zysk na zakup środków trwałych oraz wypłatę dywidendy. W protokole nie została określona kwota przeznaczona na wypłatę dywidendy. Ze względu na brak środków pieniężnych w 2005 r. dywidendy za 2004 r. nie zostały wypłacone. W latach następnych, tj. w 2005 i 2006 r., firma poniosła straty, ale w roku bieżącym, czyli w 2007 r., ma środki pieniężne, które chce przeznaczyć na wypłatę dywidendy za 2004 r. Czy ta wypłata jest możliwa?

rada

 

Tak, wypłata taka jest możliwa. Saldo konta „Rozrachunki z właścicielami” powinno wykazać wartość przeznaczonego, ale niewypłaconego zysku.

uzasadnienie

Wyliczenie wyniku finansowego odbywa się zgodnie z zasadą memoriałową, co nie pokrywa się ze zmianą w stanie środków pieniężnych, którą ustala się zgodnie z zasadą kasową. W wyniku memoriałowego wyliczenia wyniku finansowego zdarza się, że brak efektywnych środków pieniężnych na wypłatę dywidendy.

Ustawa o rachunkowości reguluje tylko termin wypłaty dywidendy. Inne uwarunkowania zostały określone w kodeksie spółek handlowych. Możliwość wypłacenia dywidendy zależy m.in. od formy prawnej jednostki.

Stosownie do przepisów art. 53 ustawy o rachunkowości podział lub pokrycie wyniku finansowego netto jednostek:

l zobowiązanych, zgodnie z art. 64 ust. 1, do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami; podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonane bez spełnienia tego warunku, są nieważne z mocy prawa;

l niezobowiązanych do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający.

UWAGA!

Podział wyniku finansowego przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego jest nieważny z mocy prawa.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podział zysku powinien nastąpić na podstawie uchwały wspólników, w której powinna być jednoznacznie określona kwota dywidendy i kwota przeznaczona na zasilenie kapitałów spółki. Uchwała ta jest dokumentem potwierdzającym obowiązek spółki lub właścicieli spółki do zapłaty m.in. odpowiednich podatków. W przypadku gdy kwota przeznaczona na zakup środków trwałych oraz na wypłatę dywidendy nie została określona za 2004 r., trudno powiedzieć, jak powinna wyglądać poprawna ewidencja podziału wyniku za ten rok.

Jak zaewidencjonować podział zysku

Przy założeniu, iż na zakup środków trwałych, czyli utworzenie celowego kapitału (funduszu) rezerwowego, przeznaczono różnicę między kwotą zysku netto a wypłatą dywidendy, księgowania wyglądałyby następująco:

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2004 r.:

Wn „Wynik finansowy”

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych”

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Rozrachunki z właścicielami”

Istnieje ryzyko, że organy administracji skarbowej uznają, iż cała kwota zysku netto za 2004 r. była przeznaczona na dywidendę, skoro kwota na zakup środków trwałych nie została wyraźnie określona w protokole. W konsekwencji mogą także uznać, że spółka korzystała nieodpłatnie ze środków pieniężnych, które nie zostały wypłacone właścicielom, a kwotę nieodpłatnego świadczenia powinna ona uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania za lata 2005 i 2006.

Przy wypłacie dywidendy należy zwrócić uwagę, czy łączna kwota strat za lata 2005 i 2006:

l jest wyższa od wartości dywidend niewypłaconych za 2004 r.,

l została pokryta z innych niż kapitał podstawowy kapitałów spółki lub w formie dopłat wniesionych przez wspólników.

Jeżeli łączna kwota strat za lata 2005-2006 jest wyższa od niewypłaconej części zysku za 2004 r. oraz nie została pokryta, to zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami k.s.h. nie jest dopuszczalne przeznaczenie na dywidendy części niewypłaconego zysku przed pokryciem straty.

Jeśli łączna kwota strat za lata 2005-2006 została pokryta, właściciele mogą w 2007 r. przeznaczyć wypracowany zysk na wypłatę dywidendy. Należy zadbać o to, aby decyzja ta została podjęta w formie pisemnej uchwały.

Przykład

Spółka po ustaleniu wyniku finansowego za 2006 r. wykazuje zysk w wysokości 125 000 zł. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wspólnicy podjęli uchwałę o podziale zysku. Kwota 80 000 zł została przeznaczona na zakup maszyny produkcyjnej, a 45 000 zł - na wypłatę dywidendy. Spółka nie może jednak wypłacić w całości dywidend, ponieważ na swoim rachunku posiada tylko 30 000 zł. Dlatego do momentu polepszenia płynności wypłacono dywidendy w wysokości 20 000 zł.

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2006 r.:

Wn „Wynik finansowy” 125 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 125 000

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 80 000

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych” 80 000

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 45 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 45 000

4. Wypłata części dywidendy:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 53 ust. 3 i 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 52 § 1, art. 191 § 1, art. 347 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

REKLAMA

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

REKLAMA