REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić dywidendę z poprzednich lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta

REKLAMA

W 2004 r. firma wypracowała dużą kwotę zysku. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok właściciele firmy postanowili przeznaczyć zysk na zakup środków trwałych oraz wypłatę dywidendy. W protokole nie została określona kwota przeznaczona na wypłatę dywidendy. Ze względu na brak środków pieniężnych w 2005 r. dywidendy za 2004 r. nie zostały wypłacone. W latach następnych, tj. w 2005 i 2006 r., firma poniosła straty, ale w roku bieżącym, czyli w 2007 r., ma środki pieniężne, które chce przeznaczyć na wypłatę dywidendy za 2004 r. Czy ta wypłata jest możliwa?

rada

 

Tak, wypłata taka jest możliwa. Saldo konta „Rozrachunki z właścicielami” powinno wykazać wartość przeznaczonego, ale niewypłaconego zysku.

uzasadnienie

Wyliczenie wyniku finansowego odbywa się zgodnie z zasadą memoriałową, co nie pokrywa się ze zmianą w stanie środków pieniężnych, którą ustala się zgodnie z zasadą kasową. W wyniku memoriałowego wyliczenia wyniku finansowego zdarza się, że brak efektywnych środków pieniężnych na wypłatę dywidendy.

Ustawa o rachunkowości reguluje tylko termin wypłaty dywidendy. Inne uwarunkowania zostały określone w kodeksie spółek handlowych. Możliwość wypłacenia dywidendy zależy m.in. od formy prawnej jednostki.

Stosownie do przepisów art. 53 ustawy o rachunkowości podział lub pokrycie wyniku finansowego netto jednostek:

l zobowiązanych, zgodnie z art. 64 ust. 1, do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami; podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonane bez spełnienia tego warunku, są nieważne z mocy prawa;

l niezobowiązanych do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający.

UWAGA!

Podział wyniku finansowego przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego jest nieważny z mocy prawa.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podział zysku powinien nastąpić na podstawie uchwały wspólników, w której powinna być jednoznacznie określona kwota dywidendy i kwota przeznaczona na zasilenie kapitałów spółki. Uchwała ta jest dokumentem potwierdzającym obowiązek spółki lub właścicieli spółki do zapłaty m.in. odpowiednich podatków. W przypadku gdy kwota przeznaczona na zakup środków trwałych oraz na wypłatę dywidendy nie została określona za 2004 r., trudno powiedzieć, jak powinna wyglądać poprawna ewidencja podziału wyniku za ten rok.

Jak zaewidencjonować podział zysku

Przy założeniu, iż na zakup środków trwałych, czyli utworzenie celowego kapitału (funduszu) rezerwowego, przeznaczono różnicę między kwotą zysku netto a wypłatą dywidendy, księgowania wyglądałyby następująco:

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2004 r.:

Wn „Wynik finansowy”

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych”

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Rozrachunki z właścicielami”

Istnieje ryzyko, że organy administracji skarbowej uznają, iż cała kwota zysku netto za 2004 r. była przeznaczona na dywidendę, skoro kwota na zakup środków trwałych nie została wyraźnie określona w protokole. W konsekwencji mogą także uznać, że spółka korzystała nieodpłatnie ze środków pieniężnych, które nie zostały wypłacone właścicielom, a kwotę nieodpłatnego świadczenia powinna ona uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania za lata 2005 i 2006.

Przy wypłacie dywidendy należy zwrócić uwagę, czy łączna kwota strat za lata 2005 i 2006:

l jest wyższa od wartości dywidend niewypłaconych za 2004 r.,

l została pokryta z innych niż kapitał podstawowy kapitałów spółki lub w formie dopłat wniesionych przez wspólników.

Jeżeli łączna kwota strat za lata 2005-2006 jest wyższa od niewypłaconej części zysku za 2004 r. oraz nie została pokryta, to zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami k.s.h. nie jest dopuszczalne przeznaczenie na dywidendy części niewypłaconego zysku przed pokryciem straty.

Jeśli łączna kwota strat za lata 2005-2006 została pokryta, właściciele mogą w 2007 r. przeznaczyć wypracowany zysk na wypłatę dywidendy. Należy zadbać o to, aby decyzja ta została podjęta w formie pisemnej uchwały.

Przykład

Spółka po ustaleniu wyniku finansowego za 2006 r. wykazuje zysk w wysokości 125 000 zł. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wspólnicy podjęli uchwałę o podziale zysku. Kwota 80 000 zł została przeznaczona na zakup maszyny produkcyjnej, a 45 000 zł - na wypłatę dywidendy. Spółka nie może jednak wypłacić w całości dywidend, ponieważ na swoim rachunku posiada tylko 30 000 zł. Dlatego do momentu polepszenia płynności wypłacono dywidendy w wysokości 20 000 zł.

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2006 r.:

Wn „Wynik finansowy” 125 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 125 000

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 80 000

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych” 80 000

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 45 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 45 000

4. Wypłata części dywidendy:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 53 ust. 3 i 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 52 § 1, art. 191 § 1, art. 347 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA