REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypłacić dywidendę z poprzednich lat

Teresa Fołta

REKLAMA

W 2004 r. firma wypracowała dużą kwotę zysku. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok właściciele firmy postanowili przeznaczyć zysk na zakup środków trwałych oraz wypłatę dywidendy. W protokole nie została określona kwota przeznaczona na wypłatę dywidendy. Ze względu na brak środków pieniężnych w 2005 r. dywidendy za 2004 r. nie zostały wypłacone. W latach następnych, tj. w 2005 i 2006 r., firma poniosła straty, ale w roku bieżącym, czyli w 2007 r., ma środki pieniężne, które chce przeznaczyć na wypłatę dywidendy za 2004 r. Czy ta wypłata jest możliwa?

rada

 

Tak, wypłata taka jest możliwa. Saldo konta „Rozrachunki z właścicielami” powinno wykazać wartość przeznaczonego, ale niewypłaconego zysku.

uzasadnienie

Wyliczenie wyniku finansowego odbywa się zgodnie z zasadą memoriałową, co nie pokrywa się ze zmianą w stanie środków pieniężnych, którą ustala się zgodnie z zasadą kasową. W wyniku memoriałowego wyliczenia wyniku finansowego zdarza się, że brak efektywnych środków pieniężnych na wypłatę dywidendy.

Ustawa o rachunkowości reguluje tylko termin wypłaty dywidendy. Inne uwarunkowania zostały określone w kodeksie spółek handlowych. Możliwość wypłacenia dywidendy zależy m.in. od formy prawnej jednostki.

Stosownie do przepisów art. 53 ustawy o rachunkowości podział lub pokrycie wyniku finansowego netto jednostek:

l zobowiązanych, zgodnie z art. 64 ust. 1, do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami; podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonane bez spełnienia tego warunku, są nieważne z mocy prawa;

l niezobowiązanych do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający.

UWAGA!

Podział wyniku finansowego przed dniem zatwierdzenia sprawozdania finansowego jest nieważny z mocy prawa.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Podział zysku powinien nastąpić na podstawie uchwały wspólników, w której powinna być jednoznacznie określona kwota dywidendy i kwota przeznaczona na zasilenie kapitałów spółki. Uchwała ta jest dokumentem potwierdzającym obowiązek spółki lub właścicieli spółki do zapłaty m.in. odpowiednich podatków. W przypadku gdy kwota przeznaczona na zakup środków trwałych oraz na wypłatę dywidendy nie została określona za 2004 r., trudno powiedzieć, jak powinna wyglądać poprawna ewidencja podziału wyniku za ten rok.

Jak zaewidencjonować podział zysku

Przy założeniu, iż na zakup środków trwałych, czyli utworzenie celowego kapitału (funduszu) rezerwowego, przeznaczono różnicę między kwotą zysku netto a wypłatą dywidendy, księgowania wyglądałyby następująco:

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2004 r.:

Wn „Wynik finansowy”

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych”

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”

Ma „Rozrachunki z właścicielami”

Istnieje ryzyko, że organy administracji skarbowej uznają, iż cała kwota zysku netto za 2004 r. była przeznaczona na dywidendę, skoro kwota na zakup środków trwałych nie została wyraźnie określona w protokole. W konsekwencji mogą także uznać, że spółka korzystała nieodpłatnie ze środków pieniężnych, które nie zostały wypłacone właścicielom, a kwotę nieodpłatnego świadczenia powinna ona uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania za lata 2005 i 2006.

Przy wypłacie dywidendy należy zwrócić uwagę, czy łączna kwota strat za lata 2005 i 2006:

l jest wyższa od wartości dywidend niewypłaconych za 2004 r.,

l została pokryta z innych niż kapitał podstawowy kapitałów spółki lub w formie dopłat wniesionych przez wspólników.

Jeżeli łączna kwota strat za lata 2005-2006 jest wyższa od niewypłaconej części zysku za 2004 r. oraz nie została pokryta, to zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami k.s.h. nie jest dopuszczalne przeznaczenie na dywidendy części niewypłaconego zysku przed pokryciem straty.

Jeśli łączna kwota strat za lata 2005-2006 została pokryta, właściciele mogą w 2007 r. przeznaczyć wypracowany zysk na wypłatę dywidendy. Należy zadbać o to, aby decyzja ta została podjęta w formie pisemnej uchwały.

Przykład

Spółka po ustaleniu wyniku finansowego za 2006 r. wykazuje zysk w wysokości 125 000 zł. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego wspólnicy podjęli uchwałę o podziale zysku. Kwota 80 000 zł została przeznaczona na zakup maszyny produkcyjnej, a 45 000 zł - na wypłatę dywidendy. Spółka nie może jednak wypłacić w całości dywidend, ponieważ na swoim rachunku posiada tylko 30 000 zł. Dlatego do momentu polepszenia płynności wypłacono dywidendy w wysokości 20 000 zł.

1. Uchwała właścicieli o zatwierdzeniu sprawozdania spółki za 2006 r.:

Wn „Wynik finansowy” 125 000

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 125 000

2. Przeznaczenie zysku na kapitał rezerwowy:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 80 000

Ma „Kapitały rezerwowe”

- w analityce „Zakup środków trwałych” 80 000

3. Lista z tytułu wypłaty dywidendy dla wspólników:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego” 45 000

Ma „Rozrachunki z właścicielami” 45 000

4. Wypłata części dywidendy:

Wn „Rozrachunki z właścicielami” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l art. 53 ust. 3 i 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 52 § 1, art. 191 § 1, art. 347 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Teresa Fołta

biegły rewident

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA