REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja

EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja
Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja

REKLAMA

REKLAMA

Estonia po raz piąty z rzędu zajęła pierwszą lokatę w rankingu Państw należących do OECD (Źródło: Tax Foundation). Raport ten ocenia punktowo poszczególne rodzaje podatków, m.in podatek dochodowy od osób fizycznych, prawnych, VAT oraz podatek od nieruchomości. Ten bałtycki kraj ze stolicą w Tallinnie prowadzi dzięki korzyściom podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. O tym dowiecie się Państwo z poniższego artykułu.

E-Rezydencja

E-rezydencja jest rządowym programem, który wprowadziła Estonia, chcąc do swojego systemu nierezydentów, zwłaszcza freelancerów, którzy nie są związani ze stałą siedzibą i miejscem zamieszkania. Statystyki pokazują, że udało im się to, ponieważ w wyniku działania programu kartę E-Residency odebrało 50,000 osób z 165 krajów świata, zakładając z ich pomocą aż 6000 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii.  

REKLAMA

REKLAMA

Żeby otrzymać taką kartę, należy wejść na stronę internetową programu pod adresem http://e-resident.gov.ee/  i wypełnić szczegółowy formularz wraz z załącznikami (paszport, dowód osobisty).    Koszt aplikacji to 100 EUR. Czas oczekiwania na kartę wynosi od 1 do 2 miesięcy.

Niespodzianką dla polskich rezydentów może być fakt, że kartę można odebrać w Warszawie przy ul. Karwińskiej 1, gdzie mieści się Ambasada Estonii. 

E-Rezydencja w świetle prawa

Karta e-Residency pomimo swojej charakterystycznej nazwy, nie ma nic wspólnego z rezydencją podatkową w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce oraz międzynarodowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stanie się pełnoprawnym posiadaczem karty nie powoduje żadnego wpływu na rezydencję podatkową ani na jej zmianę.  Karta nie stanowi również dokumentu podróżnego - nie można jej przedstawić na kontroli granicznej, nie upoważnia także o staranie się zezwolenia na pobyt czasowy (ang. Temporary Residence Permit)

REKLAMA

Karta e-ID umożliwia w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- założenie spółki na terytorium Estonii bez wizyty w tym kraju

- założenie konta bankowego w Estonii pod pewnymi warunkami

- zarządzanie spółką bez wizyty w urzędach ( udzielanie pełnomocnictw z tzw. digital signature , składanie deklaracji VAT,  komunikacja z urzędami)

Polecamy: INFORLEX Biznes

Odroczenie podatku dochodowego czy stawka 0%?

Spółka estońska może osiągnąć różne rodzaje dochodów - dzielimy je na aktywne i pasywne.  Do aktywnych zaliczamy głównie zyski przedsiębiorstw z działalności operacyjnej - np. sprzedaż.  Do tych pasywnych w szczególności zaliczamy - dywidendy , odsetki oraz należności licencyjnej.   To tak ogólnie, ponieważ na rynku jest wiele spółek, które czerpią zyski z działalności inwestycyjnej, np.  inwestują w pożyczki społecznościowe,  udziały w spółkach, a także w tokeny w technologii łańcucha blockchain na zwrot z inwestycji.  

Generalną zasadą prawa podatkowego jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wszystkich powyższych rodzajów dochodów - aktywnych i pasywnych do momentu dystrybucji zysków, która oznacza w szczególności wypłatę dywidendy.

Zatem podmioty pro-inwestycyjne, które chcą inwestować lub akumulować kapitał w spółce - mogą czuć się, gdyby ich opodatkowanie miało charakter podatku 0%.

W przypadku wypłaty dywidendy, płaci się podatek dochodowy od osób prawnych (ang. Corporation Tax) w wysokości 20%. Ponadto w 2018 roku weszła ustawa, która proponuje stawkę 14% dla firm, które regularnie wypłacają dywidendy.    

Jednakże w Estonii dominują firmy, które reinwestują kapitał.  Nie bez powodu  to właśnie w Estonii adaptowały się światowe marki takie jak Skype czy też mniejsze start-upy - Crowdestate.eu,  guru w social lendingu - Bondora.com. To właśnie takiego ekosystemu potrzebują startupy. Bez zbędnych obciążeń podatkowych oraz quasi-podatkowych - ubezpieczeń społecznych.  W ten sposób firma jest w stanie wykazać realny zysk netto bez konsekwencji.  Jej zarząd nie musi generować niepotrzebnych kosztów, aby minimalizować zobowiązanie podatkowe zgodnie z prawem,  co wpływa na wzrost aktywów takiej firmy.  W taką firmę chętnie zainwestuje fundusz inwestycyjny.    Kiedy takiej firmie pozwoli się rozwinąć skrzydła, ta chętnie wdroży plan dywidendowy na kolejne lata i podzieli się zyskiem.

Rezydencja podatkowa z mocy prawa

Estońska ustawa o podatku dochodowym (ang. Income Tax Act ) określa nam sposób na określenie rezydencji podatkowej osoby prawnej. 

 “§ 6 (2) A legal person is a resident if it is established pursuant to Estonian law”

Oznacza to, że automatycznie jeśli zarejestrujemy spółkę w Estonii ,  uzyska ona status rezydenta podatkowego jako osoba prawna na podstawie kryterium miejsca rejestracji.

W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do innej definicji rezydenta. Serwuje nam ją art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.  Przytoczę literalne brzmienie:
1. Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W porównaniu do Estonii, w Polsce organy podatkowe szerzej zakreślają rezydencję osób prawnych. Spróbujmy zastanowić się co się stanie w przypadku, jeśli spółka estońska będzie miała zarząd na terenie RP.

Zajdzie wówczas konflikt rezydencji podatkowej, gdyż Estonia uzna spółkę za swojego rezydenta podatkowego (kryterium rejestracji) oraz Polska zrobi to samo (kryterium zarządu). Zatem w przypadku takiej kolizji , ustawodawca odsyła nas klasycznie do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Polską a Estonią.

Wystarczy zajrzeć do artykułu 4 tej Umowy "Miejsce zamieszkania lub siedziba". Przepis ten stanowi, że "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce rejestracji albo inne kryterium o podobnym charakterze”.

Rozstrzygającą dominantą w przypadku konfliktu rezydencji będzie zapis w art. 3, którego literalne brzmienie to: 

“Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba nie będąca osobą fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, z którego prawa wywodzi się jej status.”

Rzeczą jasną jest, że status takiej spółki wywodzi się z prawa estońskiego. Podobny model konwencji obowiązuje w pozostałych krajach nadbałtyckich takich jak Litwa i Łotwa. Ta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania różni się od większości umów , gdzie dominuje “kryterium faktycznego zarządu”.

Ponadto zarządzanie taką spółką może ułatwić przynależność Estonii do strefy EOG oraz strefy Schengen. Ośrodkiem interesów biznesowych w Estonii jest Tallinn, do którego można dostać się linią lotniczą z Warszawy oraz połączeniem autobusowym.   

Warto również rozważyć ulokowanie się w estońskim Tartu, gdzie są znacznie niższe ceny i właśnie w tym miejscu ma swoją siedzibę sąd rejestrowy - estoński KRS określany skrótem “RIK”.

Autor artykułu: Paweł Krok

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA