REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja
Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja

REKLAMA

REKLAMA

Estonia po raz piąty z rzędu zajęła pierwszą lokatę w rankingu Państw należących do OECD (Źródło: Tax Foundation). Raport ten ocenia punktowo poszczególne rodzaje podatków, m.in podatek dochodowy od osób fizycznych, prawnych, VAT oraz podatek od nieruchomości. Ten bałtycki kraj ze stolicą w Tallinnie prowadzi dzięki korzyściom podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. O tym dowiecie się Państwo z poniższego artykułu.

E-Rezydencja

E-rezydencja jest rządowym programem, który wprowadziła Estonia, chcąc do swojego systemu nierezydentów, zwłaszcza freelancerów, którzy nie są związani ze stałą siedzibą i miejscem zamieszkania. Statystyki pokazują, że udało im się to, ponieważ w wyniku działania programu kartę E-Residency odebrało 50,000 osób z 165 krajów świata, zakładając z ich pomocą aż 6000 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii.  

REKLAMA

Żeby otrzymać taką kartę, należy wejść na stronę internetową programu pod adresem http://e-resident.gov.ee/  i wypełnić szczegółowy formularz wraz z załącznikami (paszport, dowód osobisty).    Koszt aplikacji to 100 EUR. Czas oczekiwania na kartę wynosi od 1 do 2 miesięcy.

Niespodzianką dla polskich rezydentów może być fakt, że kartę można odebrać w Warszawie przy ul. Karwińskiej 1, gdzie mieści się Ambasada Estonii. 

E-Rezydencja w świetle prawa

Karta e-Residency pomimo swojej charakterystycznej nazwy, nie ma nic wspólnego z rezydencją podatkową w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce oraz międzynarodowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stanie się pełnoprawnym posiadaczem karty nie powoduje żadnego wpływu na rezydencję podatkową ani na jej zmianę.  Karta nie stanowi również dokumentu podróżnego - nie można jej przedstawić na kontroli granicznej, nie upoważnia także o staranie się zezwolenia na pobyt czasowy (ang. Temporary Residence Permit)

Karta e-ID umożliwia w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- założenie spółki na terytorium Estonii bez wizyty w tym kraju

- założenie konta bankowego w Estonii pod pewnymi warunkami

- zarządzanie spółką bez wizyty w urzędach ( udzielanie pełnomocnictw z tzw. digital signature , składanie deklaracji VAT,  komunikacja z urzędami)

Polecamy: INFORLEX Biznes

Odroczenie podatku dochodowego czy stawka 0%?

REKLAMA

Spółka estońska może osiągnąć różne rodzaje dochodów - dzielimy je na aktywne i pasywne.  Do aktywnych zaliczamy głównie zyski przedsiębiorstw z działalności operacyjnej - np. sprzedaż.  Do tych pasywnych w szczególności zaliczamy - dywidendy , odsetki oraz należności licencyjnej.   To tak ogólnie, ponieważ na rynku jest wiele spółek, które czerpią zyski z działalności inwestycyjnej, np.  inwestują w pożyczki społecznościowe,  udziały w spółkach, a także w tokeny w technologii łańcucha blockchain na zwrot z inwestycji.  

Generalną zasadą prawa podatkowego jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wszystkich powyższych rodzajów dochodów - aktywnych i pasywnych do momentu dystrybucji zysków, która oznacza w szczególności wypłatę dywidendy.

Zatem podmioty pro-inwestycyjne, które chcą inwestować lub akumulować kapitał w spółce - mogą czuć się, gdyby ich opodatkowanie miało charakter podatku 0%.

W przypadku wypłaty dywidendy, płaci się podatek dochodowy od osób prawnych (ang. Corporation Tax) w wysokości 20%. Ponadto w 2018 roku weszła ustawa, która proponuje stawkę 14% dla firm, które regularnie wypłacają dywidendy.    

Jednakże w Estonii dominują firmy, które reinwestują kapitał.  Nie bez powodu  to właśnie w Estonii adaptowały się światowe marki takie jak Skype czy też mniejsze start-upy - Crowdestate.eu,  guru w social lendingu - Bondora.com. To właśnie takiego ekosystemu potrzebują startupy. Bez zbędnych obciążeń podatkowych oraz quasi-podatkowych - ubezpieczeń społecznych.  W ten sposób firma jest w stanie wykazać realny zysk netto bez konsekwencji.  Jej zarząd nie musi generować niepotrzebnych kosztów, aby minimalizować zobowiązanie podatkowe zgodnie z prawem,  co wpływa na wzrost aktywów takiej firmy.  W taką firmę chętnie zainwestuje fundusz inwestycyjny.    Kiedy takiej firmie pozwoli się rozwinąć skrzydła, ta chętnie wdroży plan dywidendowy na kolejne lata i podzieli się zyskiem.

Rezydencja podatkowa z mocy prawa

Estońska ustawa o podatku dochodowym (ang. Income Tax Act ) określa nam sposób na określenie rezydencji podatkowej osoby prawnej. 

 “§ 6 (2) A legal person is a resident if it is established pursuant to Estonian law”

Oznacza to, że automatycznie jeśli zarejestrujemy spółkę w Estonii ,  uzyska ona status rezydenta podatkowego jako osoba prawna na podstawie kryterium miejsca rejestracji.

REKLAMA

W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do innej definicji rezydenta. Serwuje nam ją art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.  Przytoczę literalne brzmienie:
1. Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W porównaniu do Estonii, w Polsce organy podatkowe szerzej zakreślają rezydencję osób prawnych. Spróbujmy zastanowić się co się stanie w przypadku, jeśli spółka estońska będzie miała zarząd na terenie RP.

Zajdzie wówczas konflikt rezydencji podatkowej, gdyż Estonia uzna spółkę za swojego rezydenta podatkowego (kryterium rejestracji) oraz Polska zrobi to samo (kryterium zarządu). Zatem w przypadku takiej kolizji , ustawodawca odsyła nas klasycznie do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Polską a Estonią.

Wystarczy zajrzeć do artykułu 4 tej Umowy "Miejsce zamieszkania lub siedziba". Przepis ten stanowi, że "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce rejestracji albo inne kryterium o podobnym charakterze”.

Rozstrzygającą dominantą w przypadku konfliktu rezydencji będzie zapis w art. 3, którego literalne brzmienie to: 

“Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba nie będąca osobą fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, z którego prawa wywodzi się jej status.”

Rzeczą jasną jest, że status takiej spółki wywodzi się z prawa estońskiego. Podobny model konwencji obowiązuje w pozostałych krajach nadbałtyckich takich jak Litwa i Łotwa. Ta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania różni się od większości umów , gdzie dominuje “kryterium faktycznego zarządu”.

Ponadto zarządzanie taką spółką może ułatwić przynależność Estonii do strefy EOG oraz strefy Schengen. Ośrodkiem interesów biznesowych w Estonii jest Tallinn, do którego można dostać się linią lotniczą z Warszawy oraz połączeniem autobusowym.   

Warto również rozważyć ulokowanie się w estońskim Tartu, gdzie są znacznie niższe ceny i właśnie w tym miejscu ma swoją siedzibę sąd rejestrowy - estoński KRS określany skrótem “RIK”.

Autor artykułu: Paweł Krok

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA