REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja
Rejestracja spółki w Estonii - korzyści podatkowe i e-rezydencja

REKLAMA

REKLAMA

Estonia po raz piąty z rzędu zajęła pierwszą lokatę w rankingu Państw należących do OECD (Źródło: Tax Foundation). Raport ten ocenia punktowo poszczególne rodzaje podatków, m.in podatek dochodowy od osób fizycznych, prawnych, VAT oraz podatek od nieruchomości. Ten bałtycki kraj ze stolicą w Tallinnie prowadzi dzięki korzyściom podatkowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. O tym dowiecie się Państwo z poniższego artykułu.

E-Rezydencja

E-rezydencja jest rządowym programem, który wprowadziła Estonia, chcąc do swojego systemu nierezydentów, zwłaszcza freelancerów, którzy nie są związani ze stałą siedzibą i miejscem zamieszkania. Statystyki pokazują, że udało im się to, ponieważ w wyniku działania programu kartę E-Residency odebrało 50,000 osób z 165 krajów świata, zakładając z ich pomocą aż 6000 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii.  

REKLAMA

REKLAMA

Żeby otrzymać taką kartę, należy wejść na stronę internetową programu pod adresem http://e-resident.gov.ee/  i wypełnić szczegółowy formularz wraz z załącznikami (paszport, dowód osobisty).    Koszt aplikacji to 100 EUR. Czas oczekiwania na kartę wynosi od 1 do 2 miesięcy.

Niespodzianką dla polskich rezydentów może być fakt, że kartę można odebrać w Warszawie przy ul. Karwińskiej 1, gdzie mieści się Ambasada Estonii. 

E-Rezydencja w świetle prawa

Karta e-Residency pomimo swojej charakterystycznej nazwy, nie ma nic wspólnego z rezydencją podatkową w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w Polsce oraz międzynarodowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stanie się pełnoprawnym posiadaczem karty nie powoduje żadnego wpływu na rezydencję podatkową ani na jej zmianę.  Karta nie stanowi również dokumentu podróżnego - nie można jej przedstawić na kontroli granicznej, nie upoważnia także o staranie się zezwolenia na pobyt czasowy (ang. Temporary Residence Permit)

REKLAMA

Karta e-ID umożliwia w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- założenie spółki na terytorium Estonii bez wizyty w tym kraju

- założenie konta bankowego w Estonii pod pewnymi warunkami

- zarządzanie spółką bez wizyty w urzędach ( udzielanie pełnomocnictw z tzw. digital signature , składanie deklaracji VAT,  komunikacja z urzędami)

Polecamy: INFORLEX Biznes

Odroczenie podatku dochodowego czy stawka 0%?

Spółka estońska może osiągnąć różne rodzaje dochodów - dzielimy je na aktywne i pasywne.  Do aktywnych zaliczamy głównie zyski przedsiębiorstw z działalności operacyjnej - np. sprzedaż.  Do tych pasywnych w szczególności zaliczamy - dywidendy , odsetki oraz należności licencyjnej.   To tak ogólnie, ponieważ na rynku jest wiele spółek, które czerpią zyski z działalności inwestycyjnej, np.  inwestują w pożyczki społecznościowe,  udziały w spółkach, a także w tokeny w technologii łańcucha blockchain na zwrot z inwestycji.  

Generalną zasadą prawa podatkowego jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wszystkich powyższych rodzajów dochodów - aktywnych i pasywnych do momentu dystrybucji zysków, która oznacza w szczególności wypłatę dywidendy.

Zatem podmioty pro-inwestycyjne, które chcą inwestować lub akumulować kapitał w spółce - mogą czuć się, gdyby ich opodatkowanie miało charakter podatku 0%.

W przypadku wypłaty dywidendy, płaci się podatek dochodowy od osób prawnych (ang. Corporation Tax) w wysokości 20%. Ponadto w 2018 roku weszła ustawa, która proponuje stawkę 14% dla firm, które regularnie wypłacają dywidendy.    

Jednakże w Estonii dominują firmy, które reinwestują kapitał.  Nie bez powodu  to właśnie w Estonii adaptowały się światowe marki takie jak Skype czy też mniejsze start-upy - Crowdestate.eu,  guru w social lendingu - Bondora.com. To właśnie takiego ekosystemu potrzebują startupy. Bez zbędnych obciążeń podatkowych oraz quasi-podatkowych - ubezpieczeń społecznych.  W ten sposób firma jest w stanie wykazać realny zysk netto bez konsekwencji.  Jej zarząd nie musi generować niepotrzebnych kosztów, aby minimalizować zobowiązanie podatkowe zgodnie z prawem,  co wpływa na wzrost aktywów takiej firmy.  W taką firmę chętnie zainwestuje fundusz inwestycyjny.    Kiedy takiej firmie pozwoli się rozwinąć skrzydła, ta chętnie wdroży plan dywidendowy na kolejne lata i podzieli się zyskiem.

Rezydencja podatkowa z mocy prawa

Estońska ustawa o podatku dochodowym (ang. Income Tax Act ) określa nam sposób na określenie rezydencji podatkowej osoby prawnej. 

 “§ 6 (2) A legal person is a resident if it is established pursuant to Estonian law”

Oznacza to, że automatycznie jeśli zarejestrujemy spółkę w Estonii ,  uzyska ona status rezydenta podatkowego jako osoba prawna na podstawie kryterium miejsca rejestracji.

W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do innej definicji rezydenta. Serwuje nam ją art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.  Przytoczę literalne brzmienie:
1. Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W porównaniu do Estonii, w Polsce organy podatkowe szerzej zakreślają rezydencję osób prawnych. Spróbujmy zastanowić się co się stanie w przypadku, jeśli spółka estońska będzie miała zarząd na terenie RP.

Zajdzie wówczas konflikt rezydencji podatkowej, gdyż Estonia uzna spółkę za swojego rezydenta podatkowego (kryterium rejestracji) oraz Polska zrobi to samo (kryterium zarządu). Zatem w przypadku takiej kolizji , ustawodawca odsyła nas klasycznie do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą pomiędzy Polską a Estonią.

Wystarczy zajrzeć do artykułu 4 tej Umowy "Miejsce zamieszkania lub siedziba". Przepis ten stanowi, że "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce rejestracji albo inne kryterium o podobnym charakterze”.

Rozstrzygającą dominantą w przypadku konfliktu rezydencji będzie zapis w art. 3, którego literalne brzmienie to: 

“Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1, osoba nie będąca osobą fizyczną ma siedzibę w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą siedzibę w tym Umawiającym się Państwie, z którego prawa wywodzi się jej status.”

Rzeczą jasną jest, że status takiej spółki wywodzi się z prawa estońskiego. Podobny model konwencji obowiązuje w pozostałych krajach nadbałtyckich takich jak Litwa i Łotwa. Ta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania różni się od większości umów , gdzie dominuje “kryterium faktycznego zarządu”.

Ponadto zarządzanie taką spółką może ułatwić przynależność Estonii do strefy EOG oraz strefy Schengen. Ośrodkiem interesów biznesowych w Estonii jest Tallinn, do którego można dostać się linią lotniczą z Warszawy oraz połączeniem autobusowym.   

Warto również rozważyć ulokowanie się w estońskim Tartu, gdzie są znacznie niższe ceny i właśnie w tym miejscu ma swoją siedzibę sąd rejestrowy - estoński KRS określany skrótem “RIK”.

Autor artykułu: Paweł Krok

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA