REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie sklepu internetowego - firma na próbę lub jednoosobowa działalność gospodarcza

Zakładanie sklepu internetowego - firma na próbę lub jednoosobowa działalność gospodarcza
Zakładanie sklepu internetowego - firma na próbę lub jednoosobowa działalność gospodarcza

REKLAMA

REKLAMA

Działalność nierejestrowana (firma na próbę) to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą spróbować swoich sił w e-commerce i założyć sklep internetowy. Innym rozwiązaniem może być prowadzenie takiego biznesu w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Rynek e-commerce w Polsce wciąż się rozwija. Potwierdzeniem są wyniki raportu prowadzonego przez Gemius PBI „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” gdzie wykazano, że liczba internautów w Polsce w 2018 roku wyniosła 27,8 mln, a z 1,5 tys. przebadanych osób ponad połowa dokonała choć raz zakupów online. Kolejne dane uzyskane z raportu Statista Digital Market Outlook „Rynek eCommerce” przychody Polski 3 latach szacuje się ich dalszy wzrost aż do poziomu ponad 15,357 mld USD w 2023 roku, czyli do ponad 55 mld zł. Popyt w sklepach internetowych zaktywizował m.in. zakaz handlu w niedzielę. Może zatem warto zastanowić się nad założeniem własnego sklepu internetowego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Założenie sklepu internetowego

Gdy prowadzona jest już działalność gospodarcza, to rozszerzenie kanałów sprzedaży o sklep internetowy nie jest trudne. Wybrać należy odpowiednie oprogramowanie (o czym będziemy pisać niżej) i określić:

  • przedmiot sprzedaży - czyli co będziemy sprzedawać przez internet
  • grupę docelową - czyli komu.

Gdy jednak do tej pory działalność nie była prowadzona należy rozważyć czy na początek rozpocząć przygodę jako działalność nierejestrowana – czyli tzw. firma na próbę, czy też od razu rejestrując działalność gospodarczą w CEIDG.

Sklep jako firma na próbę

Działalność nierejestrowa niesie za sobą dwa główne plusy. Pierwszy to ten, że nie trzeba dokonywać formalności. Firmy na próbę nie trzeba rejestrować w CEID ani wyliczać i płacić okresowych zaliczek na podatek. Drugi atut typowo finansowy - nie trzeba opłacać  składek ZUS. Aby jednak założyć działalność nierejestrową należy spełnić dwa warunki:

REKLAMA

  • prowadzić sklep jako osoba fizyczna i osiągać w każdym miesiącu przychody nieprzekraczające 50% minimalnego wynagrodzenia (czyli w 2019 roku przychody nie mogą przekroczyć 1125 zł miesięcznie);
  • w okresie poprzednich 5 lat nie prowadzić działalności gospodarczej (wyjątek – jeżeli działalność była prowadzona, a została zlikwidowana przed 30 kwietnia 2017 roku, to również warunek ten zostanie uznany za spełniony).

Działalność nierejestrowana to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą spróbować swoich sił w e-commerce ale boją się, że biznes nie wyjdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W momencie kiedy firma na próbę okaże się sukcesem i w danym miesiącu przychód przekroczy wspomniany limit konieczne będzie by w ciągu 7 dni zarejestrować działalność w CEIDG i zgłosić się do ubezpieczeń ZUS, a sklep po prostu dalej rozwijać.

Sklep jako jednoosobowa działalność gospodarcza

Drugim z rozwiązań jest założenie własnej działalności. Najczęściej wybierana jest forma jednoosobowej działalności gospodarczej z prostą rejestracją w CEIDG-1. Obecnie jeżeli wcześniej taka działalność nie była prowadzona przedsiębiorca ma prawo do skorzystania z przywileju opłacania przez pierwsze 6 miesięcy wyłącznie składki zdrowotnej (czyli na przykładzie roku 2019 byłoby to 342,32 zł, z czego duża część, bo aż 294,78 zł, obniża równocześnie podatek dochodowy do zapłaty). Kolejne 24 miesiące ZUS-y mogą być opłacane na zasadach preferencji, czyli do składki zdrowotnej dochodzi składka społeczna w kwocie nieco ponad 200 zł (czyli oszczędność ponad 700 zł w porównaniu do pełnych składek ZUS, które zaczną obowiązywać po 2,5 roku od rozpoczęcia prowadzenia firmy i będą łącznie wynosić ponad 1300 zł).

Szybkość dostępu do informacji –  czyli najważniejsze to oprogramowanie i marketing

Jeżeli forma prawna prowadzenia działalności została już określona to kolejnym najważniejszym krokiem jest wybór oprogramowania. Z jakiego powodu jest ono takie ważne? Ponieważ dobre oprogramowanie zaoszczędzi czas poprzez zautomatyzowanie pracy, a także pomoże w dostępie do odbiorców!

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Platforma sklepowa- jak ją wybrać?

Obecnie najpopularniejsze oprogramowanie w e-commerce to takie prowadzone w formie SaaS (czyli online). Charakteryzuje się niską barierą wejścia - nie wymaga dużych nakładów, specjalnych instalacji, jest aktualizowane na bieżąco i dostępne z każdego sprzętu połączonego z internetem. A co najważniejsze ze względu na wygodę i oszczędność czasu – daje możliwość integracji z innymi programami ułatwiającymi prowadzenie biznesu. Przykładem będą powiązania z programem do fakturowania, księgowości, magazynu, ale także wspomagające marketing - SEO, czy rozliczenia płatności i dostaw. Obecnie nikt już nie inwestuje we własne duże serwery i stawiane na nich własne oprogramowania z uwagi na to, że koszt ich dostosowania do bieżących zmian trendów marketingowych jak i zmian prawnych byłby tak duży że nieopłacalny.

6 istotnych elementów na jakie warto zwrócić uwagę wybierając e-sklep

Przed wyborem sklepu należy zwrócić uwagę czy:

  • w cenie platformy jest również hosting i domena;
  • panel administracyjny jest wygodny w obsłudze;
  • platforma jest na bieżąco aktualizowana bez dodatkowych opłat (e-commerce w modelu SaaS nie powinno obciążać przedsiębiorców kosztami aktualizacji);
  • sklep można rozbudować o pełną integrację z księgowością online, magazynem, fakturowaniem, płatnościami online czy kurierami;
  • wspomaga się dedykowanymi narzędziami SEO i strategię marketingową – czyli, czy budowa stron i podstron sklepowych jest przyjazna dla mechanizmów Google oraz, czy umożliwia korzystanie z innych narzędzi do pozycjonowania, np. prowadzenie bloga;
  • proces zakupu w sklepie jest przyjazny klientów - warto sprawdzić na sobie czy kupowanie w sklepie jest po prostu wygodne.

Zobacz także: Moja firma


E-commerce i księgowość online - czy idą w parze?

Efektywne prowadzenie sklepu to bezwzględnie integracja z systemami wspomagającymi sprzedaż czyli z programem pozwalającym na zarządzanie sprzedażą - fakturowanie, wystawianie paragonów oraz z programem do księgowości (przydatny nawet jeżeli rozliczenia będzie wykonywało biuro rachunkowe). Rozliczeń podatkowych nie uda się bowiem minąć – nawet osoby prowadzące działalność nierejestrowaną na koniec roku będą zmuszone wyliczyć podatek od osiąganych przychodów.

Dlatego wybierając platformę, na której będzie prowadzony sklep warto zbadać temat integracji z księgowością online. W szczególności należy zwrócić uwagę czy system będzie pozwalał na wymianę wszystkich danych. “Wszystkich” czyli nie tylko danych do samego fakturowania, ale także by aktualizowały stany magazynowe oraz rozliczenia podatkowe – rozwiązuje to aż do 85% problemów przedsiębiorcy z prowadzeniem własnego biznesu.

Dobra integracja umożliwi zautomatyzowanie:

  • fakturowania / wystawiania paragonów;
  • rozliczeń podatkowych - z urzędem skarbowym i ZUS;
  • prowadzenia obowiązkowych ewidencji księgowych;
  • prowadzenia magazynu – aktualizacja w czasie rzeczywistym stanów magazynowych, braków i nadwyżek towarowych – wsparcie obsługi zamówień i rezerwacji;
  • zarządzania klientami i kontaktami poprzez CRM.

Ponadto systemy księgowości online coraz częściej zintegrowane są równolegle z popularnymi marketplace’mi, jak Allegro, e-Bay czy Amazon. Pozwala to wykorzystać utworzoną bazę produktów pod sklep do tego by rozszerzyć zasięg o kolejny kanał sprzedaży. Plusem publikowania sprzedaży na marketplace jest siła ich pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

O czym musisz pamiętać, prowadząc e-sklep? By działać zgodnie z prawem!

Systemy online w dużej mierze wspomagają przedsiębiorcę w prowadzeniu biznesu ale należy pamiętać, że odpowiedzialnym za działanie zgodne z prawem jest wciąż jego właściciel. Stąd w kwestiach formalnych konieczne będzie:

  • utworzenie regulamin sklepu uwzględniając prawa konsumenta (do zwrotów, reklamacji itp.) oraz przepisy RODO (ochrony danych osobowych);
  • stosowanie klauzul i zgód wymaganych przepisami – informacja RODO, zgoda na newsletter (jeżeli jest stosowany), polityka prywatności;
  • stworzenie i zamieszczenie polityki cookies.

Prowadzenie e-sklepu wymaga zatem przede wszystkim kompleksowej obsługi czyli zgrania ze sobą narzędzi wspomagających biznes, a to umożliwia obecny rynek technologii SaaS. Wykorzystując zalety rynkowych rozwiązań, zakładając sklep internetowy przy wyborze oprogramowania należy zwrócić uwagę na wygodę i funkcjonalność – czyli czy system jest pełny i na bieżąco aktualizowany, tak aby mógł rozwijać się wraz z firmą, jak również na możliwość integracji z innymi serwisami – by nie były one powierzchowne, a faktycznie wspomagały przedsiębiorcę w procesie fakturowania, prowadzenia magazynu i rozliczania podatków. Na koniec nie można zapomnieć o weryfikacji procesu zakupowego jaki będzie widział klient. To bowiem determinuje czy zakup w sklepie zostanie dokonany czy nie a więc w konsekwencji czy nasz biznes pójdzie w górę czy nie.

Ewa Szpytko-Waszczyszyn - ekspert wFirma.pl

Ewa Szpytko-Waszczyszyn, ekspert wFirma.pl
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA