REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niestabilność prawa, wysokie podatki i ZUS obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Niestabilność prawa, wysokie podatki i ZUS obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców /fot. Fotolia
Niestabilność prawa, wysokie podatki i ZUS obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zbyt wysokie podatki i składki ZUS, a także zbyt często zmieniające się przepisy prawa – to trzy największe obciążenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, na które wskazują mikroprzedsiębiorcy. Mimo to polscy mikroprzedsiębiorcy odczuwają większą satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu niż rok wcześniej. Tak wynika z przeprowadzonego przez firmę inFakt Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2019.

Indeks nastrojów mikroprzedsiębiorców 2019 – większa satysfakcja pomimo rosnących trudności

Indeks inFakt to wskaźnik opracowany na bazie odpowiedzi udzielonych przez właścicieli najmniejszych firm w Badaniu Polskiej Mikroprzedsiębiorczości. Są oni proszeni m.in. o skomentowanie poziomu ich satysfakcji z prowadzonego biznesu, łatwości prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz bieżącej i prognozowanej sytuacji finansowej. Indeks może przyjmować wartości od -100 pkt. do 100 pkt., przy czym -100 pkt. oznacza skrajny pesymizm, 0 pkt. – równowagę, a 100 pkt. – skrajny optymizm.

REKLAMA

REKLAMA

Według Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości przeprowadzonego w marcu br. wartość indeksu inFakt wyniosła 2,7 pkt. Tegoroczny wynik wciąż wskazuje na lekki optymizm wśród mikroprzedsiębiorców, chociaż jest o 0,5 pkt. niższy niż w ubiegłym roku.

Wśród czynników, na bazie których wyliczany jest indeks, wzrost dotyczył poziomu satysfakcji z prowadzonej działalności gospodarczej. Odsetek badanych, który deklarował, że posiadanie własnego biznesu przynosi satysfakcję, wzrósł z 56% w roku ubiegłym do 64% w najnowszym badaniu. Warto podkreślić, że satysfakcja rośnie wraz ze stażem prowadzenia działalności.

REKLAMA

Mikroprzedsiębiorcy największą korzyść widzą w możliwości samodzielnego decydowania o sobie, bycia swoim własnym szefem – wskazało tak blisko 70% ankietowanych. Potrzeba niezależności i samodzielności to również najczęstszy powód, dla którego badani zdecydowali się założyć własny biznes.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynik dotyczący satysfakcji może być zaskakujący, jeśli wziąć pod uwagę, że mikroprzedsiębiorcy niżej niż w ubiegłorocznym badaniu ocenili łatwość prowadzenia własnego biznesu. Nieco wyższy odsetek niż w 2018 uważa, że sytuacja finansowa ich firm jest w tym roku gorsza niż w roku poprzednim. Natomiast znacznie mniej niż w ubiegłym roku wierzy, że ich sytuacja finansowa się poprawi. Obecnie aż 67% mikroprzedsiębiorców uważa, że nie osiąga wynagrodzenia, które jest satysfakcjonujące i adekwatne do ich wkładu pracy.

Przedsiębiorczość pomimo trudnych warunków

W rankingu Wolności Gospodarczej 2019 fundacji Heritage i „The Wall Street Journal”, który ocenia politykę rządów pod kątem wolności gospodarczej, Polska zajmuje 46. miejsce na świecie (spadek o jedną pozycję rok do roku) i 23. w Europie. Zdaniem autorów rankingu Polska jest więc „umiarkowanie wolnym” gospodarczo krajem. Tak samo zostały sklasyfikowane m.in. Bułgaria, Słowacja, Węgry, ale też Francja, Włochy czy Hiszpania.

Co ciekawe w tym kontekście, według raportu GEM (Global Entrepreneurship Monitor) 20% Polaków rozważa założenie działalności gospodarczej w ciągu najbliższych trzech lat od daty badania[1].

- Polacy są przedsiębiorczy, chcą zakładać i rozwijać swoje biznesy. Mamy potencjał, którego nie wolno zmarnować – podkreśla Wiktor Sarota, prezes firmy inFakt. – Niestety, przedsiębiorcy co roku wskazują ciążące na nich daniny na rzecz państwa oraz brak przejrzystości w obciążeniach podatkowych. Do tego dochodzi brak stabilizacji w prawie i często zmieniające się przepisy. Wyniki naszego badania wskazują, że oczekiwaliby od państwa przede wszystkim obniżenia składek ZUS i podatków. Warto przy tym podkreślić, że nie są to nowe tematy. Dlatego tym większej satysfakcji dostarczają sukcesy w biznesie pomimo trudnych warunków prowadzenia działalności.

Polecamy: Elektroniczna dokumentacja podatkowa

Dla przedsiębiorców ważne jest również to, aby obowiązujące prawo było jasne. 44% badanych odpowiedziało, że oczekuje uproszczenia przepisów o VAT. – W tym przypadku korzystne byłoby wprowadzenie matrycy VAT, o której rząd informował w lutym tego roku. Pozwoliłaby ona na ujednolicenie stawek VAT. Niestety, prace nad tym projektem zostały wstrzymane – mówi Aneta Socha-Jaworska, ekspert podatkowy w firmie inFakt.

Wsparciem dla przedsiębiorców miały być rozwiązania wprowadzone w 2018 roku w pakiecie ustaw nazwanym „Konstytucją dla biznesu”. Tymczasem okazało się, że nie miały one odczuwalnego wpływu na ich ocenę sytuacji prawnej. Co więcej, 56% mikroprzedsiębiorców jest zdania, że w ciągu ostatnich trzech lat warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce pogorszyły się.

Metodologia opracowania indeksu inFakt

W celu pozyskania informacji do Indeksu w marcu 2019 roku przeprowadzono badanie ankietowe wśród mikroprzedsiębiorców. Badanie zrealizowała agencja ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) na reprezentatywnej grupie 1 097 mikrofirm (osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółki zatrudniające do 9 osób). Udzielając odpowiedzi na pytania będące komponentami Indeksu, respondenci w swoich ocenach posługiwali się skalą pięciostopniową. Poszczególnym wariantom odpowiedzi przypisane zostały odpowiednie wagi – waga 1,0 dla wariantu bardzo pozytywnego, waga 0,5 dla wariantu umiarkowanie pozytywnego, waga 0 dla wariantu neutralnego, waga -0,5 dla wariantu umiarkowanie negatywnego oraz waga -1,0 dla wariantu bardzo negatywnego). Dla pytań tych obliczano następnie statystyki bilansowe (salda), które, po przeliczeniu, dały wynik tegorocznego Indeksu inFakt.

_____________________

[1] https://www.gemconsortium.org/report/gem-2018-2019-global-report

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA