REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

10 ważnych dla przedsiębiorców zmian w polskim prawie w 2019 roku

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
10 ważnych dla przedsiębiorców zmian w polskim prawie w 2019 roku
10 ważnych dla przedsiębiorców zmian w polskim prawie w 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich miesiącach pojawiło się wiele zmian w prawie, a także nowych regulacji, które wpłyną na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Część przepisów należy interpretować pozytywnie, bo wprowadzają ułatwienia i otwierają firmom kolejne drogi rozwoju w biznesie, pozostałe mogą wydłużać niektóre procesy, a przede wszystkim nakładają sankcje, których polski system prawny do tej pory nie przewidywał. Aby ułatwić przedsiębiorcom zrozumienie nowych przepisów i konsekwencje ich wprowadzenia, eksperci Rödl & Partner opracowali broszurę „10 zmian w prawie – wiosenne porządki w firmie”.

Uproszczenia dla firm – Pakiet MŚP

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nastąpiła nowelizacja niektórych ustaw, tzw. Pakiet MŚP. Pakiet zawiera ok. 50 uproszczeń dla sektora małych i średnich przedsiębiorców. Zaproponowane rozwiązania w większości zaczną obowiązywać już w 2019 roku. Zmiany zostały opracowane we współpracy z przedsiębiorcami, dzięki czemu  mają realnie polepszyć ich sytuację na rynku i zwiększyć pewność obrotu gospodarczego. Nowelizacja dotyczy przede wszystkim przepisów Kodeksu cywilnego (KC) i Kodeksu spółek handlowych (KSH) .

REKLAMA

Autopromocja

Najważniejsza zmiana w Kodeksie cywilnym dotyczy skutków prawnych czynności dokonanych przez osoby nieuprawnione. Nowelizacja jednoznacznie określa skutki prawne czynności dokonanej przez osobę nieuprawnioną do reprezentowania spółki. Do tej pory skutki określane były z pomocą orzecznictwa sądowego, a wydawane orzeczenia różniły się między sobą.

W Kodeksie spółek handlowych zmianie uległy m.in. zasady dotyczące wcześniejszego zwołania zgromadzenia wspólników, terminów wypłaty dywidend oraz zwrotu zaliczek wypłaconych na ich poczet, kwestie związane z odwołaniem jedynego członka zarządu, wypowiedzenia umowy w spółce komandytowo-akcyjnej, czy podpisu osobistego.

W kontekście tej nowelizacji najważniejsza jest świadomość przedsiębiorcy, że wobec zmieniających się przepisów należy na bieżąco sprawdzać prawidłowość procesów gospodarczych i pamiętać o konieczności dopasowania się do nowego systemu prawnego. Warto także dokonać weryfikacji zasad compliance w przedsiębiorstwie.

Cały artykuł dostępny w broszurze „10 zmian w prawie – wiosenne porządki w firmie” – pobierz darmową publikację>> LINK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Odpowiedzialność podmiotów zbiorowych

Modyfikacja zasad ponoszenia odpowiedzialności przez podmioty zbiorowe, konieczność zapewnienia ochrony tzw. sygnalistom (ang. whistleblowers), nowe progi i pułapy kar, a także wymagania dotyczące odpowiedniej organizacji wewnętrznej – tak w skrócie można opisać najważniejsze zmiany związane z wprowadzaniem polityki compliance w firmach. W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Wejście przepisów w życie będzie oznaczało wiele wyzwań dla przedsiębiorców.

Podstawowe założenia projektu to przede wszystkim:

  • poszerzenie podstaw odpowiedzialności i rezygnacja z uzyskania uprzedniego wyroku skazującego dla osoby fizycznej – np. członka zarządu, 
  • zlikwidowanie ograniczonego katalogu przestępstw (podmioty zbiorowe mają odpowiadać za wszystkie czyny zabronione pod groźbą kary z wyłączeniem przestępstw prywatnoskargowych) oraz
  • zaostrzenie sankcji (podniesienie dolnej i górnej granicy kary finansowej odpowiednio do 30 000 zł oraz 30 000 000 zł).

Projektowane zmiany powinny zainteresować przede wszystkim kadrę zarządzającą i menadżerów przedsiębiorstw ponieważ to właśnie dla nich przepisy mają kluczowy charakter. Wiele wskazuje na to, że ustawa wejdzie w życie w planowanym kształcie, a to oznacza, że wiele firm będzie musiało zadbać o wdrożenie procedur wewnętrznych związanych z compliance.

Cały artykuł dostępny w broszurze „10 zmian w prawie – wiosenne porządki w firmie” – pobierz darmową publikację>> LINK

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA