REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny w podatkach 2019 - formularze podatkowe i podania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak podpisać elektronicznie deklaracje podatkowe? Jak podpisać elektronicznie formularze podatkowe i podania w sprawach podatkowych?
Jak podpisać elektronicznie deklaracje podatkowe? Jak podpisać elektronicznie formularze podatkowe i podania w sprawach podatkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia rozszerzającego (już w trakcie 2019 roku) listę deklaracji, informacji i podań w sprawach podatkowych, które mogą być podpisywane danymi autoryzującymi (tzw. inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań). W ten sposób będą mogły być podpisywane także informacje w sprawie opłaty paliwowej, opłaty emisyjnej, podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego, deklaracje o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) oraz zeznania PIT-36S, PIT-36LS i PIT-28S.

Elektroniczne podpisywanie deklaracji i podań podatkowych

Zgodnie z aktualnym brzmieniem § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Fnansów (obecnie Minister Finansów) z 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2018 r., poz. 1106) deklaracje i podania w sprawach podatkowych mogą być opatrywane:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo

2) podpisem elektronicznym użytkownika na portalu podatkowym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań, jeżeli są przesyłane przez ten portal podatkowy, albo

3) podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego, albo

REKLAMA

4) podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, jeżeli są przesyłane przez:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) portal podatkowy albo

b) Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej, albo

5) innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań.

 Przy czym kwalifikowanym podpisem elektronicznym mogą być opatrywane wszystkie rodzaje deklaracji i podań.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Podpis elektroniczny użytkownika na portalu podatkowym MF zapewniający autentyczność deklaracji i podań (jeżeli są przesyłane przez ten portal podatkowy)

Tym rodzajem podpisu mogą być obecnie podpisywane:

1) wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16);

2) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego (PIT-16A);

3) informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z);

4) deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika (PCC-2);

5) deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3);

6) informacja o pozostałych podatnikach (PCC-3/A);

7) deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku (SD-2);

8) zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (SD-Z2);

9) zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych (SD-3);

10) informacja o pozostałych podatnikach (SD-3/A);

11) podania w sprawach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn oraz zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy certyfikatu celnego

Tym rodzajem podpisu mogą być obecnie podpisywane:

1) deklaracja dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami;

2) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN);

3) deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW);

4) deklaracja dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn);

5) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG);

6) deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA);

7) deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (AKC-U/A);

8) deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych (AKC-U/S);

9) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P);

10) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej;

11) zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego (AKC-R);

12) zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej (AKC-Z);

13) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol;

14) deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla wszystkich podatników podatku od gier z wyłączeniem podatników w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera (POG-5);

15) deklaracja dla podatku od gier przeznaczona dla płatników podatku od gier urządzających turniej gry pokera (POG-P);

16) informacja o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo (GHD-1);

17) podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego oraz podatku od gier;

18) deklaracja o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14);

19) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (P-KOP/MS);

20) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej lub gazu ziemnego (P-KOP/RG).

Podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP

Tym rodzajem podpisu mogą być obecnie podpisywane:

1) przesyłane przez portal podatkowy MF przez podatnika:

a) zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37),

b) zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),

c) oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego (PIT-OP),

d) wniosek o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy (PIT-WZ);

2) przesyłane przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej:

a) wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16),

b) zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R).

Inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań (tzw. dane autoryzujące – np. kwoty podatku, przychodu, czy podstawy opodatkowania wykazanych we wcześniej złożonych deklaracjach)

Tym rodzajem podpisu mogą być obecnie podpisywane:

1) deklaracja dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer (VAP-1);

2) deklaracje dla podatku od towarów i usług:

a) (VAT-7),

b) (VAT-7K),

c) (VAT-8),

d) (VAT-9M);

3) deklaracja dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10);

4) deklaracja dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu (VAT-11);

5) skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12);

6) informacja o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (VAT-23);

7) informacja o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26);

8) informacja podsumowująca/korekta informacji podsumowującej w obrocie krajowym (VAT-27);

9) informacja podsumowująca o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE);

10) korekta informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UEK);

11) deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3);

12) informacja o pozostałych podatnikach (PCC-3/A);

13) zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych (SD-3);

14) informacja o pozostałych podatnikach (SD-3/A);

15) zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (SD-Z2);

16) zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym:

a) (PIT-36),

b) (PIT-36L),

c) (PIT-37),

d) (PIT-38),

e) (PIT-39);

17) zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych za rok podatkowy (PIT-CFC);

18) zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-28);

19) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego (PIT-16A);

20) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego (PIT-19A);

21) deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R);

22) deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR);

23) informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C);

24) informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11);

25) informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R);

26) informacja o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności (PIT-16Z);

27) oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego (PIT-OP);

28) wniosek o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy (PIT-WZ);

29) wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16);

30) deklaracja dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami;

31) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN);

32) deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW);

33) deklaracja dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn);

34) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-WG);

35) deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA);

36) deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych (AKC-U/A);

37) deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych (AKC-U/S);

38) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P);

39) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej;

40) wniosek o wydanie banderol podatkowych lub sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol;

41) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie miedzi i srebra (P-KOP/MS);

42) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin w zakresie ropy naftowej lub gazu ziemnego (P-KOP/RG);

43) informacja dotycząca funkcjonowania podmiotu urządzającego i prowadzącego działalność w zakresie gier hazardowych (IGH-1).


Zmiany 2019-2020 - kolejne formularze podatkowe bez wymogu kwalifikowanego podpisu elektronicznego

25 marca 2019 r. Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ww. rozporządzenia z 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Projekt ten ma na celu:

- dalsze rozszerzenie możliwości przesyłania deklaracji i podań bez konieczności stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego,

- dostosowanie przepisów rozporządzenia do zmian wynikających z innych aktów prawnych.

Co się zmieni:

1) Projekt wprowadza możliwość opatrywania informacji w sprawie opłaty paliwowej (OPAL) oraz informacji w sprawie opłaty emisyjnej (OEMIS) podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego oraz innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań. Zmiana ta umożliwi szerszej grupie podatników składanie ww. informacji drogą elektroniczną. Informacje OPAL i OEMIS są składane przez podatników składających deklaracje dla podatku akcyzowego, dla których już teraz dopuszcza się podpisywanie formularzy ww. rodzajami podpisu.

2) Obecnie podania w sprawach dotyczących podatku akcyzowego mogą być opatrywane podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego. Omawiany projekt stwarza dodatkowo możliwość opatrywania podań w tych sprawach innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań. Proponowane rozwiązanie, analogicznie jak w przypadku deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych (AKC-U/S) ułatwi korzystanie z zamieszczonych na Platformie PUESC wzorów podań w sprawach dotyczących podatku akcyzowego. Podatnicy (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) składający ww. deklaracje w większości korzystają z tego właśnie podpisu, zatem składając wraz z deklaracją wniosek mogliby opatrzyć go tym samym rodzajem podpisu.

3) Projekt przewiduje możliwość opatrywania deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań. Pozwoli to na podpisywanie tej deklaracji bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego.

Pozostałe zmiany mają charakter dostosowawczy i są wynikiem:

a) zmiany nazwy: „podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP” na: „podpis zaufany”, wprowadzonej ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1544);

b) wprowadzenia - ustawą z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 60) - możliwości korzystania z podpisu osobistego;

c) zniesienia z dniem 1 stycznia 2019 r. wniosku o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy (PIT-WZ), dokonanego ustawą z dnia 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2126);

d) zniesienia z dniem 15 marca 2017 r. rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40), dokonanego ustawą z dnia 9 marca 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2017 r. poz. 528);

e) rozszerzenia nazwy formularza AKC-Z, dokonanego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2442);

f) wprowadzenia – rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 listopada 2018 r. w sprawie wzorów zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2236) - formularzy zeznań: „PIT-36S” i „PIT-36LS”, przeznaczonych dla podatników będących przedsiębiorstwem w spadku;

g) wprowadzenia - rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 listopada 2018 r. w sprawie określenia wzorów zeznania, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. poz. 2238) - formularza „PIT-28S” przeznaczonego dla podatników będących przedsiębiorstwem w spadku;

h) zmiany nazw formularzy PIT-4R, PIT-8C i PIT-11, dokonanych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2237).

Zmiany dostosowawcze polegają na modyfikacji brzmienia lub uchyleniu odpowiednich przepisów rozporządzenia. W wyniku uwzględnienia w projekcie zmian wprowadzonych rozporządzeniami, o których mowa w lit. f i g, zeznania PIT-36S, PIT-36LS i PIT-28S przeznaczone dla podatników będących przedsiębiorstwem w spadku będą mogły być opatrywane innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań, o którym mowa w § 4 pkt 5 zmienianego rozporządzenia.

Podstawowym terminem wejścia w życie omawianego rozporządzenia jest dzień następujący po dniu jego ogłoszenia. Tak szybki termin wynika z pilnej potrzeby umożliwienia przesyłania informacji w sprawie opłaty paliwowej (OPAL) oraz informacji w sprawie opłaty emisyjnej (OEMIS) bez konieczności stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, jak również dostosowania przepisów zmienianego rozporządzenia do zmian wynikających z innych aktów prawnych.

Wyjątek stanowią zmiany dotyczące:

- podań w sprawach dotyczących podatku akcyzowego (wejdą w życie z dniem 1 sierpnia 2019 r.) – ten późniejszy termin wynika z planowanego wdrożenia rozszerzenia zakresu usług elektronicznych na platformie PUESC;

- deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej (DSF-1) (wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2020 r., tj. z pierwszym dniem roku, w którym co do zasady rozpoczyna się składanie tej deklaracji w odniesieniu do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.); Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 2192) obowiązki składania deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej i wpłaty daniny solidarnościowej, o których mowa w art. 30h ust. 4 ustawy zmienianej w art. 21, podlegają wykonaniu po raz pierwszy w terminie do 30 kwietnia 2020 r.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA