REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u
Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u

REKLAMA

REKLAMA

Podpisem zaufanym potwierdzonym Profilem Zaufanym (eGO) można już podpisywać sprawozdania finansowe przygotowanie w formacie elektronicznym innym niż XML. Czyli np. w PDF, .docx,(Word) czy .xls (Excel). Dotąd nie było można podpisać e-sprawozdania w tych innych formatach.

To ważna wiadomość m.in. dla fundacji, stowarzyszeń i innych podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Wprawdzie muszą one tworzyć sprawozdania elektronicznie i w taki sposób je podpisywać, ale nie mają obowiązku sporządzania ich w strukturach logicznych określonych przez ministra finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowo w formacie XML muszą sporządzać sprawozdania tylko podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Natomiast fundacje i stowarzyszenia mogą to zrobić np. w PDF.

Polecamy: 27 czerwca - Bezpłatne webinarium e-Sprawozdania – ostatni dzwonek!

Mimo tego narzekają one na koszty, bo dotychczas bezpłatnym profilem zaufanym można było sygnować tylko pliki XML. Inne należało sygnować podpisem kwalifikowanym. Zakup kilkudziesięciu podpisów kwalifikowanych to spore obciążenie. Koszty generuje też zamiana formatu na XML, nie mówiąc już o tym, że wymaga czasu. Pisaliśmy o tym w artykule ”Nie tylko firmy mają kłopot z e-sprawozdaniami„ (DGP nr 45/2019).

REKLAMA

Okazuje się, że problem został już usunięty – profilem zaufanym (bezpłatnym) można już podpisać różne pliki. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką informację wraz z instrukcją dotyczącą podpisu można też znaleźć na stronie Ministerstwa Cyfryzacji (https://obywatel.gov.pl/praca-i-biznes/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje na tej stronie m.in., że dokument elektroniczny, który można podpisać podpisem zaufanym potwierdzonym Profilem Zaufanym (eGO) powinien:
- być zapisany jako pojedynczy plik — maksymalny rozmiar 10 MB,
- mieć rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2,

Sprawozdanie musi być podpisane profilem zaufanym przez wszystkie osoby w zarządzie, nawet gdy jest ich 20–30

To dobra wiadomość nie tylko dla fundacji i stowarzyszeń, ale też dla podmiotów sporządzających roczne raporty według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. One nie muszą jeszcze przygotowywać sprawozdań w strukturach logicznych określonych przez ministra finansów.

Będą dalsze zmiany

W odpowiedzi na pytanie DGP resort finansów przypomniał, że sprawozdanie musi być podpisane profilem zaufanym przez wszystkie zobowiązane osoby. To problem dla podmiotów, w których zarządzie jest nawet 20–30 osób. Resort finansów zdaje sobie z tego sprawę i dlatego – jak nas poinformował – pracuje wraz z ministerstwami Cyfryzacji i Sprawiedliwości również nad zmianami w tym zakresie. Nie zdradza jednak szczegółów.

Ministerialna aplikacja e-sprawozdania finansowe

Organizacje non profit mogą także liczyć na kolejne udogodnienie. Jeszcze w marcu 2019 r. MF zamierza udostępnić nową wersję aplikacji e-sprawozdania finansowe. Obecnie służy ona osobom fizycznym prowadzącym księgi rachunkowe. Mogą one za jej pomocą sporządzać sprawozdania, podpisywać i wysyłać do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Już w marcu 2019 r. z aplikacji mają też korzystać fundacje, stowarzyszenia i inni podatnicy CIT niewpisani do rejestru przedsiębiorców KRS. Przypomnijmy, że przesyłają oni podpisane sprawozdania nie do szefa KAS, tylko do naczelników urzędów skarbowych.

Ale uwaga: aplikacja umożliwi im tylko sporządzanie i podpisywanie raportów. Nie będzie możliwości wysyłki – zastrzega MF. Dodaje, że w tym celu będzie można np. użyć e-PUAP.

Sprawozdania tworzone w aplikacji będą ustrukturyzowane, mimo że na razie nie jest to obligatoryjne m.in. dla fundacji i stowarzyszeń.

Docelowo MF planuje ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych podatników CIT niewpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS i osób fizycznych. Wszyscy oni będą tworzyć sprawozdania w strukturach logicznych i wysyłać je do szefa KAS.

Narzędzie do odczytu

Ministerstwo Finansów zapewniło też, że zamierza udostępnić narzędzie do odczytu sprawozdań przygotowanych w strukturach logicznych. Podkreśla, że już teraz aplikacja e-Sprawozdania umożliwia przejrzenie treści przygotowanych w niej raportów. Jeśli sprawozdanie zostanie przygotowane za pomocą innego narzędzia, nie ma gwarancji odczytania jego pełnej treści.©℗

Podpisane sprawozdania pozostają nieczytelne - opinia
Agnieszka Baklarz
biegły rewident, członek zarządu w A. Bombik Kancelaria Biegłego Rewidenta sp. z o.o.

Przetestowałam nowy sposób podpisywania pilików i faktycznie on działa. Po zalogowaniu na e-PUAP można wybrać plik z pulpitu (np. w formacie PDF) i podpisać profilem zaufanym. Następuje to w ten sposób, że załączony plik automatycznie zmienia swoją formę na XML.

Nadal jednak jest problem, bo tak zakodowane sprawozdanie jest kompletnie nieczytelne dla odbiorcy. A przypomnę, że powinien móc je przeczytać organ nadzorczy (fundacji, stowarzyszenia).

Nadal więc aktualny jest problem zatwierdzania rocznych raportów w ciemno.

Rozwiązaniem tego problemu jest oczywiście stworzenie własnego pliku XML (tworzy się to na przykład w notatniku, zapisując plik tekstowy w formacie UTF-8). Sprawozdanie ma wówczas formę tekstową, zrozumiałą dla przeciętnego odbiorcy.

Niezrozumiałe jest natomiast, dlaczego Ministerstwo Finansów, mimo zapowiedzi, wciąż nie udostępniało narzędzia do odczytu rocznych sprawozdań tworzonych w XML, lecz w inny sposób. Jego przygotowanie nie jest aż takie skomplikowane.

Agnieszka Pokojska agnieszka.pokojska@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA