REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u
Podpis zaufany także pod e-sprawozdaniem finansowym w PDF czy Excel-u

REKLAMA

REKLAMA

Podpisem zaufanym potwierdzonym Profilem Zaufanym (eGO) można już podpisywać sprawozdania finansowe przygotowanie w formacie elektronicznym innym niż XML. Czyli np. w PDF, .docx,(Word) czy .xls (Excel). Dotąd nie było można podpisać e-sprawozdania w tych innych formatach.

To ważna wiadomość m.in. dla fundacji, stowarzyszeń i innych podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Wprawdzie muszą one tworzyć sprawozdania elektronicznie i w taki sposób je podpisywać, ale nie mają obowiązku sporządzania ich w strukturach logicznych określonych przez ministra finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązkowo w formacie XML muszą sporządzać sprawozdania tylko podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Natomiast fundacje i stowarzyszenia mogą to zrobić np. w PDF.

Polecamy: 27 czerwca - Bezpłatne webinarium e-Sprawozdania – ostatni dzwonek!

Mimo tego narzekają one na koszty, bo dotychczas bezpłatnym profilem zaufanym można było sygnować tylko pliki XML. Inne należało sygnować podpisem kwalifikowanym. Zakup kilkudziesięciu podpisów kwalifikowanych to spore obciążenie. Koszty generuje też zamiana formatu na XML, nie mówiąc już o tym, że wymaga czasu. Pisaliśmy o tym w artykule ”Nie tylko firmy mają kłopot z e-sprawozdaniami„ (DGP nr 45/2019).

REKLAMA

Okazuje się, że problem został już usunięty – profilem zaufanym (bezpłatnym) można już podpisać różne pliki. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką informację wraz z instrukcją dotyczącą podpisu można też znaleźć na stronie Ministerstwa Cyfryzacji (https://obywatel.gov.pl/praca-i-biznes/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany).

Ministerstwo Cyfryzacji informuje na tej stronie m.in., że dokument elektroniczny, który można podpisać podpisem zaufanym potwierdzonym Profilem Zaufanym (eGO) powinien:
- być zapisany jako pojedynczy plik — maksymalny rozmiar 10 MB,
- mieć rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2,

Sprawozdanie musi być podpisane profilem zaufanym przez wszystkie osoby w zarządzie, nawet gdy jest ich 20–30

To dobra wiadomość nie tylko dla fundacji i stowarzyszeń, ale też dla podmiotów sporządzających roczne raporty według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. One nie muszą jeszcze przygotowywać sprawozdań w strukturach logicznych określonych przez ministra finansów.

Będą dalsze zmiany

W odpowiedzi na pytanie DGP resort finansów przypomniał, że sprawozdanie musi być podpisane profilem zaufanym przez wszystkie zobowiązane osoby. To problem dla podmiotów, w których zarządzie jest nawet 20–30 osób. Resort finansów zdaje sobie z tego sprawę i dlatego – jak nas poinformował – pracuje wraz z ministerstwami Cyfryzacji i Sprawiedliwości również nad zmianami w tym zakresie. Nie zdradza jednak szczegółów.

Ministerialna aplikacja e-sprawozdania finansowe

Organizacje non profit mogą także liczyć na kolejne udogodnienie. Jeszcze w marcu 2019 r. MF zamierza udostępnić nową wersję aplikacji e-sprawozdania finansowe. Obecnie służy ona osobom fizycznym prowadzącym księgi rachunkowe. Mogą one za jej pomocą sporządzać sprawozdania, podpisywać i wysyłać do szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Już w marcu 2019 r. z aplikacji mają też korzystać fundacje, stowarzyszenia i inni podatnicy CIT niewpisani do rejestru przedsiębiorców KRS. Przypomnijmy, że przesyłają oni podpisane sprawozdania nie do szefa KAS, tylko do naczelników urzędów skarbowych.

Ale uwaga: aplikacja umożliwi im tylko sporządzanie i podpisywanie raportów. Nie będzie możliwości wysyłki – zastrzega MF. Dodaje, że w tym celu będzie można np. użyć e-PUAP.

Sprawozdania tworzone w aplikacji będą ustrukturyzowane, mimo że na razie nie jest to obligatoryjne m.in. dla fundacji i stowarzyszeń.

Docelowo MF planuje ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych podatników CIT niewpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS i osób fizycznych. Wszyscy oni będą tworzyć sprawozdania w strukturach logicznych i wysyłać je do szefa KAS.

Narzędzie do odczytu

Ministerstwo Finansów zapewniło też, że zamierza udostępnić narzędzie do odczytu sprawozdań przygotowanych w strukturach logicznych. Podkreśla, że już teraz aplikacja e-Sprawozdania umożliwia przejrzenie treści przygotowanych w niej raportów. Jeśli sprawozdanie zostanie przygotowane za pomocą innego narzędzia, nie ma gwarancji odczytania jego pełnej treści.©℗

Podpisane sprawozdania pozostają nieczytelne - opinia
Agnieszka Baklarz
biegły rewident, członek zarządu w A. Bombik Kancelaria Biegłego Rewidenta sp. z o.o.

Przetestowałam nowy sposób podpisywania pilików i faktycznie on działa. Po zalogowaniu na e-PUAP można wybrać plik z pulpitu (np. w formacie PDF) i podpisać profilem zaufanym. Następuje to w ten sposób, że załączony plik automatycznie zmienia swoją formę na XML.

Nadal jednak jest problem, bo tak zakodowane sprawozdanie jest kompletnie nieczytelne dla odbiorcy. A przypomnę, że powinien móc je przeczytać organ nadzorczy (fundacji, stowarzyszenia).

Nadal więc aktualny jest problem zatwierdzania rocznych raportów w ciemno.

Rozwiązaniem tego problemu jest oczywiście stworzenie własnego pliku XML (tworzy się to na przykład w notatniku, zapisując plik tekstowy w formacie UTF-8). Sprawozdanie ma wówczas formę tekstową, zrozumiałą dla przeciętnego odbiorcy.

Niezrozumiałe jest natomiast, dlaczego Ministerstwo Finansów, mimo zapowiedzi, wciąż nie udostępniało narzędzia do odczytu rocznych sprawozdań tworzonych w XML, lecz w inny sposób. Jego przygotowanie nie jest aż takie skomplikowane.

Agnieszka Pokojska agnieszka.pokojska@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA