REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Którą strukturę wybrać do sporządzenia e-sprawozdania finansowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Którą strukturę wybrać do sporządzenia e-sprawozdania finansowego? /fot. Fotolia
Którą strukturę wybrać do sporządzenia e-sprawozdania finansowego? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało szczegółową informację, która ułatwia wybór odpowiedniej struktury danych e-sprawozdania finansowego. Zawarte zostały w niej wszystkie obowiązujące rodzaje struktur, ich powiązania i zastosowanie. Firmy muszą dostosować swoje programy finansowo-księgowego (lub pozyskać gotowe narzędzia informatyczne) do sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z daną strukturą.

Struktury logiczne do tworzenia e-sprawozdań finansowych

Obecnie sprawozdania finansowe należy składać do właściwych organów (Krajowego Rejestru Sądowego lub Szefa Krajowe Administracji Skarbowej) w odpowiedniej strukturze oraz formacie, zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Udostępnione przez resort finansów pliki w formacie XSD stanowią wzorzec struktur danych dla każdego przewidzianego typu e-sprawozdań finansowych.

Wyjaśnijmy, że pliki z rozszerzeniem XSD (od XML Schema Definition) zawierają definicje i zasady jakimi należy się kierować przy tworzeniu pliku XML (od Extensible Markup Language). Sprawozdanie finansowe należy zatem wytworzyć jako jeden plik XML, który będzie zgodny z regułami określonymi we właściwej strukturze XSD.

Polecamy: 27 czerwca - Bezpłatne webinarium e-Sprawozdania – ostatni dzwonek!

Ministerstwo Finansów nie przygotowało niestety narzędzia pozwalającego wytworzyć sprawozdanie finansowe w wymaganym do przesyłania formacie XML. Wobec czego struktury logiczne w formacie XSD muszą przejść przez ręce informatyków, tzn. na ich podstawie muszą oni dokonać aktualizacji programów finansowo-księgowych (lub dostarczyć oddzielne od programu finansowo-księgowego narzędzie) tak, żeby można było przekształcić tworzone przez daną jednostkę sprawozdanie finansowe na pliki zawierające te sprawozdania finansowe we właściwej formie elektronicznej (formacie XML), odpowiadającej strukturze logicznej zgodnej z upublicznionym przez Ministerstwo Finansów formatem XSD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji, w przypadku gdy plik e-sprawozdania finansowego nie zostanie wygenerowany zgodnie z opublikowanymi strukturami, nie uzyska akceptacji systemu teleinformatycznego dedykowanego do obsługi zgłoszeń takich dokumentów.

- Bardzo istotnym aspektem w kontekście e-sprawozdań finansowych, jest stworzenie przez przedsiębiorcę poprawnego pliku XML i dlatego zaszyliśmy w aplikacji Comarch e-Sprawozdania walidator, który działa dwuetapowo: najpierw sprawdzając merytorycznie poszczególne pozycje sprawozdania m.in. czy zysk/strata netto z bilansu zgadza się z zyskiem/stratą netto w rachunku zysków i strat, lub czy aktywa równają się pasywom. Następnie, całe sprawozdanie finansowe jest walidowane pod kątem poprawności i zgodności ze schematami przestawionymi na stronach Ministerstwa Finansów. W przypadku jakiejkolwiek nieprawidłowości, aplikacja Comarch e-Sprawozdania poinformuje użytkownika o konkretnym błędzie, co pozwala na szybkie zlokalizowanie i poprawienie nieprawidłowej treści w sprawozdaniu finansowym - mówi Paweł Krupa, konsultant ds. rozwiązań biznesowych w Comarch.

XSD dla poszczególnych e-sprawozdań finansowych

Ministerstwo Finansów przygotowało informację o strukturach sprawozdań finansowych udostępnionych na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Poszczególne struktury (pliki XSD) sprawozdań finansowych lub skonsolidowanych sprawozdań finansowych przeznaczone są m.in. dla przedsiębiorstw, banków, zakładów ubezpieczeń i reasekuracji, organizacji pożytku publicznego, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Struktury dostępne są zarówno do prezentacji danych w złotych, jak również w tysiącach złotych.

I tak, zgodnie z przygotowaną przez Ministerstwo Finansów informację:

I. Struktury danych przygotowane na podstawie Załącznika Nr 1 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 395, z późn. zm.) „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji” znajdują się w plikach:

1) JednostkaInnaWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) JednostkaInnaWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) JednostkaInnaStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

II. Struktury danych przygotowane na podstawie Załącznika Nr 2 do ustawy o rachunkowości „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla banków” oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 1 października 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 329 z późn. zm.) znajdują się w plikach:

1) BankWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) BankWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) BankStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

III. Struktury danych przygotowane na podstawie Załącznika Nr 3 do ustawy o rachunkowości „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji” oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 kwietnia 2016 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz. U. z 2016r. poz. 562) znajdują się w plikach:

1) ZakladUbezpieczenWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) ZakladUbezpieczenWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) ZakladUbezpieczenStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

IV. Struktury danych przygotowane na podstawie Załącznika Nr 4 do ustawy o rachunkowości „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek mikro” znajdują się w plikach:

1) JednostkaMikroWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) JednostkaMikroWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) JednostkaMikroStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

V. Struktury danych przygotowane na podstawie Załącznika Nr 5 do ustawy o rachunkowości „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek małych korzystających z uproszczeń odnoszących się do sprawozdania finansowego” znajdują się w plikach:

1) JednostkaMalaWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) JednostkaMalaWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) JednostkaMalaStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

VI. Struktury danych przygotowane na podstawie Załącznika Nr 6 do ustawy o rachunkowości „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym, o którym mowa w art. 45 ustawy, dla jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyjątkiem spółek kapitałowych, oraz jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy” znajdują się w plikach:

1) JednostkaOpWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) JednostkaOpWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) JednostkaOpStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

VII. Struktury danych zawierające elementy wspólne dla poniższych plików:

1) JednostkaInnaStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

2) BankStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

3) ZakladUbezpieczenStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

4) JednostkaMikroStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

5) JednostkaMalaStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd, 6) JednostkaOpStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd, znajdują się w pliku - StrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd.

VIII. Struktury danych przygotowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie zakresu informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym alternatywnych spółek inwestycyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2051) na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) ASIWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) ASIWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) ASIStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji

IX. Struktury danych przygotowane zgodnie z Załącznikiem Nr 1 Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości domów maklerskich (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 123) „Sprawozdanie finansowe domu maklerskiego” na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) DomMaklerskiWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) DomMaklerskiWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) DomMaklerskiStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji .

X. Struktury danych przygotowane zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości domów maklerskich „Skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej domu maklerskiego” na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) SkonsolidowanyDomMaklerskiWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) SkonsolidowanyDomMaklerskiWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) SkonsolidowanyDomMaklerskiStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

XI. Struktury danych przygotowane zgodnie z Załącznikiem Nr 2 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 stycznia 2018 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 268) „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym kasy” na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) SKOKWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) SKOKWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) SKOKStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

XII. Struktury danych przygotowane zgodnie z Załącznikiem Nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych „Zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym małej kasy” na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) MalaSKOKWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) MalaSKOKWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) MalaSKOKStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

XIII. Struktury danych przygotowane zgodnie z Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 676) na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) SkonsolidowanaJednostkaInnaWZlotych(1)_v1-0.xsd.xsd ( 20 KB ) – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) SkonsolidowanaJednostkaInnaWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) SkonsolidowanaJednostkaInnaStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji.

XIV. Struktury danych przygotowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 kwietnia 2016 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji (Dz. U. z 2016 r. poz. 562) na podstawie ustawy o rachunkowości znajdują się w plikach:

1) SkonsolidowanyZakladUbezpieczenStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w złotych,

2) SkonsolidowanyZakladUbezpieczenWTysiacach(1)_v1-0.xsd.xsd – sprawozdanie w wersji dla danych liczbowych podanych w zaokrągleniu do tysięcy złotych,

3) SkonsolidowanyZakladUbezpieczenStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd – element wspólny dla obu powyższych wersji

XV. Struktury danych zawierające elementy wspólne dla poniższych plików:

1) ASIStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

2) DomMaklerskiStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

3) SkonsolidowanyDomMaklerskiStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

4) SKOKStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

5) MalaSKOKStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

6) SkonsolidowanaJednostkaInnaStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd,

7) SkonsolidowanyZakladUbezpieczenStrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd.xsd, znajdują się w pliku - StrukturyDanychSprFin_v1-1.xsd.xsd.

Struktury udostępniane przez Ministerstwo Finansów

Ministerstwo Finansów udostępniło struktury logiczne sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości. Powyższe struktury logiczne w formacie XSD są do pobrania w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów pod adresem: https://www.mf.gov.pl/krajowa-administracja-skarbowa/dzialalnosc/struktury-e-sprawozdan.

Natomiast sprawozdania finansowe sporządzane zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR), jak poinformowało Ministerstwo Finansów, również sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie, jeżeli zostaną udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Dotychczas jednak struktury logiczne oraz format sprawozdań finansowych sporządzanych zgodnie z MSR nie zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów.

Dodatkowe informacje i objaśnienia e-sprawozdania finansowego

W opublikowanych strukturach logicznych, jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów, element „Dodatkowe informacje i objaśnienia” (z wyjątkiem informacji dotyczącej rozliczenia różnicy pomiędzy podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym a wynikiem finansowym) ma postać nieustrukturyzowaną.

Oznacza to, że nieustrukturyzowana informacja dodatkowa może zostać dołączona jako element pliku XML sprawozdania finansowego w postaci binarnej, kodowanej w standardzie Base64 (np. jako .doc., .odt, .pdf, .jpg, .xls, .rft) albo może być zaprezentowana jako zawartość elementu o nazwie „Opis”.

Artykuł powstał przy współpracy Comarch.
Dowiedz się więcej na stronie: Program do tworzenia e-Sprawozdania finansowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA