Kategorie

Składanie e-sprawozdań finansowych

Składanie e-sprawozdań finansowych
Składanie e-sprawozdań finansowych
ShutterStock
E-sprawozdania finansowe za 2018 rok (sporządzone w obowiązkowej już formie elektronicznej) muszą zostać złożone do organu administracji skarbowej (Szefa KAS lub urzędu skarbowego) oraz Repozytorium Dokumentów Finansowych (w przypadku podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego). Razem ze sprawozdaniami finansowymi powinny też zostać złożone załączone do nich wymagane prawem inne dokumenty (w tym w szczególności sprawozdanie z badania przez biegłego rewidenta i odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego).

Terminy i sposób składania e-sprawozdań

Podatnicy PIT

Najwcześniej, bo w terminie złożenia rocznego zeznania PIT (czyli zasadniczo do 30 kwietnia 2019 r.) podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy prowadzą księgi rachunkowe muszą złożyć sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Złożenie e-sprawozdania odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Można to zrobić za pośrednictwem specjalnego interfejsu API albo z użyciem przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji e-Sprawozdania Finansowe (działa tylko w systemie Windows).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Podatnicy CIT niezarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS

Reklama

W ciągu 10 dni od zatwierdzenia powinno zostać złożone (do naczelnika właściwego urzędu skarbowego) e-sprawozdanie finansowe tych podatników podatku dochodowego od osób prawnych (np. stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej), którzy nie są zarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS. Jeżeli zatwierdzenie e-sprawozdania finansowego za 2018 r. nastąpi w ostatnim możliwym terminie (czyli 30 czerwca 2019 r. - 6 miesięcy od zamknięcia roku obrotowego), to termin na złożenie tego sprawozdania do urzędu skarbowego mija 10 lipca 2019 r.

E-sprawozdanie tych podmiotów można wysłać do urzędu skarbowego mailem na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu albo doręczyć do urzędu na informatycznym nośniku danych (np. pendrive).

Podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS

W ciągu 15 dni od zatwierdzenia e-sprawozdania finansowego (czyli najpóźniej 15 lipca 2019 r.) podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek złożyć to sprawozdanie w formie elektronicznej (za pośrednictwem systemu eKRS) do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF) w KRS. KRS przekaże je szefowi KAS dlatego podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS nie muszą składać sami tych sprawozdań organu podatkowego.

Składanie e-sprawozdań do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF)

Sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej można złożyć bezpłatnie za pośrednictwem portalu eKRS na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Reklama

Żeby to zrobić trzeba najpierw założyć konto w eKRS. Konto można utworzyć wchodząc do części S24 na stronie głównej portalu eKRS. Utworzone konto daje dostęp do wszelkich funkcjonalności portalu S24 oraz do funkcjonalności portalu do bezpłatnego zgłaszania dokumentów finansowych do RDF.

Wszystkie funkcje związane z zarządzaniem kontem (zmiana hasła, zmiana adres e-mail, usunięcie konta) są dostępne w zakładce „Moje konto” w części S24, do której można wejść ze strony głównej portalu eKRS.

Podmioty, które założyły konta przed 1 stycznia 2018 r. (aby korzystać ze wszystkich funkcjonalności Systemu)  muszą dokonać autoryzacji konta „podpisując” je podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Autoryzacja konta jest czynnością jednorazową.

Instrukcja tworzenia, logowania i obsługi kont w portalu S24 i RDF dostępna jest w zakładce Pomoc na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Po zalogowaniu na konto w eKRS zostanie wyświetlona strona z dostępnymi zakładkami:

- Przygotowywanie i składanie zgłoszeń,

- Przeglądanie złożonych zgłoszeń,

- Podpisywanie zgłoszeń udostępnionych do podpisu,

- Powiadomienia.

W zakładce „Przygotowywanie i składanie zgłoszeń” jest możliwość:

· Zgłoszenia dokumentów finansowych do RDF,

· Podglądu, usunięcia lub kontynuacji wypełniania zgłoszenia roboczego (jeszcze nie wysłanego do RDF).

Dodawanie zgłoszenia odbywa się w kolejnych 4 następujących Krokach:

Krok 1 – wyszukanie podmiotu.

Krok 2 – dołączenie dokumentów.

Krok 3 – oświadczenie.

Krok 4 – weryfikacja, podpisanie zgłoszenia, wysyłka do RDF.

Dokładna instrukcja postępowania w kolejnych Krokach dostępna jest jako Instrukcja użytkownika na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ (zakładka Pomoc).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie w poszczególnych Krokach.

Krok 1.

W kroku 1 należy podać dziesięcioznakowy numer KRS podmiotu, dla którego są składane dokumenty finansowe – i kliknąć: „Szukaj”. Powinny wyświetlić się zostaną wyświetlone dane o podmiocie (nazwa i forma prawna podmiotu oraz osoby fizyczne uprawnione do reprezentacji podmiotu).

Tu ważna uwaga: Nie ma możliwości kontynuowania procesu bezpłatnego składania e-sprawozdania finansowego w przypadku gdy:

- system nie jest w stanie znaleźć osób fizycznych uprawnionych do reprezentacji podmiotu,

- na liście brak jest osób posiadających numer PESEL

Zgłoszenie musi być bowiem podpisane przez co najmniej jedną osobę z osób wymienionych w tabeli (tj. wpisanych do KRS), posiadającą numer PESEL, podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-PUAP.

Dlatego w wyżej wymienionych sytuacjach wniosek musi być złożony do sądu, drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu S24 jako wniosek (KRS-Z30) o zmianę wpisu w KRS – sprawozdania finansowe i inne dokumenty. Wniosek ten jest płatny (140 zł).

Krok 2.

W jednym zgłoszeniu można złożyć dokumenty pochodzące tylko z jednej grupy I lub II lub informację o braku obowiązku sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego.

Lista dokumentów finansowych, które podlegają zgłoszeniu.

Grupa I. Sprawozdania finansowe i inne dokumenty finansowe

1. Roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności

3. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

4. Uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta / sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego

W zależności od formy prawnej podmiotu lista dokumentów może nie zawierać wszystkich wyżej wymienionych pozycji.

W przypadku składania rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.


II. Sprawozdania finansowe grup kapitałowych i innych dokumentów

1. Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności jednostki dominującej

3. Sprawozdanie z działalności kapitałowej

4. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta/ sprawozdanie z badania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej

W przypadku składania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.

Jeżeli dla danego podmiotu jest już wpisana wzmianka w KRS o złożonym dokumencie za wskazany okres - można złożyć go (w odrębnym zgłoszeniu) jako korektę.

Wszystkie ww. dokumenty oprócz uchwał muszą zostać załączone do systemu podpisane elektronicznie. Jedynie dokumenty uchwał mogą być dołączone do Systemu jako podpisane lub niepodpisane. Jeżeli dokumenty zostały dołączone jako niepodpisane, Użytkownik ma możliwość podpisania zgłoszenia (wraz z niepodpisanymi załącznikami) tylko i wyłącznie z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP.

Krok 3.

W kroku 3 należy uzupełnić oświadczenie osoby (ew. osób) podpisującej zgłoszenie. Oświadczenie będzie podpisane razem ze zgłoszeniem w kroku 4.

W szczególności dla każdego z załączonych dokumentów wchodzących w skład rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego należy oświadczyć czy oryginał dokumentu został podpisany przez kierownika jednostki oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.

Jeżeli dokumenty nie posiadają wszystkich wymaganych podpisów należy oświadczyć, że oryginał dokumentu nie posiada wszystkich podpisów wymaganych w przepisach ustawy o rachunkowości. Ponadto trzeba wskazać kto nie podpisał i powód braku podpisu.

Krok 4.

W kroku 4 trzeba zweryfikować poprawność wypełnienia zgłoszenia, podpisać zgłoszenie lub przekazać do podpisu na konto innego użytkownika/ów a następnie wysłać je do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

W przypadku gdy do zgłoszenia został dodany choćby jeden dokument niepodpisany podpisem kwalifikowanym, całe zgłoszenie może być podpisane tylko profilem zaufanym ePUAP – opcja „Podpisz podpisem kwalifikowanym” nie będzie dostępna.

Więcej na temat podpisywania e-sprawozdań (i zgłoszeń) oraz osób do tego uprawnionych: Podpisywanie e-sprawozdań finansowych

Wysłanie zgłoszenia do Repozytorium dokumentów finansowych możliwe jest za pomocą akcji „Wyślij do Repozytorium DF”. Akcja dostępna jest tylko dla zgłoszeń pozytywnie zweryfikowanych i poprawnie podpisanych przez co najmniej jedną osobę (zgłoszenie ze statusem „podpisane”).

Ministerstwo Sprawiedliwości zastrzega, że przy dużym obciążeniu systemu, dokumenty będą zamieszczone w RDF w ciągu 24 godzin.

Należy mieć na uwadze, że wprowadzone do systemu zgłoszenie, które w ciągu 14 dni nie zostanie wysłane do RDF zostanie automatycznie usunięte z systemu.

W zakładce „Powiadomienia” mogą pojawić się następujące powiadomienia:

- powiadomienie o rejestracji zgłoszenia

- powiadomienie o umieszczeniu wzmianki w KRS

- powiadomienie o umieszczeniu dokumentów w RDF

- powiadomienie o przekazaniu zgłoszenia do podpisu na konto swoje konto

- powiadomienie o automatycznym usunięciu zgłoszenia roboczego z powodu przeterminowania

- powiadomienie o usunięciu dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

- powiadomienie o przywróceniu usuniętego dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

Dla każdego powiadomienia prezentowane są:

- Chwila dostarczenia

- Id zgłoszenia

- Nr KRS

- Typ powiadomienia

Przy pomocą akcji „Pokaż szczegóły ” możliwy jest podgląd treści wysłanych na adres email przypisany do konta użytkownika.

Wysłane zgłoszenia można obejrzeć w zakładce „Przeglądanie złożonych zgłoszeń”.

Złożone dokumenty można również wyszukać w systemie „Przeglądarka dokumentów finansowych” na głównej stronie portalu eKRS.

Złożenie do RDF e-sprawozdania i załączonych do niego stosownych dokumentów zwalnia z obowiązku złożenia na portalu S24 płatnego wniosku o wpis wzmianek o złożeniu dokumentów finansowych w dziale 3 rejestru przedsiębiorców KRS.

Chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystaj z naszego programu
INFORLEX Plan kont dla firm – program
INFORLEX Plan kont dla firm – program
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość
    1 sty 2000
    27 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.

    Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

    Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego - procedura wydania decyzji

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego to specjalna instytucja, umożliwiająca odciążenie majątku podatnika (a w określonych przypadkach również jego małżonka). Co kluczowe dla podatnika, może ona mieć miejsce nie tylko w toku egzekucji, ale również jeszcze przed wydaniem decyzji o wysokości zobowiązania i przed terminem wymagalności takiego. To narzędzie, w sposób zdecydowany, chroni interesy wierzyciela podatkowego, zwiększając jego możliwości uzyskania zobowiązania podatkowego. Można jednak zrozumieć obawy podatników przy funkcjonowaniu takiego odformalizowanego narzędzia - takie zabezpieczenie (nazywane „przedwymiarowym”) może być przecież ograniczeniem praw podatnika.

    Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

    W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?

    Umorzenie subwencji PFR - ujęcie w księgach rachunkowych

    Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że umorzenie subwencji finansowej (z Tarczy Finansowej PFR), które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

    Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

    Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

    Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

    Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

    Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

    Płaca minimalna w 2022 roku wyniesie 3 tys. zł

    Płaca minimalna w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa) ma wynosić 3 tys. zł, a minimalna stawka godzinowa ma być na poziomie 19,60 zł - zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów.

    VAT e-commerce - rewolucja w handlu elektronicznym

    VAT e-commerce. Na pewno każdemu z nas zdarza się zamówić coś przez Internet. Z punktu widzenia konsumenta nie jest to nic trudnego – dodajemy produkt do koszyka, płacimy za niego i po jakimś czasie zamówienie dostarcza kurier we wskazane miejsce. Sprawa wygląda jednak zgoła inaczej z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się e-handlem. Zwłaszcza z podatkowego punktu widzenia rozliczenie tego rodzaju sprzedaży może być dość problematyczne. Dodatkowo do końca czerwca unijni sprzedawcy internetowi mogli być w nieco gorszej sytuacji niż ich konkurencja z USA czy Chin, która nie zawsze dbała o odprowadzenie podatku VAT. Między innymi z tych powodów 1 lipca 2021 r. w całej Unii Europejskiej weszły w życie przepisy podatkowe wprowadzające szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej.

    Paczki spoza UE - zasady i koszty obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca 2021 r.

    Paczki spoza UE - cło i podatki. Od 1 lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej (także w Polsce) weszły w życie nowe przepisy (tzw. pakiet VAT e-commerce) dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej (np. z Chin) jest zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmuje się Poczta Polska, która przejęła obsługę celną przesyłek spoza UE, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych np. w Azji.

    Rejestracja w e-TOLL - konieczna przed 30 września

    Rejestracja w e-TOLL. Do 30 września 2021 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują dwa systemy – e-TOLL i viaTOLL. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają przewoźników do szybkiej zmiany viaTOLL na e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatni moment. Oprócz ulgi na zakup urządzeń OBU/ZSL, MF i KAS przygotowały pakiet kolejnych ułatwień dla przewoźników.

    Telewizor w kosztach podatkowych firmy

    Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK?

    Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?

    System podatkowy w Wielkiej Brytanii - rodzaje podatków, stawki, główne zasady

    System podatkowy w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania znana jest w świecie jako jurysdykcja przyjazna dla biznesu. Czy na ten wizerunek wpływa tamtejszy system podatkowy? Poniżej prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące podatków w Zjednoczonym Królestwie, które pozwolą rozstrzygnąć, czy to właśnie one są najważniejszym czynnikiem przyciągającym tam przedsiębiorców z wielu krajów, w tym z Polski.

    Czy odprawy z tytułu zwolnień grupowych są opodatkowane PIT?

    Odprawy z tytułu zwolnień grupowych a PIT. Zwolnienie z pracy jest trudnym momentem dla pracownika. Emocjonalnie może nie mieć tutaj znaczenia, czy następuje ono z przyczyn prawa pracy, cywilnych, czy innych. W zakresie konsekwencji podatkowych, może to mieć jednak znaczenie zasadnicze. Podstawa wypłaty odprawy oraz jej ocena i charakter odszkodowawczy lub zadośćuczynienia, mogą bowiem wpływać wprost na obowiązki podatkowe, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.