REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składanie e-sprawozdań finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składanie e-sprawozdań finansowych
Składanie e-sprawozdań finansowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

E-sprawozdania finansowe za 2018 rok (sporządzone w obowiązkowej już formie elektronicznej) muszą zostać złożone do organu administracji skarbowej (Szefa KAS lub urzędu skarbowego) oraz Repozytorium Dokumentów Finansowych (w przypadku podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego). Razem ze sprawozdaniami finansowymi powinny też zostać złożone załączone do nich wymagane prawem inne dokumenty (w tym w szczególności sprawozdanie z badania przez biegłego rewidenta i odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego).

Terminy i sposób składania e-sprawozdań

Podatnicy PIT

REKLAMA

Autopromocja

Najwcześniej, bo w terminie złożenia rocznego zeznania PIT (czyli zasadniczo do 30 kwietnia 2019 r.) podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy prowadzą księgi rachunkowe muszą złożyć sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Złożenie e-sprawozdania odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Można to zrobić za pośrednictwem specjalnego interfejsu API albo z użyciem przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji e-Sprawozdania Finansowe (działa tylko w systemie Windows).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy CIT niezarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS

W ciągu 10 dni od zatwierdzenia powinno zostać złożone (do naczelnika właściwego urzędu skarbowego) e-sprawozdanie finansowe tych podatników podatku dochodowego od osób prawnych (np. stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej), którzy nie są zarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS. Jeżeli zatwierdzenie e-sprawozdania finansowego za 2018 r. nastąpi w ostatnim możliwym terminie (czyli 30 czerwca 2019 r. - 6 miesięcy od zamknięcia roku obrotowego), to termin na złożenie tego sprawozdania do urzędu skarbowego mija 10 lipca 2019 r.

E-sprawozdanie tych podmiotów można wysłać do urzędu skarbowego mailem na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu albo doręczyć do urzędu na informatycznym nośniku danych (np. pendrive).

Podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS

W ciągu 15 dni od zatwierdzenia e-sprawozdania finansowego (czyli najpóźniej 15 lipca 2019 r.) podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek złożyć to sprawozdanie w formie elektronicznej (za pośrednictwem systemu eKRS) do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF) w KRS. KRS przekaże je szefowi KAS dlatego podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS nie muszą składać sami tych sprawozdań organu podatkowego.

Składanie e-sprawozdań do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF)

Sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej można złożyć bezpłatnie za pośrednictwem portalu eKRS na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Żeby to zrobić trzeba najpierw założyć konto w eKRS. Konto można utworzyć wchodząc do części S24 na stronie głównej portalu eKRS. Utworzone konto daje dostęp do wszelkich funkcjonalności portalu S24 oraz do funkcjonalności portalu do bezpłatnego zgłaszania dokumentów finansowych do RDF.

Wszystkie funkcje związane z zarządzaniem kontem (zmiana hasła, zmiana adres e-mail, usunięcie konta) są dostępne w zakładce „Moje konto” w części S24, do której można wejść ze strony głównej portalu eKRS.

Podmioty, które założyły konta przed 1 stycznia 2018 r. (aby korzystać ze wszystkich funkcjonalności Systemu)  muszą dokonać autoryzacji konta „podpisując” je podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Autoryzacja konta jest czynnością jednorazową.

Instrukcja tworzenia, logowania i obsługi kont w portalu S24 i RDF dostępna jest w zakładce Pomoc na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Po zalogowaniu na konto w eKRS zostanie wyświetlona strona z dostępnymi zakładkami:

- Przygotowywanie i składanie zgłoszeń,

- Przeglądanie złożonych zgłoszeń,

- Podpisywanie zgłoszeń udostępnionych do podpisu,

- Powiadomienia.

W zakładce „Przygotowywanie i składanie zgłoszeń” jest możliwość:

· Zgłoszenia dokumentów finansowych do RDF,

· Podglądu, usunięcia lub kontynuacji wypełniania zgłoszenia roboczego (jeszcze nie wysłanego do RDF).

Dodawanie zgłoszenia odbywa się w kolejnych 4 następujących Krokach:

Krok 1 – wyszukanie podmiotu.

Krok 2 – dołączenie dokumentów.

Krok 3 – oświadczenie.

Krok 4 – weryfikacja, podpisanie zgłoszenia, wysyłka do RDF.

Dokładna instrukcja postępowania w kolejnych Krokach dostępna jest jako Instrukcja użytkownika na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ (zakładka Pomoc).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie w poszczególnych Krokach.

Krok 1.

W kroku 1 należy podać dziesięcioznakowy numer KRS podmiotu, dla którego są składane dokumenty finansowe – i kliknąć: „Szukaj”. Powinny wyświetlić się zostaną wyświetlone dane o podmiocie (nazwa i forma prawna podmiotu oraz osoby fizyczne uprawnione do reprezentacji podmiotu).

Tu ważna uwaga: Nie ma możliwości kontynuowania procesu bezpłatnego składania e-sprawozdania finansowego w przypadku gdy:

- system nie jest w stanie znaleźć osób fizycznych uprawnionych do reprezentacji podmiotu,

- na liście brak jest osób posiadających numer PESEL

Zgłoszenie musi być bowiem podpisane przez co najmniej jedną osobę z osób wymienionych w tabeli (tj. wpisanych do KRS), posiadającą numer PESEL, podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-PUAP.

Dlatego w wyżej wymienionych sytuacjach wniosek musi być złożony do sądu, drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu S24 jako wniosek (KRS-Z30) o zmianę wpisu w KRS – sprawozdania finansowe i inne dokumenty. Wniosek ten jest płatny (140 zł).

Krok 2.

W jednym zgłoszeniu można złożyć dokumenty pochodzące tylko z jednej grupy I lub II lub informację o braku obowiązku sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego.

Lista dokumentów finansowych, które podlegają zgłoszeniu.

Grupa I. Sprawozdania finansowe i inne dokumenty finansowe

1. Roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności

3. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

4. Uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta / sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego

W zależności od formy prawnej podmiotu lista dokumentów może nie zawierać wszystkich wyżej wymienionych pozycji.

W przypadku składania rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.


II. Sprawozdania finansowe grup kapitałowych i innych dokumentów

1. Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności jednostki dominującej

3. Sprawozdanie z działalności kapitałowej

4. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta/ sprawozdanie z badania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej

W przypadku składania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.

Jeżeli dla danego podmiotu jest już wpisana wzmianka w KRS o złożonym dokumencie za wskazany okres - można złożyć go (w odrębnym zgłoszeniu) jako korektę.

Wszystkie ww. dokumenty oprócz uchwał muszą zostać załączone do systemu podpisane elektronicznie. Jedynie dokumenty uchwał mogą być dołączone do Systemu jako podpisane lub niepodpisane. Jeżeli dokumenty zostały dołączone jako niepodpisane, Użytkownik ma możliwość podpisania zgłoszenia (wraz z niepodpisanymi załącznikami) tylko i wyłącznie z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP.

Krok 3.

W kroku 3 należy uzupełnić oświadczenie osoby (ew. osób) podpisującej zgłoszenie. Oświadczenie będzie podpisane razem ze zgłoszeniem w kroku 4.

W szczególności dla każdego z załączonych dokumentów wchodzących w skład rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego należy oświadczyć czy oryginał dokumentu został podpisany przez kierownika jednostki oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.

Jeżeli dokumenty nie posiadają wszystkich wymaganych podpisów należy oświadczyć, że oryginał dokumentu nie posiada wszystkich podpisów wymaganych w przepisach ustawy o rachunkowości. Ponadto trzeba wskazać kto nie podpisał i powód braku podpisu.

Krok 4.

W kroku 4 trzeba zweryfikować poprawność wypełnienia zgłoszenia, podpisać zgłoszenie lub przekazać do podpisu na konto innego użytkownika/ów a następnie wysłać je do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

W przypadku gdy do zgłoszenia został dodany choćby jeden dokument niepodpisany podpisem kwalifikowanym, całe zgłoszenie może być podpisane tylko profilem zaufanym ePUAP – opcja „Podpisz podpisem kwalifikowanym” nie będzie dostępna.

Więcej na temat podpisywania e-sprawozdań (i zgłoszeń) oraz osób do tego uprawnionych: Podpisywanie e-sprawozdań finansowych

Wysłanie zgłoszenia do Repozytorium dokumentów finansowych możliwe jest za pomocą akcji „Wyślij do Repozytorium DF”. Akcja dostępna jest tylko dla zgłoszeń pozytywnie zweryfikowanych i poprawnie podpisanych przez co najmniej jedną osobę (zgłoszenie ze statusem „podpisane”).

Ministerstwo Sprawiedliwości zastrzega, że przy dużym obciążeniu systemu, dokumenty będą zamieszczone w RDF w ciągu 24 godzin.

Należy mieć na uwadze, że wprowadzone do systemu zgłoszenie, które w ciągu 14 dni nie zostanie wysłane do RDF zostanie automatycznie usunięte z systemu.

W zakładce „Powiadomienia” mogą pojawić się następujące powiadomienia:

- powiadomienie o rejestracji zgłoszenia

- powiadomienie o umieszczeniu wzmianki w KRS

- powiadomienie o umieszczeniu dokumentów w RDF

- powiadomienie o przekazaniu zgłoszenia do podpisu na konto swoje konto

- powiadomienie o automatycznym usunięciu zgłoszenia roboczego z powodu przeterminowania

- powiadomienie o usunięciu dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

- powiadomienie o przywróceniu usuniętego dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

Dla każdego powiadomienia prezentowane są:

- Chwila dostarczenia

- Id zgłoszenia

- Nr KRS

- Typ powiadomienia

Przy pomocą akcji „Pokaż szczegóły ” możliwy jest podgląd treści wysłanych na adres email przypisany do konta użytkownika.

Wysłane zgłoszenia można obejrzeć w zakładce „Przeglądanie złożonych zgłoszeń”.

Złożone dokumenty można również wyszukać w systemie „Przeglądarka dokumentów finansowych” na głównej stronie portalu eKRS.

Złożenie do RDF e-sprawozdania i załączonych do niego stosownych dokumentów zwalnia z obowiązku złożenia na portalu S24 płatnego wniosku o wpis wzmianek o złożeniu dokumentów finansowych w dziale 3 rejestru przedsiębiorców KRS.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA