REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składanie e-sprawozdań finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Składanie e-sprawozdań finansowych
Składanie e-sprawozdań finansowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

E-sprawozdania finansowe za 2018 rok (sporządzone w obowiązkowej już formie elektronicznej) muszą zostać złożone do organu administracji skarbowej (Szefa KAS lub urzędu skarbowego) oraz Repozytorium Dokumentów Finansowych (w przypadku podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego). Razem ze sprawozdaniami finansowymi powinny też zostać złożone załączone do nich wymagane prawem inne dokumenty (w tym w szczególności sprawozdanie z badania przez biegłego rewidenta i odpis uchwały bądź postanowienia organu zatwierdzającego o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego).

Terminy i sposób składania e-sprawozdań

Podatnicy PIT

REKLAMA

Autopromocja

Najwcześniej, bo w terminie złożenia rocznego zeznania PIT (czyli zasadniczo do 30 kwietnia 2019 r.) podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy prowadzą księgi rachunkowe muszą złożyć sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Złożenie e-sprawozdania odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Można to zrobić za pośrednictwem specjalnego interfejsu API albo z użyciem przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji e-Sprawozdania Finansowe (działa tylko w systemie Windows).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy CIT niezarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS

REKLAMA

W ciągu 10 dni od zatwierdzenia powinno zostać złożone (do naczelnika właściwego urzędu skarbowego) e-sprawozdanie finansowe tych podatników podatku dochodowego od osób prawnych (np. stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej), którzy nie są zarejestrowani w rejestrze przedsiębiorców KRS. Jeżeli zatwierdzenie e-sprawozdania finansowego za 2018 r. nastąpi w ostatnim możliwym terminie (czyli 30 czerwca 2019 r. - 6 miesięcy od zamknięcia roku obrotowego), to termin na złożenie tego sprawozdania do urzędu skarbowego mija 10 lipca 2019 r.

E-sprawozdanie tych podmiotów można wysłać do urzędu skarbowego mailem na elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu albo doręczyć do urzędu na informatycznym nośniku danych (np. pendrive).

Podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS

W ciągu 15 dni od zatwierdzenia e-sprawozdania finansowego (czyli najpóźniej 15 lipca 2019 r.) podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego mają obowiązek złożyć to sprawozdanie w formie elektronicznej (za pośrednictwem systemu eKRS) do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF) w KRS. KRS przekaże je szefowi KAS dlatego podatnicy CIT wpisani do rejestru przedsiębiorców KRS nie muszą składać sami tych sprawozdań organu podatkowego.

Składanie e-sprawozdań do Repozytorium Dokumentów Finansowych (RDF)

Sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej można złożyć bezpłatnie za pośrednictwem portalu eKRS na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

REKLAMA

Żeby to zrobić trzeba najpierw założyć konto w eKRS. Konto można utworzyć wchodząc do części S24 na stronie głównej portalu eKRS. Utworzone konto daje dostęp do wszelkich funkcjonalności portalu S24 oraz do funkcjonalności portalu do bezpłatnego zgłaszania dokumentów finansowych do RDF.

Wszystkie funkcje związane z zarządzaniem kontem (zmiana hasła, zmiana adres e-mail, usunięcie konta) są dostępne w zakładce „Moje konto” w części S24, do której można wejść ze strony głównej portalu eKRS.

Podmioty, które założyły konta przed 1 stycznia 2018 r. (aby korzystać ze wszystkich funkcjonalności Systemu)  muszą dokonać autoryzacji konta „podpisując” je podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Autoryzacja konta jest czynnością jednorazową.

Instrukcja tworzenia, logowania i obsługi kont w portalu S24 i RDF dostępna jest w zakładce Pomoc na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ .

Po zalogowaniu na konto w eKRS zostanie wyświetlona strona z dostępnymi zakładkami:

- Przygotowywanie i składanie zgłoszeń,

- Przeglądanie złożonych zgłoszeń,

- Podpisywanie zgłoszeń udostępnionych do podpisu,

- Powiadomienia.

W zakładce „Przygotowywanie i składanie zgłoszeń” jest możliwość:

· Zgłoszenia dokumentów finansowych do RDF,

· Podglądu, usunięcia lub kontynuacji wypełniania zgłoszenia roboczego (jeszcze nie wysłanego do RDF).

Dodawanie zgłoszenia odbywa się w kolejnych 4 następujących Krokach:

Krok 1 – wyszukanie podmiotu.

Krok 2 – dołączenie dokumentów.

Krok 3 – oświadczenie.

Krok 4 – weryfikacja, podpisanie zgłoszenia, wysyłka do RDF.

Dokładna instrukcja postępowania w kolejnych Krokach dostępna jest jako Instrukcja użytkownika na stronie https://ekrs.ms.gov.pl/rdf/rd/ (zakładka Pomoc).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie w poszczególnych Krokach.

Krok 1.

W kroku 1 należy podać dziesięcioznakowy numer KRS podmiotu, dla którego są składane dokumenty finansowe – i kliknąć: „Szukaj”. Powinny wyświetlić się zostaną wyświetlone dane o podmiocie (nazwa i forma prawna podmiotu oraz osoby fizyczne uprawnione do reprezentacji podmiotu).

Tu ważna uwaga: Nie ma możliwości kontynuowania procesu bezpłatnego składania e-sprawozdania finansowego w przypadku gdy:

- system nie jest w stanie znaleźć osób fizycznych uprawnionych do reprezentacji podmiotu,

- na liście brak jest osób posiadających numer PESEL

Zgłoszenie musi być bowiem podpisane przez co najmniej jedną osobę z osób wymienionych w tabeli (tj. wpisanych do KRS), posiadającą numer PESEL, podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-PUAP.

Dlatego w wyżej wymienionych sytuacjach wniosek musi być złożony do sądu, drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu S24 jako wniosek (KRS-Z30) o zmianę wpisu w KRS – sprawozdania finansowe i inne dokumenty. Wniosek ten jest płatny (140 zł).

Krok 2.

W jednym zgłoszeniu można złożyć dokumenty pochodzące tylko z jednej grupy I lub II lub informację o braku obowiązku sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego.

Lista dokumentów finansowych, które podlegają zgłoszeniu.

Grupa I. Sprawozdania finansowe i inne dokumenty finansowe

1. Roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności

3. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

4. Uchwała o podziale zysku bądź pokryciu straty

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta / sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego

W zależności od formy prawnej podmiotu lista dokumentów może nie zawierać wszystkich wyżej wymienionych pozycji.

W przypadku składania rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.


II. Sprawozdania finansowe grup kapitałowych i innych dokumentów

1. Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe

2. Sprawozdanie z działalności jednostki dominującej

3. Sprawozdanie z działalności kapitałowej

4. Skonsolidowane sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

5. Uchwała lub postanowienie o zatwierdzeniu skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego

6. Opinia biegłego rewidenta/ sprawozdanie z badania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego grupy kapitałowej

W przypadku składania skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego wzmianka o złożeniu sprawozdania będzie automatycznie zamieszczona w rejestrze KRS.

Jeżeli dla danego podmiotu jest już wpisana wzmianka w KRS o złożonym dokumencie za wskazany okres - można złożyć go (w odrębnym zgłoszeniu) jako korektę.

Wszystkie ww. dokumenty oprócz uchwał muszą zostać załączone do systemu podpisane elektronicznie. Jedynie dokumenty uchwał mogą być dołączone do Systemu jako podpisane lub niepodpisane. Jeżeli dokumenty zostały dołączone jako niepodpisane, Użytkownik ma możliwość podpisania zgłoszenia (wraz z niepodpisanymi załącznikami) tylko i wyłącznie z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP.

Krok 3.

W kroku 3 należy uzupełnić oświadczenie osoby (ew. osób) podpisującej zgłoszenie. Oświadczenie będzie podpisane razem ze zgłoszeniem w kroku 4.

W szczególności dla każdego z załączonych dokumentów wchodzących w skład rocznego sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego rocznego sprawozdania finansowego należy oświadczyć czy oryginał dokumentu został podpisany przez kierownika jednostki oraz osobę prowadzącą księgi rachunkowe.

Jeżeli dokumenty nie posiadają wszystkich wymaganych podpisów należy oświadczyć, że oryginał dokumentu nie posiada wszystkich podpisów wymaganych w przepisach ustawy o rachunkowości. Ponadto trzeba wskazać kto nie podpisał i powód braku podpisu.

Krok 4.

W kroku 4 trzeba zweryfikować poprawność wypełnienia zgłoszenia, podpisać zgłoszenie lub przekazać do podpisu na konto innego użytkownika/ów a następnie wysłać je do Repozytorium Dokumentów Finansowych.

W przypadku gdy do zgłoszenia został dodany choćby jeden dokument niepodpisany podpisem kwalifikowanym, całe zgłoszenie może być podpisane tylko profilem zaufanym ePUAP – opcja „Podpisz podpisem kwalifikowanym” nie będzie dostępna.

Więcej na temat podpisywania e-sprawozdań (i zgłoszeń) oraz osób do tego uprawnionych: Podpisywanie e-sprawozdań finansowych

Wysłanie zgłoszenia do Repozytorium dokumentów finansowych możliwe jest za pomocą akcji „Wyślij do Repozytorium DF”. Akcja dostępna jest tylko dla zgłoszeń pozytywnie zweryfikowanych i poprawnie podpisanych przez co najmniej jedną osobę (zgłoszenie ze statusem „podpisane”).

Ministerstwo Sprawiedliwości zastrzega, że przy dużym obciążeniu systemu, dokumenty będą zamieszczone w RDF w ciągu 24 godzin.

Należy mieć na uwadze, że wprowadzone do systemu zgłoszenie, które w ciągu 14 dni nie zostanie wysłane do RDF zostanie automatycznie usunięte z systemu.

W zakładce „Powiadomienia” mogą pojawić się następujące powiadomienia:

- powiadomienie o rejestracji zgłoszenia

- powiadomienie o umieszczeniu wzmianki w KRS

- powiadomienie o umieszczeniu dokumentów w RDF

- powiadomienie o przekazaniu zgłoszenia do podpisu na konto swoje konto

- powiadomienie o automatycznym usunięciu zgłoszenia roboczego z powodu przeterminowania

- powiadomienie o usunięciu dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

- powiadomienie o przywróceniu usuniętego dokumentu z repozytorium przez pracownika sądu

Dla każdego powiadomienia prezentowane są:

- Chwila dostarczenia

- Id zgłoszenia

- Nr KRS

- Typ powiadomienia

Przy pomocą akcji „Pokaż szczegóły ” możliwy jest podgląd treści wysłanych na adres email przypisany do konta użytkownika.

Wysłane zgłoszenia można obejrzeć w zakładce „Przeglądanie złożonych zgłoszeń”.

Złożone dokumenty można również wyszukać w systemie „Przeglądarka dokumentów finansowych” na głównej stronie portalu eKRS.

Złożenie do RDF e-sprawozdania i załączonych do niego stosownych dokumentów zwalnia z obowiązku złożenia na portalu S24 płatnego wniosku o wpis wzmianek o złożeniu dokumentów finansowych w dziale 3 rejestru przedsiębiorców KRS.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA