REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikacja elektroniczna z sądem administracyjnym – wnoszenie i odbieranie pism, przeglądanie akt online

  NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 31 maja 2019 r. strona postępowania przed sądem administracyjnym (NSA i WSA) może zarówno wysyłać i odbierać pisma procesowe w formie elektronicznej jak i przeglądać online akta sprawy sądowoadministracyjnej. Jak to robić?

Szczegółowe przepisy związane z informatyzacją postępowania sądowoadministracyjnego zawarte są w ustawie z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi znowelizowanej od 31 maja br. przez:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- art. 4 ustawy z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 183 ze zm.) i

- ustawę z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 934).

Zainicjowanie komunikacji elektronicznej z sądem administracyjnym następuje poprzez:

REKLAMA

1) Wniesienie pismo do sądu w formie dokumentu elektronicznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) Wystąpienie do sądu o elektroniczne dostarczanie dokumentów,

3) Wyrażenie zgody na elektroniczne doręczanie dokumentów.

Po dopełnieniu tych wymogów komunikacja z sądem administracyjnym, w tym doręczanie pism przez sąd, odbywać się będzie wyłącznie w postaci elektronicznej.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Wnoszenie pism do sądu administracyjnego w formie dokumentu elektronicznego

Korzystanie z elektronicznej formy komunikacji nie jest uzależnione od zgody sądu, wobec czego nie ma potrzeby składania wniosku w tej sprawie. Samo wysłanie pisma w formie dokumentu elektronicznego będzie wystarczające dla zainicjowania komunikacji w tym trybie.

Pismo w formie dokumentu elektronicznego wnosi się wyłącznie przez elektroniczną skrzynkę podawczą sądu lub organu administracji publicznej, w przypadkach gdy pismo wnoszone jest za jego pośrednictwem (np. skarga).

Elektroniczne skrzynki podawcze wszystkich sądów administracyjnych zlokalizowane są na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP), w związku z czym do wniesienia pisma niezbędne jest posiadanie konta na tej Platformie. Instrukcja zakładania konta dostępna jest pod adresem: https://epuap.gov.pl/wps/portal .

Pismo może zostać przygotowane przy użyciu dostępnego na ePUAP formularza pisma ogólnego, jako załącznik do formularza pisma ogólnego, a w przypadku, gdy dla danej czynności dostępny jest dedykowany formularz – przy użyciu tego formularza.

Pismo wnoszone w formie dokumentu elektronicznego (oraz ewentualne załączniki do tego pisma) musi zostać podpisane przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. W przypadku składania odpisu pełnomocnictwa w postaci dokumentu elektronicznego, należy odpis ten uwierzytelnić w ten sam sposób.

W piśmie należy podać adres elektroniczny do komunikacji (adres na platformie ePUAP). Należy również informować sąd o każdej zmianie tego adresu.

Jeżeli nie wskażecie Państwo adresu elektronicznego do korespondencji (adresu na platformie ePUAP), sąd przyjmuje, że właściwym jest adres elektroniczny, z którego nadaliście Państwo pismo wniesione w formie dokumentu elektronicznego.

Do pisma wnoszonego w formie dokumentu elektronicznego nie należy dołączać odpisów. W celu doręczenia pisma drugiej stronie sąd administracyjny wykona odpisy we własnym zakresie. Należy natomiast uiścić opłatę kancelaryjną, pokrywającą koszty wykonania tych odpisów przez sąd.

Potwierdzeniem wniesienia pisma do sądu administracyjnego będzie wystawione przez ePUAP urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które potwierdzi również datę wniesienia tego pisma.

W dowolnym momencie można zrezygnować z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Oświadczenie w tej sprawie musi być jednak złożone w formie dokumentu elektronicznego.

Ponadto NSA wyjaśnia, że dokument elektroniczny dostarczany za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej powinien być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Wielkość dokumentu elektronicznego dostarczanego w ten sposób wraz z załącznikami nie może przekraczać 5 megabajtów.

Dokument elektroniczny może też być dostarczony do sądu na elektronicznym nośniku danych (płycie DVD, płycie CD lub pamięci masowej USB). Informatyczny nośnik danych powinien być trwale oznakowany w sposób pozwalający na jego jednoznaczną identyfikację.  W takim przypadku również dokument powinien być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym

Akceptowalne formaty załączników to: DOC, DOCX, RTF, ODS, ODT, XLS, XLSX, CSV, TXT, GIF, TIF, BMP, JPG, PDF. Pliki z załącznikami mogą być skompresowane do formatu ZIP. Dokumenty lub nośniki zawierające oprogramowanie złośliwe będą automatycznie odrzucane i nie zostaną rozpatrzone.

Wystąpienie do sądu o elektroniczne dostarczanie dokumentów. Wyrażenie zgody na elektroniczne doręczanie dokumentów

Komunikację elektroniczną z sądem administracyjnym można zainicjować w dowolnym momencie. Nie trzeba zatem czekać do momentu wniesienia pisma w postaci dokumentu elektronicznego.

Wystąpienie do sądu administracyjnego o elektroniczne doręczanie dokumentów lub wyrażenie zgody na taką formę komunikacji spowoduje taki sam efekt jak wniesienie pisma w postaci dokumentu elektronicznego. Od tej pory sąd administracyjny będzie Państwu doręczał korespondencję w postaci elektronicznej.

Zainicjowanie komunikacji elektronicznej z sądem administracyjnym nie musi przybrać postaci elektronicznej. Wystąpienie o elektroniczne doręczanie dokumentów (lub wyrażenie zgody) można zawrzeć w dowolnym piśmie kierowanym do sądu.

Występując o elektroniczne doręczanie dokumentów (lub wyrażając zgodę) należy podać adres elektroniczny do komunikacji (adres na platformie ePUAP). Należy również informować sąd o każdej zmianie tego adresu.

Jeżeli nie wskażecie Państwo adresu elektronicznego do korespondencji w wystąpieniu (lub zgodzie) składanym w postaci elektronicznej, sąd przyjmie, że właściwym jest adres elektroniczny (adres na platformie ePUAP), z którego nadaliście Państwo pismo wniesione w formie dokumentu elektronicznego.

Jeżeli nie zostanie wskazany adres elektroniczny do korespondencji w wystąpieniu (lub zgodzie) składanym w postaci tradycyjnej sąd administracyjny nie będzie miał możliwości doręczania korespondencji elektronicznie, wobec czego będzie ją nadal doręczał w postaci tradycyjnej, przy czym sąd przypomni w pierwszym piśmie o konieczności podania adresu elektronicznego.

W dowolnym momencie można zrezygnować z doręczania pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Oświadczenie w tej sprawie musi być jednak złożone w formie dokumentu elektronicznego.


Doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego przez sąd administracyjny

Od dnia zainicjowania przez Państwa komunikacji elektronicznej sąd administracyjny będzie doręczał Państwu korespondencję w postaci elektronicznej na wskazany przez Państwa adres elektroniczny (adres na platformie ePUAP). Dotyczyć to będzie również dokumentów wniesionych do sądu przez pozostałe strony w postaci tradycyjnej. Sąd administracyjny przekształci taki dokument do postaci elektronicznej (wykona uwierzytelnioną kopię) w celu doręczenia jej do Państwa.

Sąd doręczał będzie Państwu korespondencję przy wykorzystaniu platformy ePUAP, na której zlokalizowane są elektroniczne skrzynki podawcze wszystkich sądów administracyjnych.

Do odbioru korespondencji elektronicznej z sądu niezbędne jest posiadanie konta na platformie ePUAP. Instrukcja zakładania konta dostępna jest pod adresem: https://epuap.gov.pl/wps/portal .

Na adres mailowy wskazany przy zakładaniu konta na platformie ePUAP otrzymacie Państwo zawiadomienie o otrzymanym piśmie w postaci dokumentu elektronicznego. Zawiadomienie to zostanie automatyczne wytworzone przez platformę ePUAP.

Aby odebrać dokument należy zalogować się na swoje konto ePUAP i potwierdzić jego doręczenie.

Datą odebrania pisma będzie data określona w urzędowym poświadczeniu odbioru, generowanym przez platformę ePUAP.

W przypadku nieodebrania pisma w ciągu 7 dni od otrzymania zawiadomienia, zostanie Państwu wysłane ponowne zawiadomienie w tej sprawie.

W przypadku dalszego nieodebrania pisma, doręczenie będzie uznane za skuteczne po upływie 14 dni, od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia.

Macie Państwo możliwość zapoznania się z treścią pisma uznanego za doręczone m.in. przy wykorzystaniu Portalu PASSA oraz platformy ePUAP.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Przeglądanie elektroniczne akt sprawy w sądzie administracyjnym – informacje ogólne

Zgodnie z obowiązującymi przepisami sąd administracyjny, w przypadku spraw, dla których akta prowadzone są w postaci elektronicznej, zapewni Państwu dostęp do tych akt w postaci elektronicznej.

Niezależnie od powyższego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, sądy administracyjne umożliwią Państwu również dostęp od odwzorowań cyfrowych akt prowadzonych w postaci tradycyjnej. Wymagać to jednak będzie uprzedniego przekształcenia tych akt do postaci elektronicznej.

W celu uzyskania dostępu do akt elektronicznych lub odwozorwań cyfrowych akt tradycyjnych należy złożyć do sądu prowadzącego daną sprawę wniosek o udostępnienie akt w systemie teleinformatycznym sądu.

Wniosek może zostać złożony zarówno w postaci tradycyjnej, jak i elektronicznej.

Akta zostaną Państwu udostępnione w terminie do 5 dni roboczych od złożenia wniosku. Termin ten związany jest z koniecznością uprzedniego przygotowania odwzorowań cyfrowych akt prowadzonych w postaci tradycyjnej.

Akta udostępniane będą w „Portalu Akt Sądowych Sądów Administracyjnych” (Portal PASSA), dostępnym pod adresem: https://portal.nsa.gov.pl .

W przypadku przyznania dostępu kolejne dokumenty wpływające w udostępnionej sprawie będą automatycznie dostępne na Państwa koncie w systemie PASSA, bez konieczności składania dodatkowych wniosków w tym zakresie.

Przeglądanie elektroniczne akt sprawy w sądzie administracyjnym – uwierzytelnienie w portalu PASSA

Dostęp do Portalu PASSA wymaga uwierzytelnienia (zalogowania) przy wykorzystaniu:

- kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego;

- podpisu zaufanego.

Przed zalogowaniem w Portalu PASSA zostaniecie Państwo poproszeni o potwierdzenie zapoznania się z zasadami korzystania z Portalu oraz z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych. Pełnomocnicy, przed uzyskaniem dostępu do akt w Portalu PASSA, zobowiązani są do podania sądowi swojego numeru PESEL.

Logowanie (uwierzytelnienia) do serwisu PASSA kwalifikowanym certyfikatem podpisu elektronicznego

W celu zalogowania się certyfikatem kwalifikowanym należy nacisnąć baner (Loguj certyfikatem kwalifikowanym).

W kolejnym oknie przedstawiono warunki konieczne do spełnienia przy uwierzytelnianiu się certyfikatem – w tym celu należy:

- posiadać certyfikat kwalifikowany z numerem PESEL oraz dedykowane oprogramowanie do składania podpisów wydane przez Twojego dostawcę certyfikatu,

- posiadać udostępnioną sprawę przez odpowiedni sąd administracyjny,

-  pobrać oświadczenie do uwierzytelnienia w portalu Passa,

- podpisać lokalnie na swoim komputerze pobrane oświadczenie

- podpisane oświadczenie przesłać do portalu PASSA.

Po zapoznaniu się z informacjami wybieramy przycisk [Dalej].

W następnym oknie klikając [Pobierz tutaj] pobieramy oświadczenie, które – zależnie od ustawień naszej przeglądarki internetowej – zostanie zapisane na dysku twardym komputera w określonej lokalizacji.

Korzystając z oprogramowania dostawcy naszego podpisu kwalifikowanego podpisujemy oświadczenie używając podpisu w formacie XAdES i wariancie BES (bez znacznika czasu).

UWAGA!
Pobrane oświadczenie ważne jest tylko 15 minut. Po upływie tego czasu należy ponownie pobrać plik oświadczenia.

Mając podpisane oświadczenie, klikamy na [Dalej] lub baner [Prześlij podpisane oświadczenie].

W następnym kroku wskazujemy na dysku komputera podpisany plik oświadczenia klikając na [Wybierz plik z podpisanym oświadczeniem].

Informacja o wybranym pliku widoczna jest w oknie przeglądarki.

W następnym kroku naciskamy [Loguj] i uzyskujemy dostęp do portalu PASSA wraz z listą udostępnionych obrazów akt.

W razie błędnie wskazanego pliku (np. wybrano inny plik niż plik oświadczenia) lub problemów z połączeniem internetowym portal poinformuje o przyczynach błędu. Należy wówczas upewnić się, że podpisano i wskazano właściwy plik, plik został opatrzony podpisem w wymaganym formacie, a połączenie internetowe jest aktywne. W razie konieczności procedurę należy powtórzyć.

Więcej: Instrukcja uwierzytelniania certyfikatem kwalifikowanym w portalu Passa

Logowanie (uwierzytelnienie) w portalu PASSA – podpis zaufany

Warunkiem koniecznym do skutecznego wybrania tej metody uwierzytelnienia jest posiadanie profilu zaufanego. Informacje o bezpłatnym uzyskaniu profilu zaufanego dostępne są pod tym adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany W celu zalogowania się profilem zaufanym należy nacisnąć odpowiedni baner (Loguj profilem zaufanym).

W następnym kroku przeglądarka przenosi nas do okna logowania do profilu zaufanego.

Po poprawnym zalogowaniu przeglądarka otwiera stronę portalu PASSA wraz z widokiem udostępnionych obrazów akt.

Więcej: Instrukcja uwierzytelniania podpisem zaufanym w portalu Passa

Zasady korzystania z Portalu PASSA określa Regulamin, dostępny w zakładce „Zasady korzystania z portalu Passa”.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dostępne są w zakładce „Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych”.

Źródło: NSA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA