REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Licencja kryptowalutowa  – Estonia zaostrza przepisy
Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Estonia cieszy się bardzo dużą popularnością wśród przedsiębiorców, a zwłaszcza firm działających w sektorze finansowym. W tę kategorię wpisują się kantory oraz portfele kryptowalutowe.

Do 17 kwietnia 2019 r. proces uzyskania licencji na działalność kryptowalutową był bardzo prosty. Wystarczyło zaaplikować o kartę e-Rezydenta, założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii i elektronicznie złożyć wniosek o nadanie licencji. Taki stan rzeczy spowodował wydanie przez urząd Financial Intelligence Unit (FIU) ponad 1800 licencji kryptowalutowych - zgodnie z danymi na portalu MTR .

REKLAMA

Obowiązkowe stawiennictwo w Financial Intelligence Unit

Od 17 kwietnia 2019 r. uzyskanie licencji kryptowalutowej wiąże się niekiedy z obowiązkowym stawiennictwem w Tallinnie.  Regulator rynku - Financial Inteligence Unit (FIU) zgodnie z ich wewnętrzną polityką organizacyjną ma prawo wezwać osobę, która będzie piastować stanowisko compliance officer celem zbadania jego kompetencji w zakresie rozumienia przepisów ustawy AML - ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz celem upewnienia się, że dana osoba będzie wywiązywać się z obowiązków i raportować  podejrzane transakcje.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Opłata skarbowa wzrośnie z 330 EUR to 3300 EUR

Estonia zdała sobie w końcu sprawę z faktu, że działalność w oparciu o kryptowaluty jest źródłem nowych wyzwań dla rządu, a przede wszystkim Ministerstwa Finansów. Rzecz jasna chodzi o przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowanie terroryzmu. Do tej pory można było aplikować o licencje zdalnie, również przebywając poza Unią Europejską - a wśród beneficjentów kantorów kryptowalutowych znaleźli się obywatele tak odległych krajów jak np.  Polinezja Francuska, Indie czy Australia.

“We have learned our lesson from the banking sector the hard way, and we must now deal with new international risks, with cryptocurrencies among the most urgent of these,”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymi słowami M.Helme z estońskiego Ministerstwa Finansów podsumował pakiet zmian w ustawie dotyczącej regulacji kryptowalut w Estonii.

Oto najważniejsze zmiany w procesie uzyskiwania licencji, które wkrótce będą obowiązywać:

  1. Opłata za wydanie licencji wzrasta z 345 EUR do 3300 EUR za jedną licencję
  2. Czas rozpatrzenia aplikacji wzrasta z 30 do 90 dni
  3. O licencje mogą aplikować wyłącznie spółki zarejestrowane na prawie estońskim - wyeliminowane zostały oddziały oraz przedsiębiorstwa zagraniczne

Banki nie wychodzą na przeciw

REKLAMA

Wylegitymowanie się przez spółkę licencją kryptowalutową nie sprawi, że ta otworzy konto bankowe i będzie mogła przyjmować płatności od swoich klientów.  Pomimo przyjaznego ustawodawstwa w Estonii, sektor bankowy prezentuje bardzo konserwatywne podejście do technologii blockchain. Większość klientów, którzy składają aplikacje o otworzenie regularnego rachunku bankowego dla spółki - już na etapie Client Due Dilligence spotyka się z decyzją odmowną ze strony banku. Współpracy przede wszystkim odmawiają takie instytucje jak: SWEDBANK, LHV czy też SEB BANK.   

Właściciele kantorów krypowalutowych posiłkują się zazwyczaj współpracą z finetechami określanymi mianem PSP - ang. Payment Service Providers, które świadcza usługi dla klientów wysokiego ryzyka - ang. high-risk custommers. Większość takich podmiotów zlokalizowanych jest w krajach bałtyckich - np. na Litwie czy Łotwie.

Źródła oraz informacje dodatkowe:

REKLAMA

Do 17 kwietnia 2019 r. - proces uzyskiwania licencji był możliwy do realizacji w drodze zdalnej zarówno dla beneficjentów rzeczywistych spółek, którzy mieli miejsce zamieszkania na terenie UE/EOG jak i poza nią pod warunkiem posiadania karty e-Residency.

Od 17 kwietnia 2019 r. - Financial Intelligence Unit wprowadza dodatkową weryfikację dla osób, które piastują stanowisko "compliance officer" celem zbadania czy osoby te prawidłowo będą wywiązywać się z obowiązków przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z dyrektywą UE oraz krajową ustawą. Weryfikacja polega na rozmowie z urzędnikiem, która dotyczy kwesti AML. Źródło: https://www.riigiteataja.ee/en/eli/517112017003/consolide

Dnia 3 maja 2019 Ministerstwo Finansów poinformowało o przyjęciu ustawy dotyczącej zmian w kwestii wydawania licencji, w szczególności zwiększy się opłata skarbowa z 345 EUR na 3300 EUR, czas na rozpatrzenie wniosku z 30 na 90 dni oraz z licencji wyeliminowane zostaną podmioty zagraniczne i krąg zostanie zawężony do spółek zarejestrowanych na prawie estońskim. Źródło:https://www.rahandusministeerium.ee/en/news/granting-virtual-currency-activity-licences-set-become-tougher-under-new-bill

Kiedy zacznie obowiązywać nowa opłata? Nie da się określić tego terminu, gdyż prawo wejdzie w życie dopiero po opublikowaniu ustawy w odpowiedniku polskiego Dziennika Ustaw - "Riigi Teataja".

Źródło komunikatu: https://eesticonsulting.ee/cryptocurrency-license/

Autor artykułu: Paweł Krok

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA