REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Licencja kryptowalutowa  – Estonia zaostrza przepisy
Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Estonia cieszy się bardzo dużą popularnością wśród przedsiębiorców, a zwłaszcza firm działających w sektorze finansowym. W tę kategorię wpisują się kantory oraz portfele kryptowalutowe.

Do 17 kwietnia 2019 r. proces uzyskania licencji na działalność kryptowalutową był bardzo prosty. Wystarczyło zaaplikować o kartę e-Rezydenta, założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii i elektronicznie złożyć wniosek o nadanie licencji. Taki stan rzeczy spowodował wydanie przez urząd Financial Intelligence Unit (FIU) ponad 1800 licencji kryptowalutowych - zgodnie z danymi na portalu MTR .

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe stawiennictwo w Financial Intelligence Unit

Od 17 kwietnia 2019 r. uzyskanie licencji kryptowalutowej wiąże się niekiedy z obowiązkowym stawiennictwem w Tallinnie.  Regulator rynku - Financial Inteligence Unit (FIU) zgodnie z ich wewnętrzną polityką organizacyjną ma prawo wezwać osobę, która będzie piastować stanowisko compliance officer celem zbadania jego kompetencji w zakresie rozumienia przepisów ustawy AML - ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz celem upewnienia się, że dana osoba będzie wywiązywać się z obowiązków i raportować  podejrzane transakcje.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Opłata skarbowa wzrośnie z 330 EUR to 3300 EUR

Estonia zdała sobie w końcu sprawę z faktu, że działalność w oparciu o kryptowaluty jest źródłem nowych wyzwań dla rządu, a przede wszystkim Ministerstwa Finansów. Rzecz jasna chodzi o przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowanie terroryzmu. Do tej pory można było aplikować o licencje zdalnie, również przebywając poza Unią Europejską - a wśród beneficjentów kantorów kryptowalutowych znaleźli się obywatele tak odległych krajów jak np.  Polinezja Francuska, Indie czy Australia.

REKLAMA

“We have learned our lesson from the banking sector the hard way, and we must now deal with new international risks, with cryptocurrencies among the most urgent of these,”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymi słowami M.Helme z estońskiego Ministerstwa Finansów podsumował pakiet zmian w ustawie dotyczącej regulacji kryptowalut w Estonii.

Oto najważniejsze zmiany w procesie uzyskiwania licencji, które wkrótce będą obowiązywać:

  1. Opłata za wydanie licencji wzrasta z 345 EUR do 3300 EUR za jedną licencję
  2. Czas rozpatrzenia aplikacji wzrasta z 30 do 90 dni
  3. O licencje mogą aplikować wyłącznie spółki zarejestrowane na prawie estońskim - wyeliminowane zostały oddziały oraz przedsiębiorstwa zagraniczne

Banki nie wychodzą na przeciw

Wylegitymowanie się przez spółkę licencją kryptowalutową nie sprawi, że ta otworzy konto bankowe i będzie mogła przyjmować płatności od swoich klientów.  Pomimo przyjaznego ustawodawstwa w Estonii, sektor bankowy prezentuje bardzo konserwatywne podejście do technologii blockchain. Większość klientów, którzy składają aplikacje o otworzenie regularnego rachunku bankowego dla spółki - już na etapie Client Due Dilligence spotyka się z decyzją odmowną ze strony banku. Współpracy przede wszystkim odmawiają takie instytucje jak: SWEDBANK, LHV czy też SEB BANK.   

Właściciele kantorów krypowalutowych posiłkują się zazwyczaj współpracą z finetechami określanymi mianem PSP - ang. Payment Service Providers, które świadcza usługi dla klientów wysokiego ryzyka - ang. high-risk custommers. Większość takich podmiotów zlokalizowanych jest w krajach bałtyckich - np. na Litwie czy Łotwie.

Źródła oraz informacje dodatkowe:

Do 17 kwietnia 2019 r. - proces uzyskiwania licencji był możliwy do realizacji w drodze zdalnej zarówno dla beneficjentów rzeczywistych spółek, którzy mieli miejsce zamieszkania na terenie UE/EOG jak i poza nią pod warunkiem posiadania karty e-Residency.

Od 17 kwietnia 2019 r. - Financial Intelligence Unit wprowadza dodatkową weryfikację dla osób, które piastują stanowisko "compliance officer" celem zbadania czy osoby te prawidłowo będą wywiązywać się z obowiązków przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z dyrektywą UE oraz krajową ustawą. Weryfikacja polega na rozmowie z urzędnikiem, która dotyczy kwesti AML. Źródło: https://www.riigiteataja.ee/en/eli/517112017003/consolide

Dnia 3 maja 2019 Ministerstwo Finansów poinformowało o przyjęciu ustawy dotyczącej zmian w kwestii wydawania licencji, w szczególności zwiększy się opłata skarbowa z 345 EUR na 3300 EUR, czas na rozpatrzenie wniosku z 30 na 90 dni oraz z licencji wyeliminowane zostaną podmioty zagraniczne i krąg zostanie zawężony do spółek zarejestrowanych na prawie estońskim. Źródło:https://www.rahandusministeerium.ee/en/news/granting-virtual-currency-activity-licences-set-become-tougher-under-new-bill

Kiedy zacznie obowiązywać nowa opłata? Nie da się określić tego terminu, gdyż prawo wejdzie w życie dopiero po opublikowaniu ustawy w odpowiedniku polskiego Dziennika Ustaw - "Riigi Teataja".

Źródło komunikatu: https://eesticonsulting.ee/cryptocurrency-license/

Autor artykułu: Paweł Krok

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA