REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Licencja kryptowalutowa  – Estonia zaostrza przepisy
Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Estonia cieszy się bardzo dużą popularnością wśród przedsiębiorców, a zwłaszcza firm działających w sektorze finansowym. W tę kategorię wpisują się kantory oraz portfele kryptowalutowe.

Do 17 kwietnia 2019 r. proces uzyskania licencji na działalność kryptowalutową był bardzo prosty. Wystarczyło zaaplikować o kartę e-Rezydenta, założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii i elektronicznie złożyć wniosek o nadanie licencji. Taki stan rzeczy spowodował wydanie przez urząd Financial Intelligence Unit (FIU) ponad 1800 licencji kryptowalutowych - zgodnie z danymi na portalu MTR .

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązkowe stawiennictwo w Financial Intelligence Unit

Od 17 kwietnia 2019 r. uzyskanie licencji kryptowalutowej wiąże się niekiedy z obowiązkowym stawiennictwem w Tallinnie.  Regulator rynku - Financial Inteligence Unit (FIU) zgodnie z ich wewnętrzną polityką organizacyjną ma prawo wezwać osobę, która będzie piastować stanowisko compliance officer celem zbadania jego kompetencji w zakresie rozumienia przepisów ustawy AML - ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz celem upewnienia się, że dana osoba będzie wywiązywać się z obowiązków i raportować  podejrzane transakcje.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Opłata skarbowa wzrośnie z 330 EUR to 3300 EUR

Estonia zdała sobie w końcu sprawę z faktu, że działalność w oparciu o kryptowaluty jest źródłem nowych wyzwań dla rządu, a przede wszystkim Ministerstwa Finansów. Rzecz jasna chodzi o przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowanie terroryzmu. Do tej pory można było aplikować o licencje zdalnie, również przebywając poza Unią Europejską - a wśród beneficjentów kantorów kryptowalutowych znaleźli się obywatele tak odległych krajów jak np.  Polinezja Francuska, Indie czy Australia.

“We have learned our lesson from the banking sector the hard way, and we must now deal with new international risks, with cryptocurrencies among the most urgent of these,”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymi słowami M.Helme z estońskiego Ministerstwa Finansów podsumował pakiet zmian w ustawie dotyczącej regulacji kryptowalut w Estonii.

Oto najważniejsze zmiany w procesie uzyskiwania licencji, które wkrótce będą obowiązywać:

  1. Opłata za wydanie licencji wzrasta z 345 EUR do 3300 EUR za jedną licencję
  2. Czas rozpatrzenia aplikacji wzrasta z 30 do 90 dni
  3. O licencje mogą aplikować wyłącznie spółki zarejestrowane na prawie estońskim - wyeliminowane zostały oddziały oraz przedsiębiorstwa zagraniczne

Banki nie wychodzą na przeciw

Wylegitymowanie się przez spółkę licencją kryptowalutową nie sprawi, że ta otworzy konto bankowe i będzie mogła przyjmować płatności od swoich klientów.  Pomimo przyjaznego ustawodawstwa w Estonii, sektor bankowy prezentuje bardzo konserwatywne podejście do technologii blockchain. Większość klientów, którzy składają aplikacje o otworzenie regularnego rachunku bankowego dla spółki - już na etapie Client Due Dilligence spotyka się z decyzją odmowną ze strony banku. Współpracy przede wszystkim odmawiają takie instytucje jak: SWEDBANK, LHV czy też SEB BANK.   

Właściciele kantorów krypowalutowych posiłkują się zazwyczaj współpracą z finetechami określanymi mianem PSP - ang. Payment Service Providers, które świadcza usługi dla klientów wysokiego ryzyka - ang. high-risk custommers. Większość takich podmiotów zlokalizowanych jest w krajach bałtyckich - np. na Litwie czy Łotwie.

Źródła oraz informacje dodatkowe:

REKLAMA

Do 17 kwietnia 2019 r. - proces uzyskiwania licencji był możliwy do realizacji w drodze zdalnej zarówno dla beneficjentów rzeczywistych spółek, którzy mieli miejsce zamieszkania na terenie UE/EOG jak i poza nią pod warunkiem posiadania karty e-Residency.

Od 17 kwietnia 2019 r. - Financial Intelligence Unit wprowadza dodatkową weryfikację dla osób, które piastują stanowisko "compliance officer" celem zbadania czy osoby te prawidłowo będą wywiązywać się z obowiązków przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z dyrektywą UE oraz krajową ustawą. Weryfikacja polega na rozmowie z urzędnikiem, która dotyczy kwesti AML. Źródło: https://www.riigiteataja.ee/en/eli/517112017003/consolide

Dnia 3 maja 2019 Ministerstwo Finansów poinformowało o przyjęciu ustawy dotyczącej zmian w kwestii wydawania licencji, w szczególności zwiększy się opłata skarbowa z 345 EUR na 3300 EUR, czas na rozpatrzenie wniosku z 30 na 90 dni oraz z licencji wyeliminowane zostaną podmioty zagraniczne i krąg zostanie zawężony do spółek zarejestrowanych na prawie estońskim. Źródło:https://www.rahandusministeerium.ee/en/news/granting-virtual-currency-activity-licences-set-become-tougher-under-new-bill

Kiedy zacznie obowiązywać nowa opłata? Nie da się określić tego terminu, gdyż prawo wejdzie w życie dopiero po opublikowaniu ustawy w odpowiedniku polskiego Dziennika Ustaw - "Riigi Teataja".

Źródło komunikatu: https://eesticonsulting.ee/cryptocurrency-license/

Autor artykułu: Paweł Krok

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA