REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

EESTI CONSULTING OÜ
Consulting, doradztwo prawno-podatkowe
Licencja kryptowalutowa  – Estonia zaostrza przepisy
Licencja kryptowalutowa – Estonia zaostrza przepisy

REKLAMA

REKLAMA

Estonia cieszy się bardzo dużą popularnością wśród przedsiębiorców, a zwłaszcza firm działających w sektorze finansowym. W tę kategorię wpisują się kantory oraz portfele kryptowalutowe.

Do 17 kwietnia 2019 r. proces uzyskania licencji na działalność kryptowalutową był bardzo prosty. Wystarczyło zaaplikować o kartę e-Rezydenta, założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Estonii i elektronicznie złożyć wniosek o nadanie licencji. Taki stan rzeczy spowodował wydanie przez urząd Financial Intelligence Unit (FIU) ponad 1800 licencji kryptowalutowych - zgodnie z danymi na portalu MTR .

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowe stawiennictwo w Financial Intelligence Unit

Od 17 kwietnia 2019 r. uzyskanie licencji kryptowalutowej wiąże się niekiedy z obowiązkowym stawiennictwem w Tallinnie.  Regulator rynku - Financial Inteligence Unit (FIU) zgodnie z ich wewnętrzną polityką organizacyjną ma prawo wezwać osobę, która będzie piastować stanowisko compliance officer celem zbadania jego kompetencji w zakresie rozumienia przepisów ustawy AML - ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz celem upewnienia się, że dana osoba będzie wywiązywać się z obowiązków i raportować  podejrzane transakcje.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Opłata skarbowa wzrośnie z 330 EUR to 3300 EUR

Estonia zdała sobie w końcu sprawę z faktu, że działalność w oparciu o kryptowaluty jest źródłem nowych wyzwań dla rządu, a przede wszystkim Ministerstwa Finansów. Rzecz jasna chodzi o przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy i finansowanie terroryzmu. Do tej pory można było aplikować o licencje zdalnie, również przebywając poza Unią Europejską - a wśród beneficjentów kantorów kryptowalutowych znaleźli się obywatele tak odległych krajów jak np.  Polinezja Francuska, Indie czy Australia.

REKLAMA

“We have learned our lesson from the banking sector the hard way, and we must now deal with new international risks, with cryptocurrencies among the most urgent of these,”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymi słowami M.Helme z estońskiego Ministerstwa Finansów podsumował pakiet zmian w ustawie dotyczącej regulacji kryptowalut w Estonii.

Oto najważniejsze zmiany w procesie uzyskiwania licencji, które wkrótce będą obowiązywać:

  1. Opłata za wydanie licencji wzrasta z 345 EUR do 3300 EUR za jedną licencję
  2. Czas rozpatrzenia aplikacji wzrasta z 30 do 90 dni
  3. O licencje mogą aplikować wyłącznie spółki zarejestrowane na prawie estońskim - wyeliminowane zostały oddziały oraz przedsiębiorstwa zagraniczne

Banki nie wychodzą na przeciw

Wylegitymowanie się przez spółkę licencją kryptowalutową nie sprawi, że ta otworzy konto bankowe i będzie mogła przyjmować płatności od swoich klientów.  Pomimo przyjaznego ustawodawstwa w Estonii, sektor bankowy prezentuje bardzo konserwatywne podejście do technologii blockchain. Większość klientów, którzy składają aplikacje o otworzenie regularnego rachunku bankowego dla spółki - już na etapie Client Due Dilligence spotyka się z decyzją odmowną ze strony banku. Współpracy przede wszystkim odmawiają takie instytucje jak: SWEDBANK, LHV czy też SEB BANK.   

Właściciele kantorów krypowalutowych posiłkują się zazwyczaj współpracą z finetechami określanymi mianem PSP - ang. Payment Service Providers, które świadcza usługi dla klientów wysokiego ryzyka - ang. high-risk custommers. Większość takich podmiotów zlokalizowanych jest w krajach bałtyckich - np. na Litwie czy Łotwie.

Źródła oraz informacje dodatkowe:

Do 17 kwietnia 2019 r. - proces uzyskiwania licencji był możliwy do realizacji w drodze zdalnej zarówno dla beneficjentów rzeczywistych spółek, którzy mieli miejsce zamieszkania na terenie UE/EOG jak i poza nią pod warunkiem posiadania karty e-Residency.

Od 17 kwietnia 2019 r. - Financial Intelligence Unit wprowadza dodatkową weryfikację dla osób, które piastują stanowisko "compliance officer" celem zbadania czy osoby te prawidłowo będą wywiązywać się z obowiązków przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i finansowania terroryzmu zgodnie z dyrektywą UE oraz krajową ustawą. Weryfikacja polega na rozmowie z urzędnikiem, która dotyczy kwesti AML. Źródło: https://www.riigiteataja.ee/en/eli/517112017003/consolide

Dnia 3 maja 2019 Ministerstwo Finansów poinformowało o przyjęciu ustawy dotyczącej zmian w kwestii wydawania licencji, w szczególności zwiększy się opłata skarbowa z 345 EUR na 3300 EUR, czas na rozpatrzenie wniosku z 30 na 90 dni oraz z licencji wyeliminowane zostaną podmioty zagraniczne i krąg zostanie zawężony do spółek zarejestrowanych na prawie estońskim. Źródło:https://www.rahandusministeerium.ee/en/news/granting-virtual-currency-activity-licences-set-become-tougher-under-new-bill

Kiedy zacznie obowiązywać nowa opłata? Nie da się określić tego terminu, gdyż prawo wejdzie w życie dopiero po opublikowaniu ustawy w odpowiedniku polskiego Dziennika Ustaw - "Riigi Teataja".

Źródło komunikatu: https://eesticonsulting.ee/cryptocurrency-license/

Autor artykułu: Paweł Krok

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA