REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczny KRS – jak sprawdza się nowy system

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektroniczny KRS – jak sprawdza się nowy system
Elektroniczny KRS – jak sprawdza się nowy system
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Elektroniczny KRS. Od 1 lipca 2021 r. wnioski do Krajowego Rejestru Sadowego („KRS”) mogą być składane wyłącznie w drodze elektronicznej. Czy elektronizacja przyśpieszyła rozpoznawanie wniosków?

Elektroniczny Portal Rejestrów Sądowych

Ustawą z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw został wprowadzony elektroniczny Portal Rejestrów Sądowych („PRS”). Wszelkie wnioski o wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym od dnia 1 lipca 2021 r. mogą być składane wyłącznie w drodze elektronicznej za pośrednictwem PRS.
Wprowadzone zmiany miały na celu uproszczenie procedury składania wniosków, w szczególności dla podmiotów niereprezentowanych przez profesjonalnych pełnomocników. W mojej ocenie system jest dosyć przejrzysty i prosty w obsłudze, przy czym pewne wątpliwości budzi sposób uwierzytelniania dokumentów przez osoby niereprezentowane przez profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Procedura składania wniosków do KRS

REKLAMA

W chwili obecnej wnioski składane do KRS muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę fizyczną, której numer PESEL jest ujawniony w KRS np. reprezentanta spółki kapitałowej lub uprawnionego wspólnika spółki osobowej.

Do dokonania zgłoszenia, podobnie jak uprzednio we wnioskach składanych w formie tradycyjnej należy dołączyć dokumenty (załączniki) stanowiące podstawę wpisu. Jeżeli dokumenty nie zostały sporządzone w formie elektronicznej lecz wyłącznie w postaci papierowej, należy dołączyć odpisy tych dokumentów poświadczone elektronicznie przez notariusza albo pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym. Jeżeli wnioskodawca załączy wyłącznie skany papierowych dokumentów, to w takiej sytuacji jest zobowiązany do przesłania do sądu rejestrowego oryginału dokumentu albo jego odpisu/wyciągu poświadczonego urzędowo w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku w PRS. W przypadku niedopełnienia ww. obowiązku sąd rejestrowy wezwie wnioskodawcę do przedłożenia ww. dokumentów w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem zwrotu wniosku.

Powyższe wymagania, skutkują zamieszaniem w wydziałach gospodarczych KRS, gdyż dokument w postaci papierowej, stanowiący podstawę do podjęcia przez sąd czynności z urzędu musi zostać w pierwszej kolejności przetworzony na postać elektroniczną, co niewątpliwie wydłuża całe postępowanie. Nie dotyczy to aktów notarialnych, których wypis lub wyciąg został umieszczony w Repozytorium przez notariusza. Wnioskodawca podaje we wniosku numer tego dokumentu, który następnie jest on automatycznie przekazywany za pośrednictwem systemu teleinformatycznego z Repozytorium i dołączany do wniosku.

REKLAMA

W przypadku składania wniosku do PRS przez pełnomocnika, elektroniczne poświadczenie odpisu dokumentu następuje natomiast z chwilą wprowadzenia dokumentu do systemu teleinformatycznego bez konieczności dokonywania innych czynności np. uwierzytelniania dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System umożliwia także składanie pism w zakresie uzupełniania braków w zgłoszeniu np. gdy wnioskodawca nie dołączył do zgłoszenia określonego dokumentu, co na pewno usprawnia całe postępowanie.

Akta rejestrowe

Niewątpliwą zaletą jest również wprowadzenie dostępnych dla każdego elektronicznych akt rejestrowych podmiotów wpisanych do KRS. Na chwilę obecną ciężko jednak ocenić efektywność przedmiotowego rozwiązania z uwagi, na fakt, iż wprowadzenie pełnej dokumentacji w formie elektronicznej jest procesem czasochłonnym, a praktyka pokaże czy zmiany przyniosą oczekiwany efekt.

Czas dokonania wpisu – pierwsze doświadczenia

Pomimo, iż elektronizacja miała przyśpieszyć rozpoznawanie wniosków przez sądy rejestrowe pierwsze doświadczenia pokazują, iż przykładowo w odniesieniu do wniosków o zmianę danych w KRS (składanych przez profesjonalnego pełnomocnika), w chwili obecnej na wpis w KRS czeka się minimum 2 miesiące. Przed „elektronizacją KRS” było to średnio około 1 miesiąca.

Daniel Terbosh, radca prawny

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązku stosowania KSeF można uniknąć. Jest kilka sposobów. Jednym jest uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA