REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wprowadzenie spółki na NewConnect
Wprowadzenie spółki na NewConnect

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie spółki na NewConnect. Wiele startupów ale także przedsiębiorstw działających już jakiś czas na rynku, w celu pozyskania dodatkowych środków na rozwój często rozważa wprowadzenie spółki do Alternatywnego Systemu Obrotu („ASO”). Jakie działania należy podjąć aby do tego skutecznie doprowadzić?

Dlaczego NewConnect?

W Polsce do alternatywnego systemu obrotu zalicza się głównie NewConnect. Spółka nie musi spełniać restrykcyjnych wymagań tak jak w przypadku rynku głównego tj. Giełdy Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie („GPW”, „Organizator”). Koszty wejścia do ASO są również niższe. W przypadku podjęcia decyzji o wprowadzeniu spółki na NewConnect w pierwszej kolejności trzeba spełnić natomiast wymagania określone w Regulaminie ASO.

REKLAMA

Autopromocja

NewConnect - podstawowe wymagania

Niezbędne jest prowadzenie działalności w formie spółki akcyjnej lub komandytowo – akcyjnej.
W przypadku innej formy należy dokonać przekształcenia. Statut spółki musi zawierać ponadto odpowiednie regulacje, w tym m.in. nieograniczoną zbywalność akcji, których wartość nominalna musi wynosić co najmniej 0,10 zł.

Należy również dokonać odpowiedniego „rozproszenia akcji” tj. co najmniej 15 % akcji spółki musi znajdować się w posiadaniu co najmniej 10 akcjonariuszy, z których każdy musi posiadać nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu i nie może być podmiotem powiązanym ze spółką (tzw. „free float”).

Ponadto kapitał własny spółki musi wynosić co najmniej 500.000 zł przy czym w uzasadnionych przypadkach Organizator może odstąpić od ww. wymogu.

Wstępne działania

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe w pierwszej kolejności należy zatem przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie badania due diligence spółki, w celu oceny czy spełnione są stosowne warunki
i ewentualne dostosowanie statutu do ww. podstawowych wymagań. Konieczna jest również wycena spółki m.in. w celu ustalenia ceny emisyjnej akcji, po której inwestorzy będą skłonni objąć akcje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo spółka zobowiązana jest do zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą (AOD) oraz Animatorem Rynku, który zadba o zachowanie płynności obrotu akcjami. Współpraca z Animatorem Rynku może ograniczać się do niezbędnego minimum.  Funkcje Autoryzowanego Doradcy oraz Animatora Rynku może pełnić jeden podmiot.

Autoryzowanym Doradcą jest firma inwestycyjna lub spółka świadcząca usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, prawne lub audyt finansowy, wpisany na listę autoryzowanych doradców w NewConnect. Do głównych obowiązków AOD należy badanie, czy sporządzenie dokumentu informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie akcji do obrotu nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO oraz bieżące doradztwo w zakresie wypełniania przez spółkę obowiązków wymaganych w ASO.

Przygotowanie niezbędnych dokumentów i złożenie wniosku

Przed złożeniem wniosku o wprowadzenie akcji do obrotu Akcjonariusze muszą podjąć stosowną uchwałę w tym zakresie. Wymagane jest również sporządzenie sprawozdania finansowego (lub sprawozdania skonsolidowanego) za ostatni rok obrotowy wraz opinią biegłego rewidenta. Jednym z najbardziej istotnych dokumentów jest ponadto dokument informacyjny, który musi zostać przygotowany zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu ASO i w zależności od rodzaju oferty (publiczna/niepubliczna) zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Należy również pamiętać, iż  wnioskiem muszą zostać objęte akcje stanowiące co najmniej 15 % kapitału zakładowego spółki.

Do wniosku należy dołączyć m.in. statut spółki, odpis z KRS, dokument informacyjny, decyzję właściwego organu nadzoru o zatwierdzeniu publicznego dokumentu informacyjnego (jeśli jest wymagana) oraz stosowne oświadczenia spółki i Autoryzowanego Doradcy, w tym m.in. że zostały spełnione warunki wprowadzenia akcji spółki do obrotu.

Wprowadzenie akcji do obrotu

Organizator zobowiązany jest podjąć decyzję o wprowadzeniu albo odmowie wprowadzenia akcji do obrotu w terminie 10 dni roboczych od dnia złożenia przez spółkę wniosku. Decyzja wydawana jest w drodze uchwały, która wraz z uzasadnieniem przesyłana jest spółce. Organizator podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informację o wprowadzeniu akcji do obrotu.

Po wypełnieniu wszystkich wymogów wprowadzenie akcji spółki do obrotu w ASO następuje, co do zasady w ciągu pięciu dni roboczych.

Koszty

Do podstawowych kosztów związanych z debiutem należy m.in. uiszczenie opłaty rocznej oraz z tytułu rejestracji papierów wartościowych (0,01% wartości rynkowej jednak niemniej niż 3.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł) na rzecz na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Spółka musi również uiścić stosowne opłaty na rzecz GPW.

Do kosztów należy zaliczyć także wynagrodzenie Autoryzowanego Doradcy i Animatora Rynku. Jeżeli spółka nie posiada zbadanego przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy, konieczne będzie poniesienie kosztów jego przeprowadzenia.

Dodatkowymi kosztami wprowadzenia spółki na NewConnect bądą opłaty sądowe i koszty notarialne.

Daniel Terbosh, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia procedurę nadmiernego deficytu wobec Polski. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

REKLAMA

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

REKLAMA