REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie spółki na NewConnect

Wprowadzenie spółki na NewConnect
Wprowadzenie spółki na NewConnect

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie spółki na NewConnect. Wiele startupów ale także przedsiębiorstw działających już jakiś czas na rynku, w celu pozyskania dodatkowych środków na rozwój często rozważa wprowadzenie spółki do Alternatywnego Systemu Obrotu („ASO”). Jakie działania należy podjąć aby do tego skutecznie doprowadzić?

Dlaczego NewConnect?

W Polsce do alternatywnego systemu obrotu zalicza się głównie NewConnect. Spółka nie musi spełniać restrykcyjnych wymagań tak jak w przypadku rynku głównego tj. Giełdy Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie („GPW”, „Organizator”). Koszty wejścia do ASO są również niższe. W przypadku podjęcia decyzji o wprowadzeniu spółki na NewConnect w pierwszej kolejności trzeba spełnić natomiast wymagania określone w Regulaminie ASO.

Autopromocja

NewConnect - podstawowe wymagania

Niezbędne jest prowadzenie działalności w formie spółki akcyjnej lub komandytowo – akcyjnej.
W przypadku innej formy należy dokonać przekształcenia. Statut spółki musi zawierać ponadto odpowiednie regulacje, w tym m.in. nieograniczoną zbywalność akcji, których wartość nominalna musi wynosić co najmniej 0,10 zł.

Należy również dokonać odpowiedniego „rozproszenia akcji” tj. co najmniej 15 % akcji spółki musi znajdować się w posiadaniu co najmniej 10 akcjonariuszy, z których każdy musi posiadać nie więcej niż 5 % ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu i nie może być podmiotem powiązanym ze spółką (tzw. „free float”).

Ponadto kapitał własny spółki musi wynosić co najmniej 500.000 zł przy czym w uzasadnionych przypadkach Organizator może odstąpić od ww. wymogu.

Wstępne działania

Mając na uwadze powyższe w pierwszej kolejności należy zatem przeprowadzić lub zlecić przeprowadzenie badania due diligence spółki, w celu oceny czy spełnione są stosowne warunki
i ewentualne dostosowanie statutu do ww. podstawowych wymagań. Konieczna jest również wycena spółki m.in. w celu ustalenia ceny emisyjnej akcji, po której inwestorzy będą skłonni objąć akcje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo spółka zobowiązana jest do zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą (AOD) oraz Animatorem Rynku, który zadba o zachowanie płynności obrotu akcjami. Współpraca z Animatorem Rynku może ograniczać się do niezbędnego minimum.  Funkcje Autoryzowanego Doradcy oraz Animatora Rynku może pełnić jeden podmiot.

Autoryzowanym Doradcą jest firma inwestycyjna lub spółka świadcząca usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, prawne lub audyt finansowy, wpisany na listę autoryzowanych doradców w NewConnect. Do głównych obowiązków AOD należy badanie, czy sporządzenie dokumentu informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie akcji do obrotu nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie ASO oraz bieżące doradztwo w zakresie wypełniania przez spółkę obowiązków wymaganych w ASO.

Przygotowanie niezbędnych dokumentów i złożenie wniosku

Przed złożeniem wniosku o wprowadzenie akcji do obrotu Akcjonariusze muszą podjąć stosowną uchwałę w tym zakresie. Wymagane jest również sporządzenie sprawozdania finansowego (lub sprawozdania skonsolidowanego) za ostatni rok obrotowy wraz opinią biegłego rewidenta. Jednym z najbardziej istotnych dokumentów jest ponadto dokument informacyjny, który musi zostać przygotowany zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu ASO i w zależności od rodzaju oferty (publiczna/niepubliczna) zatwierdzony przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Należy również pamiętać, iż  wnioskiem muszą zostać objęte akcje stanowiące co najmniej 15 % kapitału zakładowego spółki.

Do wniosku należy dołączyć m.in. statut spółki, odpis z KRS, dokument informacyjny, decyzję właściwego organu nadzoru o zatwierdzeniu publicznego dokumentu informacyjnego (jeśli jest wymagana) oraz stosowne oświadczenia spółki i Autoryzowanego Doradcy, w tym m.in. że zostały spełnione warunki wprowadzenia akcji spółki do obrotu.

Wprowadzenie akcji do obrotu

Organizator zobowiązany jest podjąć decyzję o wprowadzeniu albo odmowie wprowadzenia akcji do obrotu w terminie 10 dni roboczych od dnia złożenia przez spółkę wniosku. Decyzja wydawana jest w drodze uchwały, która wraz z uzasadnieniem przesyłana jest spółce. Organizator podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informację o wprowadzeniu akcji do obrotu.

Po wypełnieniu wszystkich wymogów wprowadzenie akcji spółki do obrotu w ASO następuje, co do zasady w ciągu pięciu dni roboczych.

Koszty

Do podstawowych kosztów związanych z debiutem należy m.in. uiszczenie opłaty rocznej oraz z tytułu rejestracji papierów wartościowych (0,01% wartości rynkowej jednak niemniej niż 3.000 zł i nie więcej niż 100.000 zł) na rzecz na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Spółka musi również uiścić stosowne opłaty na rzecz GPW.

Do kosztów należy zaliczyć także wynagrodzenie Autoryzowanego Doradcy i Animatora Rynku. Jeżeli spółka nie posiada zbadanego przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy, konieczne będzie poniesienie kosztów jego przeprowadzenia.

Dodatkowymi kosztami wprowadzenia spółki na NewConnect bądą opłaty sądowe i koszty notarialne.

Autopromocja

Daniel Terbosh, radca prawny, Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zadeklarowałaś składki od 8000 zł? Chciałaś zdobyć dobry zasiłek? ZUS go obniży

    ZUS może obniżać podstawę składek społecznych zadeklarowanych przez przedsiębiorcę, który przez krótki czas płaci wysokie składki społeczne. Jego celem jest "nabicie" wysokiej podstawy składek przez kilka miesięcy, by później otrzymywać wysoki zasiłek (np. macierzyński). 

    Zmiany: zwolnienie z PIT zapomóg do 10 000 zł tylko do końca 2023 r. W 2024 r. będzie gorzej

    Tylko do końca 2023 r. wysokie limity zwolnień w PIT dla niektórych zapomóg. Już od 1 stycznia 2024 r. gorsze warunki podatkowe dla tych świadczeń.

    Ile lat trzeba pracować by dostać emeryturę. Jak zagwarantować sobie minimalną emeryturę - 1 588,44 zł do corocznej waloryzacji

    Po to każdy pracujący na etacie jest zobowiązany do płacenia obowiązkowo składek na ubezpieczenie społeczne – podobnie jak jego pracodawca – by w przyszłości gdy już osiągnie ustawowy wiek emerytalny mógł złożyć wniosek o emeryturę i już do końca życia otrzymywać z ZUS takie świadczenie, które zapewni mu utrzymanie, podobnie jak wcześniej zapewniało wynagrodzenie za pracę. Mało kto jest zadowolony ze swojej emerytury, a ściślej – jej wysokości.

    MF ostrzega przed fałszywymi wiadomościami e-mail o zwrocie podatku

    Ministerstwo Finansów ostrzegło dzisiaj przed fałszywymi wiadomościami o zwrocie podatku. Resort podkreślił, że ani MF, ani KAS nie wysyłają tego typu wiadomości do podatników.

    Zamknięcie roku podatkowego 2023 – o czym muszą pamiętać przedsiębiorcy?

    Przedsiębiorcy przed zakończeniem roku podatkowego muszą wykonać wiele różnych czynności, takich jak sporządzenie inwentaryzacji czy weryfikacja ujęcia wszystkich wydatków w działalności gospodarczej. Przygotowana roczna dokumentacja pozwoli na sporządzenie i złożenie zeznania rocznego.

    Czy zostaną nałożone nowe podatki na spółki Skarbu Państwa?

    Nie ma planów nakładania dodatkowych podatków na spółki Skarbu Państwa - powiedziała posłanka Polska2050 Paulina Hennig-Kloska. Dodała, że Orlen do tej pory korzystał z uprzywilejowanej pozycji i nie rozliczył się z nadmiarowych zysków.

    Wysoki wzrost wynagrodzeń. Jak bardzo ożywi inflację?

    Wynagrodzenia realne wzrosły w najwyższym tempie od lutego 2019 r. Natomiast dwucyfrowe tempo wzrostu nominalnych płac, które jest czynnikiem napędzającym inflację, utrzymuje się od początku 2022 r. Dynamika konsumpcji znów rośnie.

    Funkcjonariusze KAS wykryli proceder obrotu podrabianą odzieżą. Wartość zajętego towaru to ponad 1 mln zł

    Warmińsko-mazurscy funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) wspólnie z policją ujawnili proceder obrotu odzieżą z podrabianymi znakami znanych marek odzieżowych - poinformowały obie służby. Wartość ubrań zabezpieczonych w magazynach i mieszkaniach na terenie Elbląga i Pasłęka to ponad 1 mln zł.

    Szybki szacunek inflacji w listopadzie 2023 r. Dane GUS

    Główny Urząd Statystyczny zaprezentował szybki szacunek wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2023 r. Pełne dane o listopadowej inflacji GUS przekaże 15 grudnia.

    Jednorazowe odszkodowania ZUS w 2024 roku

    Jednorazowe odszkodowania od ZUS w pierwszym kwartale 2024 roku są już znane. Określa je obwieszczenie MRiPS. Jakie dokładnie wypłaty z ZUS należą się w przypadku uszczerbku na zdrowiu spowodowanego wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową?

    REKLAMA