REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich formalności należy dopełnić w związku ze zmianą siedziby spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniam siedzibę spółki, gdyż przeprowadzam się do nowego lokalu. Nowy lokal jest poza właściwością dotychczasowego urzędu skarbowego. Kiedy i jakie dokumenty muszę złożyć w związku z przeprowadzką?

KRZYSZTOF BIERNACKI

REKLAMA

REKLAMA

doktor, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

Przede wszystkim należy wskazać, że polskie przepisy podatkowe odmiennie określają właściwość urzędu skarbowego dla celów podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. W pierwszym przypadku właściwy jest naczelnik urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy, w drugim natomiast - ze względu na miejsce wykonywania działalności. Zakładając dla uproszczenia, że dotychczasowo był to jeden organ podatkowy i w wyniku przeprowadzki również będzie to jeden organ, podatnik zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu, który będzie właściwy po przeprowadzce. Zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się na formularzu, którego typ uzależniony jest od formy organizacyjnoprawnej, w której prowadzona jest działalność. Jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, wówczas właściwym będzie formularz NIP-1, a dla działalności w formie spółki NIP-2.

Termin na złożenie tego formularza uzależniony jest od statusu podatnika. Jeżeli jest on czynnym podatnikiem VAT, wówczas na podstawie ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wynosi on 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W omawianym przypadku będzie to dzień rozpoczęcia działalności pod nowym adresem.

REKLAMA

Pamiętać jednak należy, iż podatnicy VAT zobowiązani są składać deklarację rejestracyjną VAT-R oraz aktualizować dane objęte tą deklaracją. Mając na uwadze, że zakresem rejestracji objęta jest m.in. aktualna siedziba podatnika, niezbędne będzie dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie dla potrzeb VAT. W tym wypadku termin wynosi 7 dni od dnia zmiany siedziby, co oznacza, że podatnik powinien złożyć dwie deklaracje aktualizujące w dwóch różnych terminach. W praktyce najprościej złożyć te dokumenty razem, zachowując krótszy siedmiodniowy termin, przy czym obie te deklaracje składa się już do nowego urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy zmianie siedziby firmy połączonej ze zmianą urzędu skarbowego należy pamiętać również o miejscu złożenia deklaracji bieżących. W podatku dochodowym, jeżeli na koniec ubiegłego roku podatnik miał miejsce zamieszkania (siedzibę firmy) w granicach właściwości dotychczasowego urzędu skarbowego, deklarację roczną będzie składał do tego urzędu. Natomiast jeżeli zmiany adresu dokonał już po nowym roku, deklarację złoży do nowego urzędu skarbowego.

Przepisy podatkowe wprowadzają również szczególną grupę urzędów skarbowych, które obejmują swoją właściwością tzw. dużych przedsiębiorców. Zmiana właściwości następuje tu z mocy prawa od 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym przedsiębiorca uzyskał warunki do objęcia go nową właściwością.

W tym wypadku spoczywa na nim obowiązek poinformowania swojego dotychczas właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego o zmianie jego właściwości w terminie do 15 października ostatniego roku, a jeżeli przesłanki do zmiany pojawiły się po tej dacie, to w terminie siedmiu dni od ich zaistnienia, nie później niż do 31 grudnia. Zgłoszenia dokonuje się na urzędowym formularzu - zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 23 września 2003 r. (Dz.U. nr 175, poz. 1698).

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA