REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich formalności należy dopełnić w związku ze zmianą siedziby spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MGM
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmieniam siedzibę spółki, gdyż przeprowadzam się do nowego lokalu. Nowy lokal jest poza właściwością dotychczasowego urzędu skarbowego. Kiedy i jakie dokumenty muszę złożyć w związku z przeprowadzką?

KRZYSZTOF BIERNACKI

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

doktor, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu

Przede wszystkim należy wskazać, że polskie przepisy podatkowe odmiennie określają właściwość urzędu skarbowego dla celów podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług. W pierwszym przypadku właściwy jest naczelnik urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę firmy, w drugim natomiast - ze względu na miejsce wykonywania działalności. Zakładając dla uproszczenia, że dotychczasowo był to jeden organ podatkowy i w wyniku przeprowadzki również będzie to jeden organ, podatnik zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu, który będzie właściwy po przeprowadzce. Zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się na formularzu, którego typ uzależniony jest od formy organizacyjnoprawnej, w której prowadzona jest działalność. Jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, wówczas właściwym będzie formularz NIP-1, a dla działalności w formie spółki NIP-2.

Termin na złożenie tego formularza uzależniony jest od statusu podatnika. Jeżeli jest on czynnym podatnikiem VAT, wówczas na podstawie ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wynosi on 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W omawianym przypadku będzie to dzień rozpoczęcia działalności pod nowym adresem.

REKLAMA

Pamiętać jednak należy, iż podatnicy VAT zobowiązani są składać deklarację rejestracyjną VAT-R oraz aktualizować dane objęte tą deklaracją. Mając na uwadze, że zakresem rejestracji objęta jest m.in. aktualna siedziba podatnika, niezbędne będzie dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie dla potrzeb VAT. W tym wypadku termin wynosi 7 dni od dnia zmiany siedziby, co oznacza, że podatnik powinien złożyć dwie deklaracje aktualizujące w dwóch różnych terminach. W praktyce najprościej złożyć te dokumenty razem, zachowując krótszy siedmiodniowy termin, przy czym obie te deklaracje składa się już do nowego urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy zmianie siedziby firmy połączonej ze zmianą urzędu skarbowego należy pamiętać również o miejscu złożenia deklaracji bieżących. W podatku dochodowym, jeżeli na koniec ubiegłego roku podatnik miał miejsce zamieszkania (siedzibę firmy) w granicach właściwości dotychczasowego urzędu skarbowego, deklarację roczną będzie składał do tego urzędu. Natomiast jeżeli zmiany adresu dokonał już po nowym roku, deklarację złoży do nowego urzędu skarbowego.

Przepisy podatkowe wprowadzają również szczególną grupę urzędów skarbowych, które obejmują swoją właściwością tzw. dużych przedsiębiorców. Zmiana właściwości następuje tu z mocy prawa od 1 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, w którym przedsiębiorca uzyskał warunki do objęcia go nową właściwością.

W tym wypadku spoczywa na nim obowiązek poinformowania swojego dotychczas właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego o zmianie jego właściwości w terminie do 15 października ostatniego roku, a jeżeli przesłanki do zmiany pojawiły się po tej dacie, to w terminie siedmiu dni od ich zaistnienia, nie później niż do 31 grudnia. Zgłoszenia dokonuje się na urzędowym formularzu - zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 23 września 2003 r. (Dz.U. nr 175, poz. 1698).

(MGM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA