REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce
Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Założenie spółki w Kostaryce daje gwarancję anonimowości biznesowej, poufności danych i pełną dyskrecję dla ich właścicieli. Zachętą do prowadzenia biznesu w tym kraju jest sprawny proces rejestracji spółki, atrakcyjne opodatkowanie oraz możliwość skorzystania z usług powiernika. Kostaryka nie jest wpisana na czarną listę rajów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania spółek w Kostaryce reguluje kostarykański kodeks handlowy. Podstawowa korzyść podatkowa wynikająca z założenia spółki w Kostaryce jest taka, że dochód uzyskany poza terytorium kraju nie podlega w nim opodatkowaniu. Ma to związek z tzw. zasadą terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podlega jedynie dochód uzyskany na terytorium kraju. Ponadto, jeżeli spółka z siedzibą na Kostaryce nie będzie uzyskiwała na jej terytorium dochodów, to nie będzie również zobligowana do prowadzenia księgowości. W konsekwencji spółka nie będzie podlegać obowiązkowi badania przez audytorów.

Najpopularniejszym rodzajem spółki zakładanej w Kostaryce jest Sociedad Anonima (S.A), odpowiadająca w swoim charakterze amerykańskiej LLC (Limited Liability Corporation). Istnieje kilka wymogów formalnych, jakie należy spełnić, aby mogło dojść do jej utworzenia. Po pierwsze, trzeba powołać zarząd, którego członkowie powinni przebywać na terytorium Kostaryki w momencie założenia i rejestracji spółki. Pełnią oni funkcje prezesa, sekretarza i skarbnika (mogą jednak być tytułowani inaczej). Mogą, ale nie muszą, być jednocześnie akcjonariuszami spółki. Dodatkowi członkowie mogą zostać powołani w dowolnym momencie funkcjonowania spółki. Po drugie, statut spółki musi zostać sporządzony w formie aktu notarialnego. Po trzecie, musi być minimum dwóch akcjonariuszy. Nie ma żadnych wymogów co do narodowości członków zarządu oraz akcjonariuszy spółki. Decyzje zarządu muszą zostać zatwierdzone na zgromadzeniu akcjonariuszy, które może odbywać się na terenie Kostaryki lub za granicą. Kapitał zakładowy spółki może zostać wniesiony w dowolnej walucie. Ponadto, spółka zarejestrowana w Kostaryce musi posiadać siedzibę na terytorium tego kraju, jednakże nie istnieją żadne ograniczenia co do utworzenia oddziałów i filii zagranicą. Należy również pamiętać, że rejestracja spółki podlega opłacie skarbowej, której wysokość zależy od wysokości kapitału zakładowego. Proces założenia i rejestracji spółki w Kostaryce wraz z wszystkimi niezbędnymi do tego czynnościami trwa od 4 do 8 tygodni.

Zdecydowaną korzyścią wynikającą z założenia spółki w Kostaryce jest możliwość prowadzenia działalności z udziałem nominowanych członków zarządu oraz udziałowców spółki. Zapewnia to pełnię anonimowości beneficjenta rzeczywistego (UBO), czyli osoby fizycznej faktycznie kontrolującej dany podmiot. Z tego względu założenie spółki w Kostaryce jest przydatne szczególnie wtedy, gdy prowadzona działalność jest związana z hazardem, online- czy sms-marketingiem, a także świadczeniem wszelkich usług opierających się na wykorzystywaniu zagranicznych serwerów. Również gdy dla osiągnięcia planowanych celów potrzebna jest struktura uwzględniająca spółkę typu offshore, spółka w Kostaryce będzie doskonałym rozwiązaniem – posiada ona bowiem wszystkie zalety typowe dla tzw. rajów podatkowych, a mimo to nie widnieje na „czarnej liście” OECD. Ma to związek z wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (tzw. Tax Information Exchange Agreements). Owszem, Kostaryka zawarła porozumienia zgodne ze standardem OECD, dzięki czemu została wykreślona z listy rajów podatkowych, ale na dzień dzisiejszy zawarła je jedynie z następującymi krajami: Australią, Szwecją, Norwegią, Danią, Finlandią, Islandią, Wyspami Owczymi, Grenlandią oraz Argentyną. Ponadto procedury zbierania i przetwarzania informacji podatkowych są uregulowane w bardzo znikomym stopniu, przez co są mało efektywne, a w konsekwencji państwo nie jest w stanie przekazać dokładnych informacji na temat działalności spółek oraz ich rzeczywistych beneficjentów. Z wyżej wymienionych względów również otwarcie konta bankowego dla spółki w tym kraju nie zostanie automatycznie odrzucone przez większość banków, które nie nawiązują współpracy ze spółkami mającymi siedzibę rejestrową w jurysdykcjach widniejących na wspomnianej czarnej liście.

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zwrócić uwagę na rynek wewnętrzny. Ma on bardzo duże znaczenie, gdy inwestor zamierza z niego korzystać. Chodzi przede wszystkim o kwestie związane z integracją gospodarczą Kostaryki oraz ograniczeniami handlowymi w zakresie ceł i innych płatności. Kostaryka jest członkiem Wspólnego Rynku Ameryki Środkowej (CACM – Central American Common Market), co może okazać się sporym ułatwieniem, gdy chodzi o wymianę towarów z innymi członkami tej organizacji (Salwadorem, Gwatemalą, Hondurasem i Nicaraguą), skutkującym m.in zwolnieniem z zapłaty ceł. Ponadto, jako strona Systemu Integracji Środkowoamerykańskiej (SICA) Kostaryka utrzymuje wielopłaszczyznowe stosunki z Unią Europejską, polegające nie tylko na dialogu politycznym, ale także na współpracy gospodarczej. Porozumienie ustanawia m.in. obszar wolnego handlu w zakresie produktów przemysłowych oraz obniżenie taryf celnych dla niektórych towarów rolnych, m.in. bananów, mięsa i ryżu.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy trzeba wypełnić druk SD-Z2? Praktyczny poradnik dla spadków i darowizn

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF? Ustawodawca przewidział katalog wyłączeń

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

REKLAMA

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA