REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce
Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Założenie spółki w Kostaryce daje gwarancję anonimowości biznesowej, poufności danych i pełną dyskrecję dla ich właścicieli. Zachętą do prowadzenia biznesu w tym kraju jest sprawny proces rejestracji spółki, atrakcyjne opodatkowanie oraz możliwość skorzystania z usług powiernika. Kostaryka nie jest wpisana na czarną listę rajów podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania spółek w Kostaryce reguluje kostarykański kodeks handlowy. Podstawowa korzyść podatkowa wynikająca z założenia spółki w Kostaryce jest taka, że dochód uzyskany poza terytorium kraju nie podlega w nim opodatkowaniu. Ma to związek z tzw. zasadą terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podlega jedynie dochód uzyskany na terytorium kraju. Ponadto, jeżeli spółka z siedzibą na Kostaryce nie będzie uzyskiwała na jej terytorium dochodów, to nie będzie również zobligowana do prowadzenia księgowości. W konsekwencji spółka nie będzie podlegać obowiązkowi badania przez audytorów.

Najpopularniejszym rodzajem spółki zakładanej w Kostaryce jest Sociedad Anonima (S.A), odpowiadająca w swoim charakterze amerykańskiej LLC (Limited Liability Corporation). Istnieje kilka wymogów formalnych, jakie należy spełnić, aby mogło dojść do jej utworzenia. Po pierwsze, trzeba powołać zarząd, którego członkowie powinni przebywać na terytorium Kostaryki w momencie założenia i rejestracji spółki. Pełnią oni funkcje prezesa, sekretarza i skarbnika (mogą jednak być tytułowani inaczej). Mogą, ale nie muszą, być jednocześnie akcjonariuszami spółki. Dodatkowi członkowie mogą zostać powołani w dowolnym momencie funkcjonowania spółki. Po drugie, statut spółki musi zostać sporządzony w formie aktu notarialnego. Po trzecie, musi być minimum dwóch akcjonariuszy. Nie ma żadnych wymogów co do narodowości członków zarządu oraz akcjonariuszy spółki. Decyzje zarządu muszą zostać zatwierdzone na zgromadzeniu akcjonariuszy, które może odbywać się na terenie Kostaryki lub za granicą. Kapitał zakładowy spółki może zostać wniesiony w dowolnej walucie. Ponadto, spółka zarejestrowana w Kostaryce musi posiadać siedzibę na terytorium tego kraju, jednakże nie istnieją żadne ograniczenia co do utworzenia oddziałów i filii zagranicą. Należy również pamiętać, że rejestracja spółki podlega opłacie skarbowej, której wysokość zależy od wysokości kapitału zakładowego. Proces założenia i rejestracji spółki w Kostaryce wraz z wszystkimi niezbędnymi do tego czynnościami trwa od 4 do 8 tygodni.

Zdecydowaną korzyścią wynikającą z założenia spółki w Kostaryce jest możliwość prowadzenia działalności z udziałem nominowanych członków zarządu oraz udziałowców spółki. Zapewnia to pełnię anonimowości beneficjenta rzeczywistego (UBO), czyli osoby fizycznej faktycznie kontrolującej dany podmiot. Z tego względu założenie spółki w Kostaryce jest przydatne szczególnie wtedy, gdy prowadzona działalność jest związana z hazardem, online- czy sms-marketingiem, a także świadczeniem wszelkich usług opierających się na wykorzystywaniu zagranicznych serwerów. Również gdy dla osiągnięcia planowanych celów potrzebna jest struktura uwzględniająca spółkę typu offshore, spółka w Kostaryce będzie doskonałym rozwiązaniem – posiada ona bowiem wszystkie zalety typowe dla tzw. rajów podatkowych, a mimo to nie widnieje na „czarnej liście” OECD. Ma to związek z wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (tzw. Tax Information Exchange Agreements). Owszem, Kostaryka zawarła porozumienia zgodne ze standardem OECD, dzięki czemu została wykreślona z listy rajów podatkowych, ale na dzień dzisiejszy zawarła je jedynie z następującymi krajami: Australią, Szwecją, Norwegią, Danią, Finlandią, Islandią, Wyspami Owczymi, Grenlandią oraz Argentyną. Ponadto procedury zbierania i przetwarzania informacji podatkowych są uregulowane w bardzo znikomym stopniu, przez co są mało efektywne, a w konsekwencji państwo nie jest w stanie przekazać dokładnych informacji na temat działalności spółek oraz ich rzeczywistych beneficjentów. Z wyżej wymienionych względów również otwarcie konta bankowego dla spółki w tym kraju nie zostanie automatycznie odrzucone przez większość banków, które nie nawiązują współpracy ze spółkami mającymi siedzibę rejestrową w jurysdykcjach widniejących na wspomnianej czarnej liście.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zwrócić uwagę na rynek wewnętrzny. Ma on bardzo duże znaczenie, gdy inwestor zamierza z niego korzystać. Chodzi przede wszystkim o kwestie związane z integracją gospodarczą Kostaryki oraz ograniczeniami handlowymi w zakresie ceł i innych płatności. Kostaryka jest członkiem Wspólnego Rynku Ameryki Środkowej (CACM – Central American Common Market), co może okazać się sporym ułatwieniem, gdy chodzi o wymianę towarów z innymi członkami tej organizacji (Salwadorem, Gwatemalą, Hondurasem i Nicaraguą), skutkującym m.in zwolnieniem z zapłaty ceł. Ponadto, jako strona Systemu Integracji Środkowoamerykańskiej (SICA) Kostaryka utrzymuje wielopłaszczyznowe stosunki z Unią Europejską, polegające nie tylko na dialogu politycznym, ale także na współpracy gospodarczej. Porozumienie ustanawia m.in. obszar wolnego handlu w zakresie produktów przemysłowych oraz obniżenie taryf celnych dla niektórych towarów rolnych, m.in. bananów, mięsa i ryżu.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA