REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce
Korzyści podatkowe z założenia spółki w Kostaryce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Założenie spółki w Kostaryce daje gwarancję anonimowości biznesowej, poufności danych i pełną dyskrecję dla ich właścicieli. Zachętą do prowadzenia biznesu w tym kraju jest sprawny proces rejestracji spółki, atrakcyjne opodatkowanie oraz możliwość skorzystania z usług powiernika. Kostaryka nie jest wpisana na czarną listę rajów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania spółek w Kostaryce reguluje kostarykański kodeks handlowy. Podstawowa korzyść podatkowa wynikająca z założenia spółki w Kostaryce jest taka, że dochód uzyskany poza terytorium kraju nie podlega w nim opodatkowaniu. Ma to związek z tzw. zasadą terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podlega jedynie dochód uzyskany na terytorium kraju. Ponadto, jeżeli spółka z siedzibą na Kostaryce nie będzie uzyskiwała na jej terytorium dochodów, to nie będzie również zobligowana do prowadzenia księgowości. W konsekwencji spółka nie będzie podlegać obowiązkowi badania przez audytorów.

Najpopularniejszym rodzajem spółki zakładanej w Kostaryce jest Sociedad Anonima (S.A), odpowiadająca w swoim charakterze amerykańskiej LLC (Limited Liability Corporation). Istnieje kilka wymogów formalnych, jakie należy spełnić, aby mogło dojść do jej utworzenia. Po pierwsze, trzeba powołać zarząd, którego członkowie powinni przebywać na terytorium Kostaryki w momencie założenia i rejestracji spółki. Pełnią oni funkcje prezesa, sekretarza i skarbnika (mogą jednak być tytułowani inaczej). Mogą, ale nie muszą, być jednocześnie akcjonariuszami spółki. Dodatkowi członkowie mogą zostać powołani w dowolnym momencie funkcjonowania spółki. Po drugie, statut spółki musi zostać sporządzony w formie aktu notarialnego. Po trzecie, musi być minimum dwóch akcjonariuszy. Nie ma żadnych wymogów co do narodowości członków zarządu oraz akcjonariuszy spółki. Decyzje zarządu muszą zostać zatwierdzone na zgromadzeniu akcjonariuszy, które może odbywać się na terenie Kostaryki lub za granicą. Kapitał zakładowy spółki może zostać wniesiony w dowolnej walucie. Ponadto, spółka zarejestrowana w Kostaryce musi posiadać siedzibę na terytorium tego kraju, jednakże nie istnieją żadne ograniczenia co do utworzenia oddziałów i filii zagranicą. Należy również pamiętać, że rejestracja spółki podlega opłacie skarbowej, której wysokość zależy od wysokości kapitału zakładowego. Proces założenia i rejestracji spółki w Kostaryce wraz z wszystkimi niezbędnymi do tego czynnościami trwa od 4 do 8 tygodni.

Zdecydowaną korzyścią wynikającą z założenia spółki w Kostaryce jest możliwość prowadzenia działalności z udziałem nominowanych członków zarządu oraz udziałowców spółki. Zapewnia to pełnię anonimowości beneficjenta rzeczywistego (UBO), czyli osoby fizycznej faktycznie kontrolującej dany podmiot. Z tego względu założenie spółki w Kostaryce jest przydatne szczególnie wtedy, gdy prowadzona działalność jest związana z hazardem, online- czy sms-marketingiem, a także świadczeniem wszelkich usług opierających się na wykorzystywaniu zagranicznych serwerów. Również gdy dla osiągnięcia planowanych celów potrzebna jest struktura uwzględniająca spółkę typu offshore, spółka w Kostaryce będzie doskonałym rozwiązaniem – posiada ona bowiem wszystkie zalety typowe dla tzw. rajów podatkowych, a mimo to nie widnieje na „czarnej liście” OECD. Ma to związek z wymianą informacji podatkowych z innymi państwami (tzw. Tax Information Exchange Agreements). Owszem, Kostaryka zawarła porozumienia zgodne ze standardem OECD, dzięki czemu została wykreślona z listy rajów podatkowych, ale na dzień dzisiejszy zawarła je jedynie z następującymi krajami: Australią, Szwecją, Norwegią, Danią, Finlandią, Islandią, Wyspami Owczymi, Grenlandią oraz Argentyną. Ponadto procedury zbierania i przetwarzania informacji podatkowych są uregulowane w bardzo znikomym stopniu, przez co są mało efektywne, a w konsekwencji państwo nie jest w stanie przekazać dokładnych informacji na temat działalności spółek oraz ich rzeczywistych beneficjentów. Z wyżej wymienionych względów również otwarcie konta bankowego dla spółki w tym kraju nie zostanie automatycznie odrzucone przez większość banków, które nie nawiązują współpracy ze spółkami mającymi siedzibę rejestrową w jurysdykcjach widniejących na wspomnianej czarnej liście.

REKLAMA

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również zwrócić uwagę na rynek wewnętrzny. Ma on bardzo duże znaczenie, gdy inwestor zamierza z niego korzystać. Chodzi przede wszystkim o kwestie związane z integracją gospodarczą Kostaryki oraz ograniczeniami handlowymi w zakresie ceł i innych płatności. Kostaryka jest członkiem Wspólnego Rynku Ameryki Środkowej (CACM – Central American Common Market), co może okazać się sporym ułatwieniem, gdy chodzi o wymianę towarów z innymi członkami tej organizacji (Salwadorem, Gwatemalą, Hondurasem i Nicaraguą), skutkującym m.in zwolnieniem z zapłaty ceł. Ponadto, jako strona Systemu Integracji Środkowoamerykańskiej (SICA) Kostaryka utrzymuje wielopłaszczyznowe stosunki z Unią Europejską, polegające nie tylko na dialogu politycznym, ale także na współpracy gospodarczej. Porozumienie ustanawia m.in. obszar wolnego handlu w zakresie produktów przemysłowych oraz obniżenie taryf celnych dla niektórych towarów rolnych, m.in. bananów, mięsa i ryżu.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA