REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie /shutterstock.com
Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje prawne Liechtensteinu dają duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Opodatkowanie CIT można obniżyć, wykorzystując różne rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa tego kraju.

REKLAMA

Autopromocja

Liechtenstein to małe górskie państwo, leżące w Europie Zachodniej, należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz strefy Schengen. Niestety Polska nie podpisała z Liechtensteinem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Co więcej, we wrześniu 2017 r. Liechtenstein dołączy także do systemu automatycznej wymiany informacji, który powstaje pod egidą OECD. Kiedy system ten rozpocznie funkcjonowanie, informacja o otwarciu konta przez obcokrajowca będzie przekazywana organom podatkowym w kraju, z którego pochodzi.

Optymalizacja podatkowa

W Liechtensteinie od osób fizycznych pobierany jest podatek dochodowy (jego maksymalna stawka to 19%) oraz podatek od majątku w wysokości 0,9%.

Prawo Liechtensteinu stwarza jednak duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Podatek CIT można zredukować, wykorzystując rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa Liechtensteinu. Są to:

- spółka akcyjna (Aktiengesellschaft),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- spółka komandytowo-akcyjna (Kommanditaktiengesellschaft),

- spółka komandytowa (Kommanditgesellschaft),

- spółka cywilna (Einfache Gesellschaft),

- trust (Treuhander Shaft),

- zakład (Anstalt),

- fundacja (Stiftung),

- stowarzyszenie (Verein) oraz

- spółdzielnia (Genossenschaft).

Najchętniej zakładane w Liechtensteinie są spółka akcyjna, trust, zakład oraz fundacja.

Spółka akcyjna w Liechtensteinie

Założenie spółki akcyjnej w Liechtensteinie pozwala na uniknięcie podatków dochodowego oraz od zysków kapitałowych i spadkowych. Do założenia tej spółki wymagane jest sporządzenie aktu założycielskiego oraz statusu, które zostaną przekazane władzom. Założycielami spółki muszą być przynajmniej dwie osoby fizyczne lub prawne. Kapitał zakładowy może zostać wniesiony we frankach szwajcarskich lub dolarach amerykańskich, ale jego wartość musi wynosić przynajmniej 50 000 CHF.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Opodatkowanie działalności spółki akcyjnej wynosi 0,1% wartości aktywów netto (nie mniej niż 1 000 CHF rocznie). Podatek od dywidend wynosi z kolei 4%, a stawka podatku od papierów wartościowych waha się między 0,15% a 0,3%.


Zakład w Liechtensteinie

Ciekawą formą cywilnoprawną jest zakład (Anstalt), którego głównym celem jest realizacja zadań handlowych (np. handel towarami, nieruchomościami) oraz zarządzanie aktywami osób trzecich, leasingowanie lub działalność charytatywna. Ważne jest to, że zakład posiada osobowość prawną, natomiast założyciel może być podmiotem prawnym lub fizycznym. Kapitał założycielski musi mieć minimalną wartość 30 000 CHF lub, tak jak w przypadku spółek akcyjnych, stanowić równowartość tej kwoty w dolarach amerykańskich lub euro. Do założenia zakładu wystarczy przedstawienie statutu oraz aktu założycielskiego odpowiednim władzom.

Fundacja w Liechtensteinie

Bardzo popularną formą prowadzenia działalności w Liechtensteinie jest fundacja, która ma służyć przede wszystkim celom pozagospodarczym (najczęściej jest to zarządzanie majątkiem rodzinnym). W takiej sytuacji fundacja może być uznana za organizację charytatywną – z tym zastrzeżeniem, że jej beneficjentem jest najczęściej bardzo wąska grupa osób (np. potomstwo założyciela), na której rzecz przekazywane są dochody uzyskane z majątku fundacji.

Założenie takiego podmiotu wiąże się z wniesieniem kapitału o minimalnej wartości 30 000 CHF (lub ekwiwalencie tej kwoty). Założycielami mogą zostać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Założenie fundacji poprzez wniesienie majątku może odbyć się na zasadach umowy inter vivos (tj. „między żyjącymi”), testamentu lub umowy spadkowej. Beneficjenci powyższych umów wyznaczani są bezpośrednio przez fundatora lub przez inny organ, jeśli tylko status fundacji to przewiduje. Ponadto, jeśli beneficjenci nie zostali wyznaczeni przez założyciela ani też nie ma o nich mowy w statucie, można założyć, że jedynym beneficjentem pozostaje fundator.

Autorzy: Prawnik Maja Czarzasty-Zybert, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA