REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie /shutterstock.com
Optymalizacja podatkowa w Liechtensteinie /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje prawne Liechtensteinu dają duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Opodatkowanie CIT można obniżyć, wykorzystując różne rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa tego kraju.

REKLAMA

Autopromocja

Liechtenstein to małe górskie państwo, leżące w Europie Zachodniej, należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz strefy Schengen. Niestety Polska nie podpisała z Liechtensteinem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Co więcej, we wrześniu 2017 r. Liechtenstein dołączy także do systemu automatycznej wymiany informacji, który powstaje pod egidą OECD. Kiedy system ten rozpocznie funkcjonowanie, informacja o otwarciu konta przez obcokrajowca będzie przekazywana organom podatkowym w kraju, z którego pochodzi.

Optymalizacja podatkowa

W Liechtensteinie od osób fizycznych pobierany jest podatek dochodowy (jego maksymalna stawka to 19%) oraz podatek od majątku w wysokości 0,9%.

Prawo Liechtensteinu stwarza jednak duże możliwości optymalizacji podatkowej dla przedsiębiorców. Podatek CIT można zredukować, wykorzystując rodzaje osób prawnych funkcjonujące w ramach prawa Liechtensteinu. Są to:

- spółka akcyjna (Aktiengesellschaft),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- spółka komandytowo-akcyjna (Kommanditaktiengesellschaft),

- spółka komandytowa (Kommanditgesellschaft),

- spółka cywilna (Einfache Gesellschaft),

- trust (Treuhander Shaft),

- zakład (Anstalt),

- fundacja (Stiftung),

- stowarzyszenie (Verein) oraz

- spółdzielnia (Genossenschaft).

Najchętniej zakładane w Liechtensteinie są spółka akcyjna, trust, zakład oraz fundacja.

Spółka akcyjna w Liechtensteinie

Założenie spółki akcyjnej w Liechtensteinie pozwala na uniknięcie podatków dochodowego oraz od zysków kapitałowych i spadkowych. Do założenia tej spółki wymagane jest sporządzenie aktu założycielskiego oraz statusu, które zostaną przekazane władzom. Założycielami spółki muszą być przynajmniej dwie osoby fizyczne lub prawne. Kapitał zakładowy może zostać wniesiony we frankach szwajcarskich lub dolarach amerykańskich, ale jego wartość musi wynosić przynajmniej 50 000 CHF.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Opodatkowanie działalności spółki akcyjnej wynosi 0,1% wartości aktywów netto (nie mniej niż 1 000 CHF rocznie). Podatek od dywidend wynosi z kolei 4%, a stawka podatku od papierów wartościowych waha się między 0,15% a 0,3%.


Zakład w Liechtensteinie

Ciekawą formą cywilnoprawną jest zakład (Anstalt), którego głównym celem jest realizacja zadań handlowych (np. handel towarami, nieruchomościami) oraz zarządzanie aktywami osób trzecich, leasingowanie lub działalność charytatywna. Ważne jest to, że zakład posiada osobowość prawną, natomiast założyciel może być podmiotem prawnym lub fizycznym. Kapitał założycielski musi mieć minimalną wartość 30 000 CHF lub, tak jak w przypadku spółek akcyjnych, stanowić równowartość tej kwoty w dolarach amerykańskich lub euro. Do założenia zakładu wystarczy przedstawienie statutu oraz aktu założycielskiego odpowiednim władzom.

Fundacja w Liechtensteinie

Bardzo popularną formą prowadzenia działalności w Liechtensteinie jest fundacja, która ma służyć przede wszystkim celom pozagospodarczym (najczęściej jest to zarządzanie majątkiem rodzinnym). W takiej sytuacji fundacja może być uznana za organizację charytatywną – z tym zastrzeżeniem, że jej beneficjentem jest najczęściej bardzo wąska grupa osób (np. potomstwo założyciela), na której rzecz przekazywane są dochody uzyskane z majątku fundacji.

Założenie takiego podmiotu wiąże się z wniesieniem kapitału o minimalnej wartości 30 000 CHF (lub ekwiwalencie tej kwoty). Założycielami mogą zostać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Założenie fundacji poprzez wniesienie majątku może odbyć się na zasadach umowy inter vivos (tj. „między żyjącymi”), testamentu lub umowy spadkowej. Beneficjenci powyższych umów wyznaczani są bezpośrednio przez fundatora lub przez inny organ, jeśli tylko status fundacji to przewiduje. Ponadto, jeśli beneficjenci nie zostali wyznaczeni przez założyciela ani też nie ma o nich mowy w statucie, można założyć, że jedynym beneficjentem pozostaje fundator.

Autorzy: Prawnik Maja Czarzasty-Zybert, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA