REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka na Seszelach - stabilne prawo i brak podatku u źródła

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Spółka na Seszelach - stabilne prawo i brak podatku u źródła /Fot. Fotolia
Spółka na Seszelach - stabilne prawo i brak podatku u źródła /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Republika Seszeli zachęca swoją stabilnością polityczną i prawną, nowoczesnym systemem prawnym, a także brakiem opodatkowania u źródła. System prawny opiera się na angielskim prawie zwyczajowym i francuskim prawie cywilnym, co pozwala na zakładanie dwóch rodzajów spółek: International Business Company oraz Special License Company.

REKLAMA

REKLAMA

Seszele to nie tylko piękne wyspy i często wybierany kierunek wakacyjnych wyjazdów, lecz także popularne miejsce do zakładania zagranicznych spółek typu offshore. Chociaż Seszele są niezawisłą republiką demokratyczną, która uzyskała niepodległość od Wielkiej Brytanii w roku 1976, to pozostają członkiem brytyjskiej Wspólnoty Narodów, na czele której stoi Elżbieta II, i nie podlegają żadnej władzy Korony Brytyjskiej. Dlatego też nie są podporządkowane Dyrektywie Unii Europejskiej w przedmiocie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie odsetek w odróżnieniu od rajów podatkowych powiązanych z państwami członkowskimi UE (głównie ze Zjednoczonym Królestwem i jego terytoriami zamorskimi).

International Business Company (IBC)

REKLAMA

Spółka International Business Company (IBC) jest typową spółką offshorową, która nie podlega opodatkowaniu pod warunkiem, że nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Seszeli. Do najważniejszych zalet spółki IBC należy możliwość założenia jej przez jednego lub więcej udziałowców, ale w publicznych rejestrach ujawniona jest wyłącznie umowa spółki. Zatem dane udziałowców nie są ujawniane oprócz udziałów na okaziciela.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo spółek Seszeli umożliwia pewną elastyczność w zakresie rodzajów udziałów, ponieważ umową spółki IBC może ustanowić udziały imienne, na okaziciela, udziały bez prawa głosu, udziały dające prawo głosu w określonych sprawach, udziały dające prawo głosu po spełnieniu określonych warunków itp. Spotkania zarządu oraz walne zgromadzenia udziałowców IBC mogą odbywać się zarówno na Seszelach, jak i w dowolnym miejscu na świecie, nawet online. Spółka IBC może przyjąć dowolne rozszerzenie: Limited, Ltd, Corporation, Co, Inc, SA, GmbH, AG.

Z punktu widzenia podatkowego, na Seszelach istnieje brak obowiązku audytu oraz składania deklaracji podatkowych, a także brak opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej poza nimi.

Aby spółka IBC zachowała zwolnienie z opodatkowania, musi spełnić kilka warunków, na podstawie których nie może:

  • zawierać transakcji ze spółkami mającymi siedzibę na Seszelach
  • posiadać nieruchomości zlokalizowanej na Seszelach (ale może ją wynająć)
  • prowadzić działalności bankowej i ubezpieczeniowej oraz innych wybranych działalności wskazanych przez lokalne prawo.

Jeśli spółka IBC dotrzyma powyższych warunków, prawo Seszeli gwarantuje, że status podatkowy IBC nie ulegnie zmianie przez okres 20 lat od założenia spółki.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Oprócz powyższych zakazów, IBC posiada bardzo istotne uprawnienia, może bowiem zawierać transakcje z innymi IBC oraz utrzymywać relacje z pośrednikami, prawnikami, księgowymi, trustami, spółkami zarządzającymi itp. posiadającymi siedzibę na Seszelach. Spółka może założyć rachunek bankowy i prowadzić księgi na Seszelach.

W tym miejscu należy dodać, że najpopularniejsze są IBC posiadające własność statku lub samolotu zarejestrowanego na Seszelach.


Special License Company (SLC)

Spółka Special License Company (SLC) jest spółką offshorową, czyli uważaną za rezydenta Seszeli, i podlega opodatkowaniu stawką podatku dochodowego w wysokości 1,5%. Jest droższa i bardziej skomplikowana od IBC, ale jej założenie umożliwia dostęp do umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Seszele z Chinami, RPA, Indonezją, Tajlandią, Omanem, Botswaną i Mauritiusem. W przyszłości Seszele staną się również stroną umów między innymi z: Belgią, Cyprem, Malezją, Wietnamem, Egiptem, Rosją, Bahrajnem, Czechami.

Spółka SLC może być założona przez dwóch lub więcej udziałowców, którzy muszą zostać zgłoszeni do organów państwowych, a informacje na ich temat nie będą ujawniane publicznie. Warto zauważyć, że Seszele nie ujawniają tych informacji innym państwom. Spółka nie posiada również kapitału zakładowego. Pod względem podatkowym SLC ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i składania sprawozdania finansowego (jego treść nie jest jednak ujawniania publicznie), a także obowiązek składania deklaracji podatkowych.

Autorzy:

Prawnik Maja Czarzasty-Zybert, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA