REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monako

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monaco /Fotolia
Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monaco /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księstwo Monako to dobre miejsce dla tych, którzy nie lubią płacić podatków. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie mają bowiem obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Od osób fizycznych nie jest tam pobierany podatek od nieruchomości oraz podatek od zysków kapitałowych. Aby skorzystać z tych preferencji należy uzyskać status rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zostać rezydentem podatkowym Księstwa Monako?

Istnieją trzy sposoby, aby zostać rezydentem w Monako. Po pierwsze – może się to stać poprzez podpisanie umowy o pracę z autoryzowanym monakijskim pracodawcą; po drugie – na skutek założenia działalności gospodarczej w Monako; po trzecie – na podstawie oficjalnego dokumentu potwierdzającego założenie spółki, które umożliwia uzyskanie pozwolenia na pobyt. O ile wymienione sposoby wymagają adekwatnego do korzyści wysiłku logistycznego i operacyjnego, o tyle jest jeszcze czwarty sposób, aby trafić do podatkowego raju. Należy otworzyć konto w banku w Monako i złożyć depozyt w wysokości min. 500 000 EUR oraz uzyskać referencję bankową potwierdzającą, że dysponuje się wystarczającymi środkami, by wieść tam dostatnie życie.

Istotnym warunkiem uzyskania rezydencji podatkowej Księstwa Monako jest posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości na tym terenie. Z uwagi na ograniczone pod względem wielkości terytorium, ceny nieruchomości, jak również koszty najmu mieszkań, są w Monako wysokie. Zawsze jednak można wynająć małe studio za ok. 2 500 EUR. Umowa najmu mieszkania jest zawierana zwykle na okres 3 lat i obwarowana jest obowiązkiem wpłacenia kaucji mieszkaniowej, której wysokość stanowi równowartość trzymiesięcznego kosztu najmu. Przy wynajmie mieszkań bardzo często wymaga się od potencjalnego najemcy okazania referencji z banku, od ostatniego wynajmującego lub też z miejsca pracy.

Aby uzyskać dokument pobytowy w Księstwie Monako, należy zmierzyć się również z „papierkową robotą”, polegającą na przedstawieniu m.in. wypełnionego formularza zgłoszeniowego, aktu urodzenia i poświadczonej kopii paszportu oraz wyciągu z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności. Dokumenty muszą być przetłumaczone na język francuski przez wykwalifikowanego tłumacza, a brak „czystej kartoteki” w rejestrze karnym automatycznie dyskwalifikuje kandydata.

Podatki

Podatek dochodowy został zniesiony w Księstwie Monako w 1869 roku! Wszyscy cudzoziemcy oficjalnie zamieszkujący w Monako i osoby narodowości monakijskiej mogą korzystać z zerowego systemu podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest tylko jeden wyjątek – obywatele francuscy, którzy mieszkają w Monako, muszą płacić podatek dochodowy od osób fizycznych, który oblicza się zgodnie z zasadami francuskiego prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Podatek od spadku i darowizn jest płatny, ale tylko w odniesieniu do aktywów położonych w Monako. Nie dotyczy to np. środków finansowych ulokowanych na zagranicznym koncie bankowym. Gdy nieruchomość położona jest w Monako, w praktyce oznacza to jedynie niewielki procent podatku od spadku w przypadku śmierci jej właściciela. Trzeba jednak podkreślić, że mamy w tym przypadku do czynienia ze zwolnieniem z opłaty ww. podatku dla spadkobierców w bezpośredniej linii (rodziców, małżonków i dzieci).


Jak prowadzić działalność gospodarczą w Księstwie Monako?

Bardzo dobrym pomysłem jest utworzenie w Monako spółki zajmującej się administrowaniem strukturą korporacyjną. Takie rozwiązanie nie tylko zapewnia efektywność podatkową, ale również wysoki poziom dyskrecji. Lokalne władze zbierają minimalną ilość informacji na temat spółek zarejestrowanych w Monako i nie są skłonne dzielić się tymi danymi z innymi władzami i podmiotami, dopóki taka spółka nie da ku temu bardzo poważnych powodów.

Do najbardziej popularnych spółek zakładanych w Monako należą:

  • spółki akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (SARL),
  • spółki komandytowe (SCS),
  • spółki komandytowo-akcyjne (SCA),
  • spółki jawne (SNC),
  • spółki niegiełdowe.

Prowadząc spółkę w Monako należy pamiętać o realizacji obowiązku prowadzenia pełnej księgowości, składaniu odpowiednim organom lokalnym bilansu oraz rachunku zysków i strat. Spółka posiada również obowiązek składania co roku oświadczenia o osiąganych dochodach, a także musi wykazać, iż prowadzi działalność gospodarczą w Monako. Członkowie zarządu oraz udziałowcy spółki mogą być dowolnej narodowości.

REKLAMA

Istotne jest, aby spółka w Monako prowadziła działalność lokalnie – wówczas opłaty od zysków osiąganych przez spółkę wynoszą 0 procent. Gdy spółka zacznie prowadzić działalność poza Monako, a osiągane z tego tytułu dochody nie będą wynosiły więcej niż 25 proc. całego przychodu spółki, to podatek dochodowy także będzie wynosił 0 procent. Należy pamiętać, że przekroczenie wartości 25 procent podwyższy podatek do 33 procent.

W Monako panuje dobry klimat legislacyjny i polityczny dla podmiotów zajmujących się działalnością inwestycyjną, w tym zarządzaniem aktywami. Dlatego też Księstwo stanowi doskonałą jurysdykcję dla zakładania spółek zarządzających prywatnymi funduszami inwestycyjnymi – spółki te nie płacą podatku dochodowego. Połączenie spółki zarządzającej i funduszu, które są zarejestrowane w Monako, pozwala stworzyć strukturę maksymalnie efektywną z podatkowego punktu widzenia.

Autorem jest:

Prawnik Maja Czarzasty-Zybert, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA