REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monako

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monaco /Fotolia
Jak uzyskać status rezydenta podatkowego Monaco /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Księstwo Monako to dobre miejsce dla tych, którzy nie lubią płacić podatków. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nie mają bowiem obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Od osób fizycznych nie jest tam pobierany podatek od nieruchomości oraz podatek od zysków kapitałowych. Aby skorzystać z tych preferencji należy uzyskać status rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Jak zostać rezydentem podatkowym Księstwa Monako?

REKLAMA

Istnieją trzy sposoby, aby zostać rezydentem w Monako. Po pierwsze – może się to stać poprzez podpisanie umowy o pracę z autoryzowanym monakijskim pracodawcą; po drugie – na skutek założenia działalności gospodarczej w Monako; po trzecie – na podstawie oficjalnego dokumentu potwierdzającego założenie spółki, które umożliwia uzyskanie pozwolenia na pobyt. O ile wymienione sposoby wymagają adekwatnego do korzyści wysiłku logistycznego i operacyjnego, o tyle jest jeszcze czwarty sposób, aby trafić do podatkowego raju. Należy otworzyć konto w banku w Monako i złożyć depozyt w wysokości min. 500 000 EUR oraz uzyskać referencję bankową potwierdzającą, że dysponuje się wystarczającymi środkami, by wieść tam dostatnie życie.

Istotnym warunkiem uzyskania rezydencji podatkowej Księstwa Monako jest posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości na tym terenie. Z uwagi na ograniczone pod względem wielkości terytorium, ceny nieruchomości, jak również koszty najmu mieszkań, są w Monako wysokie. Zawsze jednak można wynająć małe studio za ok. 2 500 EUR. Umowa najmu mieszkania jest zawierana zwykle na okres 3 lat i obwarowana jest obowiązkiem wpłacenia kaucji mieszkaniowej, której wysokość stanowi równowartość trzymiesięcznego kosztu najmu. Przy wynajmie mieszkań bardzo często wymaga się od potencjalnego najemcy okazania referencji z banku, od ostatniego wynajmującego lub też z miejsca pracy.

Aby uzyskać dokument pobytowy w Księstwie Monako, należy zmierzyć się również z „papierkową robotą”, polegającą na przedstawieniu m.in. wypełnionego formularza zgłoszeniowego, aktu urodzenia i poświadczonej kopii paszportu oraz wyciągu z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności. Dokumenty muszą być przetłumaczone na język francuski przez wykwalifikowanego tłumacza, a brak „czystej kartoteki” w rejestrze karnym automatycznie dyskwalifikuje kandydata.

Podatki

Podatek dochodowy został zniesiony w Księstwie Monako w 1869 roku! Wszyscy cudzoziemcy oficjalnie zamieszkujący w Monako i osoby narodowości monakijskiej mogą korzystać z zerowego systemu podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest tylko jeden wyjątek – obywatele francuscy, którzy mieszkają w Monako, muszą płacić podatek dochodowy od osób fizycznych, który oblicza się zgodnie z zasadami francuskiego prawa podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Podatek od spadku i darowizn jest płatny, ale tylko w odniesieniu do aktywów położonych w Monako. Nie dotyczy to np. środków finansowych ulokowanych na zagranicznym koncie bankowym. Gdy nieruchomość położona jest w Monako, w praktyce oznacza to jedynie niewielki procent podatku od spadku w przypadku śmierci jej właściciela. Trzeba jednak podkreślić, że mamy w tym przypadku do czynienia ze zwolnieniem z opłaty ww. podatku dla spadkobierców w bezpośredniej linii (rodziców, małżonków i dzieci).


Jak prowadzić działalność gospodarczą w Księstwie Monako?

Bardzo dobrym pomysłem jest utworzenie w Monako spółki zajmującej się administrowaniem strukturą korporacyjną. Takie rozwiązanie nie tylko zapewnia efektywność podatkową, ale również wysoki poziom dyskrecji. Lokalne władze zbierają minimalną ilość informacji na temat spółek zarejestrowanych w Monako i nie są skłonne dzielić się tymi danymi z innymi władzami i podmiotami, dopóki taka spółka nie da ku temu bardzo poważnych powodów.

Do najbardziej popularnych spółek zakładanych w Monako należą:

  • spółki akcyjne,
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (SARL),
  • spółki komandytowe (SCS),
  • spółki komandytowo-akcyjne (SCA),
  • spółki jawne (SNC),
  • spółki niegiełdowe.

Prowadząc spółkę w Monako należy pamiętać o realizacji obowiązku prowadzenia pełnej księgowości, składaniu odpowiednim organom lokalnym bilansu oraz rachunku zysków i strat. Spółka posiada również obowiązek składania co roku oświadczenia o osiąganych dochodach, a także musi wykazać, iż prowadzi działalność gospodarczą w Monako. Członkowie zarządu oraz udziałowcy spółki mogą być dowolnej narodowości.

REKLAMA

Istotne jest, aby spółka w Monako prowadziła działalność lokalnie – wówczas opłaty od zysków osiąganych przez spółkę wynoszą 0 procent. Gdy spółka zacznie prowadzić działalność poza Monako, a osiągane z tego tytułu dochody nie będą wynosiły więcej niż 25 proc. całego przychodu spółki, to podatek dochodowy także będzie wynosił 0 procent. Należy pamiętać, że przekroczenie wartości 25 procent podwyższy podatek do 33 procent.

W Monako panuje dobry klimat legislacyjny i polityczny dla podmiotów zajmujących się działalnością inwestycyjną, w tym zarządzaniem aktywami. Dlatego też Księstwo stanowi doskonałą jurysdykcję dla zakładania spółek zarządzających prywatnymi funduszami inwestycyjnymi – spółki te nie płacą podatku dochodowego. Połączenie spółki zarządzającej i funduszu, które są zarejestrowane w Monako, pozwala stworzyć strukturę maksymalnie efektywną z podatkowego punktu widzenia.

Autorem jest:

Prawnik Maja Czarzasty-Zybert, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA