REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie /sxc.hu
Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie /sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową korzyścią jaką dla spółki daje statusu maltańskiego rezydenta podatkowego to brak opodatkowania dochodów powstałych poza krajem rezydencji pod warunkiem nie otrzymywania ich na terytorium kraju rezydencji. Spółka, która posiada status „non-dom rewident”, co do zasady nie jest objęty na Malcie obowiązkiem podatkowym od wszystkich swoich światowych dochodów, ale wyłącznie od tych osiąganych na terytorium Malty oraz tych, które zostały przeniesione do majątku gromadzonego na Malcie.

Ostatnie zmiany legislacyjne spowodowały, iż działalność gospodarcza prowadzona za pośrednictwem spółek zagranicznych może powodować coraz większe problemy administracyjne i formalne. Zmiany wprowadzone sukcesywnie na gruncie prawa podatkowego sprawiają, iż prowadzenie biznesu w formie spółki zarejestrowanej w tzw. raju podatkowym nie daje już tak dużych korzyści jak w ostatnich latach. Nie chodzi jednak o kwestie podatkowe, które przy tego typu spółkach pozostają i jeszcze zapewne długo pozostaną bez zmian. Coraz istotniejszym determinantem efektownego prowadzenia biznesu w dzisiejszych czasach jest świadome budowanie wizerunku przedsiębiorstwa w branży.

REKLAMA

Autopromocja

Wizerunek firmy a rezydencja podatkowa

Okazuje się bowiem, że nie bez znaczenia dla potencjalnych kontrahentów pozostaje informacja o rzeczywistym usytuowaniu miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przez swojego partnera biznesowego oraz wykorzystywanych przez niego strukturach międzynarodowych. Przede wszystkim jest to widoczne w sytuacji kiedy przedsiębiorcy chcą korzystać z przywilejów podatkowych wynikających z dyrektyw unijnych czy międzynarodowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodu. W takich przypadkach zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanych od podatnika certyfikatem rezydencji. Z kolei w procedurze uzyskania certyfikatu coraz większy nacisk kładziony jest na rzeczywistą „bytność” spółki, z angielskiego zwaną substance. Bada się przy tym charakter podejmowanych przez spółkę czynności pod kątem ich rzeczywistego uzasadnienia biznesowego w miejscu ich wykonywania, przede wszystkim kto, w jaki sposób, kiedy i w jakich okolicznościach podejmuje w imieniu spółki decyzje mające istotny wpływ na funkcjonowanie podmiotu. Ponadto, badane jest czy spółka posiada faktycznie biuro, a nie jest zarejestrowana w tzw. wirtualnym biurze i posiada taki sam adres jak setki innych podmiotów, a także czy posiada pracowników, którzy mają odpowiednie kwalifikacje do świadczenia usług oferowanych przez spółkę. Nie bez znaczenia pozostaje również osoba dyrektora spółki, czy reprezentuje jeszcze jakieś inne podmioty, czy pełni jedynie funkcje w tej jednej spółce.

Raj podatkowy oczami kontrahenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kuszeni korzyściami płynącymi z rajów podatkowych przedsiębiorcy nierzadko stoją przed dylematem – płacić mniejsze podatki narażając się na utratę części kontrahentów czy zachować gwarantowaną pozycję na rynku płacąc wyższe podatki.

W ramach wewnętrznych procedur oceny ryzyka biznesowego przedsiębiorcy badane jest nie tyko przestrzeganie kodeksu dobrych praktyk i praw pracowniczych. Ostatnie zmiany legislacyjne wprowadzające solidarną odpowiedzialność za niektóre zobowiązania podatkowe powodują, że bardzo ważnym elementem dla przyszłych kontrahentów jest prawidłowość rozliczeń księgowych, terminowość w spłacie zobowiązań podatkowych podatków w kraju rezydencji podatkowej, transparentna struktura finansowa i korporacyjna spółki. Wszystkie przedmiotowe elementy, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa podatkowego, składają się także na wizerunek compliance przedsiębiorcy.

Systemy prawa korporacyjnego w jurysdykcjach zaliczanych do tzw. rajów podatkowych przewidują możliwość tworzenia międzynarodowych spółek biznesowych opodatkowanych na zasadzie terytorialności, zgodnie z którą dochód uzyskany poza terytorium kraju siedziby nie podlega opodatkowaniu. Tym samym spółka zarejestrowana w jednej z takich jurysdykcji zwolniona jest z obowiązków podatkowych na terenie kraju siedziby rejestrowej ale ab initio brakuje jej przymiotu rezydencji podatkowej. Prawo pozostawia spółce IBC swobodę wyboru kraju rezydencji w dowolnie wybranej jurysdykcji, poza krajem siedziby. W przypadku osiągania przez spółkę dochodu wyłącznie poza terytorium siedziby spółki możliwe jest zetknięcie się z podmiotem zarejestrowanym w raju podatkowym będącym jednocześnie rezydentem podatkowym w Europie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Jest to szczególny typ spółki, która będąc spółką z raju podatkowego, może korzystać ze wszelkich przywilejów podatkowych przewidzianych wyłącznie dla rezydentów państw członkowskich UE czy EOG, dyrektyw unijnych czy też łączących poszczególne kraje umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Maltańska rezydencja podatkowa – złoty środek?

Uchylone drzwi dla spółek pozostawiają przede wszystkim kraje obierające zasadę nieograniczonego obowiązku podatkowego głównie na kryterium siedziby zarządu (tzw. management and control). Będą to kraje korzystające z dorobku anglosaskiej doktryny common law, utrzymujące preferencyjne warunki opodatkowania dochodu, jak na przykład Malta. Podstawowe korzyści jakie wynikają z posiadania statusu maltańskiego rezydenta podatkowego to między innymi brak opodatkowania dochodów powstałych poza krajem rezydencji pod warunkiem nie otrzymywania ich na terytorium kraju rezydencji. Podmiot posiadający status non-dom resident, co do zasady nie jest objęty na Malcie obowiązkiem podatkowym od wszystkich swoich światowych dochodów, ale wyłącznie od tych osiąganych na terytorium Malty oraz tych, które zostały przeniesione do majątku gromadzonego na Malcie np. na lokalnym rachunku bankowym. Jest to bardzo korzystna metoda opodatkowania dochodu rezydenta, zwana z angielskiego remitance basis of taxation, która opiera się na zasadzie przekazu przepływu dochodu w majątku tego samego podatnika. Inne korzyści to brak podatku od zysków kapitałowych (np. dywidendy) otrzymanych przez rezydentów, których źródło pochodzenia położone jest poza krajem rezydencji jak również brak podatku od dochodów powstałych w wyniku wyzbycia się majątku w postaci udziałów posiadanych w spółkach kapitałowych oraz brak przepisów przewidujących opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych.

Maltański system podatkowy, analogicznie jak osobom fizycznym, daje możliwość uzyskania rezydencji podatkowej na Malcie spółkom zarejestrowanym poza terytoriom Malty. Kluczowym z punku widzenia uzyskania statusu rezydenta podatkowego na Malcie jest ustalenie gdzie i przez kogo podejmowane są strategiczne decyzje dotyczące zarządzania sprawami spółki, czyli ustalenia gdzie de facto są one podejmowane w rzeczywistości. W praktyce procedura wydania certyfikatu rezydencji opiera się praktycznie wyłącznie na badaniu niniejszej przesłanki.

Rezydencja podatkowa na Malcie – konsekwencje, prawa, obowiązki

REKLAMA

Termin place of management and control, czyli miejsce zarządzania i kontroli nad spółkami nie jest zdefiniowany w prawie maltańskim, ale istnieją pewne wytyczne jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przy ocenie jego istnienia. Konieczne w takim wypadku może się okazać powołanie maltańskiego zarządu lub przeniesienie istniejącego zarządu na Maltę. W skład zarządu powinni wchodzić rezydenci podatkowi Malty, ale część mogą również stanowić rezydenci innych państw. Z punktu widzenia prawa nie ma obowiązku, aby w spółce większość dyrektorów była rezydentami Malty, choć jest to zalecane.

Ponadto, ważne jest także miejsce, gdzie faktycznie odbywają się posiedzenia zarządu spółki i czy kluczowe decyzje są podejmowane na tych posiedzeniach. Decyzje odnośnie zwiększenia kapitału muszą być podejmowane w miejscu gdzie znajduje się zarząd i kontrola nad spółką (management and control). W praktyce, decyzje/uchwały o charakterze zarządczym, w tym o objęciu udziałów w polskiej spółce, powinny być podejmowane przez maltańskich dyrektorów, z kolei pełnomocnictwa mogą być udzielane do wykonywania czynności technicznych np. założenia konta bankowego, założenia konta maklerskiego etc.

Poza tym spółka ubiegająca się o status rezydenta podatkowego Malty powinna wykazać istnienie odpowiedniej substancji biznesowej na terytorium Malty – rachunek bankowy w banku maltańskim będzie tylko jednym z takich elementów.

Po zakończeniu procedury przenoszenia tzw. management and control spółki zagranicznej na Maltę i uzyskaniu maltańskiej rezydencji podatkowej, taka spółka będzie mogła korzystać z dobrodziejstw postanowień wynikających z dyrektyw unijnych, a także umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Maltę. Z drugiej strony będzie podlegała opodatkowaniu na Malcie jedynie od dochodów uzyskiwanych na terytorium Malty, a jej międzynarodowa działalność gospodarcza pozostanie nieopodatkowana.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA