REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie /sxc.hu
Rezydencja podatkowa dla spółek na Malcie /sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową korzyścią jaką dla spółki daje statusu maltańskiego rezydenta podatkowego to brak opodatkowania dochodów powstałych poza krajem rezydencji pod warunkiem nie otrzymywania ich na terytorium kraju rezydencji. Spółka, która posiada status „non-dom rewident”, co do zasady nie jest objęty na Malcie obowiązkiem podatkowym od wszystkich swoich światowych dochodów, ale wyłącznie od tych osiąganych na terytorium Malty oraz tych, które zostały przeniesione do majątku gromadzonego na Malcie.

Ostatnie zmiany legislacyjne spowodowały, iż działalność gospodarcza prowadzona za pośrednictwem spółek zagranicznych może powodować coraz większe problemy administracyjne i formalne. Zmiany wprowadzone sukcesywnie na gruncie prawa podatkowego sprawiają, iż prowadzenie biznesu w formie spółki zarejestrowanej w tzw. raju podatkowym nie daje już tak dużych korzyści jak w ostatnich latach. Nie chodzi jednak o kwestie podatkowe, które przy tego typu spółkach pozostają i jeszcze zapewne długo pozostaną bez zmian. Coraz istotniejszym determinantem efektownego prowadzenia biznesu w dzisiejszych czasach jest świadome budowanie wizerunku przedsiębiorstwa w branży.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wizerunek firmy a rezydencja podatkowa

Okazuje się bowiem, że nie bez znaczenia dla potencjalnych kontrahentów pozostaje informacja o rzeczywistym usytuowaniu miejsca prowadzenia działalności gospodarczej przez swojego partnera biznesowego oraz wykorzystywanych przez niego strukturach międzynarodowych. Przede wszystkim jest to widoczne w sytuacji kiedy przedsiębiorcy chcą korzystać z przywilejów podatkowych wynikających z dyrektyw unijnych czy międzynarodowych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodu. W takich przypadkach zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku, zgodnie z taką umową, jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanych od podatnika certyfikatem rezydencji. Z kolei w procedurze uzyskania certyfikatu coraz większy nacisk kładziony jest na rzeczywistą „bytność” spółki, z angielskiego zwaną substance. Bada się przy tym charakter podejmowanych przez spółkę czynności pod kątem ich rzeczywistego uzasadnienia biznesowego w miejscu ich wykonywania, przede wszystkim kto, w jaki sposób, kiedy i w jakich okolicznościach podejmuje w imieniu spółki decyzje mające istotny wpływ na funkcjonowanie podmiotu. Ponadto, badane jest czy spółka posiada faktycznie biuro, a nie jest zarejestrowana w tzw. wirtualnym biurze i posiada taki sam adres jak setki innych podmiotów, a także czy posiada pracowników, którzy mają odpowiednie kwalifikacje do świadczenia usług oferowanych przez spółkę. Nie bez znaczenia pozostaje również osoba dyrektora spółki, czy reprezentuje jeszcze jakieś inne podmioty, czy pełni jedynie funkcje w tej jednej spółce.

REKLAMA

Raj podatkowy oczami kontrahenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kuszeni korzyściami płynącymi z rajów podatkowych przedsiębiorcy nierzadko stoją przed dylematem – płacić mniejsze podatki narażając się na utratę części kontrahentów czy zachować gwarantowaną pozycję na rynku płacąc wyższe podatki.

W ramach wewnętrznych procedur oceny ryzyka biznesowego przedsiębiorcy badane jest nie tyko przestrzeganie kodeksu dobrych praktyk i praw pracowniczych. Ostatnie zmiany legislacyjne wprowadzające solidarną odpowiedzialność za niektóre zobowiązania podatkowe powodują, że bardzo ważnym elementem dla przyszłych kontrahentów jest prawidłowość rozliczeń księgowych, terminowość w spłacie zobowiązań podatkowych podatków w kraju rezydencji podatkowej, transparentna struktura finansowa i korporacyjna spółki. Wszystkie przedmiotowe elementy, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa podatkowego, składają się także na wizerunek compliance przedsiębiorcy.

Systemy prawa korporacyjnego w jurysdykcjach zaliczanych do tzw. rajów podatkowych przewidują możliwość tworzenia międzynarodowych spółek biznesowych opodatkowanych na zasadzie terytorialności, zgodnie z którą dochód uzyskany poza terytorium kraju siedziby nie podlega opodatkowaniu. Tym samym spółka zarejestrowana w jednej z takich jurysdykcji zwolniona jest z obowiązków podatkowych na terenie kraju siedziby rejestrowej ale ab initio brakuje jej przymiotu rezydencji podatkowej. Prawo pozostawia spółce IBC swobodę wyboru kraju rezydencji w dowolnie wybranej jurysdykcji, poza krajem siedziby. W przypadku osiągania przez spółkę dochodu wyłącznie poza terytorium siedziby spółki możliwe jest zetknięcie się z podmiotem zarejestrowanym w raju podatkowym będącym jednocześnie rezydentem podatkowym w Europie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Jest to szczególny typ spółki, która będąc spółką z raju podatkowego, może korzystać ze wszelkich przywilejów podatkowych przewidzianych wyłącznie dla rezydentów państw członkowskich UE czy EOG, dyrektyw unijnych czy też łączących poszczególne kraje umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Maltańska rezydencja podatkowa – złoty środek?

Uchylone drzwi dla spółek pozostawiają przede wszystkim kraje obierające zasadę nieograniczonego obowiązku podatkowego głównie na kryterium siedziby zarządu (tzw. management and control). Będą to kraje korzystające z dorobku anglosaskiej doktryny common law, utrzymujące preferencyjne warunki opodatkowania dochodu, jak na przykład Malta. Podstawowe korzyści jakie wynikają z posiadania statusu maltańskiego rezydenta podatkowego to między innymi brak opodatkowania dochodów powstałych poza krajem rezydencji pod warunkiem nie otrzymywania ich na terytorium kraju rezydencji. Podmiot posiadający status non-dom resident, co do zasady nie jest objęty na Malcie obowiązkiem podatkowym od wszystkich swoich światowych dochodów, ale wyłącznie od tych osiąganych na terytorium Malty oraz tych, które zostały przeniesione do majątku gromadzonego na Malcie np. na lokalnym rachunku bankowym. Jest to bardzo korzystna metoda opodatkowania dochodu rezydenta, zwana z angielskiego remitance basis of taxation, która opiera się na zasadzie przekazu przepływu dochodu w majątku tego samego podatnika. Inne korzyści to brak podatku od zysków kapitałowych (np. dywidendy) otrzymanych przez rezydentów, których źródło pochodzenia położone jest poza krajem rezydencji jak również brak podatku od dochodów powstałych w wyniku wyzbycia się majątku w postaci udziałów posiadanych w spółkach kapitałowych oraz brak przepisów przewidujących opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych.

Maltański system podatkowy, analogicznie jak osobom fizycznym, daje możliwość uzyskania rezydencji podatkowej na Malcie spółkom zarejestrowanym poza terytoriom Malty. Kluczowym z punku widzenia uzyskania statusu rezydenta podatkowego na Malcie jest ustalenie gdzie i przez kogo podejmowane są strategiczne decyzje dotyczące zarządzania sprawami spółki, czyli ustalenia gdzie de facto są one podejmowane w rzeczywistości. W praktyce procedura wydania certyfikatu rezydencji opiera się praktycznie wyłącznie na badaniu niniejszej przesłanki.

Rezydencja podatkowa na Malcie – konsekwencje, prawa, obowiązki

Termin place of management and control, czyli miejsce zarządzania i kontroli nad spółkami nie jest zdefiniowany w prawie maltańskim, ale istnieją pewne wytyczne jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przy ocenie jego istnienia. Konieczne w takim wypadku może się okazać powołanie maltańskiego zarządu lub przeniesienie istniejącego zarządu na Maltę. W skład zarządu powinni wchodzić rezydenci podatkowi Malty, ale część mogą również stanowić rezydenci innych państw. Z punktu widzenia prawa nie ma obowiązku, aby w spółce większość dyrektorów była rezydentami Malty, choć jest to zalecane.

Ponadto, ważne jest także miejsce, gdzie faktycznie odbywają się posiedzenia zarządu spółki i czy kluczowe decyzje są podejmowane na tych posiedzeniach. Decyzje odnośnie zwiększenia kapitału muszą być podejmowane w miejscu gdzie znajduje się zarząd i kontrola nad spółką (management and control). W praktyce, decyzje/uchwały o charakterze zarządczym, w tym o objęciu udziałów w polskiej spółce, powinny być podejmowane przez maltańskich dyrektorów, z kolei pełnomocnictwa mogą być udzielane do wykonywania czynności technicznych np. założenia konta bankowego, założenia konta maklerskiego etc.

Poza tym spółka ubiegająca się o status rezydenta podatkowego Malty powinna wykazać istnienie odpowiedniej substancji biznesowej na terytorium Malty – rachunek bankowy w banku maltańskim będzie tylko jednym z takich elementów.

Po zakończeniu procedury przenoszenia tzw. management and control spółki zagranicznej na Maltę i uzyskaniu maltańskiej rezydencji podatkowej, taka spółka będzie mogła korzystać z dobrodziejstw postanowień wynikających z dyrektyw unijnych, a także umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Maltę. Z drugiej strony będzie podlegała opodatkowaniu na Malcie jedynie od dochodów uzyskiwanych na terytorium Malty, a jej międzynarodowa działalność gospodarcza pozostanie nieopodatkowana.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA