Termin ważności certyfikatu rezydencji bez wpisanego okresu ważności
REKLAMA
REKLAMA
Tak. Obie ustawy o podatkach dochodowych zostały znowelizowane w tym zakresie na niekorzyść podatników i płatników. W zmienionych ustawą z 29 sierpnia 2014 r. przepisach art. 41 ust. 9a updof oraz art. 26 ust. 1i updop ograniczono do dwunastu miesięcy okres, w jakim płatnik zobowiązany do poboru podatku w związku z dokonywaniem wypłat na rzecz podmiotu zagranicznego, może uwzględniać przedłożony mu przez ten podmiot certyfikat rezydencji niezawierający okresu jego ważności. Okres dwunastomiesięczny jest liczony w takim przypadku od dnia wydania certyfikatu.
REKLAMA
Ważność certyfikatu rezydencji podatkowej zagranicznego kontrahenta
Certyfikat rezydencji odgrywa istotną rolę przy poborze podatku, realnie wpływając na jego wysokość. Zastosowanie bowiem stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Płatnik dysponujący ważnym certyfikatem rezydencji może zatem zastosować korzystniejsze dla podatnika rozwiązania podatkowe, bez obawy o narażenie się na odpowiedzialność za niepobranie podatku bądź zaniżenie jego wysokości.
Zmiana ta z jednej strony niejako wymusi częstszą weryfikację rezydencji podatkowej podmiotów zagranicznych, z drugiej jednak strony przeoczenie momentu upływu ustawowego terminu, w którym certyfikat może być uwzględniany, może spowodować, że nieświadomy obowiązku zaktualizowania certyfikatu podmiot zagraniczny nie dostarczy nowego dokumentu. W takiej sytuacji płatnik pobrawszy podatek w niższej wysokości bądź nie pobrawszy go wcale na podstawie nieaktualnego certyfikatu narazi się na odpowiedzialność z tego tytułu.
Monitor Księgowego – prenumerata
50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
Dlatego ważne jest precyzyjne określenie momentu, od którego certyfikat nie powinien być dłużej uwzględniany przez płatnika i odpowiednio wczesne przekazanie tej informacji podatnikowi, tak aby mógł on zdążyć z dostarczeniem płatnikowi nowego certyfikatu, który może być uwzględniany przez płatnika przez kolejny dwunastomiesięczny okres (o ile dokument ten wciąż nie będzie zawierał okresu jego ważności).
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 41 ust. 9a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1863)
- art. 26 ust. 1i ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 851; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1662)
- art. 1 pkt 24 lit. b) oraz art. 2 pkt 25 lit. b) ustawy z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 1328)
Anna Welsyng - radca prawny, doradca podatkowy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat