REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Certyfikat rezydencji podatkowej spółki
Certyfikat rezydencji podatkowej spółki
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dobie powszechnej globalizacji, której elementem jest m.in. nieskrępowana międzynarodowa wymiana handlowa, może dojść do sytuacji, w której przedsiębiorstwo mające siedzibę w danym kraju (chociażby w Polsce), będzie prowadziło interesy z innym przedsiębiorstwem działającym w tym państwie, ale zarejestrowanym poza jego granicami. Miejsce rejestracji firmy, stanowi o miejscu jej rezydencji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mamy więc do czynienia z sytuacją, kiedy konkretna transakcja może zostać objęta obowiązkiem podatkowym wobec więcej niż jednego kraju. Naturalnym jest, że każdy przedsiębiorca (a także osoba fizyczna) szukać będzie najkorzystniejszych rozwiązań, czyli takich, które ograniczą wysokość podatku do jak najniższej kwoty. Takie działanie umożliwiają np. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jednak aby móc się na nie powołać, niezbędne będzie potwierdzenie co do miejsca rezydencji podatkowej płatnika. Jest ono dokonywane dzięki certyfikatowi rezydencji podatkowej.

Certyfikat rezydencji podatkowej (CFR: Certificate of Fiscial Residence) jest dokumentem, potwierdzającym, że podatnik – osoba fizyczna lub spółka – jest tzw. rezydentem podatkowym danego państwa. W praktyce oznacza to, że osiągany przez określony podmiot dochód, podlega opodatkowaniu w kraju, który wystawił rzeczony certyfikat (czyli kraju rezydencji podatkowej płatnika). Dokument ten jest niezwykle istotny w przypadku przeprowadzania transakcji o charakterze międzynarodowym, pozwala bowiem na obliczenie prawidłowej stawki podatku „u źródła”. [Podatek u źródła, to podatek pobierany podczas realizacji transakcji międzynarodowych, w których podmiot otrzymujący zapłatę ma inne miejsce rezydencji podatkowej niż podmiot dokonujący zapłaty. W tego typu podatku, podatnikiem jest podmiot otrzymujący zapłatę.] Podstawą do obliczenia wysokości owego podatku są przepisy polskiego prawa podatkowego (oczywiście dla podmiotów, których miejscem rezydencji podatkowej jest Polska), oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Aby móc zastosować przepisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, konieczne będzie posiadanie certyfikatu kontrahenta zarejestrowanego poza granicami kraju. Najprościej rzecz ujmując, obowiązek posiadania certyfikatu spoczywa na zagranicznym kontrahencie, gdyż to on jest płatnikiem podatku u źródła.

REKLAMA

Termin ważności certyfikatu rezydencji bez wpisanego okresu ważności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieją dwa rodzaje omawianych certyfikatów: CFR-1, czyli zaświadczenie o miejscu zamieszkania (osoby fizyczne) lub siedzibie firmy (osoby prawne) właściwym dla celów podatkowych, oraz CFR-2, będący zaświadczeniem o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych (na terenie Polski) osoby fizycznej, osiągającej przychód z oszczędności. A zatem dla spółek właściwy będzie certyfikat CFR-1.

Certyfikat rezydencji podatkowej musi być wystawiony przez właściwy organ administracji podatkowej i nie może być zastąpiony przez żaden inny dokument, np. zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Certyfikat ten powinien zawierać następujące elementy:

  • datę wystawienia dokumentu
  • miejsce rezydencji podatkowej, czyli adres zamieszkania w przypadku osoby fizycznej lub siedzibę firmy kiedy mamy do czynienia z osobą prawną
  • cel, dla którego wydano dokument
  • nazwę organu administracyjnego wydającego certyfikat
  • powołanie na umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Certyfikat rezydencji podatkowej umożliwia zastosowanie korzystniejszych stawek podatkowych od dochodów uzyskiwanych przez podatników w działających w danym państwie, ale zarejestrowanych w innych (Np. dla firm brytyjskich działających w Polsce). Stosowany jest zatem wtedy, kiedy przepisy podatkowe kraju rezydencji przedsiębiorcy, narzucają na niego obowiązek zapłaty niższych podatków, niż przepisy kraju, w którym prowadzona jest działalność.

Do najważniejszych kategorii takich dochodów można zaliczyć:

  • dochody z udziału w zyskach osób prawnych; do tej kategorii zaliczmy m.in. dywidendy, dochód z likwidacji osoby prawnej, dochód z przymusowego  umorzenia udziałów, niepodzielone zyski w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w osobową
  • należności licencyjne, np. dochód z praw autorskich, praw do znaków towarowych, praw do wynalazków, prawo do użytkowania urządzeń handlowych, naukowych czy też przemysłowych
  • wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług niematerialnych, np. usług doradczych, reklamowych, księgowych, prawnych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, rekrutacji pracowników, poręczeń i gwarancji
  • odsetki

Kontrahent nie dostarczył certyfikatu rezydencji - kto odpowiada za rozliczenie podatków

Forma certyfikatu, papierowa lub elektroniczna, zależna jest od kraju, który go wydaje. Do końca 2014 roku, takie certyfikaty miały nieograniczoną ważność. Obecnie ważność dokumentu trwa 12 miesięcy o ile sam certyfikat nie stanowi inaczej, co narzuca konieczność corocznej aktualizacji, w celu uniknięcia kłopotów przy obliczaniu podatku od dochodu osiągniętego w okresie obowiązywania nieważnego już certyfikatu. Certyfikat taki może stracić ważność jeszcze przed upływem 12 miesięcy, jeżeli zawarte w nim dane przestaną być aktualne (np. ulegnie zmianie adres przedsiębiorstwa lub miejsca zamieszkania osoby fizycznej). Aby zapobiec nieporozumieniom dotyczącym  miejsca i wysokości zapłaty podatku, przedsiębiorca może ustalić ze swoim zagranicznym kontrahentem regularne przesyłanie aktualizowanych certyfikatów, lub uzyskać od kontrahenta certyfikat opatrzony dłuższą niż 1 rok datą ważności.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA