REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat rezydencji podatkowej w formie elektronicznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Certyfikat rezydencji podatkowej w formie elektronicznej
Certyfikat rezydencji podatkowej w formie elektronicznej

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, płatnik podatku u źródła w celu skorzystania z preferencji wynikających z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, powinien dysponować certyfikatem rezydencji zagranicznego podatnika w postaci oryginału papierowego dokumentu. Niemniej jednak, jeżeli dokument ten sporządzany jest przez powołane do tego organy administracji podatkowej wyłącznie w formie elektronicznej, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od zryczałtowanego podatku lub stawki tego podatku wynikającej z właściwej umowy międzynarodowej w oparciu o elektroniczny certyfikat rezydencji podatkowej.

W świetle art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), dopuszczalność zastosowania przez płatnika preferencyjnej stawki zryczałtowanego podatku, wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub odstąpienie od poboru podatku na podstawie danej umowy, uzależniona została od uzyskania certyfikatu rezydencji podatkowej podatnika. Dokument ten jest instrumentem służącym przeciwdziałaniu nadużywania przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przez podmioty nieuprawnione.

REKLAMA

Jak wynika ze stanowiska polskich organów podatkowych, płatnik powinien dysponować oryginałem wystawionego certyfikatu rezydencji (ewentualnie odpisem poświadczonym notarialnie).

W związku z powyższym, kopie dokumentów otrzymane od zagranicznego kontrahenta drogą elektroniczną (np. w postaci skanów) nie są wystarczające dla udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych. W celu uniknięcia odpowiedzialności za nieprawidłowo potrącony podatek bądź za niepobranie podatku, polski przedsiębiorca pełniący funkcję płatnika powinien uzyskać oryginały certyfikatów rezydencji wystawione w formie papierowej.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Wskazać jednakże należy, że w sytuacji, gdy zagraniczne organy administracji podatkowej upoważnione do wydawania certyfikatów rezydencji udostępniają te dokumenty wyłącznie w postaci elektronicznej, wówczas dokumenty te można uznać za spełniające wymogi formalne przewidziane w ustawie o PDOP (zob. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 2.03.2016 r., znak ITPB3/4510-16/16/DK).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W powyższych okolicznościach elektroniczna forma certyfikatu akceptowana jest jako wystarczająca dla celów udowodnienia miejsca zamieszkania lub siedziby podmiotu zagranicznego. Oznacza to, że posługiwanie się przez płatnika elektronicznym certyfikatem rezydencji, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej danego kraju uprawnia do zastosowania preferencji wynikających z właściwych umów międzynarodowych. Potwierdzenie tego stanowiska można odnaleźć m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17.06.2013 r., znak IBPBI/2/423-342/13/MO  oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26.10.2011 r., znak ILPB4/423-264/11-2/ŁM.

Posługując się certyfikatami rezydencji podatkowej dla celów skorzystania z preferencji wynikających z właściwych umów międzynarodowych, należy pamiętać, że w świetle przepisów obowiązujących od 4.01.2015 r., w przypadku otrzymania certyfikatu rezydencji niezawierającego okresu ważności, przy poborze podatku u źródła powinno się uwzględniać ten dokument przez okres dwunastu miesięcy od dnia jego wydania, chyba że w tym okresie miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych ulegnie zmianie (art. 26 ust. 1i i 1j ustawy o PDOP).

Aleksandra Kołc, Konsultant Podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA