REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie spółki w Nowej Zelandii – korzyści podatkowe

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zakładanie spółki w Nowej Zelandii – korzyści podatkowe /Fotolia
Zakładanie spółki w Nowej Zelandii – korzyści podatkowe /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Zelandia jest krajem atrakcyjnym biznesowo, z uwagi przede wszystkim na możliwość prowadzenia tam spółki w postaci instytucji trustu lub założenia spółki LTC. Czym cechują się powyższe konstrukcje w kontekście systemu podatkowego, który sprzyja ochronie majątku oraz optymalizacji podatkowej? Jakie jeszcze korzyści może przynieść założenie spółki w Nowej Zelandii?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa Zelandia – państwo o stabilnej gospodarce i prawie podatkowym

W roku 1973 Nowa Zelandia przystąpiła jako pełnoprawny członek do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organization for Economic Co-operation and Development, OECD) i jest obecnie jednym z najbardziej rozwiniętych gospodarczych krajów na świecie. Pomimo swojego stosunkowo dalekiego położenia od Europy, Nowa Zelandia odznacza się bardzo stabilną gospodarką oraz prawem podatkowym, któremu patronuje wsparcie lokalnego rządu. Działania wzmacniające prawo podatkowe mają na celu nieustanne podtrzymywanie rozwoju gospodarczego kraju.

REKLAMA

Wskazać należy, że system podatkowy Nowej Zelandii przedstawia się, jako jeden z najkorzystniejszych systemów podatkowych, który sprzyja prowadzeniu działalności gospodarczej oraz optymalizacji podatkowej. W przeciwieństwie do przepisów prawa podatkowego w Polsce, w Nowej Zelandii podatnik nie jest zobowiązany do pewnej kategorii świadczeń finansowych na rzecz państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyć należy, że w Nowej Zelandii nie funkcjonuje podatek od spadków. Brak jest podatku od zysku kapitałowego, nie odprowadza się podatku od wynagrodzenia pracowników, a także nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, poza opłatą na ubezpieczenie wypadkowe, co znacznie zmniejsza koszty prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, decydując się na lokowanie swoich aktywów w tym państwie, przedsiębiorcy, a także osoby prywatne mogą zyskać wymierne korzyści finansowe.

Jak ulokować aktywa w Nowej Zelandii i prowadzić biznes

Przedsiębiorcy zainteresowani ulokowaniem aktywów przy jednoczesnym zabezpieczeniu i ochronie majątku czy optymalizacji podatkowej powinni rozważyć prowadzeniem firmy w reżimie podatkowym Nowej Zelandii. Jest to możliwe poprzez wykorzystanie konstrukcji trustu lub założeniu spółki LTC w tym kraju. Obie koncepcje funkcjonują w oparciu o koncepcję spółki kapitałowej różniącej się jednak sposobem zarządzania i kontroli nad ulokowanym majątkiem.

Instytucja trustu opiera się w swoim założeniu na umowie pomiędzy osobą, która chce przekazać swój majątek na określony cel (określany mianem donatora), a osobą, która będzie zarządzać środkami (dalej jako trustee). W przedmiotowej umowie strony określają sposób zarządzania majątkiem przy wykorzystaniu usług powierniczych. Opodatkowanie trustu na terytorium Nowej Zelandii zależy wyłącznie od rezydencji podatkowej założyciela. Jest to jedna z najbezpieczniejszych form ochrony swojego majątku zarówno prywatnego jak i samego przedsiębiorstwa.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Dla założenia trustu w Nowej Zelandii niezbędne jest, aby założyciel oraz majątek przekazywany do trustu, znajdowały się poza terytorium Nowej Zelandii. Jednym z możliwości sprawnego funkcjonowania trustu jest koncepcja, zgodnie z którą następuje przekazanie zarządzania trustem powołanej w tym celu spółce. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest to, aby donator został członkiem zarządu powstałej spółki, przez co będzie mógł on realnie sprawować kontrolę nad majątkiem. Drugim rozwiązaniem jest założenie spółki, która będzie prowadziła działalność gospodarczą w postaci spółki offshore, która może być zakładana w państwach określanych mianem „rajów podatkowych”.

Podkreślić należy, że dochody, które uzyskane zostaną z trustu nie będą podlegały opodatkowaniu. Z tym jednak, że osiągane być muszą ze źródła znajdującego się poza terytorium Nowej Zelandii. Założyciel nie może posiadać rezydencji podatkowej Nowej Zelandii oraz ważne jest to, aby majątek przekazany do trustu znajdował się poza tym krajem. Pobocznie tylko wskazać można, iż niepodważalną zaletą skorzystania z instytucji trustu jest to, że przy jego wykorzystaniu można utworzyć klika trustów jednocześnie i nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń.


W Nowej Zelandii dopuszczalne jest również funkcjonowanie „uproszczonej” koncepcji trustu w postaci New Zealand Company and Trust. Działalność oparta jest również na idei spółki kapitałowej z tą jednak różnicą, że utworzony jednocześnie może zostać tylko jeden trust, a zarządzanie nim przekazywane jest lokalnemu i wykwalifikowanemu agentowi. Ten typ rozwiązania występuje najczęściej, kiedy przedsiębiorca albo osoba prywatna oczekuje, aby wszelkie obowiązki dotyczące powstania i funkcjonowania trust przejęły na siebie osoby trzecie.

Spółki typu LTC

Spółki typu LTC to inny sposób zarządzania finansami przedsiębiorstwa i działaniami mającymi na celu skuteczną optymalizację podatkową, który możemy wykorzystać zgodnie z prawem podatkowym Nowej Zelandii. Do założenia spółki typu Look through company (LTC) dochodzi podobnie jak w przypadku spółki kapitałowej z wyraźną różnicą w zakresie zasad opodatkowania. Wspólnikami tego typu spółki mają prawo zostać osoby fizyczne, trust lub inna spółka typu LTC. Różnica w sposobie opodatkowania charakteryzuje się tym, że podatek dochodowy odprowadzany jest wyłącznie od wspólników, a nie spółki LTC. Jest to zasadnicza różnica w porównaniu do występujących w Polsce spółek kapitałowych.

Niewątpliwymi zaletami funkcjonowania spółek LTC są korzyści podatkowe w postaci niewystępowania podwójnego opodatkowania. Dodatkowo spółki te są transparentne podatkowo, co oznacza, iż dochód osiągnięty przez spółkę opodatkowany jest na poziomie jej wspólników (proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału), nie zaś na poziomie samej spółki. Do pozostałych cech zaliczyć należy posiadanie osobowości prawnej oraz funkcjonowanie w ramach praw obejmujących spółki kapitałowe.

Warunkiem niezbędnym jest to, aby spółka posiadała rezydencję podatkową w Nowej Zelandii. Takie zakwalifikowanie następuje na podstawie kryterium położenia siedziby, a nie rezydencji podatkowej wspólników, co również stanowi jeden z elementów przyjaznych podejmowaniu inwestycji i lokowaniu aktywów w Nowej Zelandii.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA