REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie spółki w Nowej Zelandii – korzyści podatkowe

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zakładanie spółki w Nowej Zelandii – korzyści podatkowe /Fotolia
Zakładanie spółki w Nowej Zelandii – korzyści podatkowe /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Zelandia jest krajem atrakcyjnym biznesowo, z uwagi przede wszystkim na możliwość prowadzenia tam spółki w postaci instytucji trustu lub założenia spółki LTC. Czym cechują się powyższe konstrukcje w kontekście systemu podatkowego, który sprzyja ochronie majątku oraz optymalizacji podatkowej? Jakie jeszcze korzyści może przynieść założenie spółki w Nowej Zelandii?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa Zelandia – państwo o stabilnej gospodarce i prawie podatkowym

W roku 1973 Nowa Zelandia przystąpiła jako pełnoprawny członek do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organization for Economic Co-operation and Development, OECD) i jest obecnie jednym z najbardziej rozwiniętych gospodarczych krajów na świecie. Pomimo swojego stosunkowo dalekiego położenia od Europy, Nowa Zelandia odznacza się bardzo stabilną gospodarką oraz prawem podatkowym, któremu patronuje wsparcie lokalnego rządu. Działania wzmacniające prawo podatkowe mają na celu nieustanne podtrzymywanie rozwoju gospodarczego kraju.

REKLAMA

Wskazać należy, że system podatkowy Nowej Zelandii przedstawia się, jako jeden z najkorzystniejszych systemów podatkowych, który sprzyja prowadzeniu działalności gospodarczej oraz optymalizacji podatkowej. W przeciwieństwie do przepisów prawa podatkowego w Polsce, w Nowej Zelandii podatnik nie jest zobowiązany do pewnej kategorii świadczeń finansowych na rzecz państwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyć należy, że w Nowej Zelandii nie funkcjonuje podatek od spadków. Brak jest podatku od zysku kapitałowego, nie odprowadza się podatku od wynagrodzenia pracowników, a także nie odprowadza się składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, poza opłatą na ubezpieczenie wypadkowe, co znacznie zmniejsza koszty prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, decydując się na lokowanie swoich aktywów w tym państwie, przedsiębiorcy, a także osoby prywatne mogą zyskać wymierne korzyści finansowe.

Jak ulokować aktywa w Nowej Zelandii i prowadzić biznes

Przedsiębiorcy zainteresowani ulokowaniem aktywów przy jednoczesnym zabezpieczeniu i ochronie majątku czy optymalizacji podatkowej powinni rozważyć prowadzeniem firmy w reżimie podatkowym Nowej Zelandii. Jest to możliwe poprzez wykorzystanie konstrukcji trustu lub założeniu spółki LTC w tym kraju. Obie koncepcje funkcjonują w oparciu o koncepcję spółki kapitałowej różniącej się jednak sposobem zarządzania i kontroli nad ulokowanym majątkiem.

Instytucja trustu opiera się w swoim założeniu na umowie pomiędzy osobą, która chce przekazać swój majątek na określony cel (określany mianem donatora), a osobą, która będzie zarządzać środkami (dalej jako trustee). W przedmiotowej umowie strony określają sposób zarządzania majątkiem przy wykorzystaniu usług powierniczych. Opodatkowanie trustu na terytorium Nowej Zelandii zależy wyłącznie od rezydencji podatkowej założyciela. Jest to jedna z najbezpieczniejszych form ochrony swojego majątku zarówno prywatnego jak i samego przedsiębiorstwa.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Dla założenia trustu w Nowej Zelandii niezbędne jest, aby założyciel oraz majątek przekazywany do trustu, znajdowały się poza terytorium Nowej Zelandii. Jednym z możliwości sprawnego funkcjonowania trustu jest koncepcja, zgodnie z którą następuje przekazanie zarządzania trustem powołanej w tym celu spółce. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest to, aby donator został członkiem zarządu powstałej spółki, przez co będzie mógł on realnie sprawować kontrolę nad majątkiem. Drugim rozwiązaniem jest założenie spółki, która będzie prowadziła działalność gospodarczą w postaci spółki offshore, która może być zakładana w państwach określanych mianem „rajów podatkowych”.

Podkreślić należy, że dochody, które uzyskane zostaną z trustu nie będą podlegały opodatkowaniu. Z tym jednak, że osiągane być muszą ze źródła znajdującego się poza terytorium Nowej Zelandii. Założyciel nie może posiadać rezydencji podatkowej Nowej Zelandii oraz ważne jest to, aby majątek przekazany do trustu znajdował się poza tym krajem. Pobocznie tylko wskazać można, iż niepodważalną zaletą skorzystania z instytucji trustu jest to, że przy jego wykorzystaniu można utworzyć klika trustów jednocześnie i nie ma w tym zakresie żadnych ograniczeń.


W Nowej Zelandii dopuszczalne jest również funkcjonowanie „uproszczonej” koncepcji trustu w postaci New Zealand Company and Trust. Działalność oparta jest również na idei spółki kapitałowej z tą jednak różnicą, że utworzony jednocześnie może zostać tylko jeden trust, a zarządzanie nim przekazywane jest lokalnemu i wykwalifikowanemu agentowi. Ten typ rozwiązania występuje najczęściej, kiedy przedsiębiorca albo osoba prywatna oczekuje, aby wszelkie obowiązki dotyczące powstania i funkcjonowania trust przejęły na siebie osoby trzecie.

Spółki typu LTC

Spółki typu LTC to inny sposób zarządzania finansami przedsiębiorstwa i działaniami mającymi na celu skuteczną optymalizację podatkową, który możemy wykorzystać zgodnie z prawem podatkowym Nowej Zelandii. Do założenia spółki typu Look through company (LTC) dochodzi podobnie jak w przypadku spółki kapitałowej z wyraźną różnicą w zakresie zasad opodatkowania. Wspólnikami tego typu spółki mają prawo zostać osoby fizyczne, trust lub inna spółka typu LTC. Różnica w sposobie opodatkowania charakteryzuje się tym, że podatek dochodowy odprowadzany jest wyłącznie od wspólników, a nie spółki LTC. Jest to zasadnicza różnica w porównaniu do występujących w Polsce spółek kapitałowych.

Niewątpliwymi zaletami funkcjonowania spółek LTC są korzyści podatkowe w postaci niewystępowania podwójnego opodatkowania. Dodatkowo spółki te są transparentne podatkowo, co oznacza, iż dochód osiągnięty przez spółkę opodatkowany jest na poziomie jej wspólników (proporcjonalnie do posiadanego przez nich udziału), nie zaś na poziomie samej spółki. Do pozostałych cech zaliczyć należy posiadanie osobowości prawnej oraz funkcjonowanie w ramach praw obejmujących spółki kapitałowe.

Warunkiem niezbędnym jest to, aby spółka posiadała rezydencję podatkową w Nowej Zelandii. Takie zakwalifikowanie następuje na podstawie kryterium położenia siedziby, a nie rezydencji podatkowej wspólników, co również stanowi jeden z elementów przyjaznych podejmowaniu inwestycji i lokowaniu aktywów w Nowej Zelandii.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA