REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe /shutterstock.com
Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.

Autopromocja

Republika Macedonii – niewielki kraj położony w południowo-wschodniej Europie (Bałkany) w niedługim czasie może dać się poznać nie tylko jako miejsce przyjazne turystom, lecz także jako terytorium doskonałe dla prowadzonego biznesu. Macedoński rynek wciąż pozostaje niezagospodarowany i podatny na nowe inwestycje. Kolejne pozytywne wyniki gospodarcze oraz ekonomiczne sprawiają, że Macedonia staje się coraz widoczniejsza na mapie biznesu Europy. Zagraniczni inwestorzy, którzy chcą ulokować aktywa w tym kraju, mogą skorzystać z szybkiego i łatwego procesu założenia spółki przy spełnieniu określonych warunków. Jakie korzyści wynikają z założenia spółki w Macedonii? Czy polskie firmy powinny zastanowić się nad przeniesieniem biznesu na Bałkany?

Macedonia daje poznać się jako kraj przyjazny napływowi kapitału ludzkiego oraz finansowego. Założenie spółki w Macedonii spowoduje, iż zagraniczni inwestorzy będą posiadać takie same prawa jak obywatele tego kraju. Przedmiotowe równouprawnienie odznaczać się będzie szczególnie w zakresie bezpośredniej możliwości nabywania każdego rodzaju nieruchomości, jak również gruntów budowlanych na terenie Macedonii.

Warto podkreślić, że każdy obywatel kraju członkowskiego Unii Europejskiej może przebywać na terenie Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (oficjalna nazwa przyjęta i funkcjonująca na arenie międzynarodowej) bez wizy do trzech miesięcy od wjazdu na terytorium tego kraju. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zagraniczni inwestorzy są zobowiązani do wystąpienia i otrzymania odpowiedniej wizy biznesowej. Wymogi formalne oraz cały proces urzędniczy nie jest skomplikowany, a tym bardziej czasochłonny, z uwagi na fakt, iż macedońskie władze są bardzo przychylnie nastawione na napływ nowych podmiotów gospodarczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie działalności – od czego zacząć?

Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Macedonii zagraniczni inwestorzy powinni rozpocząć od wybrania nazwy firmy, jak również formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Pewną ciekawostką jest to, że przedsiębiorca chcąc zarejestrować spółkę, powinien przygotować trzy nazwy dla swojej firmy, które przedstawi urzędnikowi przy rejestracji spółki. Po sprawdzeniu dostępność wybierana jest jedna z tych nazw, a następnie procedowane będą kwestie związane z wypełnieniem formularza rejestracyjnego.

Podczas jego wypełniania zakładający spółkę powinien być przygotowany na przedstawienie informacji o strukturze własności i działalności gospodarczej, wskazania danych dotyczących danych odnoszących się do adresów i nazwisk wspólników lub akcjonariuszy, jak również wpłaty kapitału zakładowego, który musi zostać pokryty. Według macedońskiego prawa spółek, kapitał zakładowy może być wpłacony po zawiązaniu spółki lub w ciągu roku po rejestracji.

Zagraniczni inwestorzy chcący ulokować swoje aktywa w Macedonii, mogą na podstawie krajowej ustawie o spółkach handlowych wybrać następujące formy działalności gospodarczej:

  1. osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą (TP),
  2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DOO),
  3. jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DOOEL),
  4. spółka jawna (JTD),
  5. spółka akcyjna (AD),
  6. spółka komandytowa (KD) oraz
  7. spółka komandytowo-akcyjna (KDA).

Niewątpliwą zaletą wybrania którejkolwiek z form prawnej jest fakt, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Z kolei ilość dokumentacji potrzebna do pozytywnego zakończenia czynności formalnych ogranicza się do przedstawienia notarialnie poświadczonego statutu regulującego kwestie wewnętrzne firmy, określonych danych oraz przygotowanych tłumaczeń dokumentów. Zagraniczny inwestor zobowiązany jest również dysponować otrzymanym od banku potwierdzeniem wpłaty kapitału zakładowego.

Opodatkowanie działalności w Macedonii

Sytuacja gospodarcza podobnie jak system podatkowy zostały w Macedonii w ostatnich latach zdecydowanie ustabilizowane. Dla tego kraju najcięższym ekonomicznie okresem był czas kryzysu, który rozpoczął się w Macedonii w 2008 roku, doprowadzając do silnej recesji w 2009 i 2012 roku. Od tamtego okresu gospodarka stale się rozwija. Dzieje się tak w głównej mierze dzięki pozytywnie rosnącemu w siłę sektorom: budowlanym i przemysłowym. Pomimo pewnych problemów gospodarczych, dzięki ostatnim reformom Macedonia wytworzyła jeden z najatrakcyjniejszych systemów podatkowych w Europie.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)


Macedonia określana jest, jako „prymus Bałkanów” stając się dla wielu europejskich państw rajem podatkowym. Zwrócić należy w pierwszej kolejności uwagę, że podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego), kształtuje się na poziomie 10%. Dla porównania podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce wynosi aż 18% i 32%. Zgodnie z macedońskim modelem opodatkowania, obowiązuje również stawka 0% od zysków zatrzymanych w spółce, co jeszcze bardziej wpływa na atrakcyjność inwestycyjną w tym państwie.

Podstawowa stawka podatku VAT w Macedonii wynosi 18% i co ważne nie zmieniła się od pięciu lat. Niektóre towary objęte są w tym kraju obniżoną stawka VAT w wysokości 5%, a co ciekawe istnieje również stawka 0%. Warto również wskazać, że system podatkowy Macedonii jest „przyjazny” zagranicznym inwestorom w związku z zapewnieniem dziesięcioletniego okresu zwolnienia z podatku dochodowego dla podmiotów aktywnych na obszarach tzw. technologiczno-przemysłowych strefach rozwojowych zajmujących się tylko nowymi technologiami.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Porównać można to z funkcjonującymi w Polsce Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi czy powstającymi coraz częściej Strefami Aktywności Gospodarczej, z tą jednak różnicą, że w Macedonii pomoc inwestorom jest rzeczywiście konkretna oraz odczuwalna. Firmy decydujące się na działalność w obszarze technologiczno-przemysłowych stref rozwojowych zyskują specjalne warunki prowadzenia działalności oraz ulgi podatkowe na przykład w postaci subsydia do 500 000 euro na koszty budowlane oraz możliwość dzierżawy długoterminowej działek na okres do 99 lat. Jeżeli dodamy do tego konkurencyjne płace, niewielkie koszty prowadzenia działalności gospodarczej oraz życia, jak również młode społeczeństwo (coraz to bieglej posługujące się językiem angielskim), Macedonia może stać się w niedługiej przyszłości bardzo dogodnym miejscem do prowadzenia biznesu poza granicami kraju.

Na nowych rynkach warto o wsparcie doświadczonej kancelarii

Atrakcyjność inwestycyjna Macedonii oraz ciągła chłonność jej rynku powoduje, że jest to kraj doskonale sprzyjający lokowaniu aktywów. Z uwagi jednak na małą liczbę polskich firm, które zdecydowały się przenieść tam działalność, Macedonia pozostaje wciąż krajem „egzotycznym” pod względem przeprowadzonych inwestycji. Odnosi się to zarówno do doświadczeń samych firm, jak również ekspertów mogących pomóc przy przeniesieniu działalności do tego kraju. Podejmując niewłaściwe decyzje prawne oraz biznesowe, firmy niejednokrotnie ponoszą dotkliwe konsekwencje swoich czynów, szczególnie na nieodkrytych do tej pory rynkach.

Tylko działania doświadczonych kancelarii gwarantują skuteczną współpracę oraz procedowanie we wszelkich etapach założenia spółki na terytorium Macedonii, co ważne również w zakresie pomocy założenia dla spółki rachunków w największych bankach jak Uni Bank, Ohridska Bank (Societe General) czy Komercijalna Bank. Tylko wyspecjalizowane kancelarie oferują kompleksową pomoc, która wykracza poza tradycyjnie rozumiane doradztwo prawne i w razie potrzeby obejmują przejęcie na siebie ciężaru zarządzania całą sytuacją.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jaka inflacja w Polsce w 2024 roku? W marcu najniższa, w grudniu najwyższa. Średnio ok. 3,5 proc. Stopy procentowe spadną najwcześniej w listopadzie [prognozy ekonomistów]

    Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. wzrosły rdr o 2,0 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,2 proc. - podał 15 kwietnia Główny Urząd Statystyczny. Niestety w kolejnych miesiącach nastąpi szybszy wzrost cen żywności i paliw - prognozują ekonomiści. Na koniec roku inflacja ma osiągąć ok. 4,5-4,8 proc. rdr. A średnio w 2024 roku ok. 3,5% rdr.

    Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

    Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług

    W pierwszym kwartale 2024 roku poziom inflacji wyniósł 2,8% r/r. Ceny wzrosły w niemal wszystkich grupach towarów i usług – z wyjątkiem transportu.

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku. "Pracujemy nad projektem Rady Fiskalnej. Premier Donald Tusk mówił o tym w expose" - poinformował minister finansów Andrzej Domański

    Rada Fiskalna zacznie obradować w 2026 roku, a projekt jej funkcjonowania zostanie przedstawiony w bieżącym roku - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Nowa instytucja rządowa ma składać się z neutralnych członków, którzy będą opiniowali wydatki budżetu państwa.

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników?

    Na czym polega prowadzenie dokumentacji pracowniczej? Jak przechowywać akta osobowe pracowników? Co obejmuje dokumentacja w sprawach związanych ze stosunkiem pracy?

    Największy jednorazowy przelew z UE. Wpłynęło 27 mld zł płatności z KPO

    Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że płatność z pierwszego wniosku, złożonego w grudniu ub.r., dotyczącego środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wysokości 27 mld zł trafiła dziś do Polski.

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do kwestii "tantiem od internetu"

    Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenia Filmowców Polskich odniósł się do artykułu "Tantiemy od internetu - nadchodzi nowy parapodatek! Przedsiębiorcy są zaniepokojeni", wskazując m.in., że "nazywanie tantiem z internetu dla twórców filmowych nowym parapodatkiem jest zabiegiem absolutnie nieuprawnionym".

    Podatek od nieruchomości od mieszkania na wynajem. Jaka stawka? 33,10 zł czy 1,15 zł za 1 m2?

    Właściciele mieszkań przeznaczonych na wynajem nie mają pewności, ile powinien wynosić podatek od nieruchomości od takiego mieszkania. To bardzo ważna kwestia, bo mówimy o dwóch stawkach, które mogą mieć zastosowanie. W większości gmin, pierwsza taka stawka wynosi obecnie 33,10 zł za 1 metr kwadratowy, a druga - 1,15 zł za 1 metr kwadratowy. Różnica jest zatem ogromna. Dlaczego podatek od nieruchomości w kontekście wynajmu mieszkań jest problematyczny?

    KSeF od 2025 roku? Będzie można wystawić normalną fakturę i dopiero potem wysłać do KSeF. prof. Modzelewski: podstawowy błąd naprawiony, reszta absurdów pozostała

    Autorzy projektu nowelizacji przepisów, które miały z dniem 1 lipca br. narzucić podatnikom VAT obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych w KSeF, nieco przejrzeli na oczy i dostrzegli podstawowy błąd swojej koncepcji – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. 

    "DGP": Urzędy skarbowe nie nałożyły dotąd na żadne przedsiębiorstwo kary za nieprzesłanie adresu strony internetowej ze strategią podatkową

    Urzędy skarbowe nie nałożyły dotąd na żadne przedsiębiorstwo kary za nieprzesłanie adresu strony internetowej ze strategią podatkową - poinformował "DGP" resort finansów, pisze w poniedziałkowym wydaniu gazeta, która pyta, czy wszyscy tak dobrze wypełniają ten obowiązek, czy nikt tego nie sprawdza.

    REKLAMA