REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe /shutterstock.com
Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.

REKLAMA

REKLAMA

Republika Macedonii – niewielki kraj położony w południowo-wschodniej Europie (Bałkany) w niedługim czasie może dać się poznać nie tylko jako miejsce przyjazne turystom, lecz także jako terytorium doskonałe dla prowadzonego biznesu. Macedoński rynek wciąż pozostaje niezagospodarowany i podatny na nowe inwestycje. Kolejne pozytywne wyniki gospodarcze oraz ekonomiczne sprawiają, że Macedonia staje się coraz widoczniejsza na mapie biznesu Europy. Zagraniczni inwestorzy, którzy chcą ulokować aktywa w tym kraju, mogą skorzystać z szybkiego i łatwego procesu założenia spółki przy spełnieniu określonych warunków. Jakie korzyści wynikają z założenia spółki w Macedonii? Czy polskie firmy powinny zastanowić się nad przeniesieniem biznesu na Bałkany?

Macedonia daje poznać się jako kraj przyjazny napływowi kapitału ludzkiego oraz finansowego. Założenie spółki w Macedonii spowoduje, iż zagraniczni inwestorzy będą posiadać takie same prawa jak obywatele tego kraju. Przedmiotowe równouprawnienie odznaczać się będzie szczególnie w zakresie bezpośredniej możliwości nabywania każdego rodzaju nieruchomości, jak również gruntów budowlanych na terenie Macedonii.

Warto podkreślić, że każdy obywatel kraju członkowskiego Unii Europejskiej może przebywać na terenie Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (oficjalna nazwa przyjęta i funkcjonująca na arenie międzynarodowej) bez wizy do trzech miesięcy od wjazdu na terytorium tego kraju. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zagraniczni inwestorzy są zobowiązani do wystąpienia i otrzymania odpowiedniej wizy biznesowej. Wymogi formalne oraz cały proces urzędniczy nie jest skomplikowany, a tym bardziej czasochłonny, z uwagi na fakt, iż macedońskie władze są bardzo przychylnie nastawione na napływ nowych podmiotów gospodarczych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie działalności – od czego zacząć?

Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Macedonii zagraniczni inwestorzy powinni rozpocząć od wybrania nazwy firmy, jak również formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Pewną ciekawostką jest to, że przedsiębiorca chcąc zarejestrować spółkę, powinien przygotować trzy nazwy dla swojej firmy, które przedstawi urzędnikowi przy rejestracji spółki. Po sprawdzeniu dostępność wybierana jest jedna z tych nazw, a następnie procedowane będą kwestie związane z wypełnieniem formularza rejestracyjnego.

Podczas jego wypełniania zakładający spółkę powinien być przygotowany na przedstawienie informacji o strukturze własności i działalności gospodarczej, wskazania danych dotyczących danych odnoszących się do adresów i nazwisk wspólników lub akcjonariuszy, jak również wpłaty kapitału zakładowego, który musi zostać pokryty. Według macedońskiego prawa spółek, kapitał zakładowy może być wpłacony po zawiązaniu spółki lub w ciągu roku po rejestracji.

Zagraniczni inwestorzy chcący ulokować swoje aktywa w Macedonii, mogą na podstawie krajowej ustawie o spółkach handlowych wybrać następujące formy działalności gospodarczej:

  1. osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą (TP),
  2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DOO),
  3. jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DOOEL),
  4. spółka jawna (JTD),
  5. spółka akcyjna (AD),
  6. spółka komandytowa (KD) oraz
  7. spółka komandytowo-akcyjna (KDA).

Niewątpliwą zaletą wybrania którejkolwiek z form prawnej jest fakt, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Z kolei ilość dokumentacji potrzebna do pozytywnego zakończenia czynności formalnych ogranicza się do przedstawienia notarialnie poświadczonego statutu regulującego kwestie wewnętrzne firmy, określonych danych oraz przygotowanych tłumaczeń dokumentów. Zagraniczny inwestor zobowiązany jest również dysponować otrzymanym od banku potwierdzeniem wpłaty kapitału zakładowego.

Opodatkowanie działalności w Macedonii

Sytuacja gospodarcza podobnie jak system podatkowy zostały w Macedonii w ostatnich latach zdecydowanie ustabilizowane. Dla tego kraju najcięższym ekonomicznie okresem był czas kryzysu, który rozpoczął się w Macedonii w 2008 roku, doprowadzając do silnej recesji w 2009 i 2012 roku. Od tamtego okresu gospodarka stale się rozwija. Dzieje się tak w głównej mierze dzięki pozytywnie rosnącemu w siłę sektorom: budowlanym i przemysłowym. Pomimo pewnych problemów gospodarczych, dzięki ostatnim reformom Macedonia wytworzyła jeden z najatrakcyjniejszych systemów podatkowych w Europie.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)


Macedonia określana jest, jako „prymus Bałkanów” stając się dla wielu europejskich państw rajem podatkowym. Zwrócić należy w pierwszej kolejności uwagę, że podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego), kształtuje się na poziomie 10%. Dla porównania podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce wynosi aż 18% i 32%. Zgodnie z macedońskim modelem opodatkowania, obowiązuje również stawka 0% od zysków zatrzymanych w spółce, co jeszcze bardziej wpływa na atrakcyjność inwestycyjną w tym państwie.

Podstawowa stawka podatku VAT w Macedonii wynosi 18% i co ważne nie zmieniła się od pięciu lat. Niektóre towary objęte są w tym kraju obniżoną stawka VAT w wysokości 5%, a co ciekawe istnieje również stawka 0%. Warto również wskazać, że system podatkowy Macedonii jest „przyjazny” zagranicznym inwestorom w związku z zapewnieniem dziesięcioletniego okresu zwolnienia z podatku dochodowego dla podmiotów aktywnych na obszarach tzw. technologiczno-przemysłowych strefach rozwojowych zajmujących się tylko nowymi technologiami.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Porównać można to z funkcjonującymi w Polsce Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi czy powstającymi coraz częściej Strefami Aktywności Gospodarczej, z tą jednak różnicą, że w Macedonii pomoc inwestorom jest rzeczywiście konkretna oraz odczuwalna. Firmy decydujące się na działalność w obszarze technologiczno-przemysłowych stref rozwojowych zyskują specjalne warunki prowadzenia działalności oraz ulgi podatkowe na przykład w postaci subsydia do 500 000 euro na koszty budowlane oraz możliwość dzierżawy długoterminowej działek na okres do 99 lat. Jeżeli dodamy do tego konkurencyjne płace, niewielkie koszty prowadzenia działalności gospodarczej oraz życia, jak również młode społeczeństwo (coraz to bieglej posługujące się językiem angielskim), Macedonia może stać się w niedługiej przyszłości bardzo dogodnym miejscem do prowadzenia biznesu poza granicami kraju.

Na nowych rynkach warto o wsparcie doświadczonej kancelarii

Atrakcyjność inwestycyjna Macedonii oraz ciągła chłonność jej rynku powoduje, że jest to kraj doskonale sprzyjający lokowaniu aktywów. Z uwagi jednak na małą liczbę polskich firm, które zdecydowały się przenieść tam działalność, Macedonia pozostaje wciąż krajem „egzotycznym” pod względem przeprowadzonych inwestycji. Odnosi się to zarówno do doświadczeń samych firm, jak również ekspertów mogących pomóc przy przeniesieniu działalności do tego kraju. Podejmując niewłaściwe decyzje prawne oraz biznesowe, firmy niejednokrotnie ponoszą dotkliwe konsekwencje swoich czynów, szczególnie na nieodkrytych do tej pory rynkach.

Tylko działania doświadczonych kancelarii gwarantują skuteczną współpracę oraz procedowanie we wszelkich etapach założenia spółki na terytorium Macedonii, co ważne również w zakresie pomocy założenia dla spółki rachunków w największych bankach jak Uni Bank, Ohridska Bank (Societe General) czy Komercijalna Bank. Tylko wyspecjalizowane kancelarie oferują kompleksową pomoc, która wykracza poza tradycyjnie rozumiane doradztwo prawne i w razie potrzeby obejmują przejęcie na siebie ciężaru zarządzania całą sytuacją.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA