REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe /shutterstock.com
Spółka w Macedonii – szybka rejestracja i korzyści podatkowe /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Wskazuje się, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Natomiast podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego) kształtuje się na poziomie 10%, z kolei podstawowa stawka podatku VAT wynosi 18%.

REKLAMA

REKLAMA

Republika Macedonii – niewielki kraj położony w południowo-wschodniej Europie (Bałkany) w niedługim czasie może dać się poznać nie tylko jako miejsce przyjazne turystom, lecz także jako terytorium doskonałe dla prowadzonego biznesu. Macedoński rynek wciąż pozostaje niezagospodarowany i podatny na nowe inwestycje. Kolejne pozytywne wyniki gospodarcze oraz ekonomiczne sprawiają, że Macedonia staje się coraz widoczniejsza na mapie biznesu Europy. Zagraniczni inwestorzy, którzy chcą ulokować aktywa w tym kraju, mogą skorzystać z szybkiego i łatwego procesu założenia spółki przy spełnieniu określonych warunków. Jakie korzyści wynikają z założenia spółki w Macedonii? Czy polskie firmy powinny zastanowić się nad przeniesieniem biznesu na Bałkany?

Macedonia daje poznać się jako kraj przyjazny napływowi kapitału ludzkiego oraz finansowego. Założenie spółki w Macedonii spowoduje, iż zagraniczni inwestorzy będą posiadać takie same prawa jak obywatele tego kraju. Przedmiotowe równouprawnienie odznaczać się będzie szczególnie w zakresie bezpośredniej możliwości nabywania każdego rodzaju nieruchomości, jak również gruntów budowlanych na terenie Macedonii.

Warto podkreślić, że każdy obywatel kraju członkowskiego Unii Europejskiej może przebywać na terenie Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (oficjalna nazwa przyjęta i funkcjonująca na arenie międzynarodowej) bez wizy do trzech miesięcy od wjazdu na terytorium tego kraju. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zagraniczni inwestorzy są zobowiązani do wystąpienia i otrzymania odpowiedniej wizy biznesowej. Wymogi formalne oraz cały proces urzędniczy nie jest skomplikowany, a tym bardziej czasochłonny, z uwagi na fakt, iż macedońskie władze są bardzo przychylnie nastawione na napływ nowych podmiotów gospodarczych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie działalności – od czego zacząć?

Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Macedonii zagraniczni inwestorzy powinni rozpocząć od wybrania nazwy firmy, jak również formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej. Pewną ciekawostką jest to, że przedsiębiorca chcąc zarejestrować spółkę, powinien przygotować trzy nazwy dla swojej firmy, które przedstawi urzędnikowi przy rejestracji spółki. Po sprawdzeniu dostępność wybierana jest jedna z tych nazw, a następnie procedowane będą kwestie związane z wypełnieniem formularza rejestracyjnego.

Podczas jego wypełniania zakładający spółkę powinien być przygotowany na przedstawienie informacji o strukturze własności i działalności gospodarczej, wskazania danych dotyczących danych odnoszących się do adresów i nazwisk wspólników lub akcjonariuszy, jak również wpłaty kapitału zakładowego, który musi zostać pokryty. Według macedońskiego prawa spółek, kapitał zakładowy może być wpłacony po zawiązaniu spółki lub w ciągu roku po rejestracji.

Zagraniczni inwestorzy chcący ulokować swoje aktywa w Macedonii, mogą na podstawie krajowej ustawie o spółkach handlowych wybrać następujące formy działalności gospodarczej:

  1. osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą (TP),
  2. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DOO),
  3. jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (DOOEL),
  4. spółka jawna (JTD),
  5. spółka akcyjna (AD),
  6. spółka komandytowa (KD) oraz
  7. spółka komandytowo-akcyjna (KDA).

Niewątpliwą zaletą wybrania którejkolwiek z form prawnej jest fakt, że proces rejestracji spółek w Macedonii jest jednym z najkrótszych procesów w Europie. Z kolei ilość dokumentacji potrzebna do pozytywnego zakończenia czynności formalnych ogranicza się do przedstawienia notarialnie poświadczonego statutu regulującego kwestie wewnętrzne firmy, określonych danych oraz przygotowanych tłumaczeń dokumentów. Zagraniczny inwestor zobowiązany jest również dysponować otrzymanym od banku potwierdzeniem wpłaty kapitału zakładowego.

Opodatkowanie działalności w Macedonii

Sytuacja gospodarcza podobnie jak system podatkowy zostały w Macedonii w ostatnich latach zdecydowanie ustabilizowane. Dla tego kraju najcięższym ekonomicznie okresem był czas kryzysu, który rozpoczął się w Macedonii w 2008 roku, doprowadzając do silnej recesji w 2009 i 2012 roku. Od tamtego okresu gospodarka stale się rozwija. Dzieje się tak w głównej mierze dzięki pozytywnie rosnącemu w siłę sektorom: budowlanym i przemysłowym. Pomimo pewnych problemów gospodarczych, dzięki ostatnim reformom Macedonia wytworzyła jeden z najatrakcyjniejszych systemów podatkowych w Europie.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)


Macedonia określana jest, jako „prymus Bałkanów” stając się dla wielu europejskich państw rajem podatkowym. Zwrócić należy w pierwszej kolejności uwagę, że podatek dochodowy zarówno dla firm jak i osób fizycznych (w formie podatku liniowego), kształtuje się na poziomie 10%. Dla porównania podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce wynosi aż 18% i 32%. Zgodnie z macedońskim modelem opodatkowania, obowiązuje również stawka 0% od zysków zatrzymanych w spółce, co jeszcze bardziej wpływa na atrakcyjność inwestycyjną w tym państwie.

Podstawowa stawka podatku VAT w Macedonii wynosi 18% i co ważne nie zmieniła się od pięciu lat. Niektóre towary objęte są w tym kraju obniżoną stawka VAT w wysokości 5%, a co ciekawe istnieje również stawka 0%. Warto również wskazać, że system podatkowy Macedonii jest „przyjazny” zagranicznym inwestorom w związku z zapewnieniem dziesięcioletniego okresu zwolnienia z podatku dochodowego dla podmiotów aktywnych na obszarach tzw. technologiczno-przemysłowych strefach rozwojowych zajmujących się tylko nowymi technologiami.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Porównać można to z funkcjonującymi w Polsce Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi czy powstającymi coraz częściej Strefami Aktywności Gospodarczej, z tą jednak różnicą, że w Macedonii pomoc inwestorom jest rzeczywiście konkretna oraz odczuwalna. Firmy decydujące się na działalność w obszarze technologiczno-przemysłowych stref rozwojowych zyskują specjalne warunki prowadzenia działalności oraz ulgi podatkowe na przykład w postaci subsydia do 500 000 euro na koszty budowlane oraz możliwość dzierżawy długoterminowej działek na okres do 99 lat. Jeżeli dodamy do tego konkurencyjne płace, niewielkie koszty prowadzenia działalności gospodarczej oraz życia, jak również młode społeczeństwo (coraz to bieglej posługujące się językiem angielskim), Macedonia może stać się w niedługiej przyszłości bardzo dogodnym miejscem do prowadzenia biznesu poza granicami kraju.

Na nowych rynkach warto o wsparcie doświadczonej kancelarii

Atrakcyjność inwestycyjna Macedonii oraz ciągła chłonność jej rynku powoduje, że jest to kraj doskonale sprzyjający lokowaniu aktywów. Z uwagi jednak na małą liczbę polskich firm, które zdecydowały się przenieść tam działalność, Macedonia pozostaje wciąż krajem „egzotycznym” pod względem przeprowadzonych inwestycji. Odnosi się to zarówno do doświadczeń samych firm, jak również ekspertów mogących pomóc przy przeniesieniu działalności do tego kraju. Podejmując niewłaściwe decyzje prawne oraz biznesowe, firmy niejednokrotnie ponoszą dotkliwe konsekwencje swoich czynów, szczególnie na nieodkrytych do tej pory rynkach.

Tylko działania doświadczonych kancelarii gwarantują skuteczną współpracę oraz procedowanie we wszelkich etapach założenia spółki na terytorium Macedonii, co ważne również w zakresie pomocy założenia dla spółki rachunków w największych bankach jak Uni Bank, Ohridska Bank (Societe General) czy Komercijalna Bank. Tylko wyspecjalizowane kancelarie oferują kompleksową pomoc, która wykracza poza tradycyjnie rozumiane doradztwo prawne i w razie potrzeby obejmują przejęcie na siebie ciężaru zarządzania całą sytuacją.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

REKLAMA

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

REKLAMA